Permalänk
Medlem

Bygga egen Mac Pro?

Hej,

Tänkte lära mig programmera i Apple Swift, och behöver därmed en Apple dator. Då jag helst undviker att spendera multum på en ny Mac Pro, så undrar jag helt enkelt om det går att sätta ihop en Mac Pro med lösa delar. Jag har ingen lust att köra Hackintosh, så det är uteslutet.

Jag har kollat på mobos, processorer och ram från 2009, vilka ser ut att vara kompatibla och tillräckligt bra för Yosemite. Har man en vanlig processorkylare för en 1366 processor på dessa mobos, eller behöver man någon speciell formfaktor? Hur är det gällande PSU, kan man ha en standard PSU som i en vanlig dator, eller krävs det en PSU från Apple?

Gällande grafikkort har jag ingen koll alls, och undrar vilka som eventuellt kan passa. Detta ska driva 3st skärmar i 1080p, samt kunna spela upp filmer och diverse multimedia (inga spel).

Sist, men inte minst, undrar jag även vad det är för formfaktor på ett Mac Pro mobo från denna generation, och om de går in i ett vanligt ATX chassi?

Blev väldigt många frågor i en tråd, men uppskattar alla svar jag kan få

/Dambam

Permalänk
Medlem

Du måste ha Apple's egna moderkort, vilka är riktigt dyra om du hittar några. Allt annat är en hackintosh. Varför behöver du en Mac Pro för att börja programmera i Swift? Köp en Mac mini eller något

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Du måste ha Apple's egna moderkort, vilka är riktigt dyra om du hittar några. Allt annat är en hackintosh. Varför behöver du en Mac Pro för att börja programmera i Swift? Köp en Mac mini eller något

Har hittat ett antal moderkort på E-bay från rätt tidsperiod för runt 2000-2500kr, blir ca 3000-3500 inklusive processor och ram då dessa är relativt billiga. Om man inte behöver ett speciellt chassi, nätagg etc., så borde man ju få denna dator för ungefär samma pris som den billigaste mac minin, fast med mycket bättre prestanda (2x quad xeon vs laptop i5, mer ram osv.). Blir ju dock inte lika snyggt, men är mer ute efter prestanda än utseende

Permalänk
Medlem
Skrivet av dambam:

Har hittat ett antal moderkort på E-bay från rätt tidsperiod för runt 2000-2500kr, blir ca 3000-3500 inklusive processor och ram då dessa är relativt billiga. Om man inte behöver ett speciellt chassi, nätagg etc., så borde man ju få denna dator för ungefär samma pris som den billigaste mac minin, fast med mycket bättre prestanda (2x quad xeon vs laptop i5, mer ram osv.). Blir ju dock inte lika snyggt, men är mer ute efter prestanda än utseende

Du behöver andra nätaggregat också (tror jag), så var det i alla fall på PowerMac tiden
Sedan måste du vara säker på att CPU och RAM kommer att fungera i den brädan också, dvs rätt revision på CPU och RAM med ECC osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp en iMac eller Mac mini istället.

Att lägga pengar på ett gammal "Apple"-moderkort och sedan leta efter grafikkort som har EFI-stöd är slöseri med tid och pengar.

Vill du inte göra det så är hackintosh enda valet.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, en billig begagnad Mac mini känns som vägen att gå. Särskilt om du endast ska programmera, då behöver du inte så mycket umpf.

Sen att det kan va kul att plocka ihop en hackingtosh, det är en annan sak

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Köp en mac mini med i alla fall en i5'a, ligger på typ 3500kr på blocket.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ska kolla vidare lite, men lutar eventuellt mot en Mac mini

Permalänk
Inaktiv

Glöm inte att sätta i en SSD, så blir det fart på grejjorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dambam:

Tack för svar! Ska kolla vidare lite, men lutar eventuellt mot en Mac mini

På Mac mini-fronten skall du bara köpa modellerna från 2011 eller 2012.

2014-modellen blir du bara lurad på då det är den nuvarande där inget kan bytas eller uppgraderas.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller