Ytterst få returnerar Geforce GTX 970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XPerion:

Så det räcker inte med en video som visar problemet, när 3.5GB VRAM överskrids och förklaring efter videon också dessutom? Jösses, inga kommentarer om det.

Nej det räcker faktiskt inte. Tror ju hellre på mig själv då jag till skillnad från dig kör 970. Har inga sådana problem själv när jag överskrider 3.5GB VRAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Så det är ok att skicka in och få pengarna tillbaka då? Det var ju något otydligt hur det blev med det hela. Jag har för egen del väntat på mer exakta besked, men ska man tolka nyheten korrekt så är det bara att skicka in, alla butiker tar emot eller vad?

Såg att det fortfarande tydligen är oklart, ni borde kunna göra nyhet angående vad olika butiker säger om det hela. Om de tar emot eller inte? Verkar ju fortfarande vara hemskt otydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Vad pratar du om, läste du verkligen själv vad du klippte o klistrade. Så du menar att jag inte kan bevisa att GTX970 levererades med felaktiga specifikationer till mig när jag köpte kortet. Att specifikationerna inte stämde är direkt omöjlig att undan förklara för en butik till och med när nVidias egna tekniker går ut i sitt eget forum och säger att de gjort fel och beklagar att de lurat sina kunder. nVidia gick ju till och med ut och ändrade specifikationerna på GTX970 efter deras lurendrejeri uppdagats.

GTX970 fallen är solklara enligt konsumentköplagen, låt er inte luras av någon att ni inte har rätt att få pengar tillbaka.

Snälla du! Det får i så fall vara din tolkning...

Det är ett utdrag från länken och handlar om vår konsumentköplag, något som du genom ett flertal postningar i tråden ger uttryck för att kunna.
Men uppenbarligen så kan du inte den lagen, för i så fall skulle din reaktion varit en annan. Så snälla LÄS och lär!

Har uppriktigt inte med ett ord sagt att det inte skulle gå att reklamera, var skulle det vara skrivet?

Förresten, var i konsumentköplagen står det något om "TVÅ" år?

Du har skrivit flera gånger att man har "TVÅ" år på sig att reklamera, vilket ju helt fel enligt konsumentköplagen. Dett heter med ett anat ord "Dessinformation".
Om du sedan i din garranti har det, täcks även i texten jag postade.

EDIT: Såg att du nu ändrat till TRE år i texten, det är ju lite närmare sanningen. Men att vänta tre år innan en reklamation får nog många besvikna. i konsumentköplagen nämns även en skälig tid från det att man uptäckt/blivit medveten om felet till dess att man gör en reklamation. Den tiden är deffinitivt inte tre år!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Venke:

Själv har jag inte läst en enda artikel där någon vågat sätta blåslampan ordentligt på någon av alla dem övriga tillverkarna.

Bara Nvidia man hör talas om eller Amd så fort någonting händer men aldrig Asus, Evga, Gigabyte, Msi osv.

Hur kan det komma sig att dem här jönsarna hela tiden lyckas slingra sig undan, dem måste väl varit lika involverade i utvecklingsarbetet bakom 970 som Nvidia?

Varför skulle någon av dessa framstå som mer oskyldiga?

Om det är några som tjänat på all den här marknadsföringen så är det väl dem fabrikaten vi alltid går och köper utav. Hmm. Så ifall det hade varit ett skandalomsusat haveri med ett moderkort, kan man utgå ifrån att Intel hade varit den enda syndabocken isåfall, eller Amd ?

Ni menar alltså att det känns helt ok efter ett sånt här svek att fortsätta handla era moderkort och andra produkter ifrån samme tillverkare som låg bakom dessa 970 modeller?

Skrivet av Venke:

Och som vanligt så håller vi Asus EVGA Gigabyte MSI mfl. tillverkare utanför diskussionen

Dessa är ju alla partnertillverkare, så ja! indirekt blir ju även dessa skylldiga, något jag förutsätter att dom flesta ser.

Dom borde vara medvetna om felet då en test av skriv/läs hatighet borde visa på något problem. Med det så kanske dom gått tillbaka till Nvidia och undrat, sen hur svaret från Nvidia blivit är ju avgörande för deras del gällande delaktighet.

Hypotetiskt om svaret vore:
- Det är en mjukvarubugg, vi arbetar på det!
Med detta svaret så skulle jag som tillverkare förväntat mig att fungerande mjukvara fanns vid lansering.
- Vi har en hastighetssänkning över 3,5Gb, dett ligger i designen.
Här blir ALLA lika skylldiga oavsett tillverkare....

Hur det ligger till får vi kanske inte reda på... Men fulspel finns mer eller mindre hos alla...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Såg att det fortfarande tydligen är oklart, ni borde kunna göra nyhet angående vad olika butiker säger om det hela. Om de tar emot eller inte? Verkar ju fortfarande vara hemskt otydligt.

Enda oklara torde vara hur mycket butikerna vill slingra sig, konsumetköplagen är rätt tydlig.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...

Enligt den sä är det NQA dom första 6 månaderna....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Men nu jävlar är det fan nog. Vad är det för journalistik ni bedriver?

- Ingen information har gått ut till de som köpt korten.
- Det står inget på butikernas hemsidor.
- Av fem bekanta med 970 är det exakt noll av dessa som gjorts medvetna om problemet.

nVIDIA - Undviker juridiska åtagande i form av problembekräftelse. Inget meddelande går därför ut i deras nyhetsbrev.

3e-part - Vissa som är måna om sitt rykte går med på återköp innan nVIDIA svarat. Inga meddelanden går dock ut till allmänheten.

Butiker - Godtar numera återköp, men i god säljaranda är det inget som skrivs eller uppmärksammas.

Experter/Recensenter - Den information som ges är antingen raka citat från tillverkaren, eller sett utifrån den minimala prestandaförlusten som kan visas på i enkla tester.

Den stora kedjan vars butiksansvarige som ni citerar kan inte jobba för Inet, Webhallen, Komplett eller NetOnNet, i och med att ingen av dessa har vare sig informerat direkt, eller skrivit på sina resp. sidor att problemet finns, och kan därför sannolikt inte tro sig ha underlag för ett statistiskt utlåtande.

Nu blev jag riktigt besviken. Vad håller ni på med egentligen?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Jag inväntar fortfarande återkoppling från Datorfixarna gällande retur, någon annan som har hört något? Verkar som att Gigabyte är mest emot retur av alla tillverkarna, bra att veta tills nästa gång. EVGA GTX 980 framöver kanske?

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cambora:

Jag inväntar fortfarande återkoppling från Datorfixarna gällande retur, någon annan som har hört något? Verkar som att Gigabyte är mest emot retur av alla tillverkarna, bra att veta tills nästa gång. EVGA GTX 980 framöver kanske?

Hänvisa till konsumentköplagen, den är rätt klar! Och vill dom ändå slingra sig så gör klart för dom att du kontaktar KO eller konsumentombudet i din kommun.
Vari finns svårigheten?
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Hänvisa till konsumentköplagen, den är rätt klar! Och vill dom ändå slingra sig så gör klart för dom att du kontaktar KO eller konsumentombudet i din kommun.
Vari finns svårigheten?
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Konsumentlagar/Ko...

Visst kan jag spela det kortet, men får dom OK från nvidia så är det ju det bästa för både mig och den lokala handlaren. Får dom inget gehör från Nvidia/Gigabyte så absolut då kör vi det spåret

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem

Har nu kontaktat CDON, sagt att jag vill skicka tillbaka kortet pga 3,5GB-problemet. Får se vad responsen blir, men det ska vara ok tydligen.

Permalänk
Medlem

Om ni nu har en 970 skaffade den innan det blev allmänt känt att är 3.5 + 0.5. Så lämna in det och byt till 980 om ni har råd. För 980 har sjunkit i pris lite

Visa signatur

Burk Core i7-4790K Cooler Master 80plus Bronze, 750W HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB ASUS LGA1150 Z97-AR
Fractal Design Define R5 Black Pearl EVGA GeForce GTX 980 SC ACX 2.0 Kingston SSDNow V300 240GB 2.5" 7mm OEM

Permalänk
Medlem

Så har jag idag äntligen fått klart med en retur. Hörde inte av mig till Datorfixarna förrän i maj och har legat på sedan dess. Blir in med kortet senare i veckan, ska dock förbi dom idag och se om de vill släppa ett GTX 980 (AMD har inget intressant i mina ögon) åt mig till rätt kurs. Annars blir det beställa från annan butik och sedan returnera kortet, inte tänker jag sitta utan grafikkort i datorn som belöning efter att ha fått vänta snudd på ett halvår på att få returnera.

Aldrig mer Gigabyte nu när man vet vad dom har för policy när det gäller att ta ansvar...

Visa signatur

Jodå så att..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cambora:

Så har jag idag äntligen fått klart med en retur. Hörde inte av mig till Datorfixarna förrän i maj och har legat på sedan dess. Blir in med kortet senare i veckan, ska dock förbi dom idag och se om de vill släppa ett GTX 980 (AMD har inget intressant i mina ögon) åt mig till rätt kurs. Annars blir det beställa från annan butik och sedan returnera kortet, inte tänker jag sitta utan grafikkort i datorn som belöning efter att ha fått vänta snudd på ett halvår på att få returnera.

Aldrig mer Gigabyte nu när man vet vad dom har för policy när det gäller att ta ansvar...

AMD har släppt 390 som plockar 970 i alla spel och syntetiska test i pcpers review:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...
Det måste vara intressant med ett kort som är bättre än 970 för typ samma pris.
;D

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

AMD har släppt 390 som plockar 970 i alla spel och syntetiska test i pcpers review:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...
Det måste vara intressant med ett kort som är bättre än 970 för typ samma pris.
;D

AMD är på fel spår. Ökad prestanda genom mer kärnor och watt, ineffektiva lösningar som blir varmare och varmare för att inte halka efter. Värme för mig betyder kortare livslängd och högre oljud för att få samma temperatur och prestanda. Har man inga problem med ökad strömförbrukning (kolla bara hur Fury x överklockar för ett extremt exempel) och oljud så funkar säkert AMD. För mig är det inget alternativ, varken GPU eller CPU.

Datorfixarna skötte det snyggt och jag fick ett bra pris på ett EVGA GTX 980, som är löjligt tyst i både idle/load.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jodå så att..