Tips på grafikkort som maxar Witcher 3 och Arkham Knight?

Permalänk

Tips på grafikkort som maxar Witcher 3 och Arkham Knight?

Hej

Jag har lite funderingar på vilket grafikkort jag ska ha till min burk. Idag har jag ett Asus Radeon HD7870.

Har kikat lite på ett gtx970 skulle det räcka?

Jag använder datorn till att spela och kika på film men i o m att jag kör på min TV så maxupplösning är 720p

Jag vill kunna maxa Witcher 3 samt Arkham Knight när det är lagat.

Ändrade för att fokus på fel saker togs upp...
Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt logiken i dina val. Att välja en processor som inte finns ute på marknaden ännu är väl helt ok, men då känns det som du siktar på en ”high-end” dator, speciellt med en nät del som klarar av att driva halva Liseberg . EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Classified ACX 2.0+ i SLI skulle kunna vara ett val som skulle kunna matcha eftersom som tråden ligger under Geforce, men det ligger inte i närheten av din budget.

Ett tips är att läsa på lite mer om SLI/CF, och sedan bygga en dator utifrån bäst prestanda och vilka spel du känner för, som matchar din totala budget.

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB RAM: 16GB PSU: ASUS ROG Thor 850W Storage: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB CPU Cooler NZXT Kraken Z53 240mm Display : LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av VictoryKid:

Processor :Intel i7 6700K
Minne: Cruisal DDR4 16GB
Nätagg: XFX 1500w
HDD: Intel SSD 120Gb
Skärm : Pioneer Plasma 720p/1080p 50tum

Hej

Jag har lite funderingar på vilket grafikkort jag ska ha till denna burk. Idag har jag ett Asus Radeon HD7870.

Har kikat lite på ett gtx970 skulle det räcka?

Jag använder datorn till att spela och kika på film men i o m att jag kör på min TV så är upplösningen inte så hög. Jag vill dock kunna köra t ex Witcher3 på höga inställningar. Budget mellan 3000-4000.

Sen undrar jag om det är någon som har koll på det här med SLI/Crossfire? Tycker ofta man läser om att det strular och krånglar.
Det skulle ju bli någonting nytt nu också med dx12 att man ska kunna koppla samman olika kort ? Kan jag köpa ett nytt och koppla ihop det med mitt gamla eller blir det mer problem än nytta?
Hur stora prestandafördelar får man?

Innan jag uppgraderar till 4K så är det nog nya kort på marknaden iallafall☺

Tacksam för svar.

Otroligt överdimensionerat nätaggregat. 1500W behöver man bara om man ska köra 4 grafikkort alternativt 3 överklockade.
EVGA G2 750w/850w räcker bra.

Då sparar du dessutom pengar och kan gå upp till GTX 980/R9 390X.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk

Haha nätagget har jag fått...annars hade jag inte kört ett sådant. Det är möjligt också att jag kommer köra en i5 istället

Men jag undrade ju också om det "nya" med DX12 och win10 att man skulle kunna blanda kort hur man vill.

Med mitt nuvarande grafikkort så kunde jag ha medium på Witcher 2 och jag antar att det får kämpa ordentligt med 3an.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/test/20511-snabbtest-grafikprestan...

Där kan du se/läsa att de krävs en del för att "maxa" witcher 3 och du kanske får ett litet hum om vad som passar dig?

Permalänk

Med tanke på att du ska köra i 720 räcker ett 290, 970 ellee 390 galant, rekommenderar 390 och sedan skaffa en 1080p skärm, 720 måste kännas väldigt outdated på spel som witcher

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk

Jag sitter en bit från skärmen och det är en väldigt bra TV och jag kan inte byta förrän den typ går sönder. Och jag tänker hoppa över 1080p och köra på 4K sen

Men jag drog upp inställningarna på Witcher 2 på max och det ser ju grymt ut men det blir ospelbart ☺ och nu när jag bygger en ny burk så vill jag att ljussättning och sådana flashiga effekter ska kunna vara på. Det är ju mer än bara upplösningen som spelar roll idag.

Det var ju vissa synpunkter att dom nya korten presterade sämre i lägre upplösning då de designats med 4K i åtanke? Vet inte hur det är.

Sen hade dom väl AMD någon ny grej i deras nya Catalyst... som skulle göra bilden bättre med hjälp av nedskalning även när du spelar i lägre uppskalningar, med nackdelen att det blev ganska prestandakrävande?
" Avslutningsvis stöds numera Virtual Super Resolution (VSR) av alla grafikkort och APU:er från Radeon R7 260 respektive A4-7400K eller bättre. I korthet handlar det om att spel renderas i en högre upplösning än skärmens för att sedan skala ned det via diverse algoritmer. Resultatet blir en form av supersampling, med mjukare kanter och som nackdel en rejäl prestandapåverkan."
Någon som har koll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag kör Witcher 3 på ultra+ i ~50 FPS 1080p med ett överklockat GTX 970.

Visa signatur

PSU: EVGA Supernova G2 850W Mobo: ASUS MAXIMUS VIII HERO CPU: i7 6700K + Noctua NH-D15 GPU: ASUS Strix GTX 980 Ti RAM: Vengeance LPX 16GB(2x8GB) 2666Mhz Monitors: BENQ XL2420G 1080p@144Hz Storage: 500 GB Samsung 850 Evo, 1 TB WD Blue OS: Win10 Peripherals: V-MODA Crossfade M-100, Razer DeathAdder 3.5G, Func KB-460 MX Red
Laptop: Dell XPS 13 9350

Permalänk
Hedersmedlem

Inlägg raderat

§4.0 Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

min gigabyte gtx980 g1 på ultra ger mig 60fps stabilt....ej överklockat

Permalänk
Skrivet av jukkajalava:

min gigabyte gtx980 g1 på ultra ger mig 60fps stabilt....ej överklockat

I vilken upplösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gör som jag köp två 980ti kort och en 1440p ips monitor med g sync. Nästan lite perverst. Det va inte en billig historia men nu blir det gaming på hög nivå ☺😆😂

Permalänk
Medlem

Testa lite med mitt gtx 970 i witcher 3 i 720p, om man sätter bokstavligen allt på max fick jag runt 50-60fps. Om jag överklockade till 1302MHz bas, 1441MHz boost och 8000MHz på minnet (en ganska genomsnittlig överklock för 970) fick jag 60-70fps.
Men om man inte behöver allt i max utan kan skänka lite på endel saker(lite skuggor, mer gräs, AA och annan skit) brukar jag ligga runt 50fps i 1440p, testade bara lite kort i 720p med de inställningarna med det låg runt 90fps.
Så gtx 970 verkar vara de ungefär det man behöver för 720p för att maxa allt och hålla 60fps.