Windows 10 levereras på USB-minne – i butik den 30 augusti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenfan:

För min del, screen snapping i 4:a delar, istället för dagens 2 vilket lär underlätta enormt för mitt arbetsflöde hemma när jag pluggar på kvällarna, kommer nog införskaffa en till 1440p-skärm för gaming också, då GUI't i Win10 är bättre anpassat för högre upplösningar.

Gissningsvis lär jag också ha användning av olika desktops, en för studier, förpopulerad med Hyper-V vy samt olika telnet-fönster, en desktop för livestreaming, en för browsing, och en för film/serietittanden. Förhoppningsvis kan maskinen snurra runt det här(det gör den redan, men blir till att testa det skarpt i nästa vecka), annars får jag begränsa mig och lägga undan pengar till en 8-Core+ maskin.

Det plus att jag enkelt kan flytta över och köra mina VM's direkt i Win 10 i HyperV. Dx12, kanske är något att se fram emot, inte sett tillräckligt med information kring det ännu. Kanske blir bra.

Du har inte funderat på att lägga virtuella maskinerna separat på en server?
Så de inte är beroende på om din dator eller på eller inte, startas om (för ex uppdateringar, konfigurationsändringar, installation av program eller drivrutiner mm).

Annars får du en anledning till att uppgradera datorn, för att driva runt allt

Skrivet av Paddanx:

Jag både håller med dig, jag pratar inte om hårdvara, ny köp, utan allt är uppdateringar precis det du själv maler på med, med undantaget att jag skrivit det tydligt.

Så jag skrev inte det tydligt att det är gratis på OS X att gå från version X till Y, och att det kostar på Windows att gå från version X till Y?

Men lägg ner den diskussionen, den är utdaterad.
Utan svara istället på frågan nedan, så vi kan komma till något kreativt än att "bråka" om att vi ser olika på om det är gratis eller inte gratis att gå mellan olika OS, hur de finansieras eller inte finansieras.

Vad ser du fram emot mest med att få Windows 10, är det DX12 eller en tätare integrering med Xbox Live / kunna streama Xbox One spel till Windows 10 eller är det annat du är ute efter?

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Du har inte funderat på att lägga virtuella maskinerna separat på en server?
Så de inte är beroende på om din dator eller på eller inte, startas om (för ex uppdateringar, konfigurationsändringar, installation av program eller drivrutiner mm).

Annars får du en anledning till att uppgradera datorn, för att driva runt allt

Nej, det skulle bli för kostsamt just nu, jag har inte heller utrymme för en till datorlåda i hemmet, det brukar vara 10-30 dagar mellan omstarterna oavsett, så har alltid åtkomst till min serverfarm om jag är på springande fot. Däremot ska jag utöka lagringen till 3x850 Pro el bättre, 512GB, en för OS och en för VM's. samt en för redundans.

Skulle tippa på att upptiden är någonstans mellan 95-99% oavsett.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Då kan du säga att Windows är inbakat i priset, för det är just det som det är.
Fast Microsoft tar betalt för W7 - W8 och W7/8 till W10 (efter 1 år).

Så det är fel att blanda in hårdvara i ekvationen, för då framställs Windows som ännu mer ofördelaktigt än vad det redan är då de tar betalt för nya versionerna.

Mot på OS X så är de gratis, vilket de varit i 2 år (3 om man räknar in 2012).

Så ja, OS X är helt gratis, sen att vissa har svårt att förstå det är en annan sak.

Hur får jag tag i OS X UTAN hårdvara? Måste man inte ha en Mac-dator för att komma åt App-Store?

Du har flera gånger skrivit "Gå in på App-Store på din Mac". Jag har ingen Mac. Hur får jag då tag på OS X till den här datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Det här är ju ett löjligt sätt att resonera. Om mitt gym skulle bjuda mig på en gratis proteinshake, så skulle jag klassa det som gratis även om jag är medlem och betalar månadsavgift. Likaså kan företag erbjuda sin egna kunder gratis förmåner. Vem går runt och tänker "Näe, det är inte gratis, för att alla kan inte ta del av det, och det finansieras på något sett. yadda yadda"? Det är ju fan löjligt.

Bara för att något kan tyckas löjligt så blir det inte mindre korrekt för det.

Vi är nog många som tycker TV-licensen är väldigt löjlig t.ex. bara för o nämna något dumt exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Hur får jag tag i OS X UTAN hårdvara? Måste man inte ha en Mac-dator för att komma åt App-Store?

Du har flera gånger skrivit "Gå in på App-Store på din Mac". Jag har ingen Mac. Hur får jag då tag på OS X till den här datorn?

Hur får du tag på Windows UTAN hårdvara?

Samma dumma resonemang där, vilket inte har med uppgraderingen till nya OS versioner att göra.

För även om du säger "utan hårdvara" så kommer Windows framstå som dyrare, då du även betalar för att gå ex W7 -W8 eller W7/W8 till W10 (om det görs efter 1 år), medans att gå från ex OS X 10.9 till OS X 10.10, eller OS X 10.11 är gratis.

Så ditt resonemang faller där, för du kan inte få Windows utan att köpa hårdvaran (eller en lös OS licens) heller, och du tvingas betala för att gå mellan 2 versioner av Windows.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Hur får du tag på Windows UTAN hårdvara?

Alina har en butik ett par hundra meter härifrån, så jag kan ju gå dit t.ex. De säljer "lösa" Windows-licenser... till skillnad från Apple.

Skrivet av PowerNet:

Samma dumma resonemang där, vilket inte har med uppgraderingen till nya OS versioner att göra.

För även om du säger "utan hårdvara" så kommer Windows framstå som dyrare, då du även betalar för att gå ex W7 -W8 eller W7/W8 till W10 (om det görs efter 1 år), medans att gå från ex OS X 10.9 till OS X 10.10, eller OS X 10.11 är gratis.

Så ditt resonemang faller där, för du kan inte få Windows utan att köpa hårdvaran (eller en lös OS licens) heller, och du tvingas betala för att gå mellan 2 versioner av Windows.

Nej det kostar inget extra att uppgradera, men det är inte gratis. Eftersom du måste ha föregående version som du betalat för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Alina har en butik ett par hundra meter härifrån, så jag kan ju gå dit t.ex. De säljer "lösa" Windows-licenser... till skillnad från Apple.

Nej det kostar inget extra att uppgradera, men det är inte gratis. Eftersom du måste ha föregående version som du betalat för.

Ja, och då BETALAR du väl hos Alina för den?

Jo det är gratis i den bemärkelsen att du inte betalar en enda krona. Apple hade utan problem kunna ta 150 kr för ny version (fortfarande billigare än Microsoft) och ändå sålt som smör, fått in mer pengar och gjort mer vinst än de 10,7 miljarder dollar de gjorde sista kvartalet (april, maj, juni), men Apple har valt att ge bort nya versioner till kunderna utan kostnad, som en bonus.

W7 - W8 kostar
W7/W8 - W10 Gratis (Om det görs inom 1 år).

OS X 10.9 - OS X 10.10 (Gratis)
OS X 10.10 - OS X 10.11 (Gratis)

Så OS X är fortfarande inte gratis?

Då kan du lika gärna säga att W10, eller W8.1 inte heller är gratis "för du måste ju ha OSet tidigare", vilket inte var diskussionen.
Diskussionen handlade om att uppdatera Windows till ny version ostar (Exkl W10 inom 1 år) medans OS X är gratis, oavsett när du uppdaterar.

Och för att fråga dig: Du bara kände för att återuppliva en diskussion som blivit avklarad, och nedlagd för att inte tillföra något nytt än att återuppliva den igen?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Ja, och då BETALAR du väl hos Alina för den?

Givetvis, påstod jag något annat?

Skrivet av PowerNet:

Jo det är gratis i den bemärkelsen att du inte betalar en enda krona extra.

Man behöver inte betala något extra nej.

Skrivet av PowerNet:

W7 - W8 kostar
W7/W8 - W10 Gratis (Om det görs inom 1 år).

OS X 10.9 - OS X 10.10 (Gratis)
OS X 10.10 - OS X 10.11 (Gratis)

Så OS X är fortfarande inte gratis?

Då kan du lika gärna säga att W10, eller W8.1 inte heller är gratis "för du måste ju ha OSet tidigare", vilket inte var diskussionen.
Diskussionen handlade om att uppdatera Windows till ny version ostar (Exkl W10 inom 1 år) medans OS X är gratis, oavsett när du uppdaterar.

Och för att fråga dig: Du bara kände för att återuppliva en diskussion som blivit avklarad, och nedlagd för att inte tillföra något nytt än att återuppliva den igen?

Jag svarade direkt via "Mina Citat"... så jag såg tyvärr inte det.

Nåja, jag tänker inte diskutera vidare i ämnet. Du förstår helt enkelt inte att det inte är gratis. Det har vi förstått. Men det är ju inget som skadar någon... så vi kan lämna dig i den tron.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Verminator:

Givetvis, påstod jag något annat?

Man behöver inte betala något extra nej.

Jag svarade direkt via "Mina Citat"... så jag såg tyvärr inte det.

Nåja, jag tänker inte diskutera vidare i ämnet. Du förstår helt enkelt inte att det inte är gratis. Det har vi förstått. Men det är ju inget som skadar någon... så vi kan lämna dig i den tron.

Såklart det är gratis, eller du kanske inte förstår det?

Om du köpt en dator med W7 hos Alina, sedan uppdaterar till W8 för 1000 kr så har du väl betalt för W8 med?
Om du köpt en dator med OS X 10.10 hos Alina, sedan uppgraderar i höst till OS X 10.11 för 0 kr.

Är då OS X 10.11 en kostnad då du får det gratis, mot om du skulle köpt W8 för ca 1000kr?

I båda fallen så har du betalt för ursprungliga OS et, men i Microsoft fallet ovan så betalar du en extra summa för att uppdatera W8, medans du får uppdatera till OS X 10.11 utan att betala en summa till.

Hur kan då OS X 10.11 kosta pengar när det i själva verket inte gör det?

Precis som att W10 är gratis för W7 / W8 användare (Om man i dagsläget uppgraderar inom 1 år).
Tror du att Microsoft 2009 hade plan på att W10 skulle komma efter redan 6 år (efter att W8 blivit en stor besvikelse) och då redan 2009 hade plan att ge bort W10 i ett år efter lanseringen?

Knappast, beslutet att ge bort W10 som uppgradering är relativt färskt, vilket presenterades kring årsskiftet:
http://www.sweclockers.com/nyhet/19932-windows-10-gratis-uppd...

I både OS X fallet, och W10 fallet så får inte varken Apple eller Microsoft in mer pengar för att de väljer att ge bort ett nytt OS till användarna, när de i själva verket skulle kunna tagit en summa för det (ex som Apple gjorde 2012 med 149kr) eller som Microsoft gjorde med W8.1 för några hundralappar, och då tjänat ännu mer pengar, men Apple har valt att ge nya uppgraderingar av OS utan kostnad till kunder, som en service/bonus, medans Microsoft (troligen) valde det för att Windows 8 som sagt blev rätt misslyckad lansering, dels för att på ett tätare vis integrera med Xbox Live / Xbox One, och på så sätt få fler att köpa Xbox One och få över fler till W10 än om de skulle tagit betalt för det.

Microsoft tjänar inget på att ge W7 användare W10 gratis, utan de hade säkert velat "kräma ur" kunderna på en uppgraderings licens som de gjorde med W8 och som de alltid gjort tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Om du köpt en dator med W7 hos Alina, sedan uppdaterar till W8 för 1000 kr så har du väl betalt för W8 med?
Om du köpt en dator med OS X 10.10 hos Alina, sedan uppgraderar i höst till OS X 10.11 för 0 kr.

Är då OS X 10.11 en kostnad då du får det gratis, mot om du skulle köpt W8 för ca 1000kr?

I båda fallen så har du betalt för ursprungliga OS et, men i Microsoft fallet ovan så betalar du en extra summa för att uppdatera W8, medans du får uppdatera till OS X 10.11 utan att betala en summa till.

Precis som att W10 är gratis för W7 / W8 användare (Om man i dagsläget uppgraderar inom 1 år).
Tror du att Microsoft 2009 hade plan på att W10 skulle komma efter redan 6 år (efter att W8 blivit en stor besvikelse) och då redan 2009 hade plan att ge bort W10 i ett år efter lanseringen?

Knappast, beslutet att ge bort W10 som uppgradering är relativt färskt, vilket presenterades kring årsskiftet:

I både OS X fallet, och W10 fallet så får inte varken Apple eller Microsoft in mer pengar för att de väljer att ge bort ett nytt OS till användarna, när de i själva verket skulle kunna tagit en summa för det (ex som Apple gjorde 2012 med 149kr) eller som Microsoft gjorde med W8.1 för några hundralappar, och då tjänat ännu mer pengar, men Apple har valt att ge nya uppgraderingar av OS utan kostnad till kunder, som en service/bonus, medans Microsoft (troligen) valde det för att Windows 8 som sagt blev rätt misslyckad lansering, dels för att på ett tätare vis integrera med Xbox Live / Xbox One, och på så sätt få fler att köpa Xbox One och få över fler till W10 än om de skulle tagit betalt för det.

Microsoft tjänar inget på att ge W7 användare W10 gratis, utan de hade säkert velat "kräma ur" kunderna på en uppgraderings licens som de gjorde med W8 och som de alltid gjort tidigare.

Du glömmer bort en viktig punkt här, att Microsoft skänker bort Win10-Licenser inom ett års tid är också ett sätt att bygga kundunderlag för sin största inkomstkälla, företagen, om slutanvändare hemma är vana vid Win10, kommer de också vilja använda det på arbetsplatsen.

Det vill säga, den mindre kostnaden av att inte få inkomster från privatkunder som uppgraderar är troligtvis långt ifrån den vinst de kan göra på företagssidan. Särskilt med den skepsis som Win8/8.1 har mötts av, det här är ett väldigt bra, strategiskt beslut på lång sikt för MS.

Visa signatur

OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Läst den här artikeln? http://www.cnet.com/news/no-os-x-isnt-free-but-that-might-not...

"How 'free' isn't really free
Let me deal with the "OS X is free" myth first. It's not. Go over to the Apple Store now and try to download your free copy of the latest version, Mavericks. If you're not using a Mac, you can't. And if you are using a Mac, you paid for that Mac. You only get Mavericks for free if you have purchased a Mac."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenfan:

Du glömmer bort en viktig punkt här, att Microsoft skänker bort Win10-Licenser inom ett års tid är också ett sätt att bygga kundunderlag för sin största inkomstkälla, företagen, om slutanvändare hemma är vana vid Win10, kommer de också vilja använda det på arbetsplatsen.

Det vill säga, den mindre kostnaden av att inte få inkomster från privatkunder som uppgraderar är troligtvis långt ifrån den vinst de kan göra på företagssidan. Särskilt med den skepsis som Win8/8.1 har mötts av, det här är ett väldigt bra, strategiskt beslut på lång sikt för MS.

Såklart att tanken bakom det hela är att få över så mycket folk som möjligt till nya systemet på hemmasidan, så känner de redan igen sig när det lanserar hos företagen, med minskade kostnader för utbildning = fler företag uppgraderar.

Skrivet av ReZZiE:

Läst den här artikeln? http://www.cnet.com/news/no-os-x-isnt-free-but-that-might-not...

Let me deal with the "OS X is free" myth first. It's not. Go over to the Apple Store now and try to download your free copy of the latest version, Mavericks. If you're not using a Mac, you can't. And if you are using a Mac, you paid for that Mac. You only get Mavericks for free if you have purchased a Mac."

Eh va?
Det där är fortfarande inte det jag pratar om.

Jag har HELA tiden pratat om att gå från ex OS X 10.9 till OS X 10.10 vilket är helt gratis, man betalar inte en krona för det Precis som man inte betalar för W10 det första året om man uppgraderar om man har W7/W8.

Lär dig skilja på vad det kostar att gå mellan 2 olika OS versioner, och inte.
Ex:
W7 - W8 kostar
W7/W8 till W10 Gratis (Om man gör det första året)

OS X 10.9 - OS X 10.10 Gratis, oavsett om det sker inom 1 år eller inte
OS X 10.10 - OS X 10.11 i höst Gratis, oavsett om det sker inom 1 år eller inte

Så ja, att få en ny OS version på OS X är helt gratis, är det så svårt att det ska sjunka in?
Varför ska ni blanda in hårdvara, eller annat i det hela när det är en fråga om ren kostnad att få en ny mjukvaruversion, vilket på Windows kostar, medans det är gratis på OS X.

Och för att visa dig hur fel du har så (samma text som din men utbytt till Windows/Windows Update):

Let me deal with the "Windows 10 is free" myth first. It's not. Go over to the Windows Update now and try to download your free copy of the latest version, Windows 10. If you're not using Windows computer, you can't. And if you are using Windows computer, you paid for that Windows computer. You only get Windwos 10 for free if you have purchased a Windows computer. "

Skillnaden är OS X är gratis oavsett om du gör det inom 1 år eller inte, mot Windows 10 som troligen kommer att kosta om 1 år.
Så blanda in in hårdvaran i det hela, då den inte är relevant för ämnet då Windows kostar oavsett.
För börjar det blandas in hårdvara, så kan vi lika gärna börja blanda in att Microsoft tar betalt för Office, medans Apple ger med det utan extra kostnad (Numbers, Keynote, Pages) lika så ex iMovie, Garageband, mfl.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Såklart att tanken bakom det hela är att få över så mycket folk som möjligt till nya systemet på hemmasidan, så känner de redan igen sig när det lanserar hos företagen, med minskade kostnader för utbildning = fler företag uppgraderar.
Eh va?

Jag har HELA tiden pratat om att gå från ex OS X 10.9 till OS X 10.10 vilket är helt gratis, man betalar inte en krona för det Precis som man inte betalar för W10 det första året om man uppgraderar om man har W7/W8.

Lär dig skilja på vad det kostar att gå mellan 2 olika OS versioner, och inte.
Ex:
W7 - W8 kostar
W7/W8 till W10 Gratis (Om man gör det första året)

OS X 10.9 - OS X 10.10 Gratis, oavsett om det sker inom 1 år eller inte
OS X 10.10 - OS X 10.11 i höst Gratis, oavsett om det sker inom 1 år eller inte

Så ja, att få en ny OS version på OS X är helt gratis, är det så svårt att det ska sjunka in?
Varför ska ni blanda in hårdvara, eller annat i det hela när det är en fråga om ren kostnad att få en ny mjukvaruversion, vilket på Windows kostar, medans det är gratis på OS X.

Och för att visa dig hur fel du har så (samma text som din men utbytt till Windows/Windows Update):

Let me deal with the "Windows 10 is free" myth first. It's not. Go over to the Windows Update now and try to download your free copy of the latest version, Windows 10. If you're not using Windows computer, you can't. And if you are using Windows computer, you paid for that Windows computer. You only get Windwos 10 for free if you have purchased a Windows computer. "

Skillnaden är OS X är gratis oavsett om du gör det inom 1 år eller inte, mot Windows 10 som troligen kommer att kosta om 1 år.
Så blanda in in hårdvaran i det hela, då den inte är relevant för ämnet då Windows kostar oavsett.
För börjar det blandas in hårdvara, så kan vi lika gärna börja blanda in att Microsoft tar betalt för Office, medans Apple ger med det utan extra kostnad (Numbers, Keynote, Pages) lika så ex iMovie, Garageband, mfl.

Du verkar ha läst min post, kudos till dig där. Men vad hände med ditt svar till den inlänkade artikeln? Det ENDA han gjorde var att fråga om du hade läst den. Där postade du IDENTISK information i ett robotliknande mönster. Kan du inte läsa artikeln, begrunda vad den säger, och sedan skriva ett ANNAT svar? Exempelvis "Jag har läst den artikeln, ja" eller "Nej, det har jag inte."

Tillägg i formulering.
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eh va?

Men det är det VI ANDRA pratar om!

Och fortfarande:
WVis - "nyare" kostar
W7 - W8 kostar
W8 - W8.1 gratis
W7/W8/W8.1 till W10 Gratis (under 1 år, sedan en kostnad). (Räcker att registrera sig första året)

OS X 10.5 till OS X 10.6 eller nyare - kostar

OS X 10.6.8 till OS X "nyare" Gratis
OS X 10.8 till OS X 10.9 Gratis
OS X 10.9 till OS X 10.10 Gratis
OS X 10.10 till OS X 10.11 Gratis

Båda OSen kostar att köpa, på ett eller annat sätt, som du kan läsa i artikeln som @ReZZiE länkat. Du kan babla på som en dum bot-papagoja hela dagen, men vi skiter fullständigt i vad du säger. DET VI ANDRA SÄGER ÄR DOCK NÅGOT ANNAT!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Båda OSen kostar att köpa, på ett eller annat sätt, som du kan läsa i artikeln som @ReZZiE länkat!

Vilket är ointressant, när det i Windows fallet kostar att få nya versionen, men i OS X fallet är helt gratis.

Så blanda inte in den urpsrungliga versionen, i vad version X, Y, Z kostar som släppts flera år efter.
För den ursprungliga har inte med uppgraderingen att göra alls.

Så fortfarande så är OS X gratis att uppgradera, likt Microsoft gör med W10 (under 1år), sen återstår det att se om Microsoft förlänger tiden effter 1 år eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Vilket är ointressant, "bla bla bla..."

Nej, för oss övriga är det intressant.
Vare sig du vill inse det eller inte.

Totalsumman, den kostnad jag måste lägga ut för att få en enhet med något OS är det ENDA som är intressant för mig. Och där är Windows billigare än OSX alla dagar, oavsett hur gratis uppgraderingarna är.

Så dina uppdateringar är det som är ointressant.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Totalsumman, den kostnad jag måste lägga ut för att få en enhet med något OS är det ENDA som är intressant för mig. Och där är Windows billigare än OSX alla dagar, oavsett hur gratis uppgraderingarna är.

Eh va?

Nej, Windows är dyrare oavsett.

Windows: Du betalar för version X (Säg W7) du ska uppgradera till W8 och får då betala.
OS X: Du betalar för version X (Säg 10.9) du ska uppgradera till 10.10 och då får det gratis.

Hur kan Windows ""Windows billigare än OSX alla dagar" när du måste betala för att gå från W7 till W8 medans det är HELT gratis att gå från OS X 10.9 till OS X 10.10 (eller OS X 10.11 i höst).

SÅ OS X är billigare, då du får nya versioner UTAN att betala, mot Windows där du får betala för nya versioner, vilket de i och för sig börjat släppa med Windows 10 som de ger ut gratis om man uppgraderar inom 1 år från release.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Eh va?

Nej, Windows är dyrare oavsett.

Windows: Du betalar för version X (Säg W7) du ska uppgradera till W8 och får då betala.
OS X: Du betalar för version X (Säg 10.9) du ska uppgradera till 10.10 och då får det gratis.

Hur kan Windows ""Windows billigare än OSX alla dagar" när du måste betala för att gå från W7 till W8 medans det är HELT gratis att gå från OS X 10.9 till OS X 10.10 (eller OS X 10.11 i höst).

SÅ OS X är billigare, då du får nya versioner UTAN att betala, mot Windows där du får betala för nya versioner, vilket de i och för sig börjat släppa med Windows 10 som de ger ut gratis om man uppgraderar inom 1 år från release.

Men jag bryr mig inte om uppdateringen, det är strunt summor mot hårdvaran.

Och om jag får välja mellan en Mac för 10000kr eller en Windows PC för 5000kr så har jag ffs fler tusen kronor kvar att handla uppdateringar för, i flera generationer.

5000kr är mindre än 10000kr, förstår du den matten?
Och jo hårdvaran spelar roll, för mig, och för de flesta på dessa forum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Men jag bryr mig inte om uppdateringen, det är strunt summor mot hårdvaran.

Och om jag får välja mellan en Mac för 10000kr eller en Windows PC för 5000kr så har jag ffs fler tusen kronor kvar att handla uppdateringar för, i flera generationer.

5000kr är mindre än 10000kr, förstår du den matten?
Och jo hårdvaran spelar roll, för mig, och för de flesta på dessa forum.

Nej, för du kan inte jämföra en Windows laptop för 5k mot en Mac dator, det är helt skilda kategorier, i både kvalité, och hur de är byggda.

Så hårdvaran är helt ointressant, då den inte styr vad du betalar för mjukvaran i efterhand.
Två helt skilda betalningar, sen att du valde att återuppliva diskussionen är också märkligt, så du kan väl lämna så att den kan få dö ut?

För oavsett så har vi helt olika syn på vad en uppgradering kostar, du säger att OS X uppgraderingar kostar, vilket i praktiken är fel då de är helt gratis att uppgradera till, sen så är det skillnad på en Windows dator och en Mac dator, o ja, Mac är dyrare, men det är inte för att de ger nya OS versioner.

Du har även missat att din Windows dator är under rätt stora subventioner från tillverkare av olika mjukvaror?

https://en.wikipedia.org/wiki/Pre-installed_software

Det är också därför en Windows dator ser billigare ut, då olika mjukvarutillverkare betalar HP, Dell, Lenovo mfl för att få skeppa med mjukvaran förinstallerad på maskinen, och därav så sänks priset till slutkund, vilket får Windows att se billigare ut.

Och dels så ligger Windows datorer och Mac datorer i helt olika produktsegment, Windows datorer finns med allt ifrån runt 3000 kr upp till Macbook Pro´s pris, och när man ska hitta en jämförbar dator som går att jämföra mot ex Macbook Pro så landar de i samma prisklass, och då är de fortfarande gjorda i plast, mot Macbook Pro som är gjort i metall.

Windows är "för alla" och därför finns de i alla segment, oavsett om det gäller en dator från 3k eller om det är en dator för 25k, medans Mac datorer ligger i premiumsegmentet.

Så nej, Windows är inte billigare, utan det bara ser billigare ut för att det dels är subventioner från tillverkare, och dels så är det olika produktsegment (premium vs icke premium) och kan således inte jämföras rakt av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, för du kan inte jämföra en Windows laptop för 5k mot en Mac dator, det är helt skilda kategorier, i både kvalité, och hur de är byggda.

Du kan inte jämföra 2 olika OS som Windows och OS X.
Det ena kan man spela moderna spel på ***bort/mod***

Men jag kan utmärkt jämföra hårdvaran, då för mig är det viktigare att få bättre, snabbare, mer kraftfullare komponenter än en metallram runt datorn och en skärm som knappt datorn kan driva. Men marknaden visar rätt tydligt att den lever i PC och Windows världen.

Därför kvarstår faktum, du får mer PC hårdvara* för pengarna med Windows än med OS X.
(*sett till prestanda)

§1.1/§1.5
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PowerNet:

Jag håller med om att det är väldigt fel att börja jämföra 5k windows latops med macbooks, och jag tycker själv att när det kommer just till laptops så är det ett område där Apple verkligen har legat i framkant på (som helhetsprodukt). De är dock fortfarande rätt dyra även om man tittar på mer än cpu/hdd/ram specc, de har dock vissa instegsmodeller som har varit relativt prisvärda. Men det har hänt väääldigt mycket på windows laptop fronten senaste två åren. Jämför denna med en 13" air tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2970113 En air med 250Gb ssd, 8gb ram kostar runt 14k, och då har den sämre skärm och en faktiskt mindre läcker konstruktion (inte fläktlös/lika tunn etc). Räcker med att titta på Apples vinstmarginaler (som är högst i branchen) för att snabbt inse att de tar ut mer pengar än andra tillverkare för samma hårdvara (all hårdvara inräknad). Antingen kan man se det som att det går till vinst för Apple eller som en kostnad för osx

Sen som konsument är det väl iof irrelevant då man köper en Mac om man vill ha osx, sen är det inte så mycket mer med det imo. Personligen ser jag det som att man betalar en rätt saftig premie för osx (oavsett om man får en bra produkt på köpet)

"Så nej, Windows är inte billigare, utan det bara ser billigare ut för att det dels är subventioner från tillverkare, och dels så är det olika produktsegment (premium vs icke premium) och kan således inte jämföras rakt av." Precis som att OSX ser gratis ut alltså

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Jag håller med om att det är väldigt fel att börja jämföra 5k windows latops med macbooks, och jag tycker själv att när det kommer just till laptops så är det ett område där Apple verkligen har legat i framkant på (som helhetsprodukt). De är dock fortfarande rätt dyra även om man tittar på mer än cpu/hdd/ram specc, de har dock vissa instegsmodeller som har varit relativt prisvärda. Men det har hänt väääldigt mycket på windows laptop fronten senaste två åren. Jämför denna med en 13" air tex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2970113 En air med 250Gb ssd, 8gb ram kostar runt 14k, och då har den sämre skärm och en faktiskt mindre läcker konstruktion (inte fläktlös/lika tunn etc). Räcker med att titta på Apples vinstmarginaler (som är högst i branchen) för att snabbt inse att de tar ut mer pengar än andra tillverkare för samma hårdvara (all hårdvara inräknad).

"Så nej, Windows är inte billigare, utan det bara ser billigare ut för att det dels är subventioner från tillverkare, och dels så är det olika produktsegment (premium vs icke premium) och kan således inte jämföras rakt av." Precis som att OSX ser gratis ut alltså

Ska du jämföra mot den datorn så är nya Macbook bättre som jämförelse:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3039923
Med något snabbare cpu, bakgrundsbelyst tangentbord mm.

Sen så är ju inte Mac datorer subventionerade av mjukvarutillverkare som Windows datorer är, så därför blir ju en Mac dyrare med, och också att Mac datorer riktar sig till ett annat segment än Windows datorer, Mac är ju mer inriktade mot premiumsegmentet, mot Windows som finns i allt ifrån 2-3k och uppåt.

Sen så gör Apple "snuskigt mycket" vinst, närmare bestämt 10,7 miljarder dollar (ca 90 miljarder kronor) under senaste kvartalet, och sett till helår så är Apple tvåa på listan efter en bank i China sett till vinst (över ett helår).

Så man kan ju säga att Apple är duktiga på att ge kunderna det som de vill ha, och kunna ta ut en högre summa än ex Samsung, HTC, HP, Lenovo, mfl.
Vilket grundar sig i att kunderna är nöjda med Apple´s produkter, bra integrering mellan iOS (iPhone, iPad, iPod) och OS X (Mac datorer) och ex Apple TV, Apple Watch mfl, vilket är också ett område som andra tillverkare måste jobba på för att stärka, då de inom integrering av olika plattformar i ett ekosystem inte riktigt lyckas, vilket i grund och botten beror på olika operativsystem/olika tillverkare, ex HTC vill inte samarbeta med Samsung för att skapa en betallösning, utan Samsung skapar eget "Samsung Pay", HTC skapar eget"HTC Pay" etc, när de i själva verket skulle kunna gått ihop och skapat ett "android pay" gemensamt, och på så sätt stärka android som plattform, göra det enklare att byta mellan ex HTC och Samsung, eller LG då tjänsterna emellan är gemensamma, då plattformen ändå är gemensam.

Även inom en tillverkare måste de blir bättre på att lösa integreringen mellan datorer, mobil, eventuell tv utrustning, smarta klockor, surfplattor etc på ett bättre sätt så de kan samverka.

Så där ligger Apple för med att integrera iOS, OS X, Apple TV, Apple Watch etc i ett ekosystem, som fungerar sömlöst mellan varandra, vilket är en bidragande orsak varför Apple egentligen är så framgångsrika på marknaden, oavsett om de ger sig in på nya marknader så kör de en "knockout" på andra tillverkare och direkt går in och snor åt sig en stor marknad, ex som med lanseringen av Apple Watch.

Exhibit 1: Global Smartwatch Vendor Shipments and Marketshare in Q2 2015

Global Smartwatch Vendor Shipments (Millions of Units)

Q2 '14 Q2 '15
Apple 0.0 4.0
Samsung 0.7 0.4
Others 0.3 0.9
Total 1.0 5.3

Global Smartwatch Vendor Marketshare (%)
Q2 '14 Q2 '15
Apple 0.0% 75.5%
Samsung 73.6% 7.5%
Others 26.4% 17.0%
Total 100.0% 100.0%

Källa: https://www.strategyanalytics.com/strategy-analytics/news/str...
(Notera att Apple inte har uppgett några officiella siffror på Apple Watch försäljningen, utan det ingår i "andra produkter" i Apple´s bokföring, dock går det att räkna ut ett ca antal på antal sålda Apple Watch genom att se till hur mycket "andra produkter" segmentet ökat, och Tim Cook´s uttalanden om att Apple Watch är den snabbast säljande nya kategorin för Apple, vilket slår ursprungliga iPhone lanseringen, och iPad lanseringen, vilket ger ett hum om antalet sålda Apple Watch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Apple är helt klart bra på att rama in sitt ekosystem och det är uppenbart att det är en väldigt bra affärsidé. Hur det är som affärsidé är ju dock mindre relevant för kunden då det i det här fallet flera gånger inneburit rätt höga priser då de undkommer en viss typ av konkurrens. Sedan kommer det också med andra nackdelar då om man vill ha en funktion som Apple inte har så är man körd. Det tog ju t ex absurt lång tid innan iOS tillät automatiska nummerupplysare, trots att det enligt mig är sådant som gör det värt att kalla något en smartphone.

Därav föredrar jag produkter som är kompatibla med så mycket som möjligt. Det ger mer konkurrens vilket jag som betalande kund tjänar på, samt att det då är mer sällan där saker känns som de är gjorda med utgångspunkten att jag som användare är korkad.

Jag ser hellre Linux vinna mark än OS X, men tyvärr är båda fortfarande hopplöst efter på spelfronten vilket i sig är nog att rata dem då jag vill ha system som fyller alla mina behov. Jag tror inte på Steam Machines och andra Linux-satsningar vad gäller spel, men jag blir glad om jag har fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenfan:

Det är en vanlig myt att Microsoft tjänar mest pengar på företagen. I verkligheten ligger det på cirka 50/50 för inkomster från konsumenter och företag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Uppdateringarna är ju en del av produkten.

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Att telefonen inte är gratis? Precis, det är det jag sagt hela tiden, den betalas genom förhöjd månadsavgift (eller en engångssumma).
Eller så skickar det med äldre mobiler för att tömma lagren, ex som Tre gör just nu med iPhone 4S 8GB modellen.

Försök gå in till Telia och få senaste SGS6 eller iPhone 6 utan förhöjd månadsavgift, du lyckas inte.
Och hela mobildiskussionen är helt ointressant för diskussionen om Windows 10 kostar pengar, mot OS X som är gratis.

Gillar att du skriker konstant att det är gratis, så vart kan jag ta hem senaste OS X lagligt till min Windows maskin? Det skulle vara roligt att testa och dual boota i så fall för jag kan inte hitta det på Apples hemsida i alla fall. Står bara att jag behöver en tidigare version av OS X för att ta hem den senaste. <--(Obs det här skrev jag långt innan jag såg att du hade pekat ut att du enbart mena uppdateringarna vilket du inte skrev i början)

Om mjukvarulicensen har hårdvarulås till maskinen där båda delarna är ägda av samma bolag är det inte gratis punkt! Samt du har ingen aning hur Apple hanterar sina pengar internt, man kan inte kalla operativsystemet gratis om pengarna för såld hårdvara går till utveckling av OS, support och underhåll. Då betalar du för det via hårdvaran i alla fall, det är med största sannolikhet inräknat i priset på hårdvaran.

Med din definition på gratis så skulle Apple kunna säga att de säljer tangentbord till laptops för 15k men att du får resten av laptopen gratis. Vart går majoriteten av pengarna för att täcka produktionen av grejerna de säljer? Är det gratis bara för att de säjer det? (någorlunda extrem jämförelse men "whatever" ) Med Mac så betalar du ett premium för bland annat att täcka upp produktionskostnader för OS osv, även uppdateringarna är med största sannolikhet medräknad i priset samt att de räknar med att du någon gång kommer att byta ut datorn, antagligen i cykler då du är låst till Apples ekosystem. Tror knappast att folk sitter med grejerna så länge att Apple går i back för då hade de märkt det för länge sedan och kört med en annan strategi.

Alltså för att du ska spara pengar och få OS X uppdateringarna "gratis" lär du sitta med hårdvaran tillräckligt länge tills Apple går i back på att uppdatera systemet åt dig. Om du istället skaffar ny hårdvara innan det så har Apple tjänat extra pengar på dig.

Så nej jag går inte med på ett "gratis" däremot kan jag gå med på "Uppdateringar utan extra kostnad" vilket roligt nog Microsoft också gör men har ett "end of life" datum på när givet operativ slutar få "gratis" uppdateringar vilket nu Apple inte har gjort på ett par år om man inte räknar med att de inte tillåter operativ från 2009 och bakåt inte får de "gratis" uppdateringarna vilket jag skulle kalla "end of life" till viss mån.

La till lite grejer på slutet, samt en lite slutkläm.
Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Och W10 ser inte bättre ut heller, visst de återinför en startmeny, men många kommer nog sitta kvar på W7 då W10 i sig inte ger någoit direkt mervärde som gör att det "är värt" att uppgradera (indirekt nedgradera) från W7.

Hade lite tråkigt och läste igenom tråden igen och såg det här.

Syns tydligt att du inte har lekt runt med W8/10. Under huven är skillnaderna riktigt markanta. W8/10 har bra mycket bättre flerkärnigt stöd, det är bra mycket lättare att driva så det har enormt mycket bättre flyt, fler funktioner och är stabilare, på spel får man några FPS extra och att den "nya" aktivitetshanteraren är guld värd i min mening. Så ja om man bryr sig om sådant så kommer man garanterat få en del mervärde på W10.

Håller dock med att att W8 har varit struligt för Microsoft då det var för många som inte gillade deras nya GUI vilket jag inte heller tyckte om. Men jag har hellre aldrig hört om något mer än "jag hatar deras nya GUI" när det kommer till anledningen till att W8/8.1 suger. Jo ett kort tag vart det snack om bakåtkompatibilitet men jag har inte haft något strul med det sedan de släppte 8.1, har inte heller hört något mer om det från andra personer efter de släppte W8.1.

Det enda som jag har stört mig på i W10 är att de delar upp kontrollpanelen med settings och att uppdateringar är låsta vilket jag ser en hel del objektiva problem med.

Men i allmänhet är jag rätt imponerad av W10, haft mindre strul med W10 betan än den fulla releasen av XP och man ska inte tala om Longhorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det handlar om 2 spel än så länge. "wow"..
Så ja, jag är påläst.
Förvänta er inte att de kommer släppa cross platform på Halo, Forza eller någon annan större titel.

Nu handlar det om 3 spel och Halo Wars 2 är ett av dem. Så nu har det som du sa inte skulle hända, hänt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Nu handlar det om 3 spel och Halo Wars 2 är ett av dem. Så nu har det som du sa inte skulle hända, hänt.

https://www.youtube.com/watch?v=NMiiffLQcvE

Det har inte alls hänt.

Bara för att det står "Windows 10" så betyder det inte att det kommer till PC, utan det kan likväl komma till Windows 10 via Xbox Stream.

Dålig integritet (samlar in allt du skriver, delar ut WiFi lösenord vidare, påtvingar uppdateringar osv).

Off topic /moderator
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det har inte alls hänt.

Bara för att det står "Windows 10" så betyder det inte att det kommer till PC, utan det kan likväl komma till Windows 10 via Xbox Stream.

Så det är fortfarande inte ett spel som lockar till Windows 10, då dels så är Halo Wars inte ett riktigt Halo spel, och dels så är Microsoft så idiotiska med Windows 10 så det inte är sant.

Dålig integritet (samlar in allt du skriver, delar ut WiFi lösenord vidare, påtvingar uppdateringar osv).

Haha. Nej. Halo Wars 2 kommer till Windows 10 och Xbox One. Inte bara till Windows 10 via streaming.

Windows 10 samlar inte in allt man skriver, delar inte ut WiFi lösenord vidare och påtvingar inte uppdateringar heller.

Man kan i Windows 10 välja att skicka information till Microsoft för att förbättra tjänster så som inmatning av text med en digital penna vilket förstås kräver att Microsoft ser vad det är som ska rättas. WiFi Sense är inte påslaget per default utan kräver att man godkänner det för varje nätverk som man ansluter till (läs här: http://blogg.tkj.se/missuppfattningar-om-sakerhet-och-wi-fi-s... ). Det finns väldigt många enkla sätt att förhindra uppdateringar i Windows 10, ett exempel är att sätta sin internetanslutning till metered connection och då laddas inga uppdateringar ner.

Off topic /moderator
Visa signatur