Köpråd kring bygge och frågor om PSU - mITX

Permalänk
Medlem

Köpråd kring bygge och frågor om PSU - mITX

God morgon alla,

Då var det dags för mig att försöka på ett bygge. Har haft min iMac i 4 år nu men tröttnat på att köra bootcamp för spel. Ny här på Sweclockers också. Ska bli kul att vara delaktig i forumen då jag mest kikat där efter information. När det kommer till datorbyggande kan jag iaf sätta ihop en dator (tror jag) gjorde det senast när jag var 15.. nu är jag 26 men bör inte vara några problem. Dock är jag väldigt dålig på det här med komponenterna och vad som ger bäst prestande/pris. Men man måste väl starta någonstans(?) och när passar det inte bättre än en grå kall sommardag på jobbet i Stockholm ;).

Hursom har jag satt ihop det här bygget:
https://www.dustinhome.se/favorites/index/2346909
Länk till chassit (även varit som nyhet på SweC)
http://www.fractal-design.com/home/product/cases/core-series/...

Tanken är att ha en blu-rayspelare i (PS3 har agerat brd/dvdspelare tidigare men vill göra mig av med den) och därav det mindre vattenkylningspaketet. Vill väl spela det mesta som finns ute idag. Stort fan av Starcraft serien och önskar att det här bygget ger mig bäst grafik utan att det blir knas med fps'n. Annars ritar jag en del i PS och även skapar saker i Cinema 4D (finns väl något för windows?). Lyssnar också väldigt mycket på musik och tänkte köpa mig ett par Addon t12, har någon erfarenhet av dessa och hur är kvalitén egentligen när man spelar upp via blåtand? Borde jag köpa ett dedikerat ljudkort för att driva dessa?
http://www.audiopro.se/products/addon-t12

Jag har ett PSU hemma som jag tänkte använda mig av, ett Corsair VX 550w (icke mod., kommer bli chill att dra kablarna).
https://www.komplett.se/corsair-vx-550w-psu/339898

Nu till min fråga, om bygget kan drivas av det här + ett AMD Radeon 390 eller om möjligt 390x? Annars har jag läst att 970 ska kunna gå bättre men kan jag då skulle jag hellre vilja pressa in ett 980 ti. Just därför har jag inte valt något grafikkort.

Om någon vill ge mig tips på en bra 144mhz i 24" eller 27" uppskattar jag det enormt!

Får väl tacka på förhand till alla er som orkade läsa igenom,

Jocke

Permalänk

Ser ut som ett bra bygge och vad jag kan se så ska alla delarna passa ihop. De små anmärkningarna jag har är mest prismässiga. Du har valt väldigt "exklusiva" och dyra RAM-minnen, för samma pris får du 16 GB, alternativt 8 GB för runt 600:-. Likaså SSD:n är lite väl dyr kan jag tycka, då du kan få samma lagringsutrymme för runt tusenlappen.

Ang. din befintliga PSU så borde den klara ett 390X. Ex. guru3d.com rekommenderar en PSU på ca 550-600W för det kortet. Men då du redan har PSU:n så är det ju bara att testa och troligtvis kommer det gå fint.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Brorsan har t8 och farsan har någon större modell och de har bra ljud båda två så jag tror du kommer bli nöjd. Då de kör Bluetooth direkt eller om man har en specifik dongel med usb så kommer ljudet inte förändras tills de når högtalarna då det är digitalt. Om du har något ljudkort som påverkar ljudet så kan jag garantera att det inte blir bättre. Dock fungerar de inte med datorer som har Bluetooth lägre än 4.0 har jag märkt. Ingen av mina hemdatorer kan skicka ljud vi högtalarna då de har lägre än 4.0. Våra mobiler som har 4.0 fungerar felfritt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Ser ut som ett bra bygge och vad jag kan se så ska alla delarna passa ihop. De små anmärkningarna jag har är mest prismässiga. Du har valt väldigt "exklusiva" och dyra RAM-minnen, för samma pris får du 16 GB, alternativt 8 GB för runt 600:-. Likaså SSD:n är lite väl dyr kan jag tycka, då du kan få samma lagringsutrymme för runt tusenlappen.

Ang. din befintliga PSU så borde den klara ett 390X. Ex. guru3d.com rekommenderar en PSU på ca 550-600W för det kortet. Men då du redan har PSU:n så är det ju bara att testa och troligtvis kommer det gå fint.

Ok, grymt att du tyckte det. Jag valde dem då jag tänkte att de skulle hantera värmeutvecklingen bättre? Ändå ett väldigt litet chassi de ska sitta i och har bara ett insug (via rad. i toppen) och en ut i bakre delen. Tror du att det är lugnt?
När det gäller PSU'n och GPU'n, kan GPU'n (eller andra komponenter) ta skada av för lite el? eller helt enkelt inte gå igång?

Stort tack för svar

Skrivet av infigo:

Brorsan har t8 och farsan har någon större modell och de har bra ljud båda två så jag tror du kommer bli nöjd. Då de kör Bluetooth direkt eller om man har en specifik dongel med usb så kommer ljudet inte förändras tills de når högtalarna då det är digitalt. Om du har något ljudkort som påverkar ljudet så kan jag garantera att det inte blir bättre. Dock fungerar de inte med datorer som har Bluetooth lägre än 4.0 har jag märkt. Ingen av mina hemdatorer kan skicka ljud vi högtalarna då de har lägre än 4.0. Våra mobiler som har 4.0 fungerar felfritt.

Tack för svaret! Brorsan upplever ingen delay? Försökte välja ett mb med BT 4.0 för just den anledningen. Det låter riktigt bra, blir att köpa ett par sådana!