Intel Skylake ger 30 procent längre batteritid

Permalänk
Skrivet av Alling:

Du skrev ju 20 och 100 Mbit/s (megabit per sekund) för RAM respektive VRAM.

Ja, men så precis behöver man inte vara. Det är ju löst definierade intervall vi pratar om.

Jo, insåg det ändrat högre upp nu Ser det bättre ut?

960 hade jag fel är 112,2 GB/s till och med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Broken-arrow:

Jo, insåg det ändrat högre upp nu Ser det bättre ut?

Alldeles fantastiskt. Eloge till dig för att du tog till dig påpekandet och inte vände taggarna utåt, som vissa gör.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du skrev ju 20 och 100 Mbit/s (megabit per sekund) för RAM respektive VRAM.

Ja, men så precis behöver man inte vara. Det är ju löst definierade intervall vi pratar om.

Fast vi pratar ju om MB och Mb, varav 1MB är 8 gånger så stor som 1 Mb.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Shockwave:

Fast vi pratar ju om MB och Mb, varav 1MB är 8 gånger så stor som 1 Mb.

Ja, men så exakt behöver man inte vara när precisionen i övrigt är låg och man beskriver diffust avgränsade intervall. (Mätetalen som figurerade var exempelvis "300+".)

Det hade varit bra om jag på något sätt inkluderade att det egentligen var en faktor 8 i skillnad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredag:

Mycket intressant post, skulle du kunna sätta ihop en bärbar dator som du tror sweclockare vill ha?
Med lite hjälp kanske vi skulle kunna lägga iden framför en tillverkare.

  • 13.3", 16:10, 1080p, minimala skärmkanter, ingen död yta runt skärmen

  • 8 GB RAM

  • 128+ GB SSD (gärna 256 GB). Ingen HDD eller hybridlösning.

  • Solid chassi som inte knarrar eller skramlar

  • USB 3.1 och USB Type-C

  • Strömförsörjning/laddning genom USB Type-C över USB 3.1

  • Legacy-fri (dvs ingen DVD, Blu-ray, VGA och annat från 80- & 90-talet)

  • Diskret, subtil, liten logga. Svart på svart, eller vitt på vitt.

Permalänk
Medlem

Som sagt: Intel satsar på laptop processorer då det är där det stora kundsegmentet befinner sig.
Ett gyllende tillfälle för AMD att göra en grym desktop processor.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:
  • 13.3", 16:10, 1080p, minimala skärmkanter, ingen död yta runt skärmen

  • 8 GB RAM

  • 128+ GB SSD (gärna 256 GB). Ingen HDD eller hybridlösning.

  • Solid chassi som inte knarrar eller skramlar

  • USB 3.1 och USB Type-C

  • Strömförsörjning/laddning genom USB Type-C över USB 3.1

  • Legacy-fri (dvs ingen DVD, Blu-ray, VGA och annat från 80- & 90-talet)

  • Diskret, subtil, liten logga. Svart på svart, eller vitt på vitt.

11,6 eller 14"
IGZO eller IPS
Pekskärmsalternativ med Stylus penna
2K eller 4K
Hybrid
Dell XPS tunna ramkanter
Industri utseende som tex Surface, Thinkpad, Dells eller överlag Japanskt designspråk (Minimalistiskt och Kantigt)
Mörk eller ljus, diskret delvis ingen lysande logga
Gärna magnesiumchassi eller delar av datorn i detta
Ingen DVD-läsare eller DVI...
Tunn är viktigt, men inte viktigare än funktion.
Grundalternativet skall ha en prisprissättning strax under 10.000kr
m.m.

Permalänk
Medlem

nice då blir det kanske dags att köpa en ny laptop. Har en 6 år lenovo med batteri tid på 20 minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Som sagt: Intel satsar på laptop processorer då det är där det stora kundsegmentet befinner sig.
Ett gyllende tillfälle för AMD att göra en grym desktop processor.

Behöver vi verkligen grymmare desktop processorer? Till spel med mera är det ju snarare grafikkortet som flaskar.. Att ha en processor som inte drar enorma mängder energi och därmed avger mindre värme är ju fördelaktigt även för desktop, snarare än mer beräkningskraft. En i5:a (och till och med en i3:a i många fall) räcker ju gott och väl för de allra flesta.

Men visst, det är alltid roligt med råstyrka, det förnekar jag inte

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Behöver vi verkligen grymmare desktop processorer? Till spel med mera är det ju snarare grafikkortet som flaskar.. Att ha en processor som inte drar enorma mängder energi och därmed avger mindre värme är ju fördelaktigt även för desktop, snarare än mer beräkningskraft. En i5:a (och till och med en i3:a i många fall) räcker ju gott och väl för de allra flesta.

Men visst, det är alltid roligt med råstyrka, det förnekar jag inte

.

AMD behöver slå sig in på mer premium laptops, för att ens ha en chans att öka sina marknadsandelar.

Det är där PR ligger. Sen ha något att skryta med på desktop vore inte fel sett till PR heller. Zen verkar ju på pappret bli en värdig konkurrent i mainstream och samtidigt i lågbudgetsegmentet. Men för att sälja behövs mycket PR (sen inte överdriva för mycket om prestandan).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Som inte särskilt insatt så är det jag är intresserad av Sweclockers sommardator 2015... De kanske får sätta ihop en preliminär burk nu när det ändå kommer dröja lite innan Skylake kommer. Å andra sidan kan man väl titta på 2014 års sommardator och kanske shoppa vissa delar begagnat, t.ex. grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av Waoam:

Som inte särskilt insatt så är det jag är intresserad av Sweclockers sommardator 2015... De kanske får sätta ihop en preliminär burk nu när det ändå kommer dröja lite innan Skylake kommer. Å andra sidan kan man väl titta på 2014 års sommardator och kanske shoppa vissa delar begagnat, t.ex. grafikkortet.

Är nästan samma som gäller nu som då. Bara grafikkort som mest ändrar på sig på ett år.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: mmm

Jag känner inte att det är jätteviktigt att jag har senaste grafikkortet då jag tänkte använda datorn till photoshop, videoredigering och programmering.

Permalänk
Skrivet av Waoam:

@Broken-arrow: mmm

Jag känner inte att det är jätteviktigt att jag har senaste grafikkortet då jag tänkte använda datorn till photoshop, videoredigering och programmering.

Självklart, tänkte mest att priser ändrar sig på ett år det som var prisvärt då är ingen garanti att det är det nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart, tänkte mest att priser ändrar sig på ett år det som var prisvärt då är ingen garanti att det är det nu.

Ajuste... mmm... hehe ja därför det vore roligt att få en ny artikel av det slaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det vore ruskigt tråkigt att ha så långsamt RAM och VRAM. @Broken-arrow, du måste tänka på något helt annat, för du ligger off med en faktor 50 000. @jocke91 ligger en faktor 10 ifrån, ty högpresterande GDDR5-grafikkort ligger mellan 224 GB/s (GTX 970) och 336 GB/s (Titan X).

Absolut, själva grafikkortet må ha en bandbredd på över 300 GBps då fler kretsar används. Borde väl ha nämnt att jag jämförde 64-bit DDR4 mot 64-bit (ofta två kretsar) GDDR5 för att få ett jämlikt utgångsläge. Exempelvis har Radeon R9 290X hela 16 minneskretsar, alltså totalt 512 bitar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Funderar på att fixa en Intel NUC (eller motsvarande från annat varumärke) till farsan. Innebär Skylake någon anmärkningsvärd förbättring för en sån enhet jämfört med nuvarande generation? Den ska väl egentligen inte göra så mycket mer än att stå i TV-bänken och spela upp video och ljud på TV:n. Funderar på om det är mest värt att knipa en "gammal" på rea nu eller om man ska vänta tills de nya lanseras.

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Funderar på att fixa en Intel NUC (eller motsvarande från annat varumärke) till farsan. Innebär Skylake någon anmärkningsvärd förbättring för en sån enhet jämfört med nuvarande generation? Den ska väl egentligen inte göra så mycket mer än att stå i TV-bänken och spela upp video och ljud på TV:n. Funderar på om det är mest värt att knipa en "gammal" på rea nu eller om man ska vänta tills de nya lanseras.

Enda skillnaden är i så fall bättre 4k stöd.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Enda skillnaden är i så fall bättre 4k stöd.

Alright. Kan man tänka sig att man får samma prestanda till lägre energiförbrukning och därmed kan komma undan med en tystare lösning i Skylake? Jag tänker att det är ju ändå någon strömsnålare version av CPU:n man kör i en sån burk, och det verkar som att Intel satsar på just det segmentet. I och med att det är svårt att få in en tyst kylare så är det ju bra om CPU:n håller sig så sval som möjligt på egen hand

Permalänk
Skrivet av Sebbepojken:

Alright. Kan man tänka sig att man får samma prestanda till lägre energiförbrukning och därmed kan komma undan med en tystare lösning i Skylake? Jag tänker att det är ju ändå någon strömsnålare version av CPU:n man kör i en sån burk, och det verkar som att Intel satsar på just det segmentet. I och med att det är svårt att få in en tyst kylare så är det ju bra om CPU:n håller sig så sval som möjligt på egen hand

Ja det är ju den fördelen i så fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Funderar på att fixa en Intel NUC (eller motsvarande från annat varumärke) till farsan. Innebär Skylake någon anmärkningsvärd förbättring för en sån enhet jämfört med nuvarande generation? Den ska väl egentligen inte göra så mycket mer än att stå i TV-bänken och spela upp video och ljud på TV:n. Funderar på om det är mest värt att knipa en "gammal" på rea nu eller om man ska vänta tills de nya lanseras.

Köp en chromecast istället och använd plex? eller hur tänker du? Spontant känns det bara som en dyr chromecast du vill investera i keep it simple