Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Tack för detta!

Hänger med hyffsat hur det fungerar.

Vid den här omräkningen, hur kommer det sig att du drar av 3x från de 11, och lägger till 6 till de 26? Är det att när det är minus framför en parantes, som man tar bort, ändrar värde?

(11x+26− (3x-6) ) / (x+4)(x−2)

8x+32/ (x+4)(x−2)

Annars hänger jag med fullt ut!

Tack!

jo kanske lättare om man byter plats inne i parentesen − (3x-6). då blir det -(-6+3x) så syns det tydligare att det blir -- och då blir det ju +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Tack som fasen för detta!! Klarade av detta nu som jag inte förstått alls. Har dock en annan uppgift som jag inte alls förstår som jag ska försöka lösa. Har du tid och lust att förklara ännu en uppgift? (a)

Förenkla uttrycket

11x+26 / (x+4)(x−2) − 3 / (x+4)

Svaret kan skrivas som a / x+b där a och b är heltal.

Har gjort så att jag har multiplicerat det högra ledet (3 / (x+4) ) med *x-2 för att få samma nämnare. Detta resulterar slutligen i att jag får fram 8x + 20 / (x+4)(x-2). Det är härifrån jag inte vet hur jag ska ta mig, eller om jag ens gjort rätt.

MVH Kastroullen

Tj aa!
Nice att det kom till nytta ) Jag såg att du redan fått hjälp med det andra talet, men jag gjorde talet innan jag kollade och inte tänker jag låta den tiden gå till spillo så här får du en till lösning!

Om du inte är med på parentessteget så är det ju helt enkelt så att "minus gånger minus blir plus". Så om du tar minustecknet i ursprungsekvationen och "multiplicerar in den i parentesen" så byter allt i parentesen tecken. Lär dig det här och bli bekväm med det för du kommer ha MÅNGA sådana problem i din skolgång!

Hoppas det hjälper!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

jo kanske lättare om man byter plats inne i parentesen − (3x-6). då blir det -(-6+3x) så syns det tydligare att det blir -- och då blir det ju +

Skrivet av GLaDER:

Tj aa!
Nice att det kom till nytta ) Jag såg att du redan fått hjälp med det andra talet, men jag gjorde talet innan jag kollade och inte tänker jag låta den tiden gå till spillo så här får du en till lösning!
http://i.imgur.com/Ay0KtEE.png

Om du inte är med på parentessteget så är det ju helt enkelt så att "minus gånger minus blir plus". Så om du tar minustecknet i ursprungsekvationen och "multiplicerar in den i parentesen" så byter allt i parentesen tecken. Lär dig det här och bli bekväm med det för du kommer ha MÅNGA sådana problem i din skolgång!

Hoppas det hjälper!

Tack så mycket för hjälpen jag förstår hur man gör nu, men nu har jag stött på ett nytt problem...

Beräkna arean av den triangel i xy-planet som har y-axeln som bas och har linjerna y=6x−5 och 8x+y−9=0 som kanter.
Svara i areaenheter.

Jag har försökt med att måla upp triangeln och sedan räkna ut arean men någonstans blir det fel. Någon som vet hur man gör och kan förklara? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Kastroullen: Är svaret 7 a.e?

Permalänk
Medlem

@Kastroullen:

Hur ser triangeln ut du har fått, vart skär de varandra och vart skär de y-axeln?

Permalänk
Skrivet av librot:

@Kastroullen: Är svaret 7 a.e?

Helt riktigt. Kan du beskriva lite kort hur du kom fram till det? Jag har en viss aning men är inte helt 100.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Tj aa!
Nice att det kom till nytta ) Jag såg att du redan fått hjälp med det andra talet, men jag gjorde talet innan jag kollade och inte tänker jag låta den tiden gå till spillo så här får du en till lösning!
http://i.imgur.com/Ay0KtEE.png

Om du inte är med på parentessteget så är det ju helt enkelt så att "minus gånger minus blir plus". Så om du tar minustecknet i ursprungsekvationen och "multiplicerar in den i parentesen" så byter allt i parentesen tecken. Lär dig det här och bli bekväm med det för du kommer ha MÅNGA sådana problem i din skolgång!

Hoppas det hjälper!

Tack som f*n för detta! Detta var precis det jag behövde för att förstå hur det fungerar och hur jag ska tänka!

Återigen, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kastroullen:

Tack så mycket för hjälpen jag förstår hur man gör nu, men nu har jag stött på ett nytt problem...

Beräkna arean av den triangel i xy-planet som har y-axeln som bas och har linjerna y=6x−5 och 8x+y−9=0 som kanter.
Svara i areaenheter.

Jag har försökt med att måla upp triangeln och sedan räkna ut arean men någonstans blir det fel. Någon som vet hur man gör och kan förklara? Tack på förhand!

Nemas problemas! Jag orkade inte skriva halva inlägget här och infoga bilder och skit så jag la hela talet i en .pdf som du kan hitta HÄR. Hoppas du förstår och att det kommer till hjälp!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med lite Fourier transform.

Hur kan jag bevisa att påstående 102 är korrekt?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeno88:

Behöver hjälp med lite Fourier transform.

Hur kan jag bevisa att påstående 102 är korrekt?

http://i.imgur.com/NGqiOlo.png

Om du accepterar definitionen av fouriertransformen är det väl bara att använda den, göra ett variabelbyte, och se vad som händer...

Permalänk
Medlem

Har lite problem kommer inte på hur jag skall gör för att lösa ut w ur utrycket:

Z=R+j(wL-1/(wC))
Vilket även kan skrivas som:
Z=sqrt(R^2+(wL-1/(wC))^2)

Någon som vet vad man skall ta till för knep?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Har lite problem kommer inte på hur jag skall gör för att lösa ut w ur utrycket:

Z=R+j(wL-1/(wC))
Vilket även kan skrivas som:
Z=sqrt(R^2+(wL-1/(wC))^2)

Någon som vet vad man skall ta till för knep?

Börja med att flytta över R och ta sedan båda leden upphöjt till två. Utnyttja att j^2=(-1).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattoys:

Z=R+j(wL-1/(wC))
Vilket även kan skrivas som:
Z=sqrt(R^2+(wL-1/(wC))^2)

Det andra uttrycket är absolutbeloppet av Z — ofta skrivet |Z| — vilket inte är samma sak som Z.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Börja med att flytta över R och ta sedan båda leden upphöjt till två. Utnyttja att j^2=(-1).

Jag har problem när jag har w både i en nämnare och en täljare(wL/1). Hur skall man tänka?

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Jag har problem när jag har w både i en nämnare och en täljare(wL/1). Hur skall man tänka?

Jag antar att din ekvation ser ut ungefär som: (Z+R)^2 = (wL+1)/wC

Börja med att multiplicera med wC på båda sidor, sedan flyttar du över alla termer med w till samma sida och bryt ut w.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattoys:

Har lite problem kommer inte på hur jag skall gör för att lösa ut w ur utrycket:

Z=R+j(wL-1/(wC))

Skrivet av gamefreak:

Jag antar att din ekvation ser ut ungefär som: (Z+R)^2 = (wL+1)/wC

Hjälp! Dimensionsfel!

Ekvationen skriker om att vara en ekvation inom elektriska nät (inte minst då den använder j som beteckning för den imaginära enheten), närmare bestämt för en RLC-krets, med
   impedans Z
   resistans R
   induktans L
   kapacitans C
   frekvens ω

Ursprungsekvationen var
   Z = R + j (ωL − (1/[ωC] ) )
med extra parenteser för att tydliggöra sista termen.

Vad gäller talet till att börja med så undrar jag om det verkligen är av intresse att lösa ut ω ur det generella sambandet för impedansen. De kanske snarare frågar om resonansfrekvensen ω₀, som uppstår när fasvinkeln är 0, dvs när imaginärdelen "försvinner", dvs för vilken frekvens ω = ω₀ det gäller att
   ωL − 1/ωC = 0

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Hjälp! Dimensionsfel!

Ekvationen skriker om att vara en ekvation inom elektriska nät (inte minst då den använder j som beteckning för den imaginära enheten), närmare bestämt för en RLC-krets, med
   impedans Z
   resistans R
   induktans L
   kapacitans C
   frekvens ω

Ursprungsekvationen var
   Z = R + j (ωL − (1/[ωC] ) )
med extra parenteser för att tydliggöra sista termen.

Vad gäller talet till att börja med så undrar jag om det verkligen är av intresse att lösa ut ω ur det generella sambandet för impedansen. De kanske snarare frågar om resonansfrekvensen ω₀, som uppstår när fasvinkeln är 0, dvs när imaginärdelen "försvinner", dvs för vilken frekvens ω = ω₀ det gäller att
   ωL − 1/ωC = 0

ω₀ har jag det är bandbredden jag skall räkna ut.
Uppgiften är bland annat att konstruera en resonanskrets med en viss frekvens.

edit:
Hittade ett enklare samband i läroboken, B=R/(2pi*L)=f₀/Q

Permalänk
Skrivet av Kastroullen:

Tack för detta!

Hänger med hyffsat hur det fungerar.

Vid den här omräkningen, hur kommer det sig att du drar av 3x från de 11, och lägger till 6 till de 26? Är det att när det är minus framför en parantes, som man tar bort, ändrar värde?

(11x+26− (3x-6) ) / (x+4)(x−2)

8x+32/ (x+4)(x−2)

Annars hänger jag med fullt ut!

Tack!

Precis, du kan tänka det som att det står -1*(3x-6) istället för -(3x-6)

så -1*3x = -3x och -1*-6 = 6

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattoys:

ω₀ har jag det är bandbredden jag skall räkna ut.
Uppgiften är bland annat att konstruera en resonanskrets med en viss frekvens.

edit:
Hittade ett enklare samband i läroboken, B=R/(2pi*L)=f₀/Q

För att nå detta samband så är det inte bara att "lösa ut" ω, utan man behöver blanda in definitionen för vad man menar med "bandbredd". Generellt menar man det frekvensband inom vilket effekten är mer än halva maxeffekten. Man kan vandra lite olika vägar för att nå det uttryck du skriver. Försöker mig på en härledning nedan, utifrån att halva maxeffekten ger att vi söker maxströmmen genom en faktor √2.

Med komplex impedans Z så har vi sambandet
   I = U ∕ Z
för strömmen I och spänningen U. Impedansen för din RLC-krets gavs av
   Z = R + j (ωL − 1 ∕ ωC)
med motsvarande (kvadrerade) belopp:
   |Z|² = R² + (ωL − 1 ∕ ωC

|Iₘₐₓ| inträffar för ω = ω₀ = 1 ∕ √(LC) då imaginärdelen av impedansen försvinner (R är en positiv kvantitet):
   |Iₘₐₓ| = |U| ∕ R

Vi söker frekvenser för vilken |I| = |Iₘₐₓ| ∕ √2, dvs då
   |I| = |U ∕ Z| = |Iₘₐₓ| ∕ √2 = (|U| ∕ R) ∕ √2
Ur andra och fjärde ledet ser vi att vi vill att
   |Z| = √2 R
Vi kvadrerar och ser att detta kan skrivas som
   R² + (ωL − 1 ∕ ωC)² = 2 R²
Nu kan vi börja lösa ut ω. Samla R²-termer, dra roten ur och minns att vi behöver ta hänsyn till vilket tecken som kunde varit under roten:
   ωL − 1 ∕ ωC = ±R
Multiplicera med ω ∕ L för att få en andragradsekvation på "vanlig" form:
   ω² ± Rω ∕ L = 1 ∕ LC
Kvadratkomplettera:
   (ω ± R ∕ 2L)² = (R ∕ 2L)² + 1 ∕ LC
   ω = ±R ∕ 2L ± √[(R ∕ 2L)² + 1 ∕ LC]
Detta beskriver fyra lösningar (beroende på vilket tecken vi väljer för respektive "±"-förekomst). Då R, L och C alla är positiva så ser vi att roten kommer vara större än första termen. Negativa frekvenser är inte mycket att ha, så vi kastar lösningarna med negativ rotterm, vilket lämnar kvar:
   ω = ±R ∕ 2L + √[(R ∕ 2L)² + 1 ∕ LC]
Detta är de övre och undre vinkelfrekvenserna för bandbredden. Differensen ger bandbredden B (vanligen uttryckt i hertz (Hz), så vi omvandlar vinkelfrekvensen ω med en faktor 1 ∕ 2π) enligt:
   B = (1 ∕ 2π) R ∕ L
vilket var uttrycket du hittade i din lärobok.

Den andra likheten i ditt uttryck använder kvalitetsfaktorn Q som (ofta, inte alltid) definieras
   Q = f₀ ∕ B
(där frekvensen f₀ = ω₀ ∕ 2π), så att gå därifrån till
   B = f₀ ∕ Q
är ingen större konst .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Om man halverar ett tal oändligt många gånger, blir det =0 då?
Detta var något jag tänkte på när jag var yngre och drog slutsatsen att man kommer aldrig att nå noll eftersom det bara blir fler och fler decimaler. Dock så började tänka på detta igen och kom nu fram till slutsatsen att det blir noll.

Jag tänker så här, om man halverar 1 två gånger så kan det skrivas som:

Om man då fortsätter att dela med 2 oändligt många gånger så borde det kunna skrivas som:

Har jag gjort rätt eller går det inte att göra som jag gjorde?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Om man halverar ett tal oändligt många gånger, blir det =0 då?
Detta var något jag tänkte på när jag var yngre och drog slutsatsen att man kommer aldrig att nå noll eftersom det bara blir fler och fler decimaler. Dock så började tänka på detta igen och kom nu fram till slutsatsen att det blir noll.

Jag tänker så här, om man halverar 1 två gånger så kan det skrivas som: http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/2/2%3D1/%282*2%29%3D1/2%5E2

Om man då fortsätter att dela med 2 oändligt många gånger så borde det kunna skrivas som: http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/2%5E%5Cinfty%3D1/%5Cinfty%20%3D0

Har jag gjort rätt eller går det inte att göra som jag gjorde?

Din latex.gif verkar inte vilja leka! Men för att svara på din fråga så beror det på vem du frågar. Du kommer praktiskt taget till noll, men kanske inte riktigt ända fram

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Om man halverar ett tal oändligt många gånger, blir det =0 då?
Detta var något jag tänkte på när jag var yngre och drog slutsatsen att man kommer aldrig att nå noll eftersom det bara blir fler och fler decimaler. Dock så började tänka på detta igen och kom nu fram till slutsatsen att det blir noll.

Jag tänker så här, om man halverar 1 två gånger så kan det skrivas som: http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/2/2%3D1/%282*2%29%3D1/2%5E2

Om man då fortsätter att dela med 2 oändligt många gånger så borde det kunna skrivas som: http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/2%5E%5Cinfty%3D1/%5Cinfty%20%3D0

Har jag gjort rätt eller går det inte att göra som jag gjorde?

Kolla vid 1:40 https://www.youtube.com/watch?v=u7Z9UnWOJNY

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Om man halverar ett tal oändligt många gånger, blir det =0 då?
Detta var något jag tänkte på när jag var yngre och drog slutsatsen att man kommer aldrig att nå noll eftersom det bara blir fler och fler decimaler. Dock så började tänka på detta igen och kom nu fram till slutsatsen att det blir noll.

Jag tänker så här, om man halverar 1 två gånger så kan det skrivas som: http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/2/2%3D1/%282*2%29%3D1/2%5E2

Om man då fortsätter att dela med 2 oändligt många gånger så borde det kunna skrivas som: http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/2%5E%5Cinfty%3D1/%5Cinfty%20%3D0

Har jag gjort rätt eller går det inte att göra som jag gjorde?

Egentligen är ju inte oändligheten ett tal.

1/oändligheten = 0

vi förlänger med oändligheten:

(1/oändligheten)*oändligheten = 0*oändligheten
1 = 0*oändligheten
1 = 0

Det stämmer ju inte riktigt. Dvs, division med oändligheten är odefinerat.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Din latex.gif verkar inte vilja leka! Men för att svara på din fråga så beror det på vem du frågar. Du kommer praktiskt taget till noll, men kanske inte riktigt ända fram

Konstigt, det funkar för mig.

Skrivet av kwame:

Egentligen är ju inte oändligheten ett tal.

1/oändligheten = 0

vi förlänger med oändligheten:

(1/oändligheten)*oändligheten = 0*oändligheten
1 = 0*oändligheten
1 = 0

Det stämmer ju inte riktigt. Dvs, division med oändligheten är odefinerat.

Enligt wolframalpha så är 1/=0 och det är 0* som är odefinerat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Om man halverar ett tal oändligt många gånger, blir det =0 då?
Detta var något jag tänkte på när jag var yngre och drog slutsatsen att man kommer aldrig att nå noll eftersom det bara blir fler och fler decimaler. Dock så började tänka på detta igen och kom nu fram till slutsatsen att det blir noll.

Jag tänker så här, om man halverar 1 två gånger så kan det skrivas som: http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/2/2%3D1/%282*2%29%3D1/2%5E2

Om man då fortsätter att dela med 2 oändligt många gånger så borde det kunna skrivas som: http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/2%5E%5Cinfty%3D1/%5Cinfty%20%3D0

Har jag gjort rätt eller går det inte att göra som jag gjorde?

Jag hade föredragit att formulera det som ett gränsvärdesproblem:

Vilket mycket riktigt borde bli 0.

Vidare bevis för det minns jag inte längre

Permalänk
Medlem

@Xeno88: Du ställer helt enkelt integralen (med den godtyckliga funktionen f(x)) och gör variabelbytet x+a -> x'. Det som står kvar nu är fouriertransformen av f(x' - a) -> F(x' - a).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Schackmannen:

Om man halverar ett tal oändligt många gånger, blir det =0 då?
Detta var något jag tänkte på när jag var yngre och drog slutsatsen att man kommer aldrig att nå noll eftersom det bara blir fler och fler decimaler. Dock så började tänka på detta igen och kom nu fram till slutsatsen att det blir noll.

Jag tänker så här, om man halverar 1 två gånger så kan det skrivas som: http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/2/2%3D1/%282*2%29%3D1/2%5E2

Om man då fortsätter att dela med 2 oändligt många gånger så borde det kunna skrivas som: http://latex.codecogs.com/gif.latex?1/2%5E%5Cinfty%3D1/%5Cinfty%20%3D0

Har jag gjort rätt eller går det inte att göra som jag gjorde?

"Oändligheten" är inte ett tal, och det är inte vettigt att tänka på det som ett sådant generellt — speciellt inte att räkna med det aritmetiskt. Om man skriver "∞" i en ekvation så menar man troligen snarare ett visst kontextberoende koncept än ett "tal".

Man definierar alltså betydelsen av oändlighetstecknet i en viss kontext; exempelvis för divergerande summor:
   ∑(från i = 0 till ∞) i = ∞
Det första ∞-tecknet betyder att man aldrig "slutar räkna upp" variabeln i, och det på andra sidan likhetstecknet är bara en "etikett" som betyder att serien inte konvergerar till ett tal. Det betyder i viss mån att summan inte existerar, dvs inte har ett bestämt värde.

Din fråga blandar två koncept: oavsett hur långt du går i din serie
   Sₙ = 1 ∕ 2, n ∈ ℕ
(en beteckning för en serie; exempelvis är termen S₇ = 1 ∕ 2⁷, och giltiga n är icke-negativa heltal) så kommer serietermen alltid representera ett tal större än noll. Du kan se detta genom att tänka på att oavsett vilket n du väljer så kommer du alltid kunna välja en annan term (låt säga n + 1) som ger ett tal som är både större än 0 och mindre än ditt ursprungliga tal. Som exempel, för n = 100 000 000 000 000 (typiskt ett stort tal ):
   1 ∕ 2¹⁰⁰ ⁰⁰⁰ ⁰⁰⁰ ⁰⁰⁰ ⁰⁰⁰ > 1 ∕ 2¹⁰⁰ ⁰⁰⁰ ⁰⁰⁰ ⁰⁰⁰ ⁰⁰¹ > 0
eller mer generellt:
   1 ∕ 2 > 1 ∕ 2 ⁺ ¹ > 0
Eftersom det alltid "får plats" ett positivt tal mellan ditt tal och 0 så kommer du aldrig kunna bilda ett visst 1 ∕ 2 som blir 0.

Däremot så är gränsvärdet av din serieterm 0, när vi låter n gå mot ∞. Observera: vi låter inte n vara ∞, för "∞" är inget tal och det vore nonsens att säga så; det vore lika odefinierat att säga "vi låter n vara en tomat" och sedan försöka "räkna ut" 1 ∕ tomat.

Så:
   Sₙ = 1 ∕ 2 → 0 när n → ∞
("1 ∕ 2 går mot 0 när n går mot oändligheten") eller i annan beteckning:
   lim_{n → ∞} 1 ∕ 2 = 0
("gränsvärdet av 1 ∕ 2 när n går mot oändligheten är 0").

För att du ska komma till botten med din fråga så behöver du studera något om gränsvärden, och specifikt gränsvärden av serier och dess termer. Du har möjligen redan jobbat med gränsvärden i form av derivator och integraler; annars kommer du troligen få göra det under gymnasiet.

Skrivet av Schackmannen:

Enligt wolframalpha så är 1/=0 och det är 0* som är odefinerat.

Ett annat exempel på orimligheten i att trivialt räkna aritmetiskt med ∞ vore att anta att det var OK att räkna så, och skriva exempelvis:
   ∞ + 1 = ∞   (stämmer utifrån definitionen på ∞ — det finns inget "större tal", så adderas 1 så får vi fortfarande ∞)
    + 1 − ∞ = ∞ − ∞   (subtrahera oändligheten från båda sidor)
   1 = 0
Det sista är en motsägelse — alltså var tanken om att kunna höfträkna med ∞ som ett "vanligt tal" inte god.

Det kan tilläggas att man kan skapa exempelvis en utökad reell tallinje, en projektiv utökning, en Riemannyta av komplexa tal (benämns ofta "den stereografiska projektionen" på svenska, vad jag fått lära mig), etc., där man definierar ∞ (ibland både positiv och negativ) som ett "tal", med tillhörande räkneregler, och få det att vara ett konsekvent system (vilket är vad Wolfram Alpha antar att du menar när du ber sidan räkna ut "1 ∕ ∞"). Vet man inte vad som menas med detta så är det dock inget som direkt hjälper en att räkna med "∞" i sina ekvationer likväl .

Stavning.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

Hej Sweclockers! Nu kommer jag med lite high-end matematik här.

0,97 * 150, hur ställer jag upp samt räknar ut detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardinburk:

Hej Sweclockers! Nu kommer jag med lite high-end matematik här.

0,97 * 150, hur ställer jag upp samt räknar ut detta?

Vi vet at 1,00*150 är 150.
För att göra det enkelt för oss löser vi ut skillnaden från 0,97 till 1,00. 1,00 minus 0,97 är 0,03.

Vi kan nu ta 1,00*150 minus 0,03*150. Vi vet ju att 1,00 minus 0,03 är 0,97, alltså det talet du ska multiplicera med 150. Många tal blir flerfaldigt enklare när man sepererar saker, då vi efteråt behöver behandla mindre tal samt heltal. Mindre tal samt heltal är enklare att räkna på!

0,03*150 är 0,03*100 + 0,03*50 vilket ger oss 3+1,5=4,5

150 - 4,5 = 145,5

Det är i alla fall så här jag skulle räkna ut det.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sardinburk:

Hej Sweclockers! Nu kommer jag med lite high-end matematik här.

0,97 * 150, hur ställer jag upp samt räknar ut detta?

"Ställa upp" har jag nog inte gjort sedan mellanstadiet, men kan komma med några huvudräkningstips till att börja med, i fallande ordning för hur jag hade gjort:

  • 150 identifierar vi som 100 ⋅ 3 ∕ 2; flyttar vi över faktorn 100 till 0.97 så kan vi se talet som "lägg hälften av 97 till 97". Då behöver vi bara dela ett tal med två och addera två tal så är vi klara:

    1. 97 ∕ 2 = 48.5

    2. 97 + 48.5 = 145.5

    Stegen bör man kunna göra i huvudet utan att förta sig. Den sista additionen kan man se genom att ta 3 från 48.5 att lägga till 97 för att få 100, så att man direkt får 97 + 48.5 = 100 + 45.5 = 145.5.

  • 0.97 är 3 % mindre än 1. Kan vi lista ut vad 3 % av 150 är kan vi subtrahera det från 150 så är vi klara. 3 % kan vi räkna ut genom att multiplicera med 3 och ta bort två nollor:

    1. 3 % ⋅ 150 = (3 ⋅ 150) ∕ 100 = 4.5

    2. 150 − 4.5 = 145.5

  • Om man inte kommer på någon "genväg" så kan man multiplicera position för position, vilket i praktiken är likt det man gör vid "uppställning".

    1. Bryt ned något av talen till dess positioner så att vi landar i "multiplikationstabellområdet" för beräkningarna:
         0.97 ⋅ 150 = 0.97 ⋅ (100 + 50) = 0.97 ⋅ 100 + 0.97 ⋅ 50

    2. Första termen: multiplicera med 100 gör vi i sömnen:
         0.97 ⋅ 100 = 97

    3. Andra termen: multiplicera med 50 gör vi likt i första exemplet genom att dela med 2 och lägga till två nollor, men ifall vi inte kommit på något sådant "trick" så kan vi fortsätta att bryta ned talet tills vi bara behöver göra triviala beräkningar (typiskt multiplikationstabellen för tal mellan 1 och 9 samt multiplicering eller division med heltalspotenser av 10):
         0.97 ⋅ 50 = (90 + 7) ∕ 100 ⋅ 50
                       = (90 ⋅ 50 + 7 ⋅ 50) ∕ 100
                       = (9 ⋅ 5) ⋅ 100 ∕ 100 + (7 ⋅ 5) ⋅ 10 ∕ 100
                       = 45 + 35 ∕ 10
                       = 48.5

    4. Nu kan vi utföra additionen i steg 1 utan bekymmer:
         0.97 ⋅ 150 = 0.97 ⋅ 100 + 0.97 ⋅ 50 = 97 + 48.5 = 145.5

    Övertydligt många steg i detta fall, men metoden att bryta ned tal på detta sätt fungerar rätt generellt, så länge man har tillräckligt med internminne i hjärnan.

——

Ska man "ställa upp det" så går det till något i stil med följande. Börja med att titta på sista siffran i undre talet, räkna ut produkten av den och den sista siffran i övre talet och skriv den rakt under siffran i det nedre talet. Vi tittar alltså på 7 där nere och 0 där uppe, och 0 ⋅ 7 = 0:

150 ⋅ 0.97 ------ . 0

Gå till nästa tal där uppe. 5 ⋅ 7 = 35: det är mer än 10, vilket gör att vi inte får plats i en enda "ruta". Vi skriver tiotalet i "minnet" så länge, och adderar det i nästa steg.

150 ⋅ 0.97 3 ------ .50

1 ⋅ 7 = 7, plus 3 i minnet ger oss 10, dvs ental: 0 och tiotal: 1, som åter går till minnet:

150 ⋅ 0.97 3 1 ------ 0.50

Vi har inga tal kvar att multiplicera med (eller så kan vi se det som att vi har talet 0 att multiplicera med om vi vill), så det är bara minnet som behöver föras in:

150 ⋅ 0.97 3 1 ------ 10.50

Nu går vi till nästa siffra i det undre talet. Vi kör vidare på samma sätt och skriver resultatet på raden under (notera att vi flyttat "ett steg till vänster" då det 9:ans position är just ett steg till vänster jämfört med 7). Vi vill sedermera addera de rader vi fått, så vi börjar jobba:

150 ⋅ 0.97 3 1 ------ 10.50 + .0

150 ⋅ 0.97 3 1 4 ------ 10.50 + 5.0

150 ⋅ 0.97 3 1 4 1 ------ 10.50 + 35.0

150 ⋅ 0.97 3 1 4 1 ------ 10.50 + 135.0

Nu är vi klara, och adderar de rader vi fått på sedvanligt vis:

150 ⋅ 0.97 3 1 4 1 ------ 10.50 + 135.0 ------ 145.5

Jag föredrar huvudräkningstipsen .

Formateringsfix.
Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.