Intel Skylake ger 30 procent längre batteritid

Permalänk
Melding Plague

Intel Skylake ger 30 procent längre batteritid

Processorjätten Intel fortsätter att pressa ned strömförbrukning med Skylake, som ska erbjuda så mycket som 30 procent längre drifttid än dagens Broadwell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då får man väl hoppas att tillverkarna inte snålar in på batterikapaciteten. Finns ju risk att det slutar med samma batteritid i datorn som på äldre modeller eftersom de sätter in mindre batterier. Fast det är klart de blir ju i så fall lättare och mer bärbara med samma batteritid.

Permalänk
Medlem

Imponerande endå. Men jag saknar ett ordentligt prestandakliv. Det var länge sedan.

Permalänk
Medlem

In med processorn i Surface pro!

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr så har vårt behov av datakraft ökat ännu mer så vi kör allt mer cpukrävande applikationer som belastar cpun så att den drar mer ström. 30%

Nå det var ändå en stor positiv nyhet i allt det tragiska kring cpu-utvecklingen, för detta bäddar för allt kompaktare minidatorer. Mindre ström = mindre kylning, kanske passiv, men även mindre nätdel etc) Sedan är det såklart inte fel att man också kan dra ner på strömförbrukningen av ens monster hemma.

Permalänk
Medlem

30% bättre än Broadwell? Hade räknat med att det var gentemot Hashwell...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Tyvärr så har vårt behov av datakraft ökat ännu mer så vi kör allt mer cpukrävande applikationer som belastar cpun så att den drar mer ström. 30%

Nå det var ändå en stor positiv nyhet i allt det tragiska kring cpu-utvecklingen, för detta bäddar för allt kompaktare minidatorer. Mindre ström = mindre kylning, kanske passiv, men även mindre nätdel etc) Sedan är det såklart inte fel att man också kan dra ner på strömförbrukningen av ens monster hemma.

Operativsystemen blir mer optimerat och lättdrivet samt att folk vill ha portabelt. Låter som bättre batteritid är högaktuellt.

Permalänk
Medlem

Tror inte det är helt ärligt, det står att skylake fått mer hårdvarustöd för videouppspelning och att batteriet håller 30% längre under ett test där man visar video...
Dvs skylake är inte rent allmänt 30% effektivare, utan 30% mer effektiv på att spela upp en viss typ av videoformat.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Adam West:

30% bättre än Broadwell? Hade räknat med att det var gentemot Hashwell...

Skickades från m.sweclockers.com

Var samma sak mellan Ivy Bridge (som fick krympning till 22nm, i stort samma mikroarkitektur som Sandy Bridge) och Haswell (som fick uppdaterad mikroarkitektur på 22nm). Krympningen i sig ger numera relativt liten effekt, den potentiella vinsten är att utnyttja de extra transistorer som krympningen möjliggör till att göra optimeringar (som idag främst handlar om bättre perf/W).

Tycker därför det ska bli lite spännande att se hur pass mycket till man lyckas pressa ut ur 14nm med Kaby lake. Det har ju gått att få ut mer av 28nm än vad någon kunnat gissa från början, med tanke på kostnaderna associerade med krympning numera så lär vi nog få välja oss vid lite lägre tid mellan processer.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

fullt integrerade passiva minidatorer med brukbar prestanda för kontor och surf när vi tar klivet till 10nm då med andra ord. Borde utan problem kunna skapa en x86 mobildator.

Framtiden känns ganska klar men tråkig.

Permalänk
Medlem

Svala chip möjligör billiga rugged-datorer.

Jag har bränt en hel del pengar på Toughbook. Ska bli kul att köpa en utan att det kostar mer än en månadslön. Hoppas den vanliga tillverkarna ser marknaden bara.

Permalänk
Skrivet av anon56869:

fullt integrerade passiva minidatorer med brukbar prestanda för kontor och surf när vi tar klivet till 10nm då med andra ord. Borde utan problem kunna skapa en x86 mobildator.

Framtiden känns ganska klar men tråkig.

10nm ger troligt inte det du efterfrågar. Är annat som kommer ge det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

50% bättre grafikprestanda i Skylake jämfört med Broadwell.
Väldigt trevligt då Broadwell hade dramatiskt bättre grafikprestanda än Haswell.

Haswell har rätt trevlig grafikprestanda också. Inget som kan mäta sig med high-end kort, men ändå inte fy och skam.

Permalänk
Avstängd

Jag ser fram emot Skylake.
Tråkigt bara att ingen tillverkare (förutom möjligtvis Apple då) kan bygga en trevlig laptop.

Ett halvår senare efter att Skylake introduceras så kommer vi fortfarande nästan bara se massa Haswell och Broadwell baserade datorer.
När väl tillverkarna börjar komma ut med någon Skylake-baserad dator, så kommer det vara:

  • Någon kass upplösning som knappt klarar 1080p.

  • 2–3 cm död yta runt skärmen.

  • Avsaknad av VESA Adaptive-Sync.

  • Mekanisk hårddisk istället för SSD.

  • Kommer med DVD eller Blu-ray.

  • Kommer med VGA port.

  • Avsaknad av USB 3.1 samt avsaknad av USB Type-C.

  • Integrerad Nvidia/AMD grafikkrets trotts den kompetenta grafikprestandan i Skywell.

  • Någon gammal utdaterad version av Bluetooth, HDMI, DisplayPort, eller USB.

  • Något plastigt lågkvalité skräp som skramlar.

  • Dussintal klistermärken.

  • Enorm, skrikig, intrusiv, högkontrast logga på både fram- och bak-sidan. Antagligen något högreflekterande spegelliknande material.

  • Så mycket förinstallerad skräpmjukvara att det skulle lika gärna kunna vara en Pentium III.

Permalänk
Medlem

I vanlig ordning så passar tillverkarna på att slimma sina bärbara ännu mer, så den bättre batteritiden ser man inte röken av, värdelöst....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Datavetare

@rektor: Intel har dock fått samma problem som AMD haft länge med sin iGPU, flaskhalsen är numera främst bristen på bandbredd mot RAM inte faktiskt kapacitet på GPUn.

Är i praktiken ingen större skillnad i spel mellan HD4400 (Haswell) och HD5500 (Broadwell) som bl.a. används av U-serien (15W TDP), medan Iris Pro 6200 (Broadwell) är ganska mycket snabbare än Iris Pro 5200 (Haswell) tack vare 128MB eDRAM som avlastar bandbreddstrycket på system RAM.

Ska bli intressant att se hur mycket 64MB eDRAM kommer hjälpa Skylake U-serien, står i slides att "eDRAM for U". Risken är att TDP blir flaskhals i stället, men man kan hoppas att så inte blir fallet.

Vad det gäller konkurrenter till rMBP, jämför med enheter som ligger i samma prisklass så hittar du riktigt bra icke-Apple-tillverkade laptops.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag ser fram emot Skylake.
Tråkigt bara att ingen tillverkare (förutom möjligtvis Apple då) kan bygga en trevlig laptop.

Ett halvår senare efter att Skylake introduceras så kommer vi fortfarande nästan bara se massa Haswell och Broadwell baserade datorer.
När väl tillverkarna börjar komma ut med någon Skylake-baserad dator, så kommer det vara:

  • Någon kass upplösning som knappt klarar 1080p.

  • 2–3 cm död yta runt skärmen.

  • Avsaknad av VESA Adaptive-Sync.

  • Mekanisk hårddisk istället för SSD.

  • Kommer med DVD eller Blu-ray.

  • Kommer med VGA port.

  • Avsaknad av USB 3.1 samt avsaknad av USB Type-C.

  • Integrerad Nvidia/AMD grafikkrets trotts den kompetenta grafikprestandan i Skywell.

  • Någon gammal utdaterad version av Bluetooth, HDMI, DisplayPort, eller USB.

  • Något plastigt lågkvalité skräp som skramlar.

  • Dussintal klistermärken.

  • Enorm, skrikig, intrusiv, högkontrast logga på både fram- och bak-sidan. Antagligen något högreflekterande spegelliknande material.

  • Så mycket förinstallerad skräpmjukvara att det skulle lika gärna kunna vara en Pentium III.

Shhhhh... Tyst!
Ge dem inga dumma ideer nu.

Problemet är ju att folk fortfarande tittar mer på priset än vad man får.

Dock kan jag ge dig en liten positiv nyhet med den sista punkten. Win 10 har ju en bus enkel "reset-restore" funktion. Så vips försvann allt skit från OEM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rotkiv42:

Tror inte det är helt ärligt, det står att skylake fått mer hårdvarustöd för videouppspelning och att batteriet håller 30% längre under ett test där man visar video...
Dvs skylake är inte rent allmänt 30% effektivare, utan 30% mer effektiv på att spela upp en viss typ av videoformat.

Bra reflektion du gjorde. Jag blev nu skeptisk till om den drar så mycket mindre ström vid vanligt arbete.

Skrivet av rektor:

Jag ser fram emot Skylake.
Tråkigt bara att ingen tillverkare (förutom möjligtvis Apple då) kan bygga en trevlig laptop.

Ett halvår senare efter att Skylake introduceras så kommer vi fortfarande nästan bara se massa Haswell och Broadwell baserade datorer.
När väl tillverkarna börjar komma ut med någon Skylake-baserad dator, så kommer det vara:

  • Någon kass upplösning som knappt klarar 1080p.

  • 2–3 cm död yta runt skärmen.

  • Avsaknad av VESA Adaptive-Sync.

  • Mekanisk hårddisk istället för SSD.

  • Kommer med DVD eller Blu-ray.

  • Kommer med VGA port.

  • Avsaknad av USB 3.1 samt avsaknad av USB Type-C.

  • Integrerad Nvidia/AMD grafikkrets trotts den kompetenta grafikprestandan i Skywell.

  • Någon gammal utdaterad version av Bluetooth, HDMI, DisplayPort, eller USB.

  • Något plastigt lågkvalité skräp som skramlar.

  • Dussintal klistermärken.

  • Enorm, skrikig, intrusiv, högkontrast logga på både fram- och bak-sidan. Antagligen något högreflekterande spegelliknande material.

  • Så mycket förinstallerad skräpmjukvara att det skulle lika gärna kunna vara en Pentium III.

Vettigt pris för vettiga modeller och så faller Apples också bort. Rimliga krav är är 1TB SSD och minst 16GB ram samt minst 2st usb 3.1 och 2st usb 2.0 eller bättre. (usb 2.0 för tangentbord och mus) Då usb 3.1 redan är för slö som den är går det självklart inte använda en hubb.

Nå jag tror också på en massa skräp i början och min egen plan är att köpa en billig ultraportabel som jag sedan i princip hela tiden använder för att remota kraftigare datorer. Macbook Air hade varit fin om den hade kostat 5-6000kr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

@rektor: Intel har dock fått samma problem som AMD haft länge med sin iGPU, flaskhalsen är numera främst bristen på bandbredd mot RAM inte faktiskt kapacitet på GPUn.

Men löser inte övergången från DDR3 till DDR4 det?

Skrivet av Yoshman:

Vad det gäller konkurrenter till rMBP, jämför med enheter som ligger i samma prisklass så hittar du riktigt bra icke-Apple-tillverkade laptops.

Känns som när man kollar på konkurrenter till MBP och rMBP så kostar dom mer.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Men löser inte övergången från DDR3 till DDR4 det?

Känns som när man kollar på konkurrenter till MBP och rMBP så kostar dom mer.

DELL har någon för 10/12kkr om jag inte såg fel. Den såg nice ut i alla fall.

Nej DDR är för slött för grafik. Grafikkort kör ju över 100GB/s. Tror minnen ligger runt 20GB/s, är snarare strömförbrukningen som är största fördelen.

Så gjorde ändring här, blev galet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

DELL har någon för 10/12kkr om jag inte såg fel. Den såg nice ut i alla fall.

Nej DDR är för slött för grafik. Grafikkort kör ju över 100Mbit/s. Tror minnen ligger runt 20Mbit/s, är snarare strömförbrukningen som är största fördelen.

Du milde. Stackars de som sitter med en Gbit-lina och får ut en tiondel då de maxar sina minnen... hehe. Skämt åsido, DDR4 ligger på 150 Gbps och uppåt, medan GDDR5 pumpar ca 300 Gbps+.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

Men löser inte övergången från DDR3 till DDR4 det?

DDR4 ökar bandbredden den del men inte alls till den nivån man får med eDRAM, initialt bli främsta fördelen med DDR4 lägre strömförbrukning.

Och kolla på Xbox One, vet inte hur Microsoft räknat men en stor anledning till att konsolen har sådan problem med 1920x1080 (trots 4-kanals DDR3 2133, "vanliga" datorer har bara 2-kanaler) är att 32MB eSRAM helt enkelt inte är tillräckligt för "deferred rendering" i 1920x1080 (hade krävts 48-64MB). Hade Microsoft stoppat i tillräckligt med eSRAM hade det nog varit extremt marginell skillnad i konsolerna vad det gäller grafik.

Man behöver inte mer eDRAM/eSRAM än vad som krävs för att få plats med de mest krävande sakerna, frame-buffer, z-buffer och (om man kör "deferred rendering") g-buffers. Texturer kräver inte alls samma bandbredd och det är främst läsning vilket förenklar cachning av det som för tillfället behövs.

Skrivet av rektor:

Känns som när man kollar på konkurrenter till MBP och rMBP så kostar dom mer.

Billigaste MBP kostar 14.5k, billigaste 13" rMBP kostar 14.5k, billigaste 15" rMBP 22k. Sätter du det som budget finns en del riktigt bra modeller från andra tillverkare, om de är bättre eller sämre beror på vad man prioriterar, finns modeller som har bättre skärm, bättre tangentbord och/eller lägre vikt än Apples modeller.

Den stora fördelen med Apple är att de inte har skräp, även om MBA börjar närma sig den kategorin. Skärmpanelen i MBA är skräp med dagens mått mätt, tangentbordet är OK men inte mer (givet prisklassen, sämre än MBP) och den 13" MBA som dottern har börjar faktiskt rent mekaniskt ge upp i gångjärn till skärmen något jag aldrig haft problem med på mina MBPs.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Stöd för trådlös laddning! Är det äntligen dax?!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är väl bara att bita i det sura äpplet och vänta ytterligare ett halvår på att uppgradera sin MBP. Tänkte uppgradera lagom till kurserna drar igång igen men det går ju bort direkt med Skylake runt hörnet.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en fläktlös ASUS Zenbook med Skylake, och min nuvarande bärbara fungerar fint ett tag till så jag har inget emot att vänta.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant post, skulle du kunna sätta ihop en bärbar dator som du tror sweclockare vill ha?
Med lite hjälp kanske vi skulle kunna lägga iden framför en tillverkare.

Skrivet av rektor:

Jag ser fram emot Skylake.
Tråkigt bara att ingen tillverkare (förutom möjligtvis Apple då) kan bygga en trevlig laptop.

Ett halvår senare efter att Skylake introduceras så kommer vi fortfarande nästan bara se massa Haswell och Broadwell baserade datorer.
När väl tillverkarna börjar komma ut med någon Skylake-baserad dator, så kommer det vara:

  • Någon kass upplösning som knappt klarar 1080p.

  • 2–3 cm död yta runt skärmen.

  • Avsaknad av VESA Adaptive-Sync.

  • Mekanisk hårddisk istället för SSD.

  • Kommer med DVD eller Blu-ray.

  • Kommer med VGA port.

  • Avsaknad av USB 3.1 samt avsaknad av USB Type-C.

  • Integrerad Nvidia/AMD grafikkrets trotts den kompetenta grafikprestandan i Skywell.

  • Någon gammal utdaterad version av Bluetooth, HDMI, DisplayPort, eller USB.

  • Något plastigt lågkvalité skräp som skramlar.

  • Dussintal klistermärken.

  • Enorm, skrikig, intrusiv, högkontrast logga på både fram- och bak-sidan. Antagligen något högreflekterande spegelliknande material.

  • Så mycket förinstallerad skräpmjukvara att det skulle lika gärna kunna vara en Pentium III.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Nej DDR är för slött för grafik. Grafikkort kör ju över 100Mbit/s. Tror minnen ligger runt 20Mbit/s, är snarare strömförbrukningen som är största fördelen.

Skrivet av jocke91:

Du milde. Stackars de som sitter med en Gbit-lina och får ut en tiondel då de maxar sina minnen... hehe. Skämt åsido, DDR4 ligger på 150 Gbps och uppåt, medan GDDR5 pumpar ca 300 Gbps+.

Det vore ruskigt tråkigt att ha så långsamt RAM och VRAM. @Broken-arrow, du måste tänka på något helt annat, för du ligger off med en faktor 50 000. @jocke91 ligger en faktor 10 ifrån, ty högpresterande GDDR5-grafikkort ligger mellan 224 GB/s (GTX 970) och 336 GB/s (Titan X).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

Det vore ruskigt tråkigt att ha så långsamt RAM och VRAM. @Broken-arrow, du måste tänka på något helt annat, för du ligger off med en faktor 50 000. @jocke91 ligger en faktor 10 ifrån, ty högpresterande GDDR5-grafikkort ligger mellan 224 GB/s (GTX 970) och 336 GB/s (Titan X).

Dock om jag inte har galet fel så har 960 150GB/s eller om det var lägre, tror det var 134GB/s. Jo kan ha varit något annan siffra jag blanda in

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det vore ruskigt tråkigt att ha så långsamt RAM och VRAM. @Broken-arrow, du måste tänka på något helt annat, för du ligger off med en faktor 50 000. @jocke91 ligger en faktor 10 ifrån, ty högpresterande GDDR5-grafikkort ligger mellan 224 GB/s (GTX 970) och 336 GB/s (Titan X).

Du menar en faktor av 8 va?

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Dock om jag inte har galet fel så har 960 150GB/s eller om det var lägre, tror det var 134GB/s. Jo kan ha varit något annan siffra jag blanda in

Du skrev ju 20 och 100 Mbit/s (megabit per sekund) för RAM respektive VRAM.

Skrivet av Shockwave:

Du menar en faktor av 8 va?

Ja, men så precis behöver man inte vara. Det är ju löst definierade intervall vi pratar om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers