AMD lanserar A8-7670K "Kaveri Refresh"

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar A8-7670K "Kaveri Refresh"

Inför skolstarten introducerar AMD ytterligare en modell ur nygamla familjen Kaveri Refresh och likt A10-7870K består nyheterna av förhöjda klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så mycket att hurra för kanske. Längtar efter Zen!

Permalänk
Medlem

Vill gärna se AMD överleva tills de får ut 14nm produkter. Utvecklingsprocess-minskningen stagnerar och CPU marknaden ändrar sig rejält.

Permalänk
Medlem

Kommer den kosta runt 1250kr ser jag ingen anledning till att inte välja 7850k. Men 7850k kanske inte tillverkas längre?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kommer den kosta runt 1250kr ser jag ingen anledning till att inte välja 7850k. Men 7850k kanske inte tillverkas längre?

Priset är räknat på riktpris + moms. Av erfarenhet brukar svenska butiker lägga sig lite under detta i de billigare fallen. Riktpris är ju inte samma som lägsta pris på prisjakt heller.

Men personligen hade jag valt en 7850k istället i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kommer den kosta runt 1250kr ser jag ingen anledning till att inte välja 7850k. Men 7850k kanske inte tillverkas längre?

Lite svårt val faktiskt.
A10-7850K kan trilskas något när det kommer till överklockning, något som AMD skall ha åtgärdat i och med "Godaveri".
De extra streamprocessorerna gör inte heller någon större skillnad, då de stryps av bristen på minnesbandbredd.

Jag hade nog nästan valt 7670k. Den bör prestera något bättre som ren CPU om den överklockas och om man sätter i ett dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem

*mjölk mjölk mjölk*

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Exakt samma processor med en liten liten överklockning. O sedan kalla det för "refresh" för att kunna öka prislappen...
Så egentligen betalar man mer för att dem har bytt namn på skiten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr904:

Exakt samma processor med en liten liten överklockning. O sedan kalla det för "refresh" för att kunna öka prislappen...
Så egentligen betalar man mer för att dem har bytt namn på skiten!

precis samma sak med 4770k-4790k och 4670k-4690k.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

4ggr storleken mot 14nm, herregud vad gör dom?:)

Dags att vakna för AMD nu, vill ha tillbaks AMD i spelet så man får lite valfrihet. Hoppas på Zen, så länge den inte flaskar spelen så borde den vara helt ok även om den inte slår Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

precis samma sak med 4770k-4790k och 4670k-4690k.

Nja, enligt Intel var de faktiskt omgjorda lite för att underlätta värmebortledning och tillåta högre frekvenser, sen minns jag inte hur mycket det var egentligen i tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Nja, enligt Intel var de faktiskt omgjorda lite för att underlätta värmebortledning och tillåta högre frekvenser, sen minns jag inte hur mycket det var egentligen i tester.

skillnaden var att de ändrade från en skitkass TIM som absolut inte borde suttit där vid lanseringen av 4770k till en annan TIM som borde varit där från första början.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

skillnaden var att de ändrade från en skitkass TIM som absolut inte borde suttit där vid lanseringen av 4770k till en annan TIM som borde varit där från första början.

Dom flyttade runt lite i processorn med sa dom för att minska hot spots, alltså få effekten gämnare uppdelad över chipet och därmed gämnare tempraturer. Ett chip är aldrig lika varmt överalt, kan skillja 10-20C från kallast till varmaste området.

Vad AMD's refresh innebär förtuom andra frekvenser vet vi inte, är säkert inte otroligt att det finns revisionsförändringar i chipen heller. Men det betyder nog mer för AMD i så fall än för slutkonsument, var ju igen direkt skillnad på Haswell Och Haswell Refresh. Visst inte släppte ett chip med 4Ghz bas frekvens men priset blev ju där efter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

precis samma sak med 4770k-4790k och 4670k-4690k.

Dem ändrade faktiskt också lite på hårdvaran med Haswell refresh. Dem byte kylpastan för bättre värmeavledning och la dit fler kondensatorer för stabilare spänning, vilket gör skillnad vid överklockning.

Alltså. Intel ändrade i mjukvaran och hårdvaran. AMD ändrade bara i mjukvaran.
Finjusterar man hårdvaran så har det förtjänat sig av namnet "refresh".
Ändrar man bara klockfrekvenserna så borde det heta nånting i stil med "OC" istället.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är väldigt intresserad varför den har "smooth online gaming". Inte bara gaming, utan *online* specifikt. Gör grafikdelen i chippet på nåt sätt nätverket snabbare för online spel?

Annars så antar jag vad dom verkligen säger är "Yes ffs kids it can run CS:GO fine".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

precis samma sak med 4770k-4790k och 4670k-4690k.

4770k till 4790k gave en hel del för de som inte öveklockar. Sen jag tröttade på min 2500k så köper känner jag inte att i5 är så intressant. Så kan för lite om de i dagsläget.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag måste säga att jag är väldigt intresserad varför den har "smooth online gaming". Inte bara gaming, utan *online* specifikt. Gör grafikdelen i chippet på nåt sätt nätverket snabbare för online spel?

Annars så antar jag vad dom verkligen säger är "Yes ffs kids it can run CS:GO fine".

Ja det vet vi nog inte. Men så vitt jag har förstått menar de vanligsa online spel som behäver 60 fps. LOL t.ex. CS GO kan man altid vara oenso om. Kommer nog upp en ny tråd om en 1y bärbar som vi inte riktigt vet varfrör den är seg. (inne på repareation nu, igen)

Men 60fps medel i cs går inte om man spelar högre. han hade mindre och nu då han spelar på stationär så skulle han aldrig säja "smooth online gaming" på sin bärbara
men den är inte en amd.
Ville belysa/hålla med om att "smooth online gaming" kan vara, spelat klara inte fps(läs motor), spelet har så hög latancy så vårat probem är negligherbart.

Ni får skylla på vad ni vill vi tänker ändå skylla på något annat.
Känns som det är så för ofta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det blev ingen ny processorfamilj från AMD.

Och

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Inte så illa pinkat om man jämför med i5 3570K. Kostar ju ändå 2000:- mindre. Men intämmer med andra, längtar även jag till Zen