Bli anställd som konsult på via konsultföretag/bemanning

Permalänk
Medlem

Bli anställd som konsult på via konsultföretag/bemanning

Hejsan,

Hur är det att jobba som konsult via ett konsultföretag/bemanningsföretag? Hur fungerar det? Hur är lönerna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1. Hänger ju på var man jobbar och för vilket företag. Men jag tycker det funkar bra.
2. Du är hos kund får dem att skriva på din tid som du sedan skickar in till ditt företag. Som fakturerar kunden och betalar din lön.
3. Hänger ju på vad du jobbar med.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

1. Hänger ju på var man jobbar och för vilket företag. Men jag tycker det funkar bra.
2. Du är hos kund får dem att skriva på din tid som du sedan skickar in till ditt företag. Som fakturerar kunden och betalar din lön.
3. Hänger ju på vad du jobbar med.

Ska inte bemanningsföretaget har någon del av kakan av det man fakturera för?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De är ju dem som fakturerar kunden så där tar de sin del. Du bara jobbar och skickar tidsedlar.

Vad är det du ska vara konsult inom?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

De är ju dem som fakturerar kunden så där tar de sin del. Du bara jobbar och skickar tidsedlar.

Vad är det du ska vara konsult inom?

Okej, då hänger jag med. Jag har funderingar på att te steget ifrån att vara en vanlig anställd som systemutvecklare, till att starta eget och bli konsult.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Där jag jobbar så går mitt företag via en konsultmäklarfirma(Ework) så då tar dom en bit sen tar företaget en bit. Men beroende på vad du ska jobba med och hur du vill jobba så kanske konsult inte är det bästa.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk

Hade själv sex månader via Academic Work som "hyrde ut mig" till ett företag där jag jobbade som konsult åt andra företag. Efter dessa sex månaderna blev jag anställd på det företaget som konsult.

I princip blev det "Academic Work" -> "Företg X" -> "Kund" Sen blev det "Företag X" -> "Kund"

Perfekt sätt för företag att slippa dra i rekryteringsprocesser osv så det är väldigt vanligt.

Har jobbat som konsult inom IT sedan 2006 och skulle i dagsläget aldrig kunna tänka mig att ha ett och samma jobb att gå till. Älskar att komma ut till nya kunder hela tiden och den ena dagen är aldrig den andra lik.

I regel så har du lägre lön om du jobbar hso ett bemanningsföretag än om du jobbar åt ett företag. Men sen får man skilja på bemannngsföretag och konsult, det är stora skilnder mellan dessa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Okej, då hänger jag med. Jag har funderingar på att te steget ifrån att vara en vanlig anställd som systemutvecklare, till att starta eget och bli konsult.

Läs på om att starta eget. Det är inte bara att fakturera kund och ta ut en fet lön..
Är du med i t ex sveriges ingenjörer så har de ibland seminarier om att starta eget, vilket rekommenderas.

Lycka till och hoppas det går vägen!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad på att jobba som konsult via ett konsultbolag i still med Acando, Sogeti, Evry, Knowit, Tieto etc. Sedan har du bemanningsföretag Manpower, Proffice, Academic Work.

Konsultbolagen kräver oftast akademisk utbildning och fokuserar på spets kompetens där de sedan har möjlighet att ta bra betalt för. Bemanningsföretag är mycket bredare och riktar sig mer på att erbjuda massor och ge företagen billigare arbetskraft genom att de inte är lika bundna och kan anpassa sig till konjunktursvängningar, Exempelvis de som jobbar på bandet på Volvo.

Lönemässigt är det oftast konsult > anställd > anställd via bemanningsföretag.

Jag tycker det är lite skrämmande hur bemanningsföretag försöker efterlikna konsultbolag.

Permalänk
Medlem

Jämfört med att vara fast anställd finns vissa nackdelar med bemanning.

1. Lönen är generellt lite lägre än vad du skulle fått som fast anställd

2. Villkoren är sämre. Även om du varit hos samma kund i 2 år kan de säga till dig på fredagen att du inte behöver komma till jobbet på måndag. Många företag använder bemanningsföretag endast för att kringgå LAS.

3. Du har heller inte samma förmåner eller möjlighet till kompetensutveckling. Kunden har hyrt in dig för en arbetsuppgift och den ska du sköta så länge det behövs, utan att gnälla. Börjar du kräva mer stimulerande uppgifter blir det tack och hej.

4. Du får oftast inte samma möjlighet att påverka. T.ex. får du inte vara med på konferenser och olika aktiviteter/möten där de fast anställda får vara med och påverka och säga sina åsikter.

5. Du får betalt per timme, så vissa månader när det är många röda dagar/klämdagar kan det bli lite sämre lön.

Fördelar? Det är lite lättare att få jobb som inhyrd än fast anställd.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD