Radeon Fury X uppvisar extrem strömförbrukning vid överklockning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xiqt:

Beror såklart på vad man jämför med men mina 980 Ti klockar med en procentökning på mellan 30-37%

Och kostar 10000+ kr mer.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Effektkalkylen brukade se ut så här:
Effektuttag = TDP * ( Överklockad frekvens / standardfrekvens) * ( Spänning ökad / spänning standard )^2

Den här formeln tar inte hänsyn till ökat läckage till följd av temperaturförändringar, men som tur är finns det knappt några temperaturförändringar i de tester som har gjorts. Så låt oss testa om kalkylen håller.

Eftersom artikeln inte testar kortet med standardinställningar kommer jag utgå från när de kör +0mV.
Vi kan kalla följande för "stock", 1150Mhz, 1.2v, drygt 450w förbrukning.

Jag använder sedan den OC som presterar högst: 1215MHz, 1.344v, knappt 600w

Låt oss stoppa in siffrorna och se om det stämmer:
Effekt = 450w * (1215MHz/1150Mhz) * (1.344v/1.2v)^2 = 596w

Det här stämmer som synes mycket väl. Det är alltså helt felaktigt att påstå "strömförbrukningen skjuter i höjden och når extrema nivåer." Strömförbrukningen är precis vad den förväntas vara, varken mer eller mindre.

Jag tycker det va en mycket bra och tydlig summering av artikeln du gjorde men på effekträkningen stämmer nog inte riktigt. De värdena som de har i artikeln som du utgår ifrån är för hela systemet och formeln här är bara för GPUn.

Sen personligen så vill jag hellre se rena GPU effektmätningar i artiklar men visst det är ju lite jobbigare så de flesta gör det enklare och kör hela systemet.

Update: Det jag skulle anse va riktigt intressant och läsvärt är följande mätningar som Tomshardware gör i sin artikel nedan och att dessa görs med spänningsökning och sen jämförs mot standard. Här ser man verkligen vad de mäter i Tech powerup artikeln så vet man knappt vad det är för värde bara att det är hela systemet man mäter men inte om det är max, medel, minimum osv.
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-r9-fury-x,4196...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Och jag kommer upp i 1467Mhz 24/7oc och de finns dom som är upp i 1500Mhz o över.

med orginal kylare bra jobbat

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av sesese:

med orginal kylare bra jobbat

Japp det är bara att kolla 980 Ti överklock tråden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk

Förstår inte riktigt varför det ses som negativt att det är svårt att överklocka mer, betyder ju att de satt en bra standard klock för det kortet. De flesta som köper kommer antagligen inte röra klocken ändå.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)