Använda Xbox One från USA i EU?

Permalänk
Medlem

Använda Xbox One från USA i EU?

hej

Jag har en xbox one från amazon där nätanslutningen är gjord för 100v och kontakten är dessutom amerikansk standard, går det åtgärda till eu-standarden eller är det omöjligt?

tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

hej

Jag har en xbox one från amazon där nätanslutningen är gjord för 100v och kontakten är dessutom amerikansk standard, går det åtgärda till eu-standarden eller är det omöjligt?

tack för svar

Om nätdelen specifikt är för 110V (inte 100-240V eller motsv.) så behöver du antingen byta ut nätdelen eller använda en transformator som kan generera 110V AC.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd flyttad, rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.
§ 3.2 Trådar ska placeras i den forumdel som bäst passar det behandlade ämnet. Om man är osäker på var en tråd ska placeras kan man skapa den i en forumdel som verkar lämplig och sedan anmäla sitt eget inlägg till moderatorerna för att få placeringen kontrollerad.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Inte bara volt som skiljer, dom kör 60Hz, vi kör 50Hz.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chrono:

hej

Jag har en xbox one från amazon där nätanslutningen är gjord för 100v och kontakten är dessutom amerikansk standard, går det åtgärda till eu-standarden eller är det omöjligt?

tack för svar

Du kan köpa en ny PSU från ex:

http://www.ebay.co.uk/itm/Official-AC-Brick-Adapter-Power-Sup...

Finns flera om du söker på eBay, kanske börjar komma in i svenska butiker med.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

kjell och co har en transformator (230v-110v), är det tillräckligt eller kommer det ändå inte att gå att använda den pga regionkodning osv? nån som vet?

tack

Permalänk
Testpilot

Jag kan inte se att Kjell&Co har någon kraftigare transformator än en på 100W och det räcker troligtvis inte för att driva en Xbox One när du spelar, möjligtvis funkar det att titta på film.

Information från 2014 vad de olika konsollerna drar: http://www.extremetech.com/gaming/182829-new-report-slams-xbo...
Har inte så bra koll på om det kommit nyare versioner av Xbox One som drar mindre ström men kolla på din nuvarande nätdel eller på själva Xboxen om du kan hitta strömförbrukningen för just din, det brukar (är kanske tillomed lag på det) stå.

Det bästa är ju helt klart att köpa en europeisk Xbox-nätdel.

Länkade ursprungligen till fel transformator (bakvänd)
Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chrono:

kjell och co har en transformator (230v-110v), är det tillräckligt eller kommer det ändå inte att gå att använda den pga regionkodning osv? nån som vet?

tack

Joda, du kommer att kunna använda den. Xbox One är inte regions låst på så sätt, utan enheterna är densamma oavsett om du köper en USA enhet, eller en "svensk", det enda som skiljer är egentligen just el adaptern.

Du kan ex få tag på sådan via eBay, finns säkert på Tradera, eller Blocket med.

Så det är egentligen bara att söka på så kommer du hitta en passande, och det spelar ingen roll om den kommer med så kallad "uk plug" om du tar från UK, då det bara är att byta ut kabeln mellan uttaget i väggen och transformatorn till en passande svensk om det är så.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Testpilot

@PowerNet: Observera att @chrono inte frågar efter en Xbox-nätdel utan en omvandlare från 230V till 110V för att kunna köra med sin befintliga USA-Xbox-nätdel så ditt svar stämmer inte, det kommer inte att funka eftersom transformatorn som sagt är för klen. Kjell säljer inga Xbox-nätdelar.

Lösningen att köpa en EU-Xbox-nätdel är ju så klart den bästa och det verkar vara på frågan om en sån funkar du egentligen svarar på

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunden:

@PowerNet: Observera att @chrono inte frågar efter en Xbox-nätdel utan en omvandlare från 230V till 110V för att kunna köra med sin befintliga USA-Xbox-nätdel så ditt svar stämmer inte, det kommer inte att funka eftersom transformatorn som sagt är för klen. Kjell säljer inga Xbox-nätdelar.

Lösningen att köpa en EU-Xbox-nätdel är ju så klart den bästa och det verkar vara på frågan om en sån funkar du egentligen svarar på

Svaret stämmer då jag svarade på frågan om den var regions låst, men det kunde kanske kunna skrivits tydligare såklart

->

Skrivet av chrono:

eller kommer det ändå inte att gå att använda den pga regionkodning osv? nån som vet?
tack

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

hej

Jag har en xbox one från amazon där nätanslutningen är gjord för 100v och kontakten är dessutom amerikansk standard, går det åtgärda till eu-standarden eller är det omöjligt?

tack för svar

Vad står det på adaptern att den klarar för in spänning?
Står det 100-240V så behöver du bara byta kabeln men står det 110/120V under så får du byta hela adaptern.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag köpte den här på kjell http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/omvandlare... men jag vet inte om den fungerar än så länge och den är inte gratis heller

men den är 300w, det bör räcka va. alltihop är ju vansinnigt egentligen, behöver bara en sladd

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Tack för alla svar, jag köpte den här på kjell http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/omvandlare... men jag vet inte om den fungerar än så länge och den är inte gratis heller

men den är 300w, det bör räcka va. alltihop är ju vansinnigt egentligen, behöver bara en sladd

Okej, du har en nätdel som är 100-240V? Isf är det ju verkligen galet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du behöver läsa på Xbox transformatorn. Det finns varianter som klarar 110-240 V men även sådana som inte gör det. Det verkar finnas tre olika de kan komma med och köpt från USA kan det vara två olika. De skiljer sig inte på utsidan mer än klisterlapparna med spec.en.
http://support.xbox.com/en-US/xbox-one/system/about-power-sup...

De skriver här att du inte skall koppla in något mellan PSU och vägguttaget men det är nog mest för att friskriva sig från ansvar.