Permalänk
Medlem

Original kylare till i7 2600k

Tjena! Jag skulle nyss montera kylaren till en i7 2600k men något verkar vara fel med den. Stifen/dem små plastpinnarna vill inte gå ned helt (1 av 4 går ner)
Var kan jag få tag i en ny kylare? Jag är inte intresserad av att köpa en eftermarknadskylare för jag vet inte om cpu eller moderkort är intakt från den dramatiska avmonteringen min kompis gjorde när han byta komponenter.

tl;dr Var vänder jag för för att köpa en originalkylare till intel i7 2600k samt hade det gått att montera en original kylare från andra i3/i5 & i7:or på min 2600k ?

MvH

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Tjena! Jag skulle nyss montera kylaren till en i7 2600k men något verkar vara fel med den. Stifen/dem små plastpinnarna vill inte gå ned helt (1 av 4 går ner)
Var kan jag få tag i en ny kylare? Jag är inte intresserad av att köpa en eftermarknadskylare för jag vet inte om cpu eller moderkort är intakt från den dramatiska avmonteringen min kompis gjorde när han byta komponenter.

tl;dr Var vänder jag för för att köpa en originalkylare till intel i7 2600k samt hade det gått att montera en original kylare från andra i3/i5 & i7:or på min 2600k ?

MvH

Är du säker på att du har vridit stiften till rätt läge innan du sätter dit den?

Jag är ganska säker på att jag har en originalkylare till en 2500k liggandes hemma i linköping som jag kan skicka mot porto när jag kommer upp igen (runt den 12:e augusti). Om det nu är samma kylare till en 2500 som en 2600.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

@langudN:

Det går att montera andra intel stock-kylare. De är alla lika.

Här för 50kr:
http://www.ebay.com/itm/Genuine-Intel-LGA-1155-1156-1150-Stoc...
Använd källkritik för ebay så du inte blir lurad.

Alternativt om någon snäll person på forumet har sin stock-kylare kvar (jädra många enligt min uppfattning) och vill sälja/skänka den.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Är du säker på att du har vridit stiften till rätt läge innan du sätter dit den?

Jag är ganska säker på att jag har en originalkylare till en 2500k liggandes hemma i linköping som jag kan skicka mot porto när jag kommer upp igen (runt den 12:e augusti). Om det nu är samma kylare till en 2500 som en 2600.

Tja, jag antar att det i alla fall tar två veckor att få hem något från ebay, beroende på var säljaren bor. Så har jag inte fått tag i en tills dess så hade jag varit jätte tacksam om du velat posta din till mig! Självklart står jag för frakten.

Skrivet av Deatlev:

@langudN:

Det går att montera andra intel stock-kylare. De är alla lika.

Här för 50kr:
http://www.ebay.com/itm/Genuine-Intel-LGA-1155-1156-1150-Stoc...
Använd källkritik för ebay så du inte blir lurad.

Alternativt om någon snäll person på forumet har sin stock-kylare kvar (jädra många enligt min uppfattning) och vill sälja/skänka den.

Som jag skrev ovan så lär det väl ta en bra bit innan man får hem det man beställt ifrån ebay?
Antagligen så är det väl rätt många som har liggandes över ja! Hur får jag kontakt med dessa? Får jag lov att göra en vanlig tråd där jag söker efter medlemmar som har en kylare över eller måste jag gå genom marknaden-köpes ?

Edit; Tog en titt hos tradera.se & där verkar vara en del kylare. Trist att det är bud på alla :/ Hade velat få tag i en kylare ASAP

Permalänk
Medlem

Har du en webbhallen-butik i staden kan ju detta också vara ett alternativ.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166139-arctic...

Beroende på hur tight det är med tid tills du behöver den och var du bor i landet så är det kanske lite snabbare/inte många kronor som skiljer jämfört med att du tar min.

Blocket har kanske något i din omgivning också.

Och skicka bara ett meddelande om du vill att jag skall posta min så löser vi det.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Tjena! Jag skulle nyss montera kylaren till en i7 2600k men något verkar vara fel med den. Stifen/dem små plastpinnarna vill inte gå ned helt (1 av 4 går ner)
Var kan jag få tag i en ny kylare? Jag är inte intresserad av att köpa en eftermarknadskylare för jag vet inte om cpu eller moderkort är intakt från den dramatiska avmonteringen min kompis gjorde när han byta komponenter.

tl;dr Var vänder jag för för att köpa en originalkylare till intel i7 2600k samt hade det gått att montera en original kylare från andra i3/i5 & i7:or på min 2600k ?

MvH

Verkar konstigt att tre av fyra pins inte går ner. Har du vridit pinsen/toppen i rätt position på alla fyra? Kort youtube film HÄR.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucaBoo:

Verkar konstigt att tre av fyra pins inte går ner. Har du vridit pinsen/toppen i rätt position på alla fyra? Kort youtube film HÄR.

Jag gör precis som han i videon. Jag har aldrig haft något liknande problem när jag monterat andra kylare till intel processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Har du en webbhallen-butik i staden kan ju detta också vara ett alternativ.
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/166139-arctic...

Beroende på hur tight det är med tid tills du behöver den och var du bor i landet så är det kanske lite snabbare/inte många kronor som skiljer jämfört med att du tar min.

Blocket har kanske något i din omgivning också.

Och skicka bara ett meddelande om du vill att jag skall posta min så löser vi det.

Jag var iväg innan idag & köpte kylaren som du länkat. Så du behöver inte besvära dig med att skicka din men tack så hemskt mycket ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av langudN:

Jag var iväg innan idag & köpte kylaren som du länkat. Så du behöver inte besvära dig med att skicka din men tack så hemskt mycket ändå!

Gött att det löste sig, hoppas att processorn funkade

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar