Försöker bygga min egna gaming dator för första gången! Hjälp sökes!

Permalänk

Funderar starkt på att köpa hela det paketet men väntar några dagar för de hade inte moderkortet på lager, vill ha allt på en gång helst. Hur svårt är det att montera datorn? Är det mycket som kan gå fel? Är som sagt nybörjare. Sladdarna måste väl vara placerade på ett smidigt sätt så de inte blockerar fläktar osv? Måste jag skruva in moderkortet? Är det petigt?

För att svara ovan så vill jag kunna spela värstingspelen, de nyare spelen med bra fps på hög grafik.

Permalänk
Medlem

@thenicelordj: Ett tips är att använda https://pcpartpicker.com/ för att kolla så att allt fungerar tillsammans.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade väntat på Skylake...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thenicelordj:

Funderar starkt på att köpa hela det paketet men väntar några dagar för de hade inte moderkortet på lager, vill ha allt på en gång helst. Hur svårt är det att montera datorn? Är det mycket som kan gå fel? Är som sagt nybörjare. Sladdarna måste väl vara placerade på ett smidigt sätt så de inte blockerar fläktar osv? Måste jag skruva in moderkortet? Är det petigt?

För att svara ovan så vill jag kunna spela värstingspelen, de nyare spelen med bra fps på hög grafik.

Det är enkelt, men det är ganska petigt :-).
Det är mycket som kan gå fel, men om man är lugn och metodisk så är det inga problem.
Angående sladdarna så är det inte så stora krav på dem, men de får ju inte slå i fläktar etc, det brukar gå bra att få en snygg och prydlig kabeldragning :-).

Moderkortet monteras på distanser (extremt viktigt för att inte kortsluta moderkortet), men allt sådant står i manualen ;-).

Det finns folk på sweclockers som antingen kommer över och hjälper (mot en kopp kaffe/dylikt) eller så hjälper de dig genom internet.
Se till att ha en kamera i närheten bara

Moderkortet
Permalänk
Skrivet av thenicelordj:

Funderar starkt på att köpa hela det paketet men väntar några dagar för de hade inte moderkortet på lager, vill ha allt på en gång helst. Hur svårt är det att montera datorn? Är det mycket som kan gå fel? Är som sagt nybörjare. Sladdarna måste väl vara placerade på ett smidigt sätt så de inte blockerar fläktar osv? Måste jag skruva in moderkortet? Är det petigt?

För att svara ovan så vill jag kunna spela värstingspelen, de nyare spelen med bra fps på hög grafik.

Läs igenom manualen för chassit och/eller moderkortet hur man ska montera delarna INNAN du börjar med något annat (är också bra att läsa guider på nätet eller se youtube videos). Och se till att göra det när du har gott om tid på dig så du inte behöver stressa.

Vet inte om det var inkluderat men du bör också köpa ett ESD armband http://www.inet.se/produkt/6901005/esd-armband-for-montering-...
Om du inte använder det riskerar du att elektroniken skadas.

De flesta anslutningarna passar bara på ett ställe.

Har ett 970 och en 4690k och spelar de nyaste spelen på högsta/nästan högsta grafikinställningar utan problem.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd

Finns massor med guider på både youtube och har för mig "komplett" också har hur man sätter ihop sin dator. Är en hel del pill men samtidigt väldigt kul. Ha absolut inte för bråttom och är det något du undrar över så googla, använd youtube heller sweclockers.
Finns alltid folk som har ett svar på varje fråga och fundering.

Hittade guiden som jag använde. Tyckte den beskrev allt väldigt bra.
https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildy...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10