Juridiska dokument med sambo?

Permalänk
Medlem

Juridiska dokument med sambo?

Hej,

Jag och flickvännen har bott i lägenhet under många, många år och har inte skrivit några papper även om vi diskuterat det ett par gånger. Vi har även ett barn ihop som gör det mer överhängande att få rätt på testamenten och liknande.

Vi flyttar nu till hus där jag kommer stå för en klart större ekonomisk insats plus att vi tar lån vilket göra juridiska dokument än viktigare. Detta betyder egentligen att vi kommer äga huset i olika omfattning så om förhållandet skulle ta slut bör jag få ut en större del. Går jag bort så borde ekonomin i första hand gå till min sambo och inte till barnet då det kan bli väldigt konstigt.

Bankens jurist tar 2000 kr för att skriva testamentet och det är här jag börja undra.

För mig låter det inte som något avancerat dokument, finns det inget färdigt för detta som man kan använda? Är 2000 kr för ett papper rimligt pris?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

Kort svar Ja,

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Ja!

@Neon: Du ska ta juristhjälp och om ni är sambos och köper hus med olika insats ska ni skriva samboavtal. Annars delas huset rakt av till er båda vid en ev separation, oavsett insatser och ägarandelar i huset. Så skriv testamente och samboavtal och ta hjälp av jurist!

Permalänk
Inaktiv

Man skulle ju kunna skriva ett dokument själva där ni bestämmer att allt bör hanteras som om ni vore gifta (om det nu är vad ni tänker er)

Permalänk
Medlem

Hade en liknande diskussion med mina föräldrar för inte så länge sedan, betala juristen och få det gjort ordentligt.

Permalänk
Medlem

Kanske ett "juridisk bröllop" är billigare?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hjälpsam

Det juridiska språket är något helt annat än talspråk, ord har väldigt olika innebörd.

Tror vi lade 4-6K på att fixa samboavtal, testamenten och förvaring (inkl exekvering vid av bortgång).

I kort, prata med jurist. Det är en hel del saker som man inte tänker på. Eller om det tar emot, fria och gift er.. Inte billigare dock

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Relik 📜

Jag skulle använda juristen. Oavsett hur bra ni tycker texten och innehållet blir just nu känns det tryggast för framtiden. Den kalla verkligheten är ju att dokumenten kan bli aktuella i samband med konflikt och att ni går isär, vilket då blir en utmärkt situation att försöka vrida formuleringarna till sin egen fördel. Lika trist är ett scenario med dödsfall där mindre nogräknade släktingar kan försöka utnyttja eventuella svagheter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Man skulle ju kunna skriva ett dokument själva där ni bestämmer att allt bör hanteras som om ni vore gifta (om det nu är vad ni tänker er)

De e precis något som detta som jag tänkte mig men det blir såklart komplicerat efter som vi inte går in med samma ekonomi så någon typ av justering kommer behövas.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! Det ser ut som att det får bli jurist då även om det kostar en hel del.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Avstängd

"Helt oftopic" Jag hade bytt kärring om jag inte hade litat på hennes ord

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Intressant effekt när man inte är gifta och har barn är att barnet alltid ärver sin laglott, d.v.s. 50% (resterande 50% kan man testamentera bort hur man vill, t.ex. till sambo eller till katten). Kan bli "intressant" om man får problem med svärföräldrar när den andre har dött. De kan t.ex. vara bittra över att ha förlorat sin son/dotter och hävda att den andra föräldern inte förvaltar barnets egendom på bästa sätt och då hamnar man i slutändan att lösa ut sitt barn ekonomiskt... (som då får en förvaltare för pengarna om barnet inte är myndigt)

...kort version, har man barn och vill att ens partner ska t.ex. kunna bo kvar i lägenhet/hus efter ens egen bortgång så gifter man sig!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Det är billigt i förhållande till vad det skulle kunna kosta dig och ditt barns mor. Skulle det bli tvist senare så kommer den texten som ni har skrivit under tolkas. Inte vad ni menade utan vad det står.
Om man dessutom ser förbi pengar så kan en tvist ställa till det rejält mellan berörda parter men även periferin till de berörda. (Vänner och familjer kommer att ta sida för någon)

Läste någonstans en rekommendation att redan i början av ett förhållande bör man sätta sig ner vid köksbordet och ta livet av varandra med penna och papper, bara för att reda ut vad som kan hända och hur ni vill att det skall hanteras. Sedan ber man en jurist att översätta detta till "juridiska" så det inte är öppet för tolkning.

Permalänk
Medlem

Som andra säger är det korta svaret ja.
Finns mycket att tänka på i ett dokument och det är olika för par hur situationen är osv.
Se till att få det verkligen korrekt så inga problem dyker upp i framtiden vilket är bäst med en jurists hjälp.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Neonodia:

"Helt oftopic" Jag hade bytt kärring om jag inte hade litat på hennes ord

Hehe..... you say that now.....

Klart man litar på sin kärring.......

Tills man blivit fistad.

Sen är man försiktigare med nästa

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag och sambon var inne i något liknande, men då vi ändå tänk att gifta oss längre fram så är det ofta "enklare" och kanske lite roligare än att sitta med en jurist och skriva papper..

Har man barn ihop får man satsa lite.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag och sambon var inne i något liknande, men då vi ändå tänk att gifta oss längre fram så är det ofta "enklare" och kanske lite roligare än att sitta med en jurist och skriva papper..

Har man barn ihop får man satsa lite.

Men hanterar de juridiska underlaget för giftemål även om ni går in med olika ekonomi i ex hus köp och liknande?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har inget emot giftermål men om du nu vill ha specifika uppdelningar om nu det trista skulle ske så även om ni gifter er så behövs det i alla fall skrivas papper på hur uppdelningen ska ske. Det kan bli en hel del diskussioner om det annars.
Giftermål gör man för att båda vill för andra anledningar enligt min åsikt.

Permalänk
Medlem

Du bör se att dessa 2000kr är en småsumma i det hela,samt att det ger både dig och din sambo trygghet då ni vet vad som gäller vid en eventuell separation eller bortgång.
Det är inte alltid en separation slutar eller sköts snyggt, det kan vara mycket känslor inblandade och då kan dom tyvärr i vissa fall ta överhanden.

Skriver ni inget avtal så måste det klart och tydligt i det köpeavtal stå att du är majoritetsägare utav fastigheten, sätter ni 50/50 ägare så kommer du aldrig någonsin få tillbaka det extra som du satte in vid köpet.
Men du kommer även att betala en större avgift(fastighetsskatt) än din sambo.

Anlitade familjens jurist när jag hade bodelning och överlåtelse utav fastighet i samband med skilsmässa. Det tog 1,5 timmar (à 1600kr per timme) jag kan säga att det är utan tvivel värt det. Det finns så mycket inom juridik som man inte alls vet om eller tänker på.

Permalänk
Medlem

håller med omsatt 2000 spänn är mycket för ett papper men 2000000 eller vad nu huset kan kosta är ännu mer för avsaknaden av sådant. det är en småsumma i sammanhanget

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Jag håller med övriga att det nog är värt att ta hjälp av en jurist att skriva ihop ett dokument så ni får behålla er "del" av husköpet.

Eftersom ni köper huset för gemensamt bruk är hon i princip berättigad till halva värdet oavsett vad hon lägger i insats eller lån. Detta kan skrivas bort med t.ex. ett samboavtal. Om du verkligen inte vill lägga några pengar på det finns mallar att hämta på nätet men skulle rekommendera att prata med en jurist.

Permalänk
Medlem

Har nu pratat med jurist och de föreslår följande dokument :

- samboavtal
- revers
- testamente

Allt som allt skulle det kosta 7000 kr? Är det bara till att köra på det eller kan man få det för ett rimligare pris tror ni?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Allt som allt skulle det kosta 7000 kr? Är det bara till att köra på det eller kan man få det för ett rimligare pris tror ni?

Kolla med din egen bank också, de har jurister och de brukar ha hyffsat pris för denna typ av standarddokument.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kolla med din egen bank också, de har jurister och de brukar ha hyffsat pris för denna typ av standarddokument.

Jo detta var min bank Sparbanken Skåne.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide