polisen ger din AI bil böter, vem ska betala?

Permalänk
Medlem

polisen ger din AI bil böter, vem ska betala?

satt och tänkte på denna frågan inatt och kunde aldrig riktigt komma fram till vad det faktiska svaret hade varit.

säg att du har en av googles självkörande bilar. den har ingen ratt, inga pedaler alls. det är som en buss.
om den parkerar fel så lapplisorna bötfäller den, vem är det som betalar böterna?
om polisen stoppar dig för något och bötfäller dig. vem är det som betalar?

det uppenbara svaret är ju du. men du har inte gjort något fel alls, och inte heller kan du påverka vad din självkörande bil gör så du kan aldrig hållas ansvarig för vad den gör eller har gjort. då borde det vara den som är ansvarig för vad bilen gör. och i detta fallet är det google. när en taxi gör något fel så är det inte du som betalar något alls. googles bil är likt en taxi där du bara säger åt den att åka till en destination, sen kan du sova hela vägen dit.

hur hade ni tolkat det? skulle gärna vilja höra era förklaringar till varför också istället för en "du" eller "google" kommentar.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

de är den registrerade ägaren som får betala den

sen om bilen har varigt utlånad bryr dom sig inte om värsta man kan åka ut för är att den som har lånat bilen inte tala om att dom har fått parkerings böter för påminnelsen skickas till den som är registrerad ägare på bilen då har dom ofta lagt till försenings avgiften ..

Om polisen stoppar en tar dom legitimation då får föraren ta smällen

sen din tanke med förar lös bil första inte godkänt i Sverige beror nog på en del problem som kan uppstå gällande lagar och regler
men ägaren har ett slut ansvar för sitt fordon

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Ingen betalar, bilen är skriven på en målvakt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Ägaren, så klart. Kör du och krockar med min bil, är det jag som får skiten. I bästa fall kan jag kanske glädja mig med att du blir av med körkortet om du blir tagen på plats, men i övrigt är det jag som får ta smällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

de är den registrerade ägaren som får betala den

sen om bilen har varigt utlånad bryr dom sig inte om värsta man kan åka ut för är att den som har lånat bilen inte tala om att dom har fått parkerings böter för påminnelsen skickas till den som är registrerad ägare på bilen då har dom ofta lagt till försenings avgiften ..

Om polisen stoppar en tar dom legitimation då får föraren ta smällen

sen din tanke med förar lös bil första inte godkänt i Sverige beror nog på en del problem som kan uppstå gällande lagar och regler
men ägaren har ett slut ansvar för sitt fordon

Skrivet av Segas:

Ägaren, så klart. Kör du och krockar med min bil, är det jag som får skiten. I bästa fall kan jag kanske glädja mig med att du blir av med körkortet om du blir tagen på plats, men i övrigt är det jag som får ta smällen.

Ni pratar ju om hur det är precis nu, när det (nästan) inte finns några autonoma bilar.

I framtiden kommer det givetvis prövas.

Ännu längre fram, när alla bilar kör själva, så tror jag att själva ägandet av en bil kommer försvinna. Istället blir det självkörande bilpooler, som man betalar en avgift till, och i den avgiften kommer ju en säkerhetsmarginal finnas för sånt här. Blir det till exempel i snitt en olycka på 100 körtimmar, så kommer 1/100 av kostnaden ligga i avgiften per timme.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Ingen betalar böter för en AI gör inte fel, människor gör fel.
Det kommer inte behöva finnas lapplisor.
Bilen kommer inte göra fel, om en sensor är paj så att den skulle kunna köra för fort eller något så kommer bilen inte rulla 1 cm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HWS:

Ni pratar ju om hur det är precis nu, när det (nästan) inte finns några autonoma bilar.

I framtiden kommer det givetvis prövas.

Ännu längre fram, när alla bilar kör själva, så tror jag att själva ägandet av en bil kommer försvinna. Istället blir det självkörande bilpooler, som man betalar en avgift till, och i den avgiften kommer ju en säkerhetsmarginal finnas för sånt här. Blir det till exempel i snitt en olycka på 100 körtimmar, så kommer 1/100 av kostnaden ligga i avgiften per timme.

Så...du skapar ett ämne om något som inte egentligen finns, ett icke-problem som inte GÅR att diskutera? Hyr du ett sådant fordon så borde du ju bära ansvaret. Hyr du ett sådant fordon är du tillfällig ägare och återigen, bär ansvaret. Du får skriva ett fiktivt användaravtal så kan vi ju fantisera lite till? Alternativt leta upp ett redan befintligt avtal som sådant och se vad det står där?

Permalänk
Medlem

Idag: Ägaren bär ansvaret för att bilen är korrekt underhållen och inte utgör en fara. Fabrikör och verkstad bär visst ansvar som ägaren rimligtvis inte kan förväntas stå för, så som felaktig service och buggar.
I framtiden: Ägaren bär ansvaret för att bilen är korrekt underhållen och att AIn inte utgör en fara. En station hemma i garaget kommer att serva bilen och samtidigt kolla AIn men ägaren bär även ansvaret för att stationen fungerar korrekt så ägaren bär fortfarande hela ansvaret. Företagen som säljer station, AI och bil lägger över ansvaret på ägaren då service av bil kommer att ske till 90% hemma och kunskapen fås genom körkort som krävs för att få köpa bil.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

När AI bilar kommer så kommer de inte att göra den typen av misstag. Skulle det ändå ske så är det förstås ägaren som blir bötfälld men sannolikt så kommer det ju att vara exempelvis Google som äger AI-bilen, och är det inte det utan den faktiska passageraren som äger den så är det ju upp till henom att kräva in pengarna av Google eller liknande för det regelbrott som deras kod begått.

Men att en AI-bil skulle bryta mot trafikreglerna är förstås ytterst osannolikt från första början. Hur bra de är på att tolka parkeringsregler vet jag inte dock, det är inte direkt så att skyltarna där alltid är logiska eller ens tydbara, och de skiljer ju sig helt mellan exempelvis olika städer i Sverige till skillnad från trafikskyltar som (mer eller mindre) följer en internationell standard och så. Det kan bli så att det är en del av "förarens" uppgift, att se till så att eventuella parkeringsregler följs, du vet, kontrollera skyltar och betala en eventuell avgift. Ska bilen själv kunna betala avgiften så krävs det ju integration med en väldig massa system liksom, bara här i Göteborg tror jag det finns tre eller fyra parkeringsappar för parkering på olika ställen eller olika bolags parkeringsplatser. Men man får ju skilja på parkeringsregler som är till för att minimera risker i trafiken, inte parkera mitt på vägen exempelvis eller att man inte blockerar sikten för gångtrafikanter vid ett övergångsställe, och de regler som inte är till för det om avgifter och tidsbegränsningar exempelvis. De förstnämnda borde en AI-bil kunna hantera ganska lätt men de andra är det nog värre med och därför tror jag att det kommer att ligga på "föraren".

Permalänk
Medlem

Men nån måste stå för AI fordonet antingen ett företag eller privat person
tror inte dom bara slänger ut såna fordon gratis

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Idag: Ägaren bär ansvaret för att bilen är korrekt underhållen och inte utgör en fara. Fabrikör och verkstad bär visst ansvar som ägaren rimligtvis inte kan förväntas stå för, så som felaktig service och buggar.
I framtiden: Ägaren bär ansvaret för att bilen är korrekt underhållen och att AIn inte utgör en fara. En station hemma i garaget kommer att serva bilen och samtidigt kolla AIn men ägaren bär även ansvaret för att stationen fungerar korrekt så ägaren bär fortfarande hela ansvaret. Företagen som säljer station, AI och bil lägger över ansvaret på ägaren då service av bil kommer att ske till 90% hemma och kunskapen fås genom körkort som krävs för att få köpa bil.

Dock kan ju inte normalpersonen kontrollera att koden till AI är korrekt. Inte heller kan jag förväntas mer än att koppla på laddaren och resten sköts av någon med kunskap. Annars försvinner hela poängen med självstyrande bil, om man själv ska ta körkort och lära sig programmering dessutom.

Så behövs när väl självgående bilar väl kommer ett nytt regelverk och säkerhetsrutiner, som inte bör styras av ett gigantiskt privat företag.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ingen betalar, bilen är skriven på en målvakt.

Målvakter för bilar har väl försvunnit sedan kronofogden har rätt att beslagta bil nummera.
Då ingen vill bli av med sin bil.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det blir väl Google som får betala i Sverige? om de inte stiftar nya lagar för förarlösa bilar..

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Vaddå körkort? Hen är ju bara passagerare.

Permalänk
Medlem

När AI fordon kommer slipper vi många drullar som är på vägarna

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Varför ska jag som passagerare bära ansvaret för en något jag inte rår för? Borde inte detta falla på försäkringsbolagen?

Visa signatur

CPU:Intel i5 4670k @4.2Ghz CPUKylare:Noctua NH-D14 MOBO:Asus SABERTOOTH Z87 RAM:Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP PSU:Corsair AX860 80+ platinum GPU:MSI Geforce GTX 780ti SSD:Samsung evo 840 120gb HDD:WD 1TB x2 Chassi:NZXT H630

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

Ingen betalar böter för en AI gör inte fel, människor gör fel.
Det kommer inte behöva finnas lapplisor.
Bilen kommer inte göra fel, om en sensor är paj så att den skulle kunna köra för fort eller något så kommer bilen inte rulla 1 cm.

och människor har skrivit koden

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrefreak:

Ingen betalar böter för en AI gör inte fel, människor gör fel.
Det kommer inte behöva finnas lapplisor.
Bilen kommer inte göra fel, om en sensor är paj så att den skulle kunna köra för fort eller något så kommer bilen inte rulla 1 cm.

Antar att detta blir nästa gen av "batteriet är dött"...

"Min sensor har fått skit på sig igen, så nu startar inte fanskapet..."

Permalänk

Vad är konstigt? Märket betalar vid olyckor orsakade av fabriksfel idag så varför inte i morgon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoilBleed:

Vad är konstigt? Märket betalar vid olyckor orsakade av fabriksfel idag så varför inte i morgon?

Ansvarsfrågan är troligtvis det svåraste när det gäller självkörande bilar. När den självkörande bilen har kört ihjäl någon p.g.a. att tillverkaren sparat fem kronor på att köpa kinesiska givare, vem är då ansvarig? "Föraren" har ju såklart suttit i baksätet och spelat Uno med ungarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

satt och tänkte på denna frågan inatt och kunde aldrig riktigt komma fram till vad det faktiska svaret hade varit.

säg att du har en av googles självkörande bilar. den har ingen ratt, inga pedaler alls. det är som en buss.
om den parkerar fel så lapplisorna bötfäller den, vem är det som betalar böterna?
om polisen stoppar dig för något och bötfäller dig. vem är det som betalar?

det uppenbara svaret är ju du. men du har inte gjort något fel alls, och inte heller kan du påverka vad din självkörande bil gör så du kan aldrig hållas ansvarig för vad den gör eller har gjort. då borde det vara den som är ansvarig för vad bilen gör. och i detta fallet är det google. när en taxi gör något fel så är det inte du som betalar något alls. googles bil är likt en taxi där du bara säger åt den att åka till en destination, sen kan du sova hela vägen dit.

hur hade ni tolkat det? skulle gärna vilja höra era förklaringar till varför också istället för en "du" eller "google" kommentar.

Det är rn bra fråga.
Lite OT, men samma frågeställning finns när man använder drones till att attackera mål i Iraq etc. När oskyldiga har dött vems är då felet? Ägaren, tillverkaren, den som skickade iväg den, eller nån annan?

Permalänk
Medlem

Idag tillskrivs böter bilen, och sedan ägaren. Dvs att staten har rätt att utförda körförbud och sedan beslagta en bil med böter ålagda, oavsett om det är nuvarande eller förgående ägare. Detta är för att ta bort målvakter med skyhöga bötesbelopp.

Tills det är prövat rättsligt är det mest troliga en analogitolkning. Du äger en bil, lånar ut den till en bekant. Personen får parkeringsböter. Dessa tillskrivs bilen, so i sin tur tillskrivs ägaren. Detta är allt staten/fordringsägaren kommer bry sig om.
Sedan ägaren och felparkeraren ha en tvist som vem som ska betala, men det är eget civilrättsligt mål mellan dem, som inte påverkar böterna.

Andra former av böter blir en lite klurig fråga, beroende på hur hur självkörande bilar regleras, och hur de prioriterar data. Sedan kan man tänka sig att konsumentversion kommer ha funktioner som vid parkering, välj denna plats eller hitta en ny, så får man upp vilka alternativ som är lämpliga.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Ansvarsfrågan är troligtvis det svåraste när det gäller självkörande bilar. När den självkörande bilen har kört ihjäl någon p.g.a. att tillverkaren sparat fem kronor på att köpa kinesiska givare, vem är då ansvarig? "Föraren" har ju såklart suttit i baksätet och spelat Uno med ungarna.

Jag tolkar det som att du menar att tillverkaren är ansvarig? Då är vi överens och det är ju självskrivet, tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så...du skapar ett ämne om något som inte egentligen finns, ett icke-problem som inte GÅR att diskutera? Hyr du ett sådant fordon så borde du ju bära ansvaret. Hyr du ett sådant fordon är du tillfällig ägare och återigen, bär ansvaret. Du får skriva ett fiktivt användaravtal så kan vi ju fantisera lite till? Alternativt leta upp ett redan befintligt avtal som sådant och se vad det står där?

Ämnet finns inte idag, men inom en VÄLDIGT snar framtid kommer vi som samhälle få ta ställning till detta. Förarlösa bilar är bara en tidsfråga, om inte som privatbilar så kommer saker som buss och lastbilar att ersättas, frågan är bara när.

Just dessa frågor tror iaf jag är dem som kommer vara det som blir det sista hindret att övervinna för förarlösa fordon, tekniskt är vi där väldigt snart och med tanke på hur lång tid dessa saker kan ta borde detta börja debatteras redan idag om lagar skall hänga med. Troligtvis så kommer det bli någon form av delat ansvar där ägaren får ansvar att hålla bilen i skick nog att kunna fungera (sensorer underhålls, programvaran uppdateras, bilens mekaniska skick är fullgott) och företaget får ansvar i de fall där AIn har haft alla möjligheter att reagera korrekt, men av någon anledning inte har gjort det och då orsakat en olycka eller brutit mot lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Det är rn bra fråga.
Lite OT, men samma frågeställning finns när man använder drones till att attackera mål i Iraq etc. När oskyldiga har dött vems är då felet? Ägaren, tillverkaren, den som skickade iväg den, eller nån annan?

Drones har (eller hade iaf för bara något år sedan) alltid en pilot som trycker på knappen. Dem kan styra sig själva, hitta och märka mål men man har valt att ha en människa emellan som tar det sista beslutet om ett märkt mål skall beskjutas. Sen att missilen i sig själv är en autonom robot (och har varit i närmare 30 år) är något man inte har brytt sig om så mycket. Det ses som typ "tekniskt fel" eller "pilotfel" och sen går man vidare. Man pratar inte så mycket om ansvar för civila förluster, men dem gånger man gör så hamnar det på militären som organisation. Tror aldrig jag hört ett fall där tex lookheed martin fått ta skit för felaktig beskjutning

Permalänk
Inaktiv

Klart som attan att du ska betala själv. Bilen har ju inget eget medvetande. Ställer sig bilen felaktigt får du ju berätta för den att det är fel att stå här och den får ställa sig någon annan stans.

Det är ju ingen AI, det är ju ett datorprogram som styr bilen. Du kan ju inte riktigt fråga den vad den tycker om att köra dit, om bilen skulle föredra att åka någon annan stans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Klart som attan att du ska betala själv. Bilen har ju inget eget medvetande. Ställer sig bilen felaktigt får du ju berätta för den att det är fel att stå här och den får ställa sig någon annan stans.

Det är ju ingen AI, det är ju ett datorprogram som styr bilen. Du kan ju inte riktigt fråga den vad den tycker om att köra dit, om bilen skulle föredra att åka någon annan stans?

hade samma sak gällt om bilen hade kört för fort? eller om den krockar?
den har ju en AI eftersom den kan undvika krockar och har under sina 6 år på vägen undvikit att orskaka krockar hela tiden. då måste den alltså analysera hur människan framför den gör, för att senare undvika problem. hade den inte haft AI så hade den inte insett att bilen kunde tvärt bromsa.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

@cheben:

Vi har nog rätat ut lagar och villkor när det väl kommer, oroa dig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Målvakter för bilar har väl försvunnit sedan kronofogden har rätt att beslagta bil nummera.
Då ingen vill bli av med sin bil.

Säker på det? Vad jag har hört så ökar det fortfarande.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Christley:

hade samma sak gällt om bilen hade kört för fort? eller om den krockar?
den har ju en AI eftersom den kan undvika krockar och har under sina 6 år på vägen undvikit att orskaka krockar hela tiden. då måste den alltså analysera hur människan framför den gör, för att senare undvika problem. hade den inte haft AI så hade den inte insett att bilen kunde tvärt bromsa.

Är din epostapp en AI då den kan sortera skräpmail? Nä, har bilen en AI för att den kan hålla koll på några andra bilar och styra, skulle inte vilja säga det. Bilen kör ett mycket avancerat datorprogram för att navigera i trafik, men att kalla den för "Artificiell Intelligens" tycker jag är en överdrift. Den är verkligen inte intelligent, den kan köra bil. Den analyserar inte heller vad människor gör, den inser hur snabbt saker kan röra sig i förhållande till fysikens lagar. Hur snabbt kan en bil stanna etc.

Det finns bilar idag som kan hålla avstånd, hastighet läsa skyltar etc (tesla exempelvis). Den styr inte själ, men justerar hastigheten utefter alla möjliga parametrar. Krockar du är det ditt fel.

Skulle din bil köra för fort när du ansvarar för den är det ditt problem. Biter din hund någon är det ditt problem. Man skulle nog få se över hunden också, på samma vis som man skulle behöva se över varför bilen körde för fort.

Bilen hanterar troligtvis 99,9% av alla situationer bättre än en människa, men skulle den göra fel och en människa lyckas märka det är det ju upp till dig, som ägare att se till så felet rättas till.