Windows 10 levereras på USB-minne – i butik den 30 augusti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Lustigt... läser guiden, och den svarar på mycket om vad det är, vad som kommer sker och ja, berättar att du kan ta bort den genom att avinstallera KB3035583.

Om inte folk skulle vara irriterade / tro att det var virus så skulle tråden inte ens startats från början, så ja, den förklarar vad "KB3035583" är för skräp som Microsoft installerat utan att fråga (Eller tydligt beskriva vad det är i Windows Update), då det stod som "Förbättringar för Windows" ungefär.

Skrivet av riporto:

Det spelar ingen roll om PC datorer säljs med Windows, PC:n tillhör inte Microsoft. PC:n byggs med delar från en massa olika företag: CPU från två företag, grafik från 3 företag; moderkort, minne, nätaggregat, hårddisk mm från flera företag. Mac datorer är från apple och är helt värdelösa för spelare. Det är lönlöst att diskutera med dig, du är envis som en åsna.

Va? Spelar det roll om Windows säljs med PC?
Och Windows har inte med varken cpu, grafikkort, minne eller annat att göra.
Utan Microsoft säljer Windows licenser till tillverkarna, som då får installera det på datorn du köper, tillsammans med mycket skräp som på så sätt finansierar din dator, då ex Symantec, McAfee etc betalar pengar till tillverkarna för att skicka med olika program från starten.

Skrivet av strejf:

Visst finns det alltid dem som kommer missta det för virus vid första ögonkastet. Men när folk runt omkring har kört "viruset" och fått Windows 10 så dör nog den misstanken ganska fort. De som frågat dig till exempel, vet redan nu att inte är ett virus.

Precis, och många som får upp rutor de inte känner igen stänger bara ner det utan att bry sig om det mer.
Därför så är många datorer ouppdaterade.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Jo, OD X är helt gratis sedan 2 år (blir gången nu till hösten)

"Tillgänglighet
Förhandsversionen för utvecklare av OS X El Capitan kan laddas ner av medlemmar i Mac Developer Program från och med idag. Mac-användare kan delta i El Capitan Beta Program i juli och ladda ner den slutliga versionen utan kostnad från Mac App Store i höst. Kunder som är intresserade av betaversionen kan läsa mer på www.apple.com/osx/elcapitan-preview/. Funktionerna kan ändras. Vissa funktioner är inte tillgängliga i alla områden eller på alla språk."

Sen att vissa har svårt för att se att det står "ladda ner den slutliga versionen utan kostnad från Mac App Store i höst." är en annan sak.
Så ja, det är helt gratis att få nya versioner.

Antar att du tillhör dem som också tror att mobiloperatörerna ger oss gratis mobiler?

Permalänk

Hoppas usb minnet lyckas boota då, jag har nämligen aldrig lyckas få ett usb minne att bota

Permalänk
Medlem

@ReZZiE:
Ja precis, och vissa operatörer har till och med abonnemang där det ingår en nyare mobil-modell "gratis" med jämna mellanrum.
Helt fantastiskt bra affärsmodell som ger oss gratis mobiler - där ligger verkligen kabel-TV leverantörerna efter, det vore mer rättvist om jag kunde uppgradera min TV gratis varje gång jag köper ett nytt kanal-utbud.

(Tag anteckningar TV-tjänst marknadsförare - jag har just presenterat er nästa stora sälj-idé! Ni borde börja erbjuda ett program utbud där TV-ingår. Skulle säkert sälja bra, allvarligt talat, och TV-tillverkarna skulle stå i kö för att få ingå ett sådant avtal med er.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Antar att du tillhör dem som också tror att mobiloperatörerna ger oss gratis mobiler?

Eh, vad har det ens med detta att göra?
På abonnemang så är det en förhöj avgift för mobilen, så det är inte ens en relevant jämförelse.

Skrivet av dpom86:

@ReZZiE:
Ja precis, och vissa operatörer har till och med abonnemang där det ingår en nyare mobil-modell "gratis" med jämna mellanrum.
Helt fantastiskt bra affärsmodell som ger oss gratis mobiler.

Mobilen betalas genom en förhöjd månadsavgift, så jämförelsen är inte relevant alls då man betalar för mobilen, medans Apple ger nya OS versioner utan kostnad.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Eh, vad har det ens med detta att göra?
På abonnemang så är det en förhöj avgift för mobilen, så det är inte ens en relevant jämförelse.

Mobilen betalas genom en förhöjd månadsavgift, så jämförelsen är inte relevant alls då man betalar för mobilen, medans Apple ger nya OS versioner utan kostnad.

Nej? Jag tecknade för ett år sedan ett abonnemang (24 mån bindningstid) hos Telia inklusive en HTC One, vilket jag endast betalar abonnemangsavgiften för. Ingen förhöjd månadsavgift.

Mobiloperatörerna har vissa tidsbegränsade erbjudanden ibland. Hos Tre t.ex. får man nu en "iPhone 4S 8GB" med "3 Total" för 149 kr/mån.

Du får jättegärna fortsätta tro att det är gratis. Men försök inte få andra att tro det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Nej? Jag tecknade för ett år sedan ett abonnemang (24 mån bindningstid) hos Telia inklusive en HTC One, vilket jag endast betalar abonnemangsavgiften för. Ingen förhöjd månadsavgift.

Mobiloperatörerna har vissa tidsbegränsade erbjudanden ibland. Hos Tre t.ex. får man nu en "iPhone 4S 8GB" med "3 Total" för 149 kr/mån.

Du får jättegärna fortsätta tro att det är gratis. Men försök inte få andra att tro det.

Att telefonen inte är gratis? Precis, det är det jag sagt hela tiden, den betalas genom förhöjd månadsavgift (eller en engångssumma).
Eller så skickar det med äldre mobiler för att tömma lagren, ex som Tre gör just nu med iPhone 4S 8GB modellen.

Försök gå in till Telia och få senaste SGS6 eller iPhone 6 utan förhöjd månadsavgift, du lyckas inte.
Och hela mobildiskussionen är helt ointressant för diskussionen om Windows 10 kostar pengar, mot OS X som är gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Va? Spelar det roll om Windows säljs med PC?
Och Windows har inte med varken cpu, grafikkort, minne eller annat att göra.
Utan Microsoft säljer Windows licenser till tillverkarna, som då får installera det på datorn du köper, tillsammans med mycket skräp som på så sätt finansierar din dator, då ex Symantec, McAfee etc betalar pengar till tillverkarna för att skicka med olika program från starten.

Försök förstå vad jag säger, PC:n tillhör inte Microsoft alltså måste Microsoft sälja OS:n till PC användare. De datorer som säljs med Windows är märkes datorer som ändå har ett bra pris. Du kan inte förvänta dig att Dell ska sälja en dator och Microsoft ska ge bort OS:n, eller? Dell dator är likvärdig en Apple dator, det säljs komplett med OS och allt. Ärligt talat så har jag ingen aning om vad du svamlar om längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riporto:

Försök förstå vad jag säger, PC:n tillhör inte Microsoft alltså måste Microsoft sälja OS:n till PC användare. De datorer som säljs med Windows är märkes datorer som ändå har ett bra pris. Du kan inte förvänta dig att Dell ska sälja en dator och Microsoft ska ge bort OS:n, eller? Dell dator är likvärdig en Apple dator, det säljs komplett med OS och allt. Ärligt talat så har jag ingen aning om vad du svamlar om längre.

Vad du inte förstår är att Microsoft säljer licenser till Dell, HP, Lenovo mfl (vilket jag sagt upprepade gånger) och på den vägen får in pengarna från konsumenterna, så i det stora hela så är det ingen "förlust" för Microsoft att ge bort (under 1 års tid endast) en ny OS version, då kunden med största sannolikhet INTE hade betalt ca 1000 kr för att byta upp sig mot en nyare version, utan ett byte till nyare version på Windows har normalt skett då en konsument köpt en ny dator.

Så du har ingen aning om vad du svamlar om, då du inte förstår att Microsoft får betalt från tillverkarna för att få skeppa med Windows.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vad du inte förstår är att Microsoft säljer licenser till Dell, HP, Lenovo mfl (vilket jag sagt upprepade gånger) och på den vägen får in pengarna från konsumenterna, så i det stora hela så är det ingen "förlust" för Microsoft att ge bort (under 1 års tid endast) en ny OS version, då kunden med största sannolikhet INTE hade betalt ca 1000 kr för att byta upp sig mot en nyare version, utan ett byte till nyare version på Windows har normalt skett då en konsument köpt en ny dator.

Så du har ingen aning om vad du svamlar om, då du inte förstår att Microsoft får betalt från tillverkarna för att få skeppa med Windows.

Jag förklarar för dig varför Microsoft säljer OS licenser men ändå fortsätter du att svamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Skrivet av PowerNet:

Och hela mobildiskussionen är helt ointressant för diskussionen om Windows 10 kostar pengar, mot OS X som är gratis.

Jag vill köpa en OSX licens av dig, här och nu.. gratis. Utan krav på hårdvara, utan krav på bindningstid, utan uppgradering.
Jag vill lägga detta OS på vilken hårdvara jag än vill...
Eller är det kanske så att OSX är låst till Apples hårdvara, om du inte ska göra en olaglig installation iaf.
Du får betala högt pris för denna hårdvara, för att OSX ska ingå. Sen när du har betalt hårdvaran kan du gratis uppgradera.
Det har varit så länge, och eftersom dessa maskiner är optimerade för OSX så är det inget fel i det, men det det är som att påstå att tillbehörspaketen till en bil är gratis... de ingick ju. (Rätta svaret är att hela bilen blev dyrare istället.)

Eller om du anser mot bevisa mig, visa mig en generisk PC med OSX, lagligt installerad... För då är det verkligen gratis, typ som de flesta Linux är idag.

Sen Win 10 är också gratis (om mått tids begränsat) att uppgradera, precis som OSX är idag.
Hur ska du ha det... kostar Win 10 att uppgradera, eller inte?
Eller du jämför gratis OSX uppgradering mot Win 10 nyköp nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Så länge som Microsoft fortsätter köra över sina användare (kunder) så kommer de att förlora kunder i fortsättningen med, fler och fler går över till exempelvis Mac (Och därmed OS X) eller rent av till Linux

Vad har du för stöd för att OS X och Linux ökar på bekostnad av Windows på desktop?

Nu kör jag själv både OS X och Windows, och tycker det bara är positivt om det stämmer det du säger. Är alltid bra med konkurrens och att det finns flera plattformar att välja på. Har sett att OS X ökat lite i användning på desktop, men kanske inte i något extremt stor omfattning. Linux har jag betydligt mindre koll på (kört FreeBSD en gång i tiden), men har fått för mig att det mer eller mindre står och stampar i marknadsandelar på desktop.

Samma sak på telefoner, där WP är lite av en "underdog", precis som Linux är på desktop. Vore väldigt trist om det bara fanns att välja på Android och iOS på telefoner (därmed inget sagt att de är automatiskt dåliga val, kör själv iOS också, och gillar det).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag vill köpa en OSX licens av dig, här och nu.. gratis. Utan krav på hårdvara, utan krav på bindningstid, utan uppgradering.
Eller är det kanske så att OSX är låst till Apples hårdvara, om du inte ska göra en olaglig installation iaf.

Problemet med en sådan jämförelse, är som du och många andra mycket riktigt påpekar, att både OS X och iOS bara bundlas med hårdvara ifrån Apple. Du betalar för de, men bara indirekt genom ett påslag på totalpriset för hårdvaran/mjukvaran ihop som ett.

Det går tyvärr inte att separera ut de priserna ifrån varandra (är möjligtvis enbart Apple som kan göra det eventuellt internt, men de kommer aldrig att offentliggöra några sådana interna prismarginaler och beräkningar, om de ens finns så tydligt).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Att telefonen inte är gratis? Precis, det är det jag sagt hela tiden, den betalas genom förhöjd månadsavgift (eller en engångssumma).
Eller så skickar det med äldre mobiler för att tömma lagren, ex som Tre gör just nu med iPhone 4S 8GB modellen.

Försök gå in till Telia och få senaste SGS6 eller iPhone 6 utan förhöjd månadsavgift, du lyckas inte.

Nåja, de har inte längre sådana erbjudanden när det gäller nya mobiler verkar det som ja. Det var ju som sagt ett år sedan jag tecknade mitt abonnemang. Men sak samma... båda kostar ju hur eller hur.

Om nu OS X är gratis som du påstår, visa gärna hur jag får tag på det då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av riporto:

Jag förklarar för dig varför Microsoft säljer OS licenser men ändå fortsätter du att svamla.

Du svamlar, då du inte verkar hänga med på att det är välidgt få Windows användare som uppdaterar Windows, eller ens sina program under tiden de har datorn, därav så är det ingen förlust för Microsoft att erbjuda konsumenterna nya OS versioner utan kostnad, då konsumenterna med största sannolikhet inte hade köpt nya versionen annars, fören det blivit dags för en ny dator efter kanske ett par år, och då fått den nya versionen inlagd där.

Skrivet av Paddanx:

Du får betala högt pris för denna hårdvara, för att OSX ska ingå. Sen när du har betalt hårdvaran kan du gratis uppgradera.

Sen Win 10 är också gratis (om mått tids begränsat) att uppgradera, precis som OSX är idag.
Hur ska du ha det... kostar Win 10 att uppgradera, eller inte?
Eller du jämför gratis OSX uppgradering mot Win 10 nyköp nu?

Nya OS X versioner är helt gratis, kan kan laddas ner via Appstore direkt på din Mac:
https://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftwa...
Och varit gratis sedan 2013, utan några höjningar alls.
Så lägg in det på din Mac utan kostnad.

Skrivet av ReZZiE:

Nåja, de har inte längre sådana erbjudanden när det gäller nya mobiler verkar det som ja. Det var ju som sagt ett år sedan jag tecknade mitt abonnemang. Men sak samma... båda kostar ju hur eller hur.

Om nu OS X är gratis som du påstår, visa gärna hur jag får tag på det då?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nya OS X versioner är helt gratis, kan kan laddas ner via Appstore direkt på din Mac:
Och varit gratis sedan 2013, utan några höjningar alls.
Så lägg in det på din Mac utan kostnad.

Är en Mac-dator gratis eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du svamlar, då du inte verkar hänga med på att det är välidgt få Windows användare som uppdaterar Windows, eller ens sina program under tiden de har datorn, därav så är det ingen förlust för Microsoft att erbjuda konsumenterna nya OS versioner utan kostnad, då konsumenterna med största sannolikhet inte hade köpt nya versionen annars, fören det blivit dags för en ny dator efter kanske ett par år, och då fått den nya versionen inlagd där.

Den där logiken flyger inte gubben. Du vet inte när de köper nya datorer, dessutom säljs det nya datorer hela tiden. Microsoft tjänar miljoner på nya operativ systen. Du fortsätter att svamla. Godnatt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ReZZiE:

Är en Mac-dator gratis eller?

Det har ingen sagt, men nya versioner av OS X är gratis.

Skrivet av riporto:

Den där logiken flyger inte gubben. Du vet inte när de köper nya datorer, dessutom säljs det nya datorer hela tiden. Microsoft tjänar miljoner på nya operativ systen. Du fortsätter att svamla. Godnatt!

Nej, jag svamlar inte.
Varför skulle annars Microsoft ge bort sitt nya OS till användare när de kan sälja det i butik för ca 1000 kr som de tidigare gjort?

Jo, dels för:

1. De förlorar inget direkt på det (Få köper nytt os utan får ny version när datorn byts).
2. De vill få över fler till W10, efter att W8/8.1 floppat totalt.
3. Microsoft tjänar pengar på licenser de säljer till datortillverkare, vilket för oss tilbaka till punkt 1 att det är väldigt få som endast köper nytt OS och inte en ny dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@PowerNet:
Du har alltså verkligen inte fattat att på hårdvaran (Mac'en) är det en förhöjd avgift för OS'et.
Grejen är bara att Mac säljs inte utan OS så du ser det inte.

Svara bara igen för att nu börjar du äntligen närma dig sanningen, så kanske finns lite hopp(??).

Men vi tar det steg för steg så du hänger med:

A. OS'et är inte gratis att utveckla. Någon måste betala för det. Så långt är vi säkert överens .
B. Apple har tagit av sina pengar för att bekosta utvecklingen av OS'et.
C. Var har Apple fått alla sina pengar ifrån? Två källor: Kunder och Investerare.
D. Investerarna har inte fått frågan "Vill ni lägga in pengar för att bekosta ett OS och inte få något tillbaka?" - "JA! Det låter fantastiskt!" ...nej investerarna är intresserade av lite större saker, projekt som ger avkastning. Alltså är det intäkterna från kunderna som har bekostat OS'et (för pengarna kom inte ur tomma luften).
E. Vilka är kunderna? De som köpt Apples datorer, mobiler, osv... Alltså du.
F. Du har betalat för OS'et - och enligt punkt A. ovan så är vi överens om att det inte rör sig om 0 kr.
G. Hur kan vi uttrycka punkt F. med en annan formulering? "Förhöjd avgift på hårdvaran för att täcka kostnaden för mjukvaran".
...Alltså är mobilabonnemangsmetaforen högrelevant - det är bara mjuk- och hårdvara som bytt plats.

Alltså är inte ditt ursprungliga påstående en rättvis jämförelse - varför? Jo för även om Apple sätter det officiella priset "0:-" på sitt OS, så får de betalt för det ändå, eftersom de säljer all relaterad hårdvara. Om Microsoft gör samma sak får de indirekt betalt via stora leverantörer på väldigt många av de datorer som säljs, men absolut inte alla.

TL;DR:
Apple kan inte förlora pengar på att ge bort OS'et.
Microsoft kan förlora pengar på att ge bort OS'et.
Alltså är jämförelsen inte rättvis. "Kan inte" vs "kan".
Kommer MS förlora mycket pengar på att ge bort sitt OS? Antagligen inte, men det blir inte mer rättvist bara för att beloppet är något de är starka nog att hantera.

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Ja vi behöver nog inte oroa oss så mycket. Jag tvivlar starkt på att de 60% som sitter med Windows 7 kommer vara nöjda med Windows 10. Faktum är att gui:en är ett steg tillbaka till och med från 8.1.

Tråkiga ljusgråa fönster, inget sätt att se skillnad på aktiva fönster eller inte, en frankenstein till start meny som varken har all funktionalitet från windows 7 eller all funktionalitet från Windows 8.1

Dessutom har de slutligen dödat kontrollpanelen, den är nu en touchbaserad grå metro app med gråa ikoner och gråa inställningar.

Det är fn tragiskt att de inte fattat något från den massiva kritiken emot 8/8.1, det såg ut som att de fattat i början med de första previews som kom men sedan drogs det iväg åt andra hållet igen.

De lurar säkert en och annan användare med den där gratisuppgraderingen men tvivlar som sagt starkt på att Windows 10 kommer bli populär.

Ska bli spännande att följa forumen under andra halvan nästa veckan när normala användare börjar köra uppgraderingsappen. Då får vi se.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

@PowerNet:
Du har alltså verkligen inte fattat att på hårdvaran (Mac'en) är det en förhöjd avgift för OS'et.
Grejen är bara att Mac säljs inte utan OS så du ser det inte.

Svara bara igen för att nu börjar du äntligen närma dig sanningen, så kanske finns lite hopp(??).

Men vi tar det steg för steg så du hänger med:

Alltså är inte ditt ursprungliga påstående en rättvis jämförelse - varför? Jo för även om Apple sätter det officiella priset "0:-" på sitt OS, så får de betalt för det ändå, eftersom de säljer all relaterad hårdvara. Om Microsoft gör samma sak får de indirekt betalt via stora leverantörer på väldigt många av de datorer som säljs, men absolut inte alla.

Apple kan inte förlora pengar på att ge bort OS'et.
Microsoft kan förlora pengar på att ge bort OS'et.
Alltså är jämförelsen inte rättvis. "Kan inte" vs "kan".
Kommer MS förlora mycket pengar på att ge bort sitt OS? Antagligen inte, men det blir inte mer rättvist bara för att beloppet är något de är starka nog att hantera.

Jo, den är helt korrekt.
För läser du så är OS X GRATIS att få nya versioner till:
"Tillgänglighet
Förhandsversionen för utvecklare av OS X El Capitan kan laddas ner av medlemmar i Mac Developer Program från och med idag. Mac-användare kan delta i El Capitan Beta Program i juli och ladda ner den slutliga versionen utan kostnad från Mac App Store i höst."
Behöver du ha det tydligare? Gratis = 0 kr, det ågr inte att ge ett tydligare svar.

Och nej, Microsoft förlorar inga större pengar på att ge bort en ny OS version, vilket jag tidigare sagt.
1. Det är väldigt få som uppdaterar till nyare OS version av Windows när en ny kommer (Utan det görs när man köper en ny dator, precis som när program uppdateras.)
2. När en ny dator säljs så är licensen betald.
3. Tillbaka till nummer 1, då konsumenter inte uppdaterar sin dator till nyare operativ utan att det sker i samband med nytt datorköp så är det ingen större förlust för Microsoft att ge bort en nyare version, för det är som sagt väldigt få som köper en ny OS version av Windows för 1-3000 kr, utan det sker som sagt när datorn byts.

Sen att du inte kan skilja på gratis (OS X) och en kostnad (Windows) är inte någon annans fel än ditt, då du inte kan se vad ordet gratis betyder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@erikl567:
Något jag tyckte var extremt frustrerande var att vissa inställningar gick bara att ändra i kontrollpanelen, och vissa gick bara att ändra via Metro.
Tycka vad man vill om Metro (jag gillar det inte), men det som frustrerade mig mest var hur jag öppnade en inställning i kontrollpanelen, byter flik, trycker på en inställning i det fönstret - vilket plötsligt poppar upp Metro över hela jävla skärmen, sedan ska man klånka runt där en stund, sedan stänga ner Metro - kommer tillbaka där jag var i kontrollpannels-fönstret jag hade öppet, ändrar en annan inställning, tack och lov gick den att ändra utan extremt jobbiga avbrott, går vidare för att ändra en tredje... och det jävla Metro poppar upp och täcker hela skärmen igen och man får ju nästan ett frustrationssammanbrott!

Ursäkta väldigt lång mening.
Men poängen är: antingen ska ALLT vara Metro, eller så ska INGET vara Metro! Det är EXTREMT frustrerande när vissa random valda knappar i ett fönster tvingar dig att hoppa in och ut ur (helskärms) Metro var 20:e sekund! Helt ologiskt och totalförstör arbetsflödet och användbarheten. UI't var så kass att jag allvarligt övervägde att bara stänga ner hela skiten och remote-konfigurera datorn via power-shell eller något. Vad är poängen med ett grafiskt UI som är så kass att man föredrar terminalen för dagligt användande? Då kan jag lika gärna formatera om burken till linux - ett hemvant UI är en av mina personligen starkaste argument för att sitta på windows.

(Allt för att UI't ska vara simpelt nog att fungera med Holo-lens! Svävande platta metro-knappar i luften. FFS Holo-lens är coolt men ni måste inte totalförstöra desktop-upplevelsen. Allt går inte att kombinera smärtfritt! Rakapparat i mobiltelefonen??)

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

För läser du så är OS X GRATIS att få nya versioner till:

Jag kan läsa, men det hjälper inte att kunna läsa om man som du inte kan tolka orden man läste rätt.

Allt som står skrivet här i världen är inte 100% sant. Det kallas reklam.

Titta, gratis cykel. Det står att den inte kostar något. Kan du inte läsa? "Det är helt korrekt."

...eller nä. Du kan inte "se vad ordet gratis betyder".

Du har precis som tidigare inte sagt emot något av det jag sagt då vi hela tiden varit överens om att du "direkt" inte betalar för deras OS. Så du kanske själva ska "lära dig att läsa" vad jag skrivit så att du upptäcker att så är fallet? Är det mitt fel att du inte kan läsa det jag skrivit?

Ta det igen, punkt för punkt, börja på min punkt A. och arbeta dig neråt. Det är idiotsäkert enkla punkter så kan du inte kontra dem så kan vi alla i detta forum vara idiotsäkra på att du inte har rätt. Kom igen... citera mig igen. Ge ett motargument till respektive punkt eller förklara varför punkterna är felaktigt ihopkopplade ifall du ser något logiskt fel. Jag utmanar dig till att göra det och jag är 100% säker på att du inte klarar av det. Vi kan slå vad om något ifall du vill... vad vill du att jag ska göra om du lyckas? Tror inte ekonomisk vadslagning är tillåten här men du kan säkert komma på något annat...

Du, glöm det jag skrev ovan - du har redan bevisat bortom tvivel att du kan inte hantera mer än en eller max två punkter samtidigt eftersom du ignorerar övriga hela tiden, så nu tar vi det lugnt och fint, steg för steg så vi arbetar på gemensamma logiska grunder...

Fråga 1:
Håller du med om att OS inte är gratis att utveckla? Anställda som måste betalas osv.
Ja eller Nej?

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Titta, gratis cykel. Det står att den inte kostar något. Kan du inte läsa? "Det är helt korrekt."
http://i.imgur.com/SAV7MYV.jpg
...eller nä. Du kan inte "se vad ordet gratis betyder".

Då tar vi det igen:

"Tillgänglighet
Förhandsversionen för utvecklare av OS X El Capitan kan laddas ner av medlemmar i Mac Developer Program från och med idag. Mac-användare kan delta i El Capitan Beta Program i juli och ladda ner den slutliga versionen utan kostnad från Mac App Store i höst."

Och dte år således gratis!

Precis som "cykel på köpet" som ex Siba, och Elgiganten kör med ibland, den skickas med utan kostnad för kunden.

Så ja, OS X är gratis att uppdatera till nyare OS version, medans Windows inte är det (Förutom för Windows 10 under 1 år endast), mot OS X som är gratis, oavsett när du uppdaterar.

Och som sagt så förlorar inte Microsoft något nämnvärt på att ge bort Windows 10 till konsumenterna, då de inte hade köpt en uppgraderings licens för 1-3000 kr för att få nya versionen, utan det hade skett vid nästa datorköp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

(Varför svarar du på min överstrukna text? Jag visste väll att du inte skulle klara av det... överstruket räckte tydligen inte...)

Skrivet av PowerNet:

Då tar vi det igen:

Fråga 1:
Håller du med om att OS inte är gratis att utveckla? Anställda som måste betalas osv.
Ja eller Nej?

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

(Varför svarar du på min överstrukna text? Jag visste väll att du inte skulle klara av det... överstruket räckte tydligen inte...)

Ingen mening att diskutera det med dig då du inte kan skilja på gratis och mellan 1-3000 kr i kostnad för att få en ny OS version av Windows.

Eller vad är det du inte förstår?

OS X = 0 kr (GRATIS) -> "Tillgänglighet

Men du kanske inte kan se att det står "utan kostnad".

Och du verkar fortfarande inte förstå att Microsoft inte förlorar något speciellt på att ge bort Windows 10 (under 1 år bara visserligen) då merparten av användarna ändå inte hade gått över till nya versionen, och således inte betalt något. Utan det hade gått när de köpt ny dator, och då gått över till en ny version av OS.

Precis som att många användares datorer har gamla webbläse, inte Windows säkerhetsuppdateringar, inte uppdaterade Flash, java, Adobe reader etc av anledningen att när det dyker upp rutor som de inte vet så stänger de bara ner dem, precis som ex Windwos 10 "reservera" rutan.

Men som sagt, ingen idé att diskutera priser med dig, då du inte förstår att gratis är gratis, medans en kostnad för ny Windows version enligt dig inte är en kostnad.....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@PowerNet:

Jag vet inte vilken del av 0kr != gratis som du inte förstår. Ingenting här i världen är gratis.
Och jag kan citera mig själv, säkert tre ggr, där jag skrivit att MS inte skulle förlora mycket på att ge bort windows till privatpersoner, så vilken del av min svenska är det som du inte kan läsa eftersom du påstår att jag inte förstått detta? Däremot har jag absolut ingenstans påstått att Windows är gratis, så jag vet inte vad du läst för imaginära texter egentligen, men det är inte mina...

Hur som helst, kan du svara på min fråga nu? "Fråga 1"?

Visa signatur

(Rek. Stylus)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

@PowerNet:

Jag inte vilken del av 0kr != gratis som du inte förstår. Ingenting här i världen är gratis.

Kan du svara på min fråga nu?

Den är redan besvarad.
OS X nya OS versioner är gratis.
Windows nya OS versioner kostar (Dock är Windows 10 gratis under 1 år, sedan återstår att se om de fortsätter ge det gratis, eller går över till månadskostnsd/sälja som lös uppgraderings produkt likt tidigare).

Vad är det du inte förstår av att Windows versioner kostar pengar, men att OS X sedan 2 år ges gratis?

Och sluta blanda in "hårdvaran är dyrare" för det är inte relevant för nya OS versioner.

Precis som att Microsoft inte förlorar något direkt på att ge Windows 10 till konsumenter, då de säkerligen inte hade uppdaterat förens vid ett nytt datorköp.

Så släpp den diskussionen nu, få den varken är relevant längre, då du fått visat gång på gång att nya OS versioner av Windows kostar pengar medans nya OS X versioner ges helt gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Okej, så då jämför du med android som har sämst "adoption" av alla OS?

Det är väldigt få som uppdaterar sitt android sådär, jämför istället med iOS där merparten uppdaterar rätt nabbt efter en OS version släpps, ex iOS 8 som var uppe på 70%+ på knappt 4 månader "på marknaden".

Så ja, det är skillnad på adoption rate på PC, android och ex iOS.

Tror du bortser ifrån att merparten av användarna på Windows inte uppdaterar varken program, eller sitt operativsystem (Om nu inte Windows Update är påslaget automatiskt), annars är mycket program, och operativ inte uppdaterade alls, vilket du märker om du jobbar med kunders datorer, att de varken fått Windows säkerhetsuppdateringar på flera år, inte heller ex uppdaterade Java, Flash, Adobe Reader, webbläsare, mailklient och liknande.

Jag pratar inte om adoption rate i stort för Android, eftersom slutanvändaren inte kan styra över det (när/om dom får en uppdatering). Jag pratar om att dom allra flest trycker på "OK" när frågan "Vill du uppdatera ditt system?" kommer upp. Om inte första gången, så åtminstone andra eller tredje gången frågan dyker upp.

Det kan hända att jag underskattar antalet användare som tjurar på och klickar bort alla uppdateringar. Men hur det än är med det så måste skillnaden vara enorm mellan att med ett enkelt klick på en ruta som automatiskt dyker upp få ett nytt operativsystem helt gratis. Jämfört med att aktivt söka upp ett nytt operativsystem hos microsoft och betala för det (även om det bara är nån hundralapp).
Jag tror att du underskattar den skillnaden.

Permalänk
Medlem

@PowerNet:
Ett svar på "Fråga 1" består av "ja" eller "nej". Hur svårt kan det vara? Ja, eller nej.

Sedan kommer Fråga 2:
Någon betalar för OSX, vem? Är det Apple? Ja, eller nej?

Jag har tröttnat på att det bara är jag som svarar på det du skriver, du citerar bara samma PR-mening från Apple om o om igen. Snart fastnar du väll i spam-filtret... Så nu kan du svara på några av mina för omväxlings skull, börja med att läsa det jag skrivit först, så du inte påstår att jag inte förstått saker som jag skrivit flera gånger och påstår att jag sagt saker jag aldrig gjort, så som det gick i ditt förra inlägg. Eller det lite innan då du påstod att du inte pratat om något och jag hittade flera citat där du gjorde det.

Kommunikationen fungerar inte här - så jag har valt ja eller nej frågor eftersom det blir enklast så. Men du verkar ha lättare för att upprepa dig, du vet om man säger något tillräckligt många ggr börjar man tro på det, än att svara på super-enkla ja eller nej frågor. Varför kan du inte?

Visa signatur

(Rek. Stylus)