Permalänk
Inaktiv

R9 390 eller Gtx 970?

Mitt förra kort, 280x, gick sönder och eftersom modellen utgått fick jag tillbaka pengarna. Nu behöver jag alltså ett nytt kort och min budget är runt 3200 vilket är 390 eller 970 om man räknar med kampanjpriser som brukar dyka upp varje vecka. Vilket kort hade ni valt?

Permalänk
Lego Master

Jag valde precis ASUS Strix GTX 970 (finns på CDON för 3290 har jag för mig), så jag måste ju rekommendera det, annars har jag gjort ett dåligt köp.

Allvarligt, kortet är knäpptyst. I idle och lätt belastning står fläktarna helt still och gick upp till max 30% när jag öste på BF4 i ultra / 1080p. Men det är ju Strix-versionen som sagt, om du tänker referensdesign blir det ju inte samma ljudbild.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Säger lika som Shudnawz, jag köpte precis ASUS GTX 970 Strix på NetOnNet och är mycket nöjd med mitt köp.

Rekomenderar detta starkt!

Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win10 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk
Medlem

390 är bättre än 970. Så det hade jag valt.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Även jag skulle föredra 390 över 970.

Skulle inte säga att något av valen är fel, beroende på vad man prioriterar (jag prioriterar prestanda per krona), men om du skulle vilja köra CF/SLI eller spela i högre upplösningar i framtiden tycker jag det är en klar fördel 390.

Permalänk
Medlem

Kommer du att klocka?, ifall ja, gtx970. Om du inte tänker klocka så gå på det billigaste.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Inaktiv

Det billigaste 970 är det här http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3039929 Men den saknar helt recensioner på prisjakt och alla sidor. Vad är skillnaden mellan det här kortet och det andra strix 970 som har en massa recensioner och som är dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

390 är bättre än 970. Så det hade jag valt.

På vilket sätt är 390 bättre? Inte när det gäller ljudnivå och värmeutveckling i alla fall.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Det billigaste 970 är det här http://www.prisjakt.nu/product.php?p=3039929 Men den saknar helt recensioner på prisjakt och alla sidor. Vad är skillnaden mellan det här kortet och det andra strix 970 som har en massa recensioner och som är dyrare?

Skickades från m.sweclockers.com

Här är den rätta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809941

Edit: Oj, läste inte till punkt.

Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win10 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

På vilket sätt är 390 bättre? Inte när det gäller ljudnivå och värmeutveckling i alla fall.

Nej precis. Tror gemene mans definition av "bättre" på detta forum är baserad på energieffektivitet.

Dubbel mängd vram, kraftfullare hårdvara spelar mindre roll.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Streit:

Här är den rätta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809941

Edit: Oj, läste inte till punkt.

Jo, jag såg att det där du länkade var 3490 hos netonnet för några dagar sen men nu är det uppe i 3990 igen. Undrade därför vad skillnaden var mellan dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Jo, jag såg att det där du länkade var 3490 hos netonnet för några dagar sen men nu är det uppe i 3990 igen. Undrade därför vad skillnaden var mellan dessa.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är att den med OC i namnet är "Overclocked Edition" dvs fabriksöverklockad.

Visa signatur

http://GavleMG.org
Dator: | Asus Prime Z790M-PLUS | i5 12600K 3,7GHz -> NZXT Kraken 240 | ASUS GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC 8GB | Corsair Vengeance Black DDR5 32GB 6000MHz | Cougar S700 700W | Samsung 990 PRO M.2 2TB | Samsung 850 EVO Series 500GB | Fractal Design Meshify C Mini TG | Win10 Pro x64 |
Skärmar: | LG UltraGear 34GP63A 34" 160hz | BenQ XL2411 24" 144hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Mitt förra kort, 280x, gick sönder och eftersom modellen utgått fick jag tillbaka pengarna. Nu behöver jag alltså ett nytt kort och min budget är runt 3200 vilket är 390 eller 970 om man räknar med kampanjpriser som brukar dyka upp varje vecka. Vilket kort hade ni valt?

390.

I pcpers test är 390 snabbare än 970 i alla speltest och i alla syntetiska test:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...
Intressant är att 390 både har lägre frame times och lägre frame time variance än 970 i alla test och upplösningar förutom i ett enda fall, GTA V i upplösning 1440p.
Så 390 plockar 970 både i prestanda och i de mer tekniska egenskaperna.

I detta test är 390 snabbare än 970 i 11-12st har jag för mig av 15 test, jämför även temp, ljud och effektförbrukning:
https://youtu.be/udXCusTnRsY

390 har typ samma temp o ljudnivå som ett 970 men drar ungefär som en 60w lampa mer effekt. Dvs den högre effekten är inget man höjer ögonbrynen åt och personligen väljer jag högre prestanda än lite mindre effekt.
Annars borde jag söka mig till forumet Swedownclockers

390 saknar även 970is fragmenterade minne med en del snabbt och en del långsamt minne.
Och många gånger får man tag på 390 billigare än 970 om man kollar på de större tillverkarna.

Det är typ en win win win loss(effektförbr) situation o valet är ganska självklart.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

På vilket sätt är 390 bättre? Inte när det gäller ljudnivå och värmeutveckling i alla fall.

R9 390 är framtidssäkrare med 8gb VRAM istället för 3,5gb

Nvidia har optimerade drivers, vilket AMD inte har i nuläget och redan idag är det mer eller mindre jämnt skägg. Det kommer att bli precis som med föregående gen, AMD kommer ikapp med drivarna och korten utpresterar motsvarande Nvida, exempelvis R9 290 vs GTX 780 som är en no contest idag.

Visst, GTX 970 drar mindre ström men sist jag kollade bor vi inte i uzbekistan utan i Sverige där el är i princip gratis.

värmeutveckling och GPU fan noise är ju bara marginellt lägre på GTX 970, såg ett test mellan EVGA 970 vs MSI r9 390, 2 decibels skillnad, alltså helt ohörbar. Likaså skiljde det 2 grader celsius under load.

rest my case.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Lego Master
Skrivet av stimpen:

390.
[text]

Bra argument, alltihop.
Men jag säger fortfarande 970 pga mitt destruktiva förhållande till AMDs förhatliga drivrutiner.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bra argument, alltihop.
Men jag säger fortfarande 970 pga mitt destruktiva förhållande till AMDs förhatliga drivrutiner.

Må jag titulera dig "Kung Fanboy"?

Det är iaf inte AMDs kort som historiskt bokstavligt talat brunnit upp pga drivrutinerna ;D

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Lego Master
Skrivet av stimpen:

Må jag titulera dig "Kung Fanboy"?

Det är iaf inte AMDs kort som historiskt bokstavligt talat brunnit upp pga drivrutinerna ;D

"Some men just want to watch the world burn."

Men ja, jag är nog överdådigt lojal mot Nvidia, på gott och ont.
Till mitt försvar får jag säga att jag släppte iPhone och gick över till android efter några års lojalt äpplande. Så helt omöjlig är jag inte.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bra argument, alltihop.
Men jag säger fortfarande 970 pga mitt destruktiva förhållande till AMDs förhatliga drivrutiner.

när körde du senast ett AMD kort? Jag har haft minimala problem med mitt R9 290 som jag haft i över 1,5 år nu.

de som pratar om att AMD skulle ha kassa drivare verkar ofta aldrig ens ägt ett kort

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Inaktiv

Tror jag kör på ett 390 då. Ställde in mig på 970 från början då mitt 280x varit defekt två gånger nu och mitt förra AMD kort hade också liknande problem. Men ger de en till chans. Jag antar att det inte spelar någon roll om jag väljer msi, Asus eller annat bolag? Jag ger det en vecka, om inget intressant erbjudande dyker upp kör jag på det billigaste 390:t.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

390

men vänta nästa år du klarar dig nog

Permalänk
Lego Master
Skrivet av htbtoma:

när körde du senast ett AMD kort? Jag har haft minimala problem med mitt R9 290 som jag haft i över 1,5 år nu.

de som pratar om att AMD skulle ha kassa drivare verkar ofta aldrig ens ägt ett kort

Kör AMD i samtliga laptops vi har i hushållet. Ingen av dem funkar speciellt väl efter ominstallation, det enda som lät ena datorn ens starta korrekt var drivarna från windows egen databas som är rätt gamla. De nyaste Catalyst-drivarna mördade skärmen, så jag kunde bara lira med TVn kopplad till HDMI.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pepparkakor:

390

men vänta nästa år du klarar dig nog

Vet inte hur jag skulle klara mig på min processors inbyggda grafik.. Fick som sagt pengarna tillbaka för det var trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Tror jag kör på ett 390 då. Ställde in mig på 970 från början då mitt 280x varit defekt två gånger nu och mitt förra AMD kort hade också liknande problem. Men ger de en till chans. Jag antar att det inte spelar någon roll om jag väljer msi, Asus eller annat bolag? Jag ger det en vecka, om inget intressant erbjudande dyker upp kör jag på det billigaste 390:t.

Skickades från m.sweclockers.com

Imo gör Sapphire de bästa AMD korten, gissar Asus skärpt sig men de hade i särklass den sämsta kylaren på 290/290x.

Hört några som haft problem med defekta fläktar på MSI korten men gissar det är åtgärdat nu om de fick en kass batch med fläktar från sin lev.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Har själv ett sapphire nitro r9 390 och jag hör knappt mitt grafikkort. Mina chassi fläktar låter till och med högre.

Edit: kan även tillägga att jag fick högre scores i de flesta benchmarks jag körde jämnfört med min kompis som har ett asus 970 black.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kör AMD i samtliga laptops vi har i hushållet. Ingen av dem funkar speciellt väl efter ominstallation, det enda som lät ena datorn ens starta korrekt var drivarna från windows egen databas som är rätt gamla. De nyaste Catalyst-drivarna mördade skärmen, så jag kunde bara lira med TVn kopplad till HDMI.

Varför kör du AMD i samtliga laptops om du skriver att du har ett kroniskt hat mot detta företag? Sen är det inte så konstigt att både AMD och Nvidia optimerar mot sina high end GPU's och inte nåt ruttet mobilchip.

mitt GTX 760m har fått ett par dåliga drivare också, bland annat en som kraschade geforce experience vid uppstart men jag tycker inte att det är skäl nog att gå ut och basha Nvidia för kassa drivers, då jag förstår att GTX 760m ligger långt ner på nvidias priolista.

köpte ett HD 7970 för nåt år sen till HTPC:n som ersättare för HD 6950, även båda dessa har fungerat mer eller mindre fläckfritt för mig och precis som när jag köpte 6950 så var det antingen det eller 560 TI, tittar man i backspegeln så är det ju lätt att se vilket kort som faktiskt presterade bäst när drivarna mognat, ingen sitter väl på ett 560 TI idag medan den finns många som kör 6950 fortfarande med bra prestanda i många titlar.

vill dock nämna att jag inte är för det ena eller det andra, nästa gång jag uppgraderar kan det mycket väl bli ett Nvidia om det är bäst bang for the buck i min prisklass när jag bestämmer mig för att handla. Råprestanda för vad jag betalar är det enda jag bryr mig om då features som tex shadowplay är helt ointressant för mig. tycker bara att fler borde se objektivt på vad AMD och Nvidia faktiskt har att erbjuda vid en given prispunkt och gällade GTX 970 och R9 390 är det utan tvekan så att AMD har ett bättre kort för pengarna. Liksaså som att vad man har sett hittills verkar Nvidia knäppa AMD på näsan i premiumsegmentet med tanke på vad man sett av 980ti / Fury än så länge. Hade jag varit spekulant på ett kort för 7000kr hade det utan tvekan varit nvidia jag hade valt.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Tror jag kör på ett 390 då. Ställde in mig på 970 från början då mitt 280x varit defekt två gånger nu och mitt förra AMD kort hade också liknande problem. Men ger de en till chans. Jag antar att det inte spelar någon roll om jag väljer msi, Asus eller annat bolag? Jag ger det en vecka, om inget intressant erbjudande dyker upp kör jag på det billigaste 390:t.

Skickades från m.sweclockers.com

jag kör MSI 290

mycket nöjd med det. Sapphire hade jag dock valt om det inte varit för långt för mitt chassi.

håll dig borta från Asus.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Lego Master
Skrivet av htbtoma:

Varför kör du AMD i samtliga laptops om du skriver att du har ett kroniskt hat mot detta företag? Sen är det inte så konstigt att både AMD och Nvidia optimerar mot sina high end GPU's och inte nåt ruttet mobilchip.

mitt GTX 760m har fått ett par dåliga drivare också, bland annat en som kraschade geforce experience vid uppstart men jag tycker inte att det är skäl nog att gå ut och basha Nvidia för kassa drivers, då jag förstår att GTX 760m ligger långt ner på nvidias priolista.

köpte ett HD 7970 för nåt år sen till HTPC:n som ersättare för HD 6950, även båda dessa har fungerat mer eller mindre fläckfritt för mig och precis som när jag köpte 6950 så var det antingen det eller 560 TI, tittar man i backspegeln så är det ju lätt att se vilket kort som faktiskt presterade bäst när drivarna mognat, ingen sitter väl på ett 560 TI idag medan den finns många som kör 6950 fortfarande med bra prestanda i många titlar.

vill dock nämna att jag inte är för det ena eller det andra, nästa gång jag uppgraderar kan det mycket väl bli ett Nvidia om det är bäst bang for the buck i min prisklass när jag bestämmer mig för att handla. Råprestanda för vad jag betalar är det enda jag bryr mig om då features som tex shadowplay är helt ointressant för mig. tycker bara att fler borde se objektivt på vad AMD och Nvidia faktiskt har att erbjuda vid en given prispunkt och gällade GTX 970 och R9 390 är det utan tvekan så att AMD har ett bättre kort för pengarna. Liksaså som att vad man har sett hittills verkar Nvidia knäppa AMD på näsan i premiumsegmentet med tanke på vad man sett av 980ti / Fury än så länge. Hade jag varit spekulant på ett kort för 7000kr hade det utan tvekan varit nvidia jag hade valt.

Well, den ena laptopen är tösens som hon hade innan vi träffades. Den började strula efter uppgradering till Win8. Den andra fick jag asbilligt av farsan, inte lönt att tjafsa. Men ändock är den instabil i grafiken. Det är inte min huvuddator och just nu står den bara kopplad till TVn i väntan på att jag ska bygga färdigt en HTPC till. Så jag kör dem därför att jag inte har tillräckligt med incitament att byta.

Bara för att något är objektivt bättre, betyder inte det att min subjektiva uppfattning måste följa det eller ge mig samma tillfredsställelse som min subjektiva uppfattning. Det låter mig helt enkelt ha större subjektiv tillit till min setup även om den objektivt kunde presterat bättre med andra komponenter. Peace of mind.

Märk väl att jag inte är aggressivt fanboy-horig. Andra må mycket väl uppleva samma sak, fast omvänt; AMD > Nvidia. Och jag är medveten om att min hållning inte är objektivt logisk eller alltid till min fördel, men det är en villfarelse jag tillåter mig att ha, just eftersom jag är medveten om att det är just en villfarelse. Det drabbar ingen fattig, som man säger.

EDIT: Jag har heller inte sagt att jag har ett "kroniskt hat" mot AMD, bara att jag föredrar Nvidia pga mina tidigare erfarenheter av AMDs drivrutiner. Jag hatar dem inte, de har inte gjort mig något personligen. Vilken konstig sak att tro.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Kör AMD i samtliga laptops vi har i hushållet. Ingen av dem funkar speciellt väl efter ominstallation, det enda som lät ena datorn ens starta korrekt var drivarna från windows egen databas som är rätt gamla. De nyaste Catalyst-drivarna mördade skärmen, så jag kunde bara lira med TVn kopplad till HDMI.

Nåja, åtminstone mjukvaruproblem. Grafikkort av nvidia i min, lösningen för att hålla den vid liv involverar isärmontering, flux, och en värmepistol, sen blire grilla av.

Finns problemvaror från alla fabrikat, r9 285 verkar inte ha varit något höjdare av vad jag har läst, försöker själv alltid vara så objektiv som möjligt även om jag lite smått föredrar vissa märken framför andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Nåja, åtminstone mjukvaruproblem. Grafikkort av nvidia i min, lösningen för att hålla den vid liv involverar isärmontering, flux, och en värmepistol, sen blire grilla av.

Finns problemvaror från alla fabrikat, r9 285 verkar inte ha varit något höjdare av vad jag har läst, försöker själv alltid vara så objektiv som möjligt även om jag lite smått föredrar vissa märken framför andra.

R9 285 var ett sorgebarn, men trot lr ej men de verkar fått den kretsen på rätt köl då nya 380 bygger på den och den har inga av problemen som fanns på 285.
Och tror 285 åtgärdades med drivrutiner efter långt om länge men det tog alldeles för lång tid...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

R9 285 var ett sorgebarn, men trot lr ej men de verkar fått den kretsen på rätt köl då nya 380 bygger på den och den har inga av problemen som fanns på 285.
Och tror 285 åtgärdades med drivrutiner efter långt om länge men det tog alldeles för lång tid...

Har inte heller hört något om liknande problem på 380 så det kan jag tro, men just av den anledningen drar jag mig lite för att rekommendera kortet, finns inte så jättemycket att välja på i det prissegmentet men brukar försöka sträcka ut till ett 390, eller 290x om man kan hitta det. 280x finns ju fortfarande och är ju hårdvarumässigt bättre ur ren prestandasynvinkel, om man kan avstå den extra gb'n vram.