möjligt att få pengar tillbaka?

Permalänk
Medlem

möjligt att få pengar tillbaka?

Okej, så jag ska köpa en moppe som är 20mil bort, säljaren kan tänkas hålla den åt mig mot en handpenning på 1000kr. Om jag skulle bli blåst här, finns det då något sätt att få tillbaka pengarna?

Har sms där det står att en handpenning på 1000kr så håller han den, vet inte om det skulle räcka som "bevis"

Hur bör jag gå tillväga?

Tack på förhand!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte att det kommer att räcka som ett bevis ifall du skulle bli blåst. Han kan alltid hävda att det inte är han som har skickat smset.
Ska man vara helt säker på sin sak så måste man ha ett skriftligt avtal som styrker det båda parterna har kommit överens om.

Hur du ska göra? Det är lite upp till dig, litar du på säljaren så betala in handpenning. Annars bör du inte göra det.

Permalänk
Medlem

Finns inga garantier.
Känner du dig osäker på säljaren, avstå.

Permalänk

Kom överens om att han får dessa extra 1000kr när du hämtar den annars?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Kom överens om att han får dessa extra 1000kr när du hämtar den annars?

Nu är det nog inte 1000:- extra det handlar om utan en handpenning.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Nu är det nog inte 1000:- extra det handlar om utan en handpenning.

Jo sant, tänkte inte så långt. Läste lite för snabbt. Men det är ju upp till dig. Litar du på honom så go ahead

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem

Okej, då vet jag hur de ligger till. Svår fråga om man ska lita på en som man ej träffat förut :/

Ska tänka över detta, tack för era svar!

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du lägger handpenning och när du kommer dit upptäcker att moppen för jävlig ut, eller nåt som göra att du inte vill ha den, så kommer säljaren förmodligen ändå vilja behålla pengarna om du backar ur.

Om du lagt handpenning så är det sämre läge att pressa säljaren på priset.

Ring istället säljaren sent på kvällen och säg att du är intresserad och vill se på den morgonen därpå. Risken är då mindre att den säljs.
Kolla om det finns fler alternativ på vägen dit så du har en plan B.

Permalänk
Medlem

Och för att kolla upp att säljaren verkligen är den han är, kolla om mobilnumret är skriven på honom, och kolla vilka som är skrivna på adressen som han uppger.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.