Datorn startar men hittar inte skärm, mus lyser, tangentbord lyser inte.. :s

Permalänk
Medlem

Datorn startar men hittar inte skärm, mus lyser, tangentbord lyser inte.. :s

Tjenare, jo för ett tag sen började jag få problem, känns som att det har och göra med en grej som hänt ett par gånger när jag suttit och spelat. Det som har hänt är att jag har min strömbrytare (grenuttag) ungefär vid fötterna, så ibland händer det så att jag råkar flytta till med foten så att jag stänger av strömbrytaren till all min dator setup, Detta har hänt 2-3 gånger, ganska klumpigt och det står jag för.. Iallafall, Sedan började problemen komma, jag startade datorn, allt funkade som det ska, men sedan efter typ 20 min så slocknar bara skärmen, tangentbord och mus lyser fortfarande, skärm hittar inte datorn, går inte heller och stänga av på stäng av knappen på datorn (händer ingenting när jag håller in den) så då var jag tvungen att stänga av datorn med strömbrytaren (grenuttaget) igen. Iallafall, samma visa, startar datorn, allt är som det ska, nu funkar kanske datorn 5-10 min, sen blir det svart skärm, osv osv. Men nu har jag kommit till den delen att när jag startar datorn nu så är det ingen bild alls, tangentbordet lyser hälften så mycket rött som det brukar göra 0.o, typ som den inte får den ström den behöver, musen lyser. Stänger av datorn med strömbrytaren igen för funkar fortfarande inte att stänga av på datorns stäng av knapp (vilket alltid har funkat förut! det som är så skumt!) Försöker ett par gånger till och efter ett tag märker jag att tangentbordet nu är helt svart, musen lyser, skärmen hittar inte datorn, alla fläktar i datorn går, ledden lyser i dator, lyser grönt från grafikkortet, Vad i helvete kan det vara för fel? kan det vara så att något pajat pga att jag råkat stängt av datorn med strömbrytaren?

mvh alex

Permalänk
Medlem

Nu har jag egentligen ingen aning om hur säkerheten i ett moderkort fungerar, men i teorin låter det knappast bra att forsa in ström och sen tvärt stänga av den för att sedan forsa in den igen.

Låter som du bränt något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon:

Okej, så det bästa är att lämna in den på service? så får dom söka igenom vad det kan vara för fel, för min kunskap för datorer är ganska låg... :/

Permalänk
Medlem

Tjenare, Jo har ett riktigt irriterande problem med min dator som jag haft ett bra tag nu... Förut när jag startade den så kom det upp "no signal" på skärmen när datorn var igång och allt, så då gav jag mig på RAM minnena och placerade om dom osv, testade starta datorn igen och då fick skärmen signal, tänkte yes! äntligen funkar det! men nej nej, efter runt 10-15 min när jag satt och surfade runt på datorn så tappade skärmen helt plötsligt signal med datorn och mus och tangentbord stängdes av, samma fel igen då.. Vad kan vara fel egentligen? blir så jävla arg bara..

mvh

Tagit bort (urusel) rubrik /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem

Kolla DVI/HDMI/DP (?) kabeln, kontrollera logboken om det är ett drivrutinsfel, pilla vad du än gör inte på RAM, se över om skärmens strömförsörjning krånglar.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk:

Känns inte riktigt som det har något med skärmkabeln o göra då både min mus och tangentbord stänger av sig när detta sker..

Permalänk
Medlem

Nätaggregatet som spökar?
Kan vara möjligt ifall du har en budgetmodell, speciellt eftersom om du har haft datorn "i ett bra tag".

Så frågan är: Märke och modell?

Permalänk
Medlem

@loefet:

Tjena, mitt nätaggregat heter så mycket som TX650w Av Corsair.

Permalänk
Medlem

Svårt att sia om problemet om man inte vet något om datorn. Ge oss gärna info om CPU, moderkort, grafikkort, chassi, kylning... m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Kan du kolla vad du får för felkod i loggboken? Bör stå under kritisk nivå.

Vad har du för komponenter?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@WraaX

Det vill säga att det är runt 7 år gammalt då, mycket möjligt att kondensatorerna i det har börjat att ge upp. Vilket gör att man får fel spänningar, samt inte tillräckligt med effekt för att driva runt systemet.

Är resten av datorn från samma tid, så kan även de börja ge problem.
Öppna datorn och kolla av alla kondensatorer på moderkortet, grafikkortet, som du ser. I synnerhet de elektrolytiska. Kolla även in genom gallren på nätaggregatet om du ser något där.
Är någon uppsvälld eller läcker på toppen så är de kassa.

Permalänk
Medlem

Med tanke på din förra tråd är det nog så att det är problem med nätaggregatet. Man ska inte bryta strömmen på det sättet upprepade gånger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:

Processor: AMD FX 8350
Grafikkort: ASUS 7770HD
Moderkort: ASUS M5A78L-M/USB3
Nätagg: Corsair TX650w
16 gig RAM
4 fläktar.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:

Okej! finns det något sätt att testa ifall det är fel på nätagget eller måste man testa ett annat nätagg?

Permalänk
Medlem

@loefet:

Tackar för bra svar, datorn är byggd år 2012, alltså så är den 3 år gammal.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:

kom på nu också att problemen började komma efter att jag råkat stänga av datorn med strömbrytaren, då är det alltså ganska stor chans att det är nätagget som är kaputt?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Observera att vi ej tillåter flera trådar om samme ämne (korspostning). Tänk även på att ett vårdat språk och en beskrivande rubrik ger bättre svar.

Citat:

§3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@WraaX:
Är nätaggregatet från samma tidpunkt eller är det äldre?
Är det ett från 2008 så är det gjort av Seasonic, vilket betyder att det är bra, men senare versioner kan vara gjorda av CWT, vilket kan betyda att de har lite sisådär kvalitet.

Men visst Nätaggregatet känns som det mest troliga.

Permalänk
Medlem

@Kent:

Oj ursäkta.. Var bara irriterad och ville få svar snabbt!

Permalänk
Medlem

@loefet:

Har ingen aning vem som tillverkat det tyvärr... :/ köpte agget år 2012 när jag köpte allt annat till mitt datorbygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WraaX:

@saturday_sun:

Okej! finns det något sätt att testa ifall det är fel på nätagget eller måste man testa ett annat nätagg?

Man kan ju testa det ev. trasiga nätaggregatet om man är kunnig, men det enklaste är att testa din dator med ett annat nätaggregat. Hör med dina polare om de har något nätagg liggande, är relativt enkelt att byta, även om det är en del jobb att dra ut allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@saturday_sun:

Har hittat ett att låna nu iaf! tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WraaX:

@saturday_sun:

Har hittat ett att låna nu iaf! tusen tack för hjälpen!

NP, hoppas det löser sig!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

UPDATE: Idag när jag startade datorn så kunde jag ha på den väldigt länge innan den tappade signal, kan det ha något med överhettning att göra? för igår fick den no signal ganska fort efter uppstartning för då hade jag haft igång datorn sen innan, men idag så var det lixom första uppstarten sen igår och då har den varit av ett tag.. Fattar inte vad det kan vara asså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WraaX:

UPDATE: Idag när jag startade datorn så kunde jag ha på den väldigt länge innan den tappade signal, kan det ha något med överhettning att göra? för igår fick den no signal ganska fort efter uppstartning för då hade jag haft igång datorn sen innan, men idag så var det lixom första uppstarten sen igår och då har den varit av ett tag.. Fattar inte vad det kan vara asså...

Ja du kan ju testa, kan ju vara glapp i cpu kylaren.
http://www.alcpu.com/CoreTemp/
Om de ligger över 90-100grader så är de nog antagligen det.

Men som de andra tror jag mera på psu.