Knapp på mekaniskt tangentbord slutat fungera

Permalänk
Medlem

Knapp på mekaniskt tangentbord slutat fungera

Hej!

Jag har ett QPAD MK-50 MX Cherry.

Idag började numpad 1 glappa, ibland gav den respons, ibland gav den dubbel keystroke.

Jag tog bort capen och försökte få bort locket för switchen så jag kunde kolla inuti (ska tilläggas att jag inte har några riktiga verktyg för ändamålet men jag var försiktig).

Fick inte upp det och tröck tillbaka capen. Nu funkar inte numpad 1 överhuvudtaget, vad ska jag göra?

Jag skrev ett mail till Qpad support men det är ju helg...

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Ingen som vet vad jag kan göra? Någon som vet hur man kommer in i switchen då?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W

Permalänk
Medlem

Du kan absolut öppna upp och ta en titt, känner du dig självsäker och har en lödpenna i närheten går det absolut att byta ut hela switchen, dock behövs oftast endast fjäder eller överdel bytas.

#12165575

Ta en titt här

PS. Alltid bra att ta en titt på klistrade trådar i forumet man postar i, chansen är att den finns där av en anledning^^

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Problemet är att på det tangentbordet, precis som på majoriteten av alla på marknaden, är switcharna Plate-mounted, dvs de sitter fast i en stålplatta utöver lödningen i kretskortet. Detta gör att du måste löda bort switchen för att kunna öppna den. Metoden som visas i guiden fungerar endast på tangentbord som är PCB-mounted, dvs endast sitter fast med hjälp av lödningen i kretskortet.

Visa signatur

I7 4790k 4.0Ghz Corsair H105 | ASUS VII Hero | EVGA GTX 780Ti Classified | 16 GB HyperX Fury | Seagate 450GB | WD 3TB | Corsair Obsidian 750d | EVGA Supernova G2 850W | EIZO Foris FG2421 | Filco Ninja Majestouch 2 TKL MX-Brown | Logitech G502

http://Friskyttarna.eu

Permalänk
Medlem

Bättre och ta det på garantin än att börja löda i det

Visa signatur

CPU: Intel i7 4770K || KYLARE: Corsair H100i || MOBO: Asus Z87-PRO || GPU: MSI GeForce GTX 1080 8GB Gaming X || RAM: Kingston HyperX 32GB 2400MHZ Savage XMP || PSU: Corsair 850W