Värt att uppgradera eller lika bra att köpa nytt system?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera eller lika bra att köpa nytt system?

Hej, sitter idag med en dator som består av följande

Processor: AMD Phenom xII 965. Inte överklockad men inte rädd för att kanske försöka överklocka lite nu på slutet då jag dels har väldigt svalt i datorn och dels inte är jätterädd om allt nu när den börjar bli gammal.
Moderkort: Gigabyte Ga 870a ud3 (har bara stöd för Pci E 2.0)
Grafikkort: Geforce GTX 460
4 gb RAM
OCZ nätagg på 600 w. halvmodulärt
Vanlig snurrdisk på 1 tb.

Det jag funderar på är om det överhuvudtaget är värt att uppgradera denna dator något? Då tänkte jag framförallt på att köpa en SSD hårddisk, uppgradera till 8 gb ram och ett nytt grafikkort. Kommer det bli någon skillnad eller kommer allt att flaskas av att allt är så gammalt? Fungerar ens dagens PCI express 3.0 kort i ett moderkort som bara har stöd för 2.0?

Funderar på att antingen göra en "billigare" uppgradering nu med grafikkort för ca 1500, Ram för 600 och en SSD för 1000 kr. Eller bör jag vänta ett halvår istället och köpa mig ett helt nytt system med Skylake, DDR 4 minnen osv och lägga kanske 6-7000 på allt då istället? Att köpa ett grafikkort för 3000 kr till det system jag har nu känns väl lite overkill eller vad tycker ni?

Nätaggregatet bör väl räcka även till ett helt nytt system? Har inga planer på att köra SLI eller liknande.

Edit: Kan ju tillägga att jag inte alls har koll på vad som hänt mellan 2010 då jag köpte denna dator och 2015, men av det lilla jag sett verkar det inte alls hänt lika mycket jämfört med mellan mitt 2006 bygge och mitt 2010-bygge förutom hela SSD-grejen då

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Mer minne, SSD och ett typ 750ti borde sitta perfekt!
Att det bara är pci-e 2 spelar ingen roll.

Edit
Överklocka går säkert bra om du har en bra kylare. Förvänta dig inga underverk, den är redan högt klockad. kanske runt 10-15% kan de ge.

Kör på den psun du har, inga problem.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Mer minne, bättre grafikkort och SSD är ju saker du kan använda till en nya dator med nytt moderkort och CPU. Jag, skulle uppgraderat den du har, med dessa delar. Det kommer funka bra. Själv har jag också AMD 965, och SSDn gjorde massor. Även nya grafikkortet. Så kör på det tycker jag.

När det kommer till priset på grafikkort, så är det tyvärr så att priserna är ganska dyra nu. Då dollarn är hög. Jag brukar ligga på mellanklassen, det ger mest för pengarna. Och ett mellanklasskort kostar nu runt 2400 kr, tyvärr. Men gå inte högre. Det tycker jag är onödigt. Då är det bättre du köper en ny CPU senare, för pengarna du sparar mellan nästa högre kort.

Permalänk
Medlem

@Trigger:

Verkar väldigt intressant ur en prissynpunkt. Hur pass mycket förbättring kommer det bli med mer ram och detta grafikkort? Har verkligen noll koll på detta och är lite rädd att kanske lägga 1500 nu och inte få en jätteförbättring och ändå behöva köpa nytt senare. Men om ett 750 ger en rejäl ökning så verkar det väldigt intressant

Att jag köper en SSD väldigt snart är nog nästan helt bestämt då den oavsett kommer kunnas "tas med" tills nästa system.

Permalänk
Avstängd

@kralloballo: Personligen anser jag att 750Ti är ett för svagt kort. Du bör gå på ett starkare om du ska köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Den vanliga frågan uppstår :

Vad ska du använda din dator till?

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem

@lolight: Okej, jo men är det så att mitt system är värt att uppgradera kanske det är värt att gå upp en prisklass till ca 2400 som du skrev. Trodde inte att mitt system skulle vara så pass värt att uppgradera för jag trodde allt annat var för gammalt.

@mibsweden: Vill ha en allround-dator, vill kunna spela nyare spel på hyffsad grafik men måste inte ha superhöga inställningar och upplösning. Vill gärna ha en tyst dator i idle också.

Permalänk
Skrivet av kralloballo:

Hej, sitter idag med en dator som består av följande

Processor: AMD Phenom xII 965.
Moderkort: Gigabyte Ga 870a ud3 (har bara stöd för Pci E 2.0)
Grafikkort: Geforce GTX 460
4 gb RAM
OCZ nätagg på 600 w. halvmodulärt
Vanlig snurrdisk på 1 tb.

Beror helt på vad du vill göra med datorn men om ditt mål är att spela de lite nya titlarna så hade jag försökts att skaffe en helt ny dator (eller begagnad) och kanske få nån slant för din befintliga. Tycker inte riktigt det är värt att pilla runt och uppgradera vissa delar när allt är ganska föråldrat och du hade behövt byta ut allting egentligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av verithros:

Beror helt på vad du vill göra med datorn men om ditt mål är att spela de lite nya titlarna så hade jag försökts att skaffe en helt ny dator och kanske få nån slant för din befintliga. Tycker inte riktigt det är värt att pilla runt och uppgradera vissa delar när allt är ganska föråldrat och du hade behövt byta ut allting egentligen.

Jag håller faktiskt inte med dig. Jag tycker det går alldeles utmärkt att uppgradera någon del, nu, nästa del lite senare. Om, du då köper en ny del som verkligen är betydligt bättre än den gamla. Dvs den ska vara bra, också nästa år. Om TS tex köper ett nyare grafikkort nu som är vettigt, så kommer det vara bra både nu, och nästa gång TS byter nästa del i datorn.
Kanske ts byter moderkort och CPU om 1 år igen sen eller senare.

Ett mellanklasskort på grafiken, orkar en AMD 965 med att dra bra. Det är endast om du köper de dyra och snabba grafikkorten, som det kommer flaska. För då orkar inte moderkort och CPU med att dra så fort som ett så starkt kort behöver för att gå bra.

SSD till datorn är ju också, helt oberoende av allt annat. Minnet är ju inte heller föråldrat och behöver bytas senare om han köper nytt nu. Det kommer vara samma minne även till en ny dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Jag håller faktiskt inte med dig. Jag tycker det går alldeles utmärkt att uppgradera någon del, nu, nästa del lite senare. Om, du då köper en ny del som verkligen är betydligt bättre än den gamla. Dvs den ska vara bra, också nästa år. Om TS tex köper ett nyare grafikkort nu som är vettigt, så kommer det vara bra både nu, och nästa gång TS byter nästa del i datorn.
Kanske ts byter moderkort och CPU om 1 år igen sen eller senare.

Ett mellanklasskort på grafiken, orkar en AMD 965 med att dra bra. Det är endast om du köper de dyra och snabba grafikkorten, som det kommer flaska. För då orkar inte moderkort och CPU med att dra så fort som ett så starkt kort behöver för att gå bra.

SSD till datorn är ju också, helt oberoende av allt annat. Minnet är ju inte heller föråldrat och behöver bytas senare om han köper nytt nu. Det kommer vara samma minne även till en ny dator.

Håller med helt. Självklart är det ingen större mening med att uppgradera exempelvis processor eller moderkort om man inte uppgraderar båda till något helt annat, det finns inte så mycket snabbare processorer på den sockeln och ett nytt moderkort lär inte påverka så mycket. Men grafikkort och SSD kan ju flyttas med till en annan dator om ett år eller så.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Gick på priset runt 1500:- enligt önskemål. 750ti är i runda slängar dubbel upp i prestanda mot det gamla kortet så det blir en bra uppgradering. Personligen hade jag nog letat beggat för 1500-2000.

Skrivet av lolight:

@kralloballo: Personligen anser jag att 750Ti är ett för svagt kort. Du bör gå på ett starkare om du ska köpa nytt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lolight:

Ett mellanklasskort på grafiken, orkar en AMD 965 med att dra bra. Det är endast om du köper de dyra och snabba grafikkorten, som det kommer flaska. För då orkar inte moderkort och CPU med att dra så fort som ett så starkt kort behöver för att gå bra.

Skrivet av snajk:

Håller med helt. Självklart är det ingen större mening med att uppgradera exempelvis processor eller moderkort om man inte uppgraderar båda till något helt annat, det finns inte så mycket snabbare processorer på den sockeln och ett nytt moderkort lär inte påverka så mycket. Men grafikkort och SSD kan ju flyttas med till en annan dator om ett år eller så.

Han kommer få en mycket bättre overall dator om han väntar ett halvår och köper något beg här för en 6-7k än att lägga 1,500 för en
750-760 som jag är av uppfattningen av det snabbaste CPUn klarar innan den börja flaskhalsa. Samt att börja uppgradera datorn med en 750 som redan i dagsläget knappt klarar av de nyaste spelen kommer vara föråldrad när han uppgraderar CPUn längre fram i ledet.

Permalänk
Avstängd

@Trigger: Jo man får mycket för pengarna då. Dock är det säkrare att köpa nytt, med garanti och så. Ett val man får göra.

Permalänk
Avstängd

@verithros: Ja, jag skrev att 750TI inte är bra nog. Köp ett bättre kort, lägg lite mer pengar. Så kan TS använda delen bra även i en nyare dator senare. Även om hans CPU inte orkar dra allt på max hela tiden nu, så kvittar det. Det går så bra det går. Och det är bara ibland som allt inte går på max. När han senare byter CPU så kommer kortet att kunna användas fullt ut. Ser inga problem i den lösningen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Har aldrig förstått det där med att vänta... om ett halvår så kommer situationen se precis lika dan ut. Det kommer komma nya prylar om ett halvår-år som är bättre.
Gamla,datorprylar går alltid att sälja, tro mig!
Uppgradera nu och sälj av detta längre fram om du ska bygga nytt då.

Skrivet av verithros:

Han kommer få en mycket bättre overall dator om han väntar ett halvår och köper något beg här för en 6-7k än att lägga 1,500 för en
750-760 som jag är av uppfattningen av det snabbaste CPUn klarar innan den börja flaskhalsa. Samt att börja uppgradera datorn med en 750 som redan i dagsläget knappt klarar av de nyaste spelen kommer vara föråldrad när han uppgraderar CPUn längre fram i ledet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet med att uppgradera en fem år gammal dator är ju att man aldrig vet hur länge till den håller. Jag vågar nog påstå att det inte är lönt p.g.a. åldern på moderkortet, även om CPUn bara är något långsammare än i3-4150.

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Har aldrig förstått det där med att vänta... om ett halvår så kommer situationen se precis lika dan ut. Det kommer komma nya prylar om ett halvår-år som är bättre.
Gamla,datorprylar går alltid att sälja, tro mig!
Uppgradera nu och sälj av detta längre fram om du ska bygga nytt då.

Ja men han kanske inte har pengar nu utan om ett halvår?

"Funderar på att antingen göra en "billigare" uppgradering nu med grafikkort för ca 1500, Ram för 600 och en SSD för 1000 kr. Eller bör jag vänta ett halvår istället och köpa mig ett helt nytt system med Skylake, DDR 4 minnen osv och lägga kanske 6-7000 på allt då istället?

Permalänk

Med en tight budget skulle jag köpt ett begagnat Asus HD 7970 Directcu II, kostar ca 1000:- samt en Samsung 850 EVO 250GB SDD, 990:- på NetOnNet. Ramminnet räcker som det är. Kommer göra underverk för din dator

Permalänk
Skrivet av kralloballo:

@lolight: Okej, jo men är det så att mitt system är värt att uppgradera kanske det är värt att gå upp en prisklass till ca 2400 som du skrev. Trodde inte att mitt system skulle vara så pass värt att uppgradera för jag trodde allt annat var för gammalt.

@mibsweden: Vill ha en allround-dator, vill kunna spela nyare spel på hyffsad grafik men måste inte ha superhöga inställningar och upplösning. Vill gärna ha en tyst dator i idle också.

Priser på grafikkort, är upp åt väggarna galet nu. Vill du inte lägga över 2000kr på nytt grafikkort skulle jag väntat, SSD är inget att tveka på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Köp 8GB RAM och en SSD TS! Det gör stor skillnad! Uppstart och start av program är så mycket bättre med SSD och med 8GB RAM är det inga problem att ha webbläsare + spel igång och alt tabba mellan dessa.

Grafikkort är mer ditt val, men det hade jag nog med uppgraderat.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar allihop, har nog bestämt mig att datorn får leva genom en uppgraderingsrunda innan jag skickar processorn och moderkortet i graven. Att vänta och spara ihop till ett totalt nytt känns lite tråkigt och som många säger lär det väl vara samma sits då, kommer ju alltid komma nån ny release runt hörnet som man funderar om den är värd att vänta på, dessutom får andra agera testdockor på Skylake, för jag antar att det är enda sockeln som kommer gälla i framtiden.

Har bestämt att jag skaffar en SSD, förmodligen en på 250 gb, och 8 gb ram. SSDn är ju framtidssäkert och RAM är ju inte superdyrt om det visar sig att det kanske var lite dumt att köpa DDR3 såpass "sent" in i sin livslängd. Får se eventuella hundralappar som spills där som pengar till nöjet att bygga och uppgradera och dona lite.

Får fundera nån stund till på grafikkortet, kan nog sträcka ut budgeten till 2500 om det är riktigt värt. Så jag antar att kampen står mellan gtx 750, gtx 960, AMD r7 370, eller AMD r9 380, då dom verkar vara korten som gäller mellan 1500 och 2500 kr, så skulle gärna ta emot råd kring detta.

Permalänk
Skrivet av kralloballo:

Tack för alla svar allihop, har nog bestämt mig att datorn får leva genom en uppgraderingsrunda innan jag skickar processorn och moderkortet i graven. Att vänta och spara ihop till ett totalt nytt känns lite tråkigt och som många säger lär det väl vara samma sits då, kommer ju alltid komma nån ny release runt hörnet som man funderar om den är värd att vänta på, dessutom får andra agera testdockor på Skylake, för jag antar att det är enda sockeln som kommer gälla i framtiden.

Har bestämt att jag skaffar en SSD, förmodligen en på 250 gb, och 8 gb ram. SSDn är ju framtidssäkert och RAM är ju inte superdyrt om det visar sig att det kanske var lite dumt att köpa DDR3 såpass "sent" in i sin livslängd. Får se eventuella hundralappar som spills där som pengar till nöjet att bygga och uppgradera och dona lite.

Får fundera nån stund till på grafikkortet, kan nog sträcka ut budgeten till 2500 om det är riktigt värt. Så jag antar att kampen står mellan gtx 750, gtx 960, AMD r7 370, eller AMD r9 380, då dom verkar vara korten som gäller mellan 1500 och 2500 kr, så skulle gärna ta emot råd kring detta.

Väljer du 380/960 bör du ta 4Gb, är bättre flyt i många titlar just med 4Gb över 2GB.

Undvik SSDnow från kingston (riktigt bottenskrap).

Ram är det inte helt galet att köpa mer, kommer inte bli billigare över tid när DDR 4 tar över. Hände samma sak med DDR 2.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av kralloballo:

Tack för alla svar allihop, har nog bestämt mig att datorn får leva genom en uppgraderingsrunda innan jag skickar processorn och moderkortet i graven. Att vänta och spara ihop till ett totalt nytt känns lite tråkigt och som många säger lär det väl vara samma sits då, kommer ju alltid komma nån ny release runt hörnet som man funderar om den är värd att vänta på, dessutom får andra agera testdockor på Skylake, för jag antar att det är enda sockeln som kommer gälla i framtiden.

Har bestämt att jag skaffar en SSD, förmodligen en på 250 gb, och 8 gb ram. SSDn är ju framtidssäkert och RAM är ju inte superdyrt om det visar sig att det kanske var lite dumt att köpa DDR3 såpass "sent" in i sin livslängd. Får se eventuella hundralappar som spills där som pengar till nöjet att bygga och uppgradera och dona lite.

Får fundera nån stund till på grafikkortet, kan nog sträcka ut budgeten till 2500 om det är riktigt värt. Så jag antar att kampen står mellan gtx 750, gtx 960, AMD r7 370, eller AMD r9 380, då dom verkar vara korten som gäller mellan 1500 och 2500 kr, så skulle gärna ta emot råd kring detta.

köp begagnat grafikkort, för det priset får du lätt ett 290x eller ett gtx970 som du kan använda i nästa uppgradering också

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

@Prophet^: Låter intressant, verkar dock som man måste vara på hugget då det verkar som grafikkorten går åt fort i marknadsavdelningen.

Finns det någon generellt man kan säga om Nvidia vs AMD? AMD verkar dra mer ström(?) och jag såg som skräckvideo här på Sweclockers på nåt r9 som verkar låta som tusan.

Kan väl vara värt att nämna att jag gärna betalar nån hundring extra/tummar nån hundring på prestandan, för att få ett kort som är tyst.

Permalänk
Avstängd

@kralloballo: Jag skulle kollat på ASUS STRIX Radeon R9 380 DirectCU II

Permalänk
Skrivet av kralloballo:

@Prophet^: Låter intressant, verkar dock som man måste vara på hugget då det verkar som grafikkorten går åt fort i marknadsavdelningen.

Finns det någon generellt man kan säga om Nvidia vs AMD? AMD verkar dra mer ström(?) och jag såg som skräckvideo här på Sweclockers på nåt r9 som verkar låta som tusan.

Kan väl vara värt att nämna att jag gärna betalar nån hundring extra/tummar nån hundring på prestandan, för att få ett kort som är tyst.

Ingen fara så länge det inte är referenskort. All tredjepart från ASUS MSI och Sapphire som inte ser ut som bilden nedan är rätt tysta

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Satt själv på ett GTX 660 för 2 veckor sedan men uppgraderade mig till en Sapphire R9 380 4gb för 1990kr! Skulle kunna rekommendera den då den är oslagbar i mellansegmentet.

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Hedersmedlem

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips allihop, fick bli en uppdatering som blev lite dyrare än jag tänkt, men det får det väl vara värt för att få garantier, slippa kriga på beg-marknaden och för känslan av nya grejer.

Landade på 8 gb ram corsair vengance(ca 600kr), Sappire r9 380 nitro 4gb (2390 kr), och en Samsung EVO 250 gig,(990 kr)

Mest nöjd med valet att köpa SSD (och en relativt stor) då den lär hålla några år och uppdateringar, minst nöjd med priset på grafikkortet, ska bli spännande att se hur allt levererar nu.

Permalänk
Skrivet av kralloballo:

Tack för alla tips allihop, fick bli en uppdatering som blev lite dyrare än jag tänkt, men det får det väl vara värt för att få garantier, slippa kriga på beg-marknaden och för känslan av nya grejer.

Landade på 8 gb ram corsair vengance(ca 600kr), Sappire r9 380 nitro 4gb (2390 kr), och en Samsung EVO 250 gig,(990 kr)

Mest nöjd med valet att köpa SSD (och en relativt stor) då den lär hålla några år och uppdateringar, minst nöjd med priset på grafikkortet, ska bli spännande att se hur allt levererar nu.

Som tröst är att nividas motsvarande är dyrare och presterar sämre (vissa titlar nästan lika). 4gb i det segmentet är rätt vettigt, ger bättre lägsta fps=bättre flyt helt enkelt.

Men ligger ju något högt i pris sett till prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar