Framfokusering på Sony A700 - hjälp med att kolla fokusjusteringsresultat

Permalänk
Medlem

Framfokusering på Sony A700 - hjälp med att kolla fokusjusteringsresultat

Hej!
Har upptäckt att jag har framfokusproblem med min Sony A700. Upptäckte det när jag hade köpt en Sigma 17-70 f/2.8-4 DC HSM Macro (den som inte är Contemporary) och tänkte att eftersom det kostar nog mer att skicka in kameran till justering än vad kameran kan tänkas vara värd idag att jag försöker fixa det själv först. Gjort det med en utskriven focuschart.
Skulle bli glad om någon med erfarenhet av samma kamera kan antingen dela med sig hur en 100% crop av en riktig skarp bild ser ut på den kameran och/eller kan hjälpa mig bedöma mina testbilder efter justeringen Dropbox galleri. Mestadels fotat på max öppning för motsvarande fokallängd. Tycker dock att på längre av stånd så blir det också svårare att bedöma. Kameran har varit inställd på AF-priority.
Har nämligen inget riktigt att jämföra med. Men funderar också på om det inte är så att Sigma zoomen inte klarar bättre upplösning än så här, som tex i Michael Hohners exempel länk. Har annars bara Sonys kit på 18-55 att jämföra med.

Mvh
Regert

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Finns det inte någon inställning för sånt i kameran, eller är det bara på dom nyare modellerna ??
Är det ett objektiv du har köpt nytt, isåfall hör med butiken om dom har flera inne så du kan jämföra olika.
Kan ju vara en viss variation mellan olika exemplar.

Sigma har väl någon *app* eller om du måste köpa till någon dockningstation är väl främst för att kunna uppdatera firmware då Sigma inte har något officiellt stöd utan dom kan sluta fungera när det kommer nya kameror etc.
Funderar på om det finns några fler inställningar där, men det kanske bara stöds av dom senaste Sigma objektiven.

Vet ju inte om du har ett nytt eller köpt begagnat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Finns det inte någon inställning för sånt i kameran, eller är det bara på dom nyare modellerna ??
Är det ett objektiv du har köpt nytt, isåfall hör med butiken om dom har flera inne så du kan jämföra olika.
Kan ju vara en viss variation mellan olika exemplar.

Sigma har väl någon *app* eller om du måste köpa till någon dockningstation är väl främst för att kunna uppdatera firmware då Sigma inte har något officiellt stöd utan dom kan sluta fungera när det kommer nya kameror etc.
Funderar på om det finns några fler inställningar där, men det kanske bara stöds av dom senaste Sigma objektiven.

Vet ju inte om du har ett nytt eller köpt begagnat...

Hej!
Det här är modellen precis innan A900 släpptes som har microjusteringar.
Objektivet är köpt beg på Scandinavian photo, men provade på en A77 lite snabbt när jag upptäckte det för att jämföra, där såg det rätt ut. Fick senare prova A700 + Sigma 17-70 på en sån där riktig (plast) focuschart, då syntes det rätt tydligt att det var framfokus.
Objektivet är också precis före den serien som har USB-dockning.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.