Splitterny dator, extremt seg efter en stunds användning

Permalänk

Splitterny dator, extremt seg efter en stunds användning

För ungefär en månad sedan köpte jag en splitterny dator. Jag går i gymnasiet just nu, så det är mamma som betalar, vilket var ett litet problem. Min mamma hade/har inte ett fast jobb, och kunde därför inte få köpa en dator på avbetalning, från t.ex. inet, så jag bestämde mig för att köpa en ihopsatt dator från CDON. Jag var ganska desperat, min värdelösa dator hade gått sönder ett tag sedan och jag behövde verkligen en dator, så jag beställde denna dator: Acer Aspire AXC-705 i5-4460/8GB/8GB SSD + 1TB/GTX745-4GB/W8.1.

Ingen extremt dyr gamingdator, då jag inte behöver det. Spelen jag spelar är lätta spel som CS:GO, LOL, etc.
I början var det helt okej, men datorn blev snabbt "gammal" och lite seg, och efter det började den bluescreena... precis efter att jag köpt den nästan. Jag tänkte att det kanske var en engångsföreteelse, men det fortsatte.
Jag har inte bluescreenat på flera veckor nu, men jag har fortfarande problem med datorn, då den blir jävligt seg efter att man använder den i bara någon stund. Datorn är ju inte sjuk, men jag tycker inte att datorn ska bli helt seg och nästan dö för att jag spelar LOL i någon timma. Till och med Spotify/webbläsaren blir helt sjuk seg och det känns som att det är nåt fel på datorn.

När detta händer, och jag öppnar aktivitetshanteraren står det att mitt 100% användning på CPU. 100% på minne och 100% på disk, även fast det är omöjligt. Jag ser precis vad som är på och det tar absolut INTE så mycket kraft att ha det på. Det står så även om jag stänger ner alla grejer som är på.

Finns det någon som upplevt något liknande? Kan det verkligen bara vara att datorn överhettas?

Tack på förhand

// Xiuzei.

Permalänk
Medlem

Utnyttja fördelen med att köpt en färdig byggd dator.... med andra ord, ring cdon förklara problemet med dina bluescreens så att dom får fixa det.

Å för att svara på dina frågor:
CPU'n skall inte stå konstant på 100% och inte minnet heller. Om du vill pilla med det själv så skulle jag börja med att formatera om datorn trotts att den är helt ny. Men själv hade jag inte tvekat en sekund på att kontakta cdon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiuzei:

För ungefär en månad sedan köpte jag en splitterny dator. Jag går i gymnasiet just nu, så det är mamma som betalar, vilket var ett litet problem. Min mamma hade/har inte ett fast jobb, och kunde därför inte få köpa en dator på avbetalning, från t.ex. inet, så jag bestämde mig för att köpa en ihopsatt dator från CDON. Jag var ganska desperat, min värdelösa dator hade gått sönder ett tag sedan och jag behövde verkligen en dator, så jag beställde denna dator: Acer Aspire AXC-705 i5-4460/8GB/8GB SSD + 1TB/GTX745-4GB/W8.1.

Ingen extremt dyr gamingdator, då jag inte behöver det. Spelen jag spelar är lätta spel som CS:GO, LOL, etc.
I början var det helt okej, men datorn blev snabbt "gammal" och lite seg, och efter det började den bluescreena... precis efter att jag köpt den nästan. Jag tänkte att det kanske var en engångsföreteelse, men det fortsatte.
Jag har inte bluescreenat på flera veckor nu, men jag har fortfarande problem med datorn, då den blir jävligt seg efter att man använder den i bara någon stund. Datorn är ju inte sjuk, men jag tycker inte att datorn ska bli helt seg och nästan dö för att jag spelar LOL i någon timma. Till och med Spotify/webbläsaren blir helt sjuk seg och det känns som att det är nåt fel på datorn.

När detta händer, och jag öppnar aktivitetshanteraren står det att mitt 100% användning på CPU. 100% på minne och 100% på disk, även fast det är omöjligt. Jag ser precis vad som är på och det tar absolut INTE så mycket kraft att ha det på. Det står så även om jag stänger ner alla grejer som är på.

Finns det någon som upplevt något liknande? Kan det verkligen bara vara att datorn överhettas?

Tack på förhand

// Xiuzei.

Tycker d låter som värme problem. Jag skulle börja men en formatering om du inte gjort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av Xiuzei:

För ungefär en månad sedan köpte jag en splitterny dator. Jag går i gymnasiet just nu, så det är mamma som betalar, vilket var ett litet problem. Min mamma hade/har inte ett fast jobb, och kunde därför inte få köpa en dator på avbetalning, från t.ex. inet, så jag bestämde mig för att köpa en ihopsatt dator från CDON. Jag var ganska desperat, min värdelösa dator hade gått sönder ett tag sedan och jag behövde verkligen en dator, så jag beställde denna dator: Acer Aspire AXC-705 i5-4460/8GB/8GB SSD + 1TB/GTX745-4GB/W8.1.

Ingen extremt dyr gamingdator, då jag inte behöver det. Spelen jag spelar är lätta spel som CS:GO, LOL, etc.
I början var det helt okej, men datorn blev snabbt "gammal" och lite seg, och efter det började den bluescreena... precis efter att jag köpt den nästan. Jag tänkte att det kanske var en engångsföreteelse, men det fortsatte.
Jag har inte bluescreenat på flera veckor nu, men jag har fortfarande problem med datorn, då den blir jävligt seg efter att man använder den i bara någon stund. Datorn är ju inte sjuk, men jag tycker inte att datorn ska bli helt seg och nästan dö för att jag spelar LOL i någon timma. Till och med Spotify/webbläsaren blir helt sjuk seg och det känns som att det är nåt fel på datorn.

När detta händer, och jag öppnar aktivitetshanteraren står det att mitt 100% användning på CPU. 100% på minne och 100% på disk, även fast det är omöjligt. Jag ser precis vad som är på och det tar absolut INTE så mycket kraft att ha det på. Det står så även om jag stänger ner alla grejer som är på.

Finns det någon som upplevt något liknande? Kan det verkligen bara vara att datorn överhettas?

Tack på förhand

// Xiuzei.

Jag skulle nog kört någon benchmark typ 3dMark och övervakat temperaturer. Sedan kollat om din poäng verkar rimlig och se om temperaturerna blir för höga. Om temperaturerna är höga även i idle så kan ju kylaren vara dåligt fastsatt men det skulle också kunna vara att fläkten stänger av sig som gör att det blir varmt.

Är det en stationär eller bärbar? Jag hade ett liknande fel med den bärbara på jobbet och det var att datorn fick för sig att laddaren inte hade tillräcklig effekt och datorn gick då ner i något sparläge, i aktivitetshanteraren såg det ut som CPU:n var 100% men i resurshanteraren kunde man se att den var låst till 20% av prestandan -> otroligt seg. Kanske kan vara något liknande?

Edit: Vet inte hur det är med färdigbyggda datorer men får man med en nyckel till windows eller får man bara nöja sig med det som ligger på HDD:n? Får du inte med en nyckel hade jag ju inte formaterat.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Släpp allt du gör och lyssna på vad @anderjo4 säger, prata med cdon du har ju garanti.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Låter skumt att ALLA värden ligger på 100%. Säker på att aktivitetshanteraren inte pausat sig? Den gör det ibland när lasten blir för hög. Starta aktivitetshanteraren och sedan visa->uppdateringshastighet.

Permalänk
Medlem

Som sagt det låter som ett skolboks exempel på hög temperatur och speed stepping pga utav det.

iofs ska en dator klara av att köra 100% cpu 24/7 om den ska vara stabil i min mening.

Permalänk

@ReverenD: Jag förstår inte riktigt hur en formatering skulle hjälpa i detta fall. Datorn är ju som sagt ny, kan du förklara varför jag borde göra det?

Permalänk

@anderjo4: Okej, tack så mycket. Kan du förklara varför jag borde formatera?

Permalänk

@Lunatech: Asså, de är ju inte precis 100%, men alla ligger runt 60-100%, 100% när det är som värst. Ganska säker på att det inte är något fel med aktivitetshanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiuzei:

@anderjo4: Okej, tack så mycket. Kan du förklara varför jag borde formatera?

Windows är windows helt enkelt att formatera om windows är det lättaste sättet för att se om det är någon mjukvara som ställer till det, men tycker inte du skall formatera. Jag hade ringt Cdon med en gång... När man köper en färdig dator så ingår garanti i priset, datorn skall fungera out of the box. Detta är den enda fördelen med att köpa en färdigbyggd dator(förutom att man slipper bygga den själv) så se nu till att använda garantin som du faktiskt betalt för.

*REDIGERAD*

Permalänk

@Xiuzei:
Därför att det kan ligga ett virus i bakgrunden som äter ram och cpu resurser
samt att installerar du och avinstallerar du program frekvent ligger det ofta skräp filer kvar plus att det är simpelt är datorn ok efter det så kan du åtminstone konstatera att det inte är datorn utan mjukvaru relaterade problem jag hade dessutom dammsugit alla kylflänsar inuti datorn ifall detta kan göras smidigt.

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Avstängd

Kan vara något medföljande program som segar ner datorn. Börja med att lista alla dina installerade program. Så kan vi nog plocka bort en hel del onödigt skräp som fabriken installerar, men som du inte behöver.

Permalänk
Medlem

Eftersom du installerat egna program efter köpet är en ominstallation högst relevant. Då det baserat på din beskrivning mycket väl kan röra sig om ett mjukvaroproblem är detta ett viktigt moment i en felsökning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Alltid bättre att göra en egen istallation av os om man köper en dator som kommer med pre config os de lägger alltid in en massa onödigt skräp.

Visa signatur

Cpu:Intel 5820k H2O Gpu:Gainward 970 sli Mobo:Asus x99-S 16Gb DDR4 PSU:CorsairAX860W Chassis:NZXT H440

Permalänk
Avstängd

Börja med att ladda ner och installera denna. http://www.piriform.com/ccleaner/download
Sedan går du på tools och uninstall http://cdn.ghacks.net/wp-content/uploads/2014/02/save-to-text... . Där kan du spara en textfil. Som du kan visa oss här. Öppna den. Kopiera och posta.