Permalänk
Medlem

Vilket mekaniskt tangentbord ska jag köpa?

Vilken är bäst för FPS gaming och skönast?

https://www.komplett.se/razer-blackwidow-tournament-2014/8084...

eller

https://www.komplett.se/cm-storm-quickfire-rapid-i-keyb-blue/...

Eller kanske rekommenderar ni någon annan bättre?

Permalänk
Medlem

Alltså med Razer Blackwidow får man så fett många fler frags än med ett cm quickfire rapid... även om namnen motsäger det.

Bara så du vet...

*sarcasm*

Det spelar ingen roll vilket du väljer. Periferals är alltid subjektivt. Stick till en affär och testa.

Personligen skulle jag inte köpt ett Razer då de brukar vara rätt överprisade för vad man får.

Quickfire rapid fick rätt bra reviews, och rapid i är väl samma tangentbord, fast med bakgrundsbelysning. Jag skulle tatt ett quickfire rapid i av de två.

Permalänk

Vad som är skönast och bäst är en väldigt personlig fråga när det gäller tangentbord. Börja med att gå till affären och testa ut vilken brytare som passar bäst för dig. Titta därefter ut ett tangentbord med denna switch.

Om man ska vill kan man tro på razers mumbojumbo-snack om att deras eger super-turbo-mega-switch är den absolut bästa för gaming och att den högre aktiveringspunkten förbättrar din reaktionstid med x ms.... Men eftersom du frågar tror jag inte att kommer märka någon skillnad mellan denna och cherrys blåa alternativ (som razers gröna grundar sig på).

Åtminstone tidigare ansågs röda och svarta generellt vara de mest gamingorienterade brytarna, medan blå och bruna är mer för skrivande. Själv föredrar jag blå.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Alltså med Razer Blackwidow får man så fett många fler frags än med ett cm quickfire rapid... även om namnen motsäger det.

Bara så du vet...

*sarcasm*

Det spelar ingen roll vilket du väljer. Periferals är alltid subjektivt. Stick till en affär och testa.

Personligen skulle jag inte köpt ett Razer då de brukar vara rätt överprisade för vad man får.

Quickfire rapid fick rätt bra reviews, och rapid i är väl samma tangentbord, fast med bakgrundsbelysning. Jag skulle tatt ett quickfire rapid i av de två.

Okej, förstår att Razer är lite överprisat då de betalar ganska mycket för märket också. Men tycker Razer gör bra produkter också. Ska gå till någon butik och testa cm quickfire rapid, testade razer förra helgen och den var nog de skönaste utav de jag testade då. Får se om cm är skön och så

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Vad som är skönast och bäst är en väldigt personlig fråga när det gäller tangentbord. Börja med att gå till affären och testa ut vilken brytare som passar bäst för dig. Titta därefter ut ett tangentbord med denna switch.

Om man ska vill kan man tro på razers mumbojumbo-snack om att deras eger super-turbo-mega-switch är den absolut bästa för gaming och att den högre aktiveringspunkten förbättrar din reaktionstid med x ms.... Men eftersom du frågar tror jag inte att kommer märka någon skillnad mellan denna och cherrys blåa alternativ (som razers gröna grundar sig på).

Åtminstone tidigare ansågs röda och svarta generellt vara de mest gamingorienterade brytarna, medan blå och bruna är mer för skrivande. Själv föredrar jag blå.

Ja okej, blåa låter lite mer lockande men måste testa cm först i butiken för att se hur de är. Blir antingen gröna eller blå switchar för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Okej, förstår att Razer är lite överprisat då de betalar ganska mycket för märket också. Men tycker Razer gör bra produkter också. Ska gå till någon butik och testa cm quickfire rapid, testade razer förra helgen och den var nog de skönaste utav de jag testade då. Får se om cm är skön och så

Ingen som sagt att deras grejjer är dåliga. Bara det att för priset får man ofta bättre saker. Inte alltid, men oftast. Men om man gillar deras saker, och gärna vill ha dem så tycker jag man ska köpa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Ingen som sagt att deras grejjer är dåliga. Bara det att för priset får man ofta bättre saker. Inte alltid, men oftast. Men om man gillar deras saker, och gärna vill ha dem så tycker jag man ska köpa dem.

Ja, det är sant det du säger där, får se vad de blir för mekaniskt tangentbord

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare talare om att Razer är lite, eh, mja. Självklart gör de också bra produkter, men mitt intryck är att de oftast är rätt plastiga och ibland också, dyrare än nödvändigt.
Viktigaste egentligen är att du gillar de brytare du köper, och att deras "klickljud" passar just dig. Jag personligen har lirat både med blåa och röda, och föredrar röda då de är lite tystare, men just "feelingen" i blåa är riktigt najs.

Av de två du länkat skulle jag säga CM Storm:et, annars skulle jag vilja säga att Qpad också har ett gäng fina t-bord med mekaniska switchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATON:

Håller med tidigare talare om att Razer är lite, eh, mja. Självklart gör de också bra produkter, men mitt intryck är att de oftast är rätt plastiga och ibland också, dyrare än nödvändigt.
Viktigaste egentligen är att du gillar de brytare du köper, och att deras "klickljud" passar just dig. Jag personligen har lirat både med blåa och röda, och föredrar röda då de är lite tystare, men just "feelingen" i blåa är riktigt najs.

Av de två du länkat skulle jag säga CM Storm:et, annars skulle jag vilja säga att Qpad också har ett gäng fina t-bord med mekaniska switchar.

Ja, har hört de att de är lite overpriced och plastiga, men rätt sköna ändå. Men ska kolla vidare på det här

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet någon några bra mekaniska tangentbord med mx blues med bakgrundsbelysning eller RGB?

Någon som har erfarenhet av corsair k65 RGB?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Vet någon några bra mekaniska tangentbord med mx blues med bakgrundsbelysning eller RGB?

Någon som har erfarenhet av corsair k65 RGB?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du byta ut keycapsen (tangenterna) på t-bordet ska du inte köpa k65.
Då detta t-bord inte har standard mått på ctrl, win, alt å spacebar raden.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Quickfire rapid fick rätt bra reviews, och rapid i är väl samma tangentbord, fast med bakgrundsbelysning. Jag skulle tatt ett quickfire rapid i av de två.

Näpp, dessvärre inte. Det är en annan tillverkare på i-modellen och det har varit en hel del problem med bakgrundsbelysningen på rapid-i. QF rapid är ett betydligt bättre köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Ska du byta ut keycapsen (tangenterna) på t-bordet ska du inte köpa k65.
Då detta t-bord inte har standard mått på ctrl, win, alt å spacebar raden.

Jaha okej, det hade jag inte tänkt att göra. Är det samma för razer blackwidow tournament?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Näpp, dessvärre inte. Det är en annan tillverkare på i-modellen och det har varit en hel del problem med bakgrundsbelysningen på rapid-i. QF rapid är ett betydligt bättre köp.

Jaha okej

Permalänk
Medlem

@Khers:

Är det så pass? Det visste jag inte. Tack för info. Då får OP kanske ta till sig den nya informationen.

Till OP, ASUS ska ju komma ut med ett nytt tangentbord också, som är TKL och med RGB belysning. Tror de ska komma med de flesta brytare också, men är nog rätt likt K65 RGB. Kanske värt att vänta på det?
Har däremot ingen aning om vad det blir för pris, är inte annonserat än vad jag vet,

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Jaha okej, det hade jag inte tänkt att göra. Är det samma för razer blackwidow tournament?

Har ett Razer Bw (äldre med blåa cherry utan backlight) Och skulle säga att själva bordet är hur stabilt som helst, brytarna är monterade i en metall platta däremot känns själva keycapsen sjukt plastiga, kan inte tänka mig att det är bättre på ett med backlight då de brukar vara ännu tunnare.

Har även ett Cherry G80-3000 där brytarna sitter direkt på kretskortet, hela tangentbordet väger knappt hälften men keycapsen är i PBT plast och kanske 3x så tjocka som Razers, gör sjukt mkt skillnad.

Testade att flytta över ett par tjockare caps till razer, vilket blev klart bättre. Tror det beror på att själva stammen, den blå/gröna delen som capen sitter i gör att det taktila klicket tas upp av en större massa istället för en tunn, vek plasttop.

Troligen inget man tänker på direkt eller kanske överhuvud taget, men jämför du två t-bord bredvid varandra känner du garanterat skillnaden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win10 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk
Medlem

@willienelpson: Okej, tycker själva tangentbordet ser bra ut och så och det kändes bra i affären. Får se vilken jag väljer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streit:

Vet inte om mx red är bra eller så. Föredrar blåa men vet inte riktigt

Permalänk
Medlem

jag föredrar corsairs bord. man kan enkelt blåsa bort allt äckligt som landar mellan tangenterna och under dom

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Måste slänga in KB-460 som alternativ, har två olika och är mycket nöjd, väldigt bra för den "lilla" kostnaden.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Måste slänga in KB-460 som alternativ, har två olika och är mycket nöjd, väldigt bra för den "lilla" kostnaden.

Är lite osäker på mx red, har inte sett det där tangentbordet i butiken. Så har inte kunnat testa de.

Permalänk
Medlem

Ska man köpa ett tangentbord eller en skärm så man har två?
Om jag köper tangentbord blir de nog razer blackwidow tournament

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Är lite osäker på mx red, har inte sett det där tangentbordet i butiken. Så har inte kunnat testa de.

Det finns även med blåa och bruna brytare. de jag har är de med röda och blåa.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Det finns även med blåa och bruna brytare. de jag har är de med röda och blåa.

Jaha okej, vilken tycker du är skönast?

Permalänk
Medlem

750 kr för en bräda är inte så värst farligt, tycker jag. Däremot är jag lite emot Razer på grund av deras marknadsföring och enligt mig orättvisa popularitet. Det känns som om något är fel när man skyller på tangentbordet när man helt enkelt inte hade reflexer nog att hinna se hindret i tid - någon millisekund hit och dit...

Samtidigt är det så många som går på det och faktiskt köper deras tangentbord. Okej, de är inte dåliga, och jag tycker att deras egna brytare känns en smula annorlunda (fast frågan är om det är till det bättre). Men folk köper dem för att de i princip tror att de gör bättre tangentbord än alla andra...och för att alla andra har dem.

Men jag vill verkligen påpeka att det inte är något direkt fel på Razers produkter - att välja dem är inte i alla fall dåligt. Som sagt, 750 kr för ett tangentbord är rätt okej.

För övrigt tycker jag att Cooler Master gör lagom stilrena tangentbord med hög byggkvalitet, något även Corsair gör. Men valet är ditt .

Tillägg om brytare:

Det första mekaniska tangentbordet jag ägde hade bruna Cherry MX-brytare. Jag är inget megafan av dem. Till spel föredrar jag röda brytare, för jag tycker att aktiveringsbumpet (eller vad man nu ska kalla det) är "i vägen" och blå brytare klickar lite för mycket. Annars är det Cherry MX Blue (eller helst Clear, tyngre bruna) som gäller för skrivande och annat tidsfördriv.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag tycker det känns som att tangenterna på func har lite olika känsla. Min Shift tex har nästan inte något klick alls och piltangenterna känns också lite olika. Jag använder blåa brytare och tangentbordet är kanske någon månad gammalt.

Så visst är det billigt men det känns inte så högkvalitativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGlucke:

Jaha okej, vilken tycker du är skönast?

Svårt att svara på, jag har blåa på jobbet och de är faktiskt mycket skönare att skriva med, men det röda som jag använder hemmavid är relativt "tyst". Men ja, blåa är skönare, röda lite mer tysta.

Men vill du ha ett som är skönt att skriva på som inte retar upp folket på andra sidan din mikrofon skulle jag rekommera bruna brytare.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag tycker det känns som att tangenterna på func har lite olika känsla. Min Shift tex har nästan inte något klick alls och piltangenterna känns också lite olika. Jag använder blåa brytare och tangentbordet är kanske någon månad gammalt.

Så visst är det billigt men det känns inte så högkvalitativt.

Mina func har inte visat någon kvalitetssvikt till skillnad från mitt corsair (som bara används till "htpc"). Så tycker de håller bra kvalité/pris nivå. men de är inte alls i samma liga som dyrare.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Svårt att svara på, jag har blåa på jobbet och de är faktiskt mycket skönare att skriva med, men det röda som jag använder hemmavid är relativt "tyst". Men ja, blåa är skönare, röda lite mer tysta.

Men vill du ha ett som är skönt att skriva på som inte retar upp folket på andra sidan din mikrofon skulle jag rekommera bruna brytare.

Ja, såg på någon review av mx brytare att razers och de blåa är låter lite mer än alla andra. Men bruna har jag inte kollat på så mycket är de nästan som röda?