Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av willeykk:

@JaZid:
Skönt att se att det inte dött ut! Ser bra ut.

Är inte spänningen från nätagget 12v? I annat fall får du nog försöka integrera någon form av booster :/ Kolla upp mini-speccsen för att pumpen ska gå igång också, kanske räcker med att köra på 5v eller 7v.

Mvh,
Wille

Nätdelen är 19V tror jag, men vågar inte dela strömförsörjningen redan där just nu iallafall. Kanske får bli en senare lösning men ska kolla lite på step-up-kretsar först. Pumpen har blandade uppgifter om allt mellan 5V och 7,5V, men vet inte om jag vill köra på absoluta minimum heller. Får provköra lite i dagarna, har ett par olika DC-LT liggandes.

Tack så mycket!

Skrivet av FlashTec:

Instämmer med föregående talare, blev nästan lite orolig ett tag

Annars får du skaffa en hamster, ett sånt hjul dom brukar springa i och koppla in en dynamo till den. Matar du hamstern med ekologisk föda kan du ju även hävda att det är ett ekologiskt bygge

Helt ärligt så verkar hamstern närmast verkligheten idag, haha. Vi får se om det går att lösa på något sätt med en krets.

Skrivet av Marticus:

Du har allt för att färdigställa? Då är det ju home stretch baby! Jag kan inte detta med el, men kanske det går att sno ström från en USB-port? Ser kalas ut för övrigt, älskar moderkorts-plattan, otroligt läcker!

Hmm, ja, det tror jag! Allt för att få datorn att gå igång iallafall! USB-porten vore smidigt (har ju massor internt i fronten) men dessa är också bara 5V @ 1-1,5A.

Skrivet av Corsair Johan:

Otroligt fint! Härligt projekt att stödja.

Tack så otroligt mycket för förtroendet och stödet! Lägger i en extra växel för er skull nu.

Lite mer rörelse på projektet, tänkte från början köra med mattsilvrig lack över alla aluminiumbitar, men efter alla hundratals timmar känns det riktigt trist att bara lacka över. Det blir att slipa ner hela lådan och försöka få en industriell och lite mer "använd" känsla över den, mer i forna dagars rymdtema. En halvpolerad, rå yta helt enkelt.

Kommer absolut ingenstans med sandpapper så det blir att skaffa en bandslip och 400-rulle i dagarna.

Permalänk
Medlem

@Laine: Fläkten har ju 4-pins anslutning. Måste väl vara en PWM-fläkt då? Dvs, jord, 12V, sense och control.

Alternativt att du går på löddpunkterna för DC-anslutning och snor 19V som du stryper till 12ish volt med en resistor.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av biorrith:

@JaZid: Fläkten har ju 4-pins anslutning. Måste väl vara en PWM-fläkt då? Dvs, jord, 12V, sense och control.

Alternativt att du går på löddpunkterna för DC-anslutning och snor 19V som du stryper till 12ish volt med en resistor.

Det är två alternativ, men PWM-matningen vill jag inte röra då jag ska köra PWM-fläkten till radiatorn via den och inte vill påverka pumpen i samma veva.

Alternativ två, att strypa 19V verkar vettigast i dagsläget, men det kräver aktiv kylning (har en spenningsregulator från 12V till 9V idag och den blir äckligt varm även med heatsink), något som jag inte direkt har plats för. Får spåna lite på det, är väldigt tacksam för rådgivning!

PWM påverkar väl frekvensen på 12V-matningen på moderkortet, inte via fläkten? Annars skulle det ju gå.

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst mig till och förstått så mata en 4-pins fläktplats alltid 12V, hastighetsregleringen styrs via Control-pin i fläktens egna elektronik.
Sedan om 12V-stiftet orkar med att driva både fläkt och pump är en ny fråga.

Att reglera ner 19V är nog det säkraste kortet. Ditt fina aluchassi kan ju agera kylfläns till regulatorn! Känner jag dig rätt kommer du snickra till nåt fint med försänkta skruvar och grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt otroligt snyggt! Förundras för varje gång hur du bär dig åt :3

Ja, visst är det väl så som ovan talare säger, bör ju gå att mäta på något klurigt sätt också

Permalänk
Medlem

Hur ska finishen på ytan bli?:-) Kanske jag har missat längre upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av biorrith:

Vad jag har läst mig till och förstått så mata en 4-pins fläktplats alltid 12V, hastighetsregleringen styrs via Control-pin i fläktens egna elektronik.
Sedan om 12V-stiftet orkar med att driva både fläkt och pump är en ny fråga.

Att reglera ner 19V är nog det säkraste kortet. Ditt fina aluchassi kan ju agera kylfläns till regulatorn! Känner jag dig rätt kommer du snickra till nåt fint med försänkta skruvar och grejer

Skickades från m.sweclockers.com

Tror jag försöker mig på en splitkabel och kör pumpen från fläktkontakten, det verkar som du beskriver, att PWM-cyklerna styrs i fläkten!

Tack så jättemycket för hjälpen!

Skrivet av Hiraeth:

Helt otroligt snyggt! Förundras för varje gång hur du bär dig åt :3

Ja, visst är det väl så som ovan talare säger, bör ju gå att mäta på något klurigt sätt också

Tack så mycket, Lucas!

Skrivet av Marticus:

Hur ska finishen på ytan bli?:-) Kanske jag har missat längre upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Halvpolerad, lite sliten. Tanken är att det ska bli lite mer industriellt och handgjort.

En liten bit på vägen, ska slipas ner rejält med finkornigare papper. Detta var efter 240 grit och en snabb runda autosol.

Permalänk
Medlem

Detta var ju så ballt att jag dör! Kommer att följas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Jernis:

Detta var ju så ballt att jag dör! Kommer att följas!

Skickades från m.sweclockers.com

Roligt att höra, tack så mycket!

Slipat och polerat som en galning senaste dagarna.

Första passet, lyckades sabba ytan med bandslip.

Slipade ner hela igen och gjorde om försökte åtgärda skadorna.

Ska köpa lite fler olika sandpapper snart, har hittills bara kört 80-240-1500 grit. Egentligen ska man ha massor med steg mellan när man polerar aluminium, men det blir en ganska grov yta på detta sättet. Lite för grov i dagsläget men inte långt ifrån.

Permalänk
Medlem

Kalas! Men nu hänger jag inte med, extern fitting på ressen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Marticus:

Kalas! Men nu hänger jag inte med, extern fitting på ressen?

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att hålla reservoaren på plats när inte datorn är på plats och stöttar upp!

Slipade finishen innan autosol.

Fortfarande väldigt grovt, men alla fyra yttre panelerna testpolerade.

Permalänk
Proffsmobbare

[Update 19]

Tjo, äntligen tillbaka igen!

Slipade till moderkortsplattan i samma finish som utsidan.

Passade även på att lacka vattenblocket och rören i samma veva.

Med rören monterade blir den ganska elak!

Permalänk
Medlem

@Laine: Ska bli spännande att se hur det slutar

Permalänk
Medlem

Står projektet still eller händer det något bakom kulisserna?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av hardly:

Står projektet still eller händer det något bakom kulisserna?

Tjo! Det har inte hänt supermycket, men det har inte stått still heller. Har slipat ner kanterna och formpassat lådan, inte superintressant att fota och visa upp misstänker jag. Det är i princip senaste uppdateringarna om och om igen.

Har skadat handleden ganska rejält så det har blivit slappare tag här hemma, ikväll ska jag löda adapterkabeln mellan pump, fläkt och moderkort. Vet inte hur intressant det är att visa, är det något du/ni vill se?

Annars är det mest köpa nya nipplar (EK HDC var ingen vidare), sen montera ihop, fylla och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tjo! Det har inte hänt supermycket, men det har inte stått still heller. Har slipat ner kanterna och formpassat lådan, inte superintressant att fota och visa upp misstänker jag. Det är i princip senaste uppdateringarna om och om igen.

Har skadat handleden ganska rejält så det har blivit slappare tag här hemma, ikväll ska jag löda adapterkabeln mellan pump, fläkt och moderkort. Vet inte hur intressant det är att visa, är det något du/ni vill se?

Annars är det mest köpa nya nipplar (EK HDC var ingen vidare), sen montera ihop, fylla och köra.

Klart vi vill se!

Detta är helt klart det coolaste projektet jag någonsin har sett. Riktigt bra jobbat!

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Vi vill se allt! Haha! Har dock en fråga vad gick hela detta projekt på? Kan ju lätt vara en rolig sak att försöka ge sig på!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Klart vi vill se!

Detta är helt klart det coolaste projektet jag någonsin har sett. Riktigt bra jobbat!

Tack så mycket, roligt att höra! Då får det bli fler småuppdateringar igen.

Skrivet av Quvantum HD:

Vi vill se allt! Haha! Har dock en fråga vad gick hela detta projekt på? Kan ju lätt vara en rolig sak att försöka ge sig på!

Vet inte riktigt, det är svårt att räkna på då vissa av delarna har hängt med sedan 2009. Brix-enheten kostar ca. 6000 SEK, vattenkylningen kanske kan kosta någon tusenlapp att replikera. Jag har inte behövt lägga ut mycket pengar alls i själva projektet, desto mer på verktyg dock.

Vill du bygga något liknande finns det mindre avancerade Brix-datorer som är minst lika roliga!

Adapterkabeln jag talade om tidigare, kabel går från moderkortet, delas upp till 12V på pumpsidan och 12V med PWM till fläkten.

Pillig och svår att få till, ledarna är ruskigt små jämfört med vanliga fläktkablar.

Permalänk
Medlem

Herre jäklar vilket projekt! Blir att försöka följa så många som möjligt av dina projekt i framtiden, detta inkluderat

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Skrivet av Laine:

Tack så mycket, roligt att höra! Då får det bli fler småuppdateringar igen.

Vet inte riktigt, det är svårt att räkna på då vissa av delarna har hängt med sedan 2009. Brix-enheten kostar ca. 6000 SEK, vattenkylningen kanske kan kosta någon tusenlapp att replikera. Jag har inte behövt lägga ut mycket pengar alls i själva projektet, desto mer på verktyg dock.

Vill du bygga något liknande finns det mindre avancerade Brix-datorer som är minst lika roliga!

Adapterkabeln jag talade om tidigare, kabel går från moderkortet, delas upp till 12V på pumpsidan och 12V med PWM till fläkten.

Pillig och svår att få till, ledarna är ruskigt små jämfört med vanliga fläktkablar.

http://oi59.tinypic.com/156ddlh.jpg

http://oi62.tinypic.com/2gx21ab.jpg

http://oi61.tinypic.com/20k4ua1.jpg

Dom är så jävla dyra alltså, ja har man pengar över kan man ju lika bra köpa en lite mindre dur och försöka bygga något lika litet med vatten! Gillar utmaningar!
Detta blir dock extremt fint

Permalänk
Medlem

Frågan är om det är Brix med vattenkylning eller vattenkylning med en Brix

Permalänk
Medlem

Måste följas!

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Sannen:

Herre jäklar vilket projekt! Blir att försöka följa så många som möjligt av dina projekt i framtiden, detta inkluderat

Roligt att höra, tack så mycket!

Skrivet av Quvantum HD:

Dom är så jävla dyra alltså, ja har man pengar över kan man ju lika bra köpa en lite mindre dur och försöka bygga något lika litet med vatten! Gillar utmaningar!
Detta blir dock extremt fint

Ja det blir en rejäl summa, men å andra sidan finns det inte mycket annat att köpa i den här formfaktorn. Man kommer väldigt långt med billigare modeller också, vissa mer påkostade kan ha problem med värme.

Skrivet av biorrith:

Frågan är om det är Brix med vattenkylning eller vattenkylning med en Brix

Haha, ja liten är den ju inte längre.

Skrivet av ArcticFire:

Måste följas!

Roligt, välkommen!

Nu har jag äntligen fått mina Bitspower! Det var helt klart värt väntan för att bli av med EK-nipplarna.

Passade på att fixa startknappen också, vill bara bygga ihop den och testköra men det är mycket passning och många timmars slipande innan dess.

Permalänk
Medlem

Skönt att se en ordentlig uppdatering igen

Bara att slita klart dom sista timmarna också, skit drygt när man bara vill få igång allt men att dra någon form av shortcut på sista bitarna kommer bara vara värre för psyket i slutändan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@Laine: Sätt fötter under radiatorn, snyggt som det är ju!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort. Har varit riktigt intressant att följa bygget!

Permalänk
Medlem

Varför använde du inte en lite tunnare rad? Du hade kunnat gjort det lite mindre då. Skit nice bygge ändå! C:

Visa signatur

En dator

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av FlashTec:

Skönt att se en ordentlig uppdatering igen

Bara att slita klart dom sista timmarna också, skit drygt när man bara vill få igång allt men att dra någon form av shortcut på sista bitarna kommer bara vara värre för psyket i slutändan

Så sant så! Vi får hoppas att det flyter på bra.

Skrivet av biorrith:

@JaZid: Sätt fötter under radiatorn, snyggt som det är ju!

Haha, om det ändå vore så väl!

Skrivet av weon:

Riktigt snyggt gjort. Har varit riktigt intressant att följa bygget!

Tack så jättemycket!

Skrivet av Daark:

Varför använde du inte en lite tunnare rad? Du hade kunnat gjort det lite mindre då. Skit nice bygge ändå! C:

Det är redan en 92mm-radiator, det finns inte så mycket utbud att välja på tyvärr. Fördelen med att ha en tjockare radiator är att jag har kunnat fälla in radiatorfläkten nästan helt, så den bygger inte på något extra på måtten.

Suttit större delen av dagen med sandpapper och autosol, snart redo att kalla chassit färdigt.

Det börjar nästan bli lite överdrivet, men samtidigt skönt att slippa dölja arbetstimmarna under spackel och lack.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte vi fick se någon bild på splittern till pump/fläkt. Orkade pwm-kontakten driva pumpen?

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av biorrith:

Jag tror inte vi fick se någon bild på splittern till pump/fläkt. Orkade pwm-kontakten driva pumpen?

Lite längre upp i tråden!

http://oi62.tinypic.com/2gx21ab.jpg

Jag har inte testkört det än, men jag hoppas att det finns kräm nog. Kan som tur är montera ihop datorn utanför chassit och sedan trä chassistommen över datorn/radiatordelen, så om det inte skulle fungera är det förhållandevis lätt att åtgärda. Förhoppningsvis i alla fall.

Planerar att fylla loopen innan veckan är slut, vi får se då!