Permalänk
Medlem

Nybörjare - objektiv

Hejsan!

Har länge velat skaffa en systemkamera för att kunna ta lite roliga bilder i olika sammanhang.
Tanken är att kameran ska kunna hänga med alltid (dvs liten) men samtidigt ta bra bilder
(duga för en amatör som mig).

Så jag köpte mig en Panasonic Lumix DMC GM1 med kitobjektivet. Har inte alls hunnit sätta
mig in i allt. Så jag har ett par frågor,

- finns det några bra enkla guider/sidor där jag kan läsa på om allt jag behöver veta om
fotografering?

- Skulle vilja ha ett objektiv med lite mer telezoom då jag ska iväg på safari senare i år.
Vill inte lägga för mycket pengar (0-2000kr och begagnat går bra). Vad ska man kolla
efter här? Funkar andra märken? Adapter och autofokus för olika objektiv?

Tack för all hjälp!

Permalänk

Om du vill lära dig mer om kameran så finns det att söka på youtube där de går igenom de viktigaste funktionerna.

Du har inte så många alternativ när det gäller att välja ett teleobjektiv pga din tighta budget och du bör skaffa dig ett kamerastativ om du inte redan har det. http://www.pricerunner.se/pl/543-2735870/Kameraobjektiv/Olymp...

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med teleobjektiv och så, men vill du lära dig fotografering ska du lära dig allt som handlar om Manuell hantering. Det kommer göra allt så mycket lättare i framtiden för att få den bild du önskar, om så säga.

Det finns massvis på YouTube. Lite keywords är väl ISO, shutter, f-stop och exposure.

Enkelt sagt är med lägre f-stop(lägre nummer) ger mer blurr i bakgrunden. Högre ger krispigare omgivning. Låg ISO ger mindre brus/noise och högre ger mer brus. Saken här är att där det är mörkt måste du använda högre ISO för att kunna ligga på en någorlunda bra shutter utan att tappa fokus, om du nu inte kör med tripod.

Shutter är hur snabbt bilden tas. 1/150 brukar jag tycka är bäst när man handhåller, eller mer.

Det finns mycket mer bakom dessa funktioner, men det är jobbigt att skriva på telefon samtidigt man har efterkänningar av ett gallstensanfall x)

YouTuba helt enkelt!
Lycka till!

Edit: kan leta upp lite klipp jag lärde mig från imorgon när jag vaknar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Om du vill lära dig mer om kameran så finns det att söka på youtube där de går igenom de viktigaste funktionerna.

Du har inte så många alternativ när det gäller att välja ett teleobjektiv pga din tighta budget och du bör skaffa dig ett kamerastativ om du inte redan har det. http://www.pricerunner.se/pl/543-2735870/Kameraobjektiv/Olymp...

Tack för rådet. Ska kolla mycket op youtube!

Aha ok vad tråkigt, det går alltså inte att köpa ett lite billigare objektiv typ som Sigma 55-200mm begagnat och kränga på
min kamera (med adapter eller liknande). Stativ får kanske komma senare, tanken är inte att sitta/stå stil någonstans där ett stativ kommer till användning. Utan bilderna ska mer tas "on the go". Men tack ändå!

Skrivet av solomon:

Vet inte hur det är med teleobjektiv och så, men vill du lära dig fotografering ska du lära dig allt som handlar om Manuell hantering. Det kommer göra allt så mycket lättare i framtiden för att få den bild du önskar, om så säga.

Det finns massvis på YouTube. Lite keywords är väl ISO, shutter, f-stop och exposure.

Enkelt sagt är med lägre f-stop(lägre nummer) ger mer blurr i bakgrunden. Högre ger krispigare omgivning. Låg ISO ger mindre brus/noise och högre ger mer brus. Saken här är att där det är mörkt måste du använda högre ISO för att kunna ligga på en någorlunda bra shutter utan att tappa fokus, om du nu inte kör med tripod.

Shutter är hur snabbt bilden tas. 1/150 brukar jag tycka är bäst när man handhåller, eller mer.

Det finns mycket mer bakom dessa funktioner, men det är jobbigt att skriva på telefon samtidigt man har efterkänningar av ett gallstensanfall x)

YouTuba helt enkelt!
Lycka till!

Edit: kan leta upp lite klipp jag lärde mig från imorgon när jag vaknar

Skickades från m.sweclockers.com

Perfekt, tack så mycket! Ska definitivt kolla mycket youtube om ISO etc

Ajdå ja det låter inget vidare men jag tackar och bugar för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Vet inte hur det är med teleobjektiv och så, men vill du lära dig fotografering ska du lära dig allt som handlar om Manuell hantering. Det kommer göra allt så mycket lättare i framtiden för att få den bild du önskar, om så säga.

Det finns massvis på YouTube. Lite keywords är väl ISO, shutter, f-stop och exposure.

Enkelt sagt är med lägre f-stop(lägre nummer) ger mer blurr i bakgrunden. Högre ger krispigare omgivning. Låg ISO ger mindre brus/noise och högre ger mer brus. Saken här är att där det är mörkt måste du använda högre ISO för att kunna ligga på en någorlunda bra shutter utan att tappa fokus, om du nu inte kör med tripod.

Shutter är hur snabbt bilden tas. 1/150 brukar jag tycka är bäst när man handhåller, eller mer.

Det finns mycket mer bakom dessa funktioner, men det är jobbigt att skriva på telefon samtidigt man har efterkänningar av ett gallstensanfall x)

YouTuba helt enkelt!
Lycka till!

Edit: kan leta upp lite klipp jag lärde mig från imorgon när jag vaknar

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar om det inte är enklare att prata svenska..? Shutter = slutare/slutartid

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det finns adapter för att använda objektiv avsedda för Nikon, Canon, M42 osv. Kruxet då är att man förlorar all automatik i objektivet, så du måste då manuell fokusera och även ställa bländaren själv antingen på adaptern eller direkt på objektivet beroende på vilken typ av adapter och objektiv du använder. Sen hur kameran reagerar och du måste ställa in den vet jag inte då det verkar vara olika från kamera till kamera.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Riktigt all automatik försvinner inte.
Iso, vitbalans och slutare fungerar fortfarande. Med andra ord fungerar A eller Bländarpriotitet precis som vanligt.

Det första jag skaffade till min GM1 eftersom det var mitt favvo objektiv förra gången jag hade Panasonic är 20mm F1. 7.
Fantastiskt skarpt, bra i mörker och endå litet/smidigt.

Går att köpa för 1-1500 begagnat. Fans tex ett i fyndhyllan på Elgiganten sist jag var där för 1900kr.

Permalänk
Medlem

@Nisse-Tuta: Jag var otydlig i det jag skrev, menade att alla automatik i objektivet så som autofokus, eventuell bild stabilisering försvinner vid användning av adapter så inte TS specifikt letar efter nikon, canon, sigma objektiv med t.ex bild stabilisering.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av gårdemyr:

Tack för rådet. Ska kolla mycket op youtube!

Aha ok vad tråkigt, det går alltså inte att köpa ett lite billigare objektiv typ som Sigma 55-200mm begagnat och kränga på
min kamera (med adapter eller liknande). Stativ får kanske komma senare, tanken är inte att sitta/stå stil någonstans där ett stativ kommer till användning. Utan bilderna ska mer tas "on the go". Men tack ändå!

Perfekt, tack så mycket! Ska definitivt kolla mycket youtube om ISO etc

Ajdå ja det låter inget vidare men jag tackar och bugar för tipsen!

ISO, Aperture och Shutter: https://www.youtube.com/watch?v=Nzn6yKTVcfs samt https://www.youtube.com/watch?v=Nk78nH3d8hU (sistnämnda har lite bilder och exempel)

Exposure: https://www.youtube.com/watch?v=DilvMehwbpY
Rekommenderar att du försöker förstå vad de olika delarna gör i första delarna(iso, aperture, shutter) innan du kollar denna.

Aperture Mode(jag använder detta för att ta bilder i rörelse): https://www.youtube.com/watch?v=0yoz5tW3WPc

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Det finns adapter för att använda objektiv avsedda för Nikon, Canon, M42 osv. Kruxet då är att man förlorar all automatik i objektivet, så du måste då manuell fokusera och även ställa bländaren själv antingen på adaptern eller direkt på objektivet beroende på vilken typ av adapter och objektiv du använder. Sen hur kameran reagerar och du måste ställa in den vet jag inte då det verkar vara olika från kamera till kamera.

Aha ok. Behöver man automatiken eller klarar man (läs nybörjare som jag) utan detta?

Skrivet av Nisse-Tuta:

Riktigt all automatik försvinner inte.
Iso, vitbalans och slutare fungerar fortfarande. Med andra ord fungerar A eller Bländarpriotitet precis som vanligt.

Det första jag skaffade till min GM1 eftersom det var mitt favvo objektiv förra gången jag hade Panasonic är 20mm F1. 7.
Fantastiskt skarpt, bra i mörker och endå litet/smidigt.

Går att köpa för 1-1500 begagnat. Fans tex ett i fyndhyllan på Elgiganten sist jag var där för 1900kr.

Mm har läst lite om just det objektivet. Ska vara ett väldigt litet men bra objektiv. Får kanske bli ett inköp. Men får vänta
ett tag tills jag blivit lite mer haj på fotograferande osv.

Skrivet av AlbertMwugabi:

@Nisse-Tuta: Jag var otydlig i det jag skrev, menade att alla automatik i objektivet så som autofokus, eventuell bild stabilisering försvinner vid användning av adapter så inte TS specifikt letar efter nikon, canon, sigma objektiv med t.ex bild stabilisering.

Såg några objektiv på ebay för en rimlig summa som hade bildstabilisering. Är det något annat jag missar som behövs om jag
skulle köpa ett sånt här + adapter till min GM1?

Skrivet av solomon:

ISO, Aperture och Shutter: https://www.youtube.com/watch?v=Nzn6yKTVcfs samt https://www.youtube.com/watch?v=Nk78nH3d8hU (sistnämnda har lite bilder och exempel)

Exposure: https://www.youtube.com/watch?v=DilvMehwbpY
Rekommenderar att du försöker förstå vad de olika delarna gör i första delarna(iso, aperture, shutter) innan du kollar denna.

Aperture Mode(jag använder detta för att ta bilder i rörelse): https://www.youtube.com/watch?v=0yoz5tW3WPc

Perfekt! Dessa ska kollas igenom, tack