Permalänk

Vad köpa (gaming-skärm)

Hej,

Har just köpt en ny gaming-rig med bland annat ett GeForce GTX980.

Tittar nu på skärmar och den som spec-mässigt helt klart sticker ut är ju Asus Swift PG278Q. Dock verkar många ha problem med den.

Nån som har koll på vad det finns för alternativ? Eller ska man chansa på en swift och hoppas få en problemfri sådan?

/m

Permalänk
Medlem

@miffloman:
Jag är otroligt nöjd med min Acer XB270HU, det är i princip ROG Swift med IPS-skärm.

Visa signatur

Stationär: LG C2 42" - i5 14600KF - KFA2 RTX 4080 ST - 2x 8GB DDR4 3600MHz

Permalänk

@Alliie: OK, låter bra. Läste nånstans att den har ljusblödningar i kanterna, är det något du har märkt?

Permalänk
Medlem

@miffloman:
Ja, det verkar vara ett vanligt problem, vissa har värre än andra, vissa märker det mer än andra.
Jag är väldigt petig och jag har lite ljusblödning, jag nämnde inte detta för jag köpte min direkt vid lanseringen och antog att dessa problem skulle försvinna vid nya batchar. Jag är extremt petig måste jag säga men just mitt exemplar stör jag mig nästan aldrig på. Inga döda pixlar, inget "smuts bakom skärmen" osv. Har du googlat runt och sett hur folks nya skärmar ser ut?

Visa signatur

Permalänk

@Alliie: Ja, har kollat lite. Verkar vara väldigt olika. Å andra sidan verkar ju ingen av high-end gamingskärmarna vara felfri. Tror jag kör på Acern och hoppas på det bästa Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av miffloman:

@Alliie: Ja, har kollat lite. Verkar vara väldigt olika. Å andra sidan verkar ju ingen av high-end gamingskärmarna vara felfri. Tror jag kör på Acern och hoppas på det bästa Tack för svaren!

Bara för göra så du får mer beslutsångest:

Jag köpte en Asus ROG swift för par veckor sedan. Fungerar klockrent.

Körde deras 24" 144hz innan och vilken skillnad. Snygg, snabb, g-sync är gudomligt i rts/mmo spel samt ULMB i FPS som CS:GO.

Aldrig varit mer nöjd

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk

@Sickly: Ja, hmm. Tyvärr verkar ju många ha problem med swiften. Sen är väl en IPS-skärm att föredra rent generellt. Lutar nog ändå åt acern just nu...

Permalänk
Medlem

@miffloman:
En till grej som Swift har bättre är att den kan köra ULMB i 120hz medans Acern 100hz, detta offrade jag för IPS-panelen. Byggkvalité och sånt går också till Swift men jag tycker Acern ser lite renare ut, inge tribal/gaming-stuk på den

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av miffloman:

@Sickly: Ja, hmm. Tyvärr verkar ju många ha problem med swiften. Sen är väl en IPS-skärm att föredra rent generellt. Lutar nog ändå åt acern just nu...

Varför inte slå till på denna ha ha ha.
Kolla in det sjuka priset.
https://www.komplett.se/eizo-36-4-4k-led-duravision-fdh3601/8...

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

@miffloman:
Även priset får man räkna in, 1000 kr billigare för Swift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Asus ROG Swift PG279Q nära att släppas snart, Dom har inte gett ett release datum än, men jag tror det blir i augusti efter skylake. Pg279Q Sweclockers lite info om den.

Skrivet av miffloman:

Hej,

Har just köpt en ny gaming-rig med bland annat ett GeForce GTX980.

Tittar nu på skärmar och den som spec-mässigt helt klart sticker ut är ju Asus Swift PG278Q. Dock verkar många ha problem med den.

Nån som har koll på vad det finns för alternativ? Eller ska man chansa på en swift och hoppas få en problemfri sådan?

/m

Visa signatur

Knowledge Seeker :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miffloman:

@Alliie: OK, låter bra. Läste nånstans att den har ljusblödningar i kanterna, är det något du har märkt?

Jag använder också en Acer XB270HU. Jag har bleed i nedre vänstra hörnet men har inte så mycket att det stör mig. Aningen störande meny- samt on/off-knappar på den då det är bläcksvart i rummet.

I övrigt kan jag verkligen rekommendera skärmen. Fina färger och Gsync. Känns gediget byggt och är inte av dålig byggkvalitet, som jag har hört folk säga om den. Kan inte utala mig om pivot då den sitter uppsmälld på eget stavit. MOOAAA (du vet.. sånt där "pussljud").

Jag tror du kommer bli nöjd oavsett vad du väljer. Men för mig föll det på Acer tack vare IPSen och egentligen endast därför den kändes liiite bättre för mig.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Grumie:
Jag håller med om den blå lampan, själv fixade jag det med en bit svart eltejp, gjorde det noga så det ser ändå bra ut
Det ska inte behövas egentligen men förbättrar min upplevelse

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lånar tråden då jag sitter i samma båt som TS. Behöver en ny skärm (för spel) och vet inte vad jag ska satsa på.

Har ingen aning om vad för skärm jag ska köpa då jag är galet o-insatt i vad som är "bra" inom skärm-världen...

1080p vs. 1440p? 60hz vs 144hz?

Jag kommer köpa en i7 och ett GTX 980Ti när Skylake släpps.

Har sett tipsen här i tråden, men känner att dom är lite väl dyra. Finns det inga alternativ i ungefär samma klass fast kanske för max 5000kr? Eller är det så att man får antingen välja en för 2500-3000 eller en för 6000-7000?

Edit: Kan tillägga att jag spelar ganska blandade spel. GTA V, Assetto Corsa och lite WoW till och från bland annat.

Permalänk

Köpte en Acer XB270HU och är grymt nöjd. Lite IPS-bleed i övre högra hörnet men det syns i princip bara med svart bild och mörkt rum, märker ingenting av det när jag spelar.

Snackade för övrigt med webhallen om return rates på den samt på rog swift och de hade ganska låga return rates på båda, så jag tror att det är ett fåtal personer som har problem som postar mycket, och sen en stor mäng personer som är nöjda.