EVGA lanserar Geforce GTX 980 Ti Kingpin med handplockade grafikkretsar

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Snyggaste grafikkortet jag sätt tror jag. Går ju ha enbart som prydnad...

Du kan ju alltid "sätta" på den

Vet inte hur du SER på saken men jag brukar inte sitta på grafikkort

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Dyrare än Dennis var det också... Lägg utöver orginalpriset på vattenblock också. Snart kostar korten en månadslön

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt, men känns lite överdrivet med ASIC varianter. Vore intressant om Swec kunde testa ett 72% och ett 80% Kingpin och se vilket som klockar bäst. Utöver testet i sig.

Skrivet av trickysaer:

Dyrare än Dennis var det också... Lägg utöver orginalpriset på vattenblock också. Snart kostar korten en månadslön

De säljer ett kort med vattenblock för $800. Det är Nvidia standard-PCB vad jag förstår, eftersom det gör att de kan sälja vattenblocket löst till alla med standard-PCB.
http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=06G-P4-4999-KR

Permalänk
Medlem

Måste fråga då det är ett svårsökt ord på nätet. Får fram en massa konstigt, och endast vad förkortningen betyder, men inget jag kan sätta samma med detta.

Vad syftar de på med "högre" ASIC?

(Ja, jag ha läste finstilta i bilden)
Men vad är det som gör det "bättre"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Måste fråga då det är ett svårsökt ord på nätet. Får fram en massa konstigt, och endast vad förkortningen betyder, men inget jag kan sätta samma med detta.

Vad syftar de på med "högre" ASIC?

Nå hokuspokus som ska indikera hur bra korten överklockar, i verkligheten så spelar asic sällan någon roll.

Detta är bara något BS som evga tycker de kan ta extra betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

skrattretande priser på dagens top Gpu:er.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Du kan ju alltid "sätta" på den

Vet inte hur du SER på saken men jag brukar inte sitta på grafikkort

Ajdå mina svenskkunskaper sviker mig ännu en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Väldigt snyggt, men känns lite överdrivet med ASIC varianter. Vore intressant om Swec kunde testa ett 72% och ett 80% Kingpin och se vilket som klockar bäst. Utöver testet i sig.

De säljer ett kort med vattenblock för $800. Det är Nvidia standard-PCB vad jag förstår, eftersom det gör att de kan sälja vattenblocket löst till alla med standard-PCB.
http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=06G-P4-4999-KR

Vad ska jag med ett sådant till om jag köper mig ett Kingping-kort?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ajdå mina svenskkunskaper sviker mig ännu en gång.

Sett från den positiva sidan så har den blivit lite bättre

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Att betala $200 for 8 procentenheters bätter ASIC, vilket trams. XD

Undrar vilken ASIC de syftar på. Det lär ju finnas en bunt applikationsspecifika chip på kortet..
Kanske PCIe-kontrollern?

(Jo, jag inser att de troligtvis syftar på GPU:n, men det känns lite udda att inte bara skriva "GPU" då.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Mesta snacket jag ser så är ASCI lite bull. Och dessutom ska lågt vara bättre för vattenkylning(?) (eller LN2)vilket det känns som det här kortet riktar in sig för.
Känns inte så förtroendeingivande för EVGA i mina ögon.

Lägre ASIC-värde (läckage från kretsen) är i regel att föredra vid LN2/H2O kylningen, vid luft lämpar sig således ett högre ASIC-värde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

6 gb vram okej, men nästan 10k i pris för ett kort? Nja tror att mina strixkort för ungefär samma pris för ett kvartal sen och som springer i åttor runt ett kort var ganska prisvärda ändå:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Var ju grymt sexigt, men över 11 tusen? Nja...

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av asphyxie:

Var ju grymt sexigt, men över 11 tusen? Nja...

inte för ett satans jäkla grafikkort haha nejtack..

Permalänk
Medlem
Skrivet av spicy_mama:

Tråkigt om graf marknaden skulle se ut såhär om några år. Tillverkarna tar betalt hur bra chippen är

Fast att ta mer betalt för bättre kisel har ju gjorts länge. processorer är ju ett typiskt exempel på där bättre kisel används i något högre klockade varianter av en processorserie i samma arkitektur.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Grabbar vänta ett par månader så är nästa serie här med samma prestanda, fast halva priset

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha det bara för att man kan ställa om led:en till gult. Skulle matcha de övriga gula detaljerna i mitt chassi mycket bättre än det vita som jag har idag. Dock är jag inte riktigt beredd att lägga de pengarna bara för det...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zfrigg:

Grabbar vänta ett par månader så är nästa serie här med samma prestanda, fast halva priset

Pascal kommer inte förrän 2016, och antagligen inte direkt heller. Så det lär blir mer än ett par månader. Sen kommer frågan om det blir "stora" kretsen som kommer först, eller om som tidigare den kommer ännu senare. Men Pascal kommer bli ordentligt snabbare med all sannolikhet, med tanke på att det är en krympning och HBM2 (på prestandakretsarna i alla fall).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Fast att ta mer betalt för bättre kisel har ju gjorts länge. processorer är ju ett typiskt exempel på där bättre kisel används i något högre klockade varianter av en processorserie i samma arkitektur.

Problemet är att det är högst tveksamt att bara gå på ASIC-värde för att kolla hur bra ett chip klockar. Vilket EVGA iofs även nämner "finns inga garatier för att ditt chip kommer klocka bra ändå". Om nu ASIC-värdet verkligen har en indikation på strömläckage, så hade de åtminstonde kunnat lägga ribban lite högre med ett sådant häftigt prispåslag som toppmodellerna faktiskt har. Tycker det känns fullt av EVGA att istället för att göra riktigt tester med chippen (som naturligtvis är dyrare för dem) för att kontrollera hur de "verkligen" klockar, så kollar de ett simpelt ASIC-värde och sätter prislappen därefter. Ett sätt som inte behöver betyda JACK shit i verkligeheten. För det häftiga prispåslaget så är du med andra ord inte garanterad något annat än att du kan visa upp ett värde i GPU-Z för dina polare.

Tror inte ex. Intel kör en kontroll med sina K-modeller, annat än att det kollar att den når upp till standard frekvens utan problem. Skillnaden där ligger ju i upplåst multipel (som vi betalar extra för). Jag kan naturligtvis ha fel, men många har fått K-modeller som klockar uselt så det verkar långsökt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Nå hokuspokus som ska indikera hur bra korten överklockar, i verkligheten så spelar asic sällan någon roll.

Detta är bara något BS som evga tycker de kan ta extra betalt för.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget hokuspokus som någon har hittat på för kunna blåsa slutkunden på pengar. När man tillverkar en ASIC så kan man säga att man "bakar" ett stycke kisel för att förenkla det. Kiselplattan där din framtida GPU sitter kallas för wafer och på den sitter det en massa kiselkretsar. Tyvärr så är inte tillverkningsprocesserna sådana att alla kretsar som man får ut från en wafer kommer att ha samma egenskaper , tex överklocka lika bra, kunna nå en viss frekvens (Hz) vid en viss spänning etc. Själva tillverkningen är bara en del i som påverkar hur mycket du kommer kunna klocka din GPU.

När man designar kretsen så bestämmer man sig för vilka toleranser som de flesta av kretsarna skall ha efter att de är "färdig bakade". Typisk så ligger Nvidia/AMD väldigt nära gräns som deras tillverkares processteknik klarar av, mao de flesta kretsarna har kanske 5 till 15% marginal som kan användas till OC. Dock så kommer det finnas ett antal kisel som ligger stabilt på säg 10 till 20% marginal, de är dessa EVGA passar på att ta bra betalt för. Kretsarna som inte klara kraven sätts i lowend kort alt kastas.

Hoppas detta ger en liten inblick till hur det går till när man tillverkar/sorterar fram ASICar. /CJTF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Pascal kommer inte förrän 2016, och antagligen inte direkt heller. Så det lär blir mer än ett par månader. Sen kommer frågan om det blir "stora" kretsen som kommer först, eller om som tidigare den kommer ännu senare. Men Pascal kommer bli ordentligt snabbare med all sannolikhet, med tanke på att det är en krympning och HBM2 (på prestandakretsarna i alla fall).

sant men jag hoppas på i alla fall at vi får snabbare mellanklass kort från nVidia och amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJTF:

Inget hokuspokus som någon har hittat på för kunna blåsa slutkunden på pengar. När man tillverkar en ASIC så kan man säga att man "bakar" ett stycke kisel för att förenkla det. Kiselplattan där din framtida GPU sitter kallas för wafer och på den sitter det en massa kiselkretsar. Tyvärr så är inte tillverkningsprocesserna sådana att alla kretsar som man får ut från en wafer kommer att ha samma egenskaper , tex överklocka lika bra, kunna nå en viss frekvens (Hz) vid en viss spänning etc. Själva tillverkningen är bara en del i som påverkar hur mycket du kommer kunna klocka din GPU.

När man designar kretsen så bestämmer man sig för vilka toleranser som de flesta av kretsarna skall ha efter att de är "färdig bakade". Typisk så ligger Nvidia/AMD väldigt nära gräns som deras tillverkares processteknik klarar av, mao de flesta kretsarna har kanske 5 till 15% marginal som kan användas till OC. Dock så kommer det finnas ett antal kisel som ligger stabilt på säg 10 till 20% marginal, de är dessa EVGA passar på att ta bra betalt för. Kretsarna som inte klara kraven sätts i lowend kort alt kastas.

Hoppas detta ger en liten inblick till hur det går till när man tillverkar/sorterar fram ASICar. /CJTF

Jag vet hur det funkar, men det jag menar är att i verkligheten så spelar asic kvalitén ingen/extremt liten roll.
Mina gamla 7870s hade väldigt varierande asic (ena låg på ca 70 medans det andra låg på över 90) och trots det så klockade korten lika bra på luft, om jag inte minns fel så klarade det med mycket lägre asic högre klocks än det som hade 90+.

Så att börja ta premium betalt för kort med högre asic är bara ett påhitt av evga som själva tidigare har sagt att de inte vill handplocka " bra" gpuer just pga. Att det är en extremt tid/resurskrävande process, att läsa av asic är inte direkt vad jag skulle kalla tidskrävande, de har även tidigare själva sagt att asic kvalitén inte spelar någon roll.

Så åter igen, detta är bara marknadsföring. Ungefär som själarna på div elektronik butiker alltid försöker tvinga på en massa kablar för 500:- styck för att de ska ge bättre ljud/bild än de som kostar 50:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: att bara gå på ett index värde utan att kunna backa upp att det verkligen är kretsar som har blivit utsorterade för att tex de klarar högre spänning är bull. Förhoppningsvis så kommer det mera information från EVGA som visar att dessa korten verkligen har komponenter med högre toleranser så att folk inte blir blåsta på vad de betalar för....tiden får utvisa

Permalänk
Medlem
Skrivet av CJTF:

@lowngcawt: att bara gå på ett index värde utan att kunna backa upp att det verkligen är kretsar som har blivit utsorterade för att tex de klarar högre spänning är bull. Förhoppningsvis så kommer det mera information från EVGA som visar att dessa korten verkligen har komponenter med högre toleranser så att folk inte blir blåsta på vad de betalar för....tiden får utvisa

Precis det jag menar!
just nu känns det lite som "Hej vi säljer nu kort med olika priser beroende på den här siffran som i verkligheten inte spelar någon roll, betala mer för de med högre siffra för de bör ha högre OC-potential".

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Är väl inga garantier med hur mycket man kan klocka beroende på ASIC, däremot så ger det en fingervisning.
Har man högt ASIC så behöver inte kortet lika hög spänning för att köra en viss klockfrekvens, alltså kommer det dra mindre ström vilket även ger lägre temperatur. Däremot går det inte att klocka lika högt för det tål inte så hög spänning.
Lågt asic klarar mer spänning och kan då klocka högre men iom att man fläskar på med mer spänning så blir det mycket varmare, dvs man bör ha vattenkylning eller bättre för att hålla nere temperaturerna.

Det är iaf vad jag lyckats läsa mig till. Kör man vattenkylning ska man helst köpa ett kort som är helt kass på luftkylning, dvs man ska inte köpa ett sånt där handplockat kort med hög asic.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varje gång jag läser om ett kort med "handplockade" kretsar så tänker jag bara på hur kassa deras andra kort som är baserade på samma krets kommer att vara. (inte direkt kassa, men mindre bra för overklockning, tja ni vet.)

Permalänk
Konsolgrävare

Tog ca 1 min sen var alla slutsålda haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Är väl inga garantier med hur mycket man kan klocka beroende på ASIC, däremot så ger det en fingervisning.
Har man högt ASIC så behöver inte kortet lika hög spänning för att köra en viss klockfrekvens, alltså kommer det dra mindre ström vilket även ger lägre temperatur. Däremot går det inte att klocka lika högt för det tål inte så hög spänning.
Lågt asic klarar mer spänning och kan då klocka högre men iom att man fläskar på med mer spänning så blir det mycket varmare, dvs man bör ha vattenkylning eller bättre för att hålla nere temperaturerna.

http://i48.tinypic.com/29c6jib.png

Det är iaf vad jag lyckats läsa mig till. Kör man vattenkylning ska man helst köpa ett kort som är helt kass på luftkylning, dvs man ska inte köpa ett sånt där handplockat kort med hög asic.

Skickades från m.sweclockers.com

Bra inlägg.
Hade inte en aning att man skulle ha dåliga kort för att få bättre resultat med vätskekylning.
Dock undrar jag en följdfråga.

Om man ta tex den artikeln på Sweclokers häromdagen med Intel Skylake @ 5,2Ghz. Då påstår en del att det är sk "golden sample". Borde inte detta betyda hög ASIC nivå, vilket då borde vara sämre med deras extrem kylning? (Eller missar jag något)