Permalänk
Medlem

Enkel och billig mobil

Hej

Nu är det så att min mor är ute efter en ny mobil. Hon behöver ingen avancerad, utan använder den mest för att ringa, läsa Aftonbladet och kolla Facebook samt ta lite foton.

Hon var först inne på att skaffa en Samsung Galaxy S4 Mini då jag har en sådan och den funkar alldeles utmärkt. Men då priset var lite för högt så började hon kolla på en Sony Xperia E4 istället, dock är hon tveksam till kvaliteten på kameran.

Har någon här tips på en bra och billig telefon.
De två viktigaste sakerna hon vill ha i den är ett bra batteri och en bra kamera.
Helst under tusenlappen, men hon kanske kan sträcka sig till 1200-1300. Vore bra om den inte är för stor heller. Max 5 tum.

Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem

Söker du på Prisjakt efter mobiler för under 1300:- får du inte upp speciellt mycket intressant. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=m=s22982604...

De enda nysläppta mobilerna för det priset verkar vara antingen Xperia E4 eller Moto E. Båda två har 5MP-huvudkamera. Däremot har Xperian 2MP-"selfie"kamera medans Moto E bara har en med VGA-upplösning. Däremot kör Moto E Android 5.0 som jag dock inte har hört jättemycket bra om.

För det priset får du nog helt enkelt inget bättre.

[edit:] LG L finns med en 8MP-kamera: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2851267

Permalänk

För under 1000kr är det nog svårt att få en ok kamera. Då får hon leta begagnat.

Jag kan rekommendera WP. Kan hon tänka sig det istället för android finns Lumia 640 för 1400kr och den har 4g osv kameran är inte toppkvalitet men den är bra för sitt pris. 5" skärm med 1280x720 vilket är helt okej.

Android telefoner har jag tyvärr ingen vidare koll på i den prisklassen men för några år sedan var de i alla fall sega att använda. Jag kör just nu med en LG G3s och den är riktigt seg.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver telefonen jätteakut så kan jag rekommendera att köpa en Nokia Lumia 920 från typ AliExpress. Har två kompisar som också velat uppgradera från tidig generations smartphone till något modernare och då köpt från AliExress.

Det är riktigt mycket telefon för pengarna, och Nokia är ändå bra grejer!

Kom på cirka två veckor:
http://www.aliexpress.com/item/original-Nokia-Lumia-920-Windo...

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

tyvärr så är kameran det första som brukar ryka när man gör budget mobiler...

men iaf Motorola Moto E Styx http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=3002674
vinner test efter test som bästa budget mobil dock saknar kameran blixt
en fördel med moto mobilerna är dessutom att dem kör "vanilla android" så man slipper femtielva saker som drar batteri.. noterbart är även att för att få ner priset har man valt att inte skicka med en laddare vilket kan ställa till det för vissa

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elyxiator:

för att få ner priset har man valt att inte skicka med en laddare

Wait what? Ställa till för "vissa"? Laddare känns som elementär utrustning, det är ju inte engångstelefoner vi tittar på eller hur har dom tänkt där? Förutsätter att köparen kommer ha en gammal liggandes hemma?

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Wait what? Ställa till för "vissa"? Laddare känns som elementär utrustning, det är ju inte engångstelefoner vi tittar på eller hur har dom tänkt där? Förutsätter att köparen kommer ha en gammal liggandes hemma?

Det blir billigare då de flesta ju redan har laddade hemma så att själva produkten blir en smuuula billigare:) tror majoriteten som köper en moto g/e redan har väggadapter.
Sen kan man ladda i datorn då sladd följer med så vitt jag vet, iaf till moto g.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den som Elyxiator nämner ovan (moto e) kan jag inte rekommendera, som nämnt ingen kamerablixt. Men även kameran tar suddiga bilder tycker jag. Ock ganska långsam när man surfar. Det var för budget. det följde ju med en laddsladd och det funkar ju bra när man laddar från usb. Men har provat både en ström adapter från både Samsung och Sony och då startar telefonen om sig under laddning.
Men frugan har moto g 2 dual som jag kan rekommendera, dock har den nästan slutas säljas men moto g 2 lte verkar vara samma telefon med lte (4G). Hon tappa sin samsung s4 i golvet och köpte denna, och tycker inte den är sämre. Väldigt prisvärd telefon för under 2000kr.

Edit: hon fick också bara med en sladd för laddning men kör med sin gamla samsung laddare i väggen, och för henne har telefonen aldrig startat om.

Permalänk
Medlem

Det jag rekommenderar är att du ger henne detta förslag:
Hon köper en Oneplus One 16gb för 2449kr till dig(/ alternativt att du betalar hälften) och du ger henne din nuvarande s4 mini?

Permalänk
Medlem

Begagnad Iphone 4S eller 5 kanske, skapligt bra kameror i dessa, beställ o byt batteri om det är dåligt.

Skickades från m.sweclockers.com