Permalänk

Sony Z3

Hej där folket! Vi försöker ta det från början och se om ni kan hjälpa.

1. Broder tog en Z3 på kontrakt via tre. Telefonen gick efter en vecka sönder då han var på skjutbanan. Telefonen tålde inte tryckvågen av att ligga på bordet. Både fram och baksida gick sönder. Han slängde ner den i skrotlådan och köpte en ny telefon kontant då kostnaden att laga skulle vara lika dyr som en ny lur då. Nu är det billigare att laga den så jag köpte över den av han. Jag lämnade den till en butik som böt skärmen och baksidan. 1600kr fick jag ge. Dom klantade sig dock i bytet. Så dom fick byta ramen och kameran också samtidigt.

2. Nu fungerar ju skärm och kamera perfekt och telefonen ser hyfsat bra ut i skicket. Men ett problem. Mottagningen är ju skit. Ser oftast Ingen service eller Endast nödsamtal. Kommer jag in i en stadsbyggd och kramar masten får jag mottagning. Men ute i säg tierp eller utanför uppsala. STEN DÖD telefon. Inte en chans att ringa på den. Broder har ju som sagt en likadan Z3 båda vi har tre som operatör. Hans telefon fungerar perfekt överallt. Men inte min. Vad kan det vara för bekymmer?

3. Om det inte hjälper får jag ju låsa upp den och skifta mitt telenor och tre kort mellan telefonerna. Använder tre som primära telefon och har en telenor som reservtelefon. Men problemet är denna är ju operatörslåst. Vart går man för att få den upplåst? Tycker det är riktigt illa att signalen verkar så dålig. Vet inte om det är telefonen eller om vad det är. Broders Z3 går ju och min Samsung S3 går ju på ställen där min Z3 söker med samma simkort i.

Någon som har insikt i vad jag bör göra? Jag blir inte klok. Jämfört signalstyrkan med en app network signal info. På 3G skiljer det drastiskt i styrka. Medans på 4G skiljer det inget alls i signal styrka på telefonerna. Jag har faktiskt inte skådat telefonen använda 3G nästan någonsin faktiskt. Så jag undrar om 3G funktionen verkligen fungerar korrekt? Kramar du masten och stänger av 4G så kommer den upp på 3G men med låg mottagning.

Är det en garanti sak skulle ni säga hos de som böt skärmen? vill ju inte gå dit och klaga om det är något idiot fel. Har 3månader garanti. Så 2½ månad kvar ungefär.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Ta med någon som kan ta bilder av bra kvallisort.

Håll din och en annan telefon bredvid varann så värdena syns på olika ställen och fotografera.
Bara för att ha och visa.

Sen lämna in den igen. Det är klart ett garantiärende.
En Z3 har massor med häftiga grejer, men det är först o främst en telefon.
Funkar den inte som en telefon.. ja då ska den lagas.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Att telefonen pajat då den legat på ett bord förvånar mig inte alls. Tjejen jobbar för Telia och har haft 2st Z3:or hon fått direkt från deras kontakt på Sony, båda dessa har backstycket spruckit på genom att de legat i hennes handväska i sepparat fack. Det syns inga stötskador i ändarna på sprickan utan glaset har gått från sida till sida. Sony själva har bekräftat att det är ett känt problem.

Visa signatur

CPU Intel i9-9900k GPU Asus RTX 3080
RAM 32GB G.Skill Trident Z Neo Moderkort ASUS ROG Maximus XI Hero PSU Corsair RM850 HDD 3 TB Intel SSD

Permalänk
Medlem

Började redan med första Z.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Ta med någon som kan ta bilder av bra kvallisort.

Håll din och en annan telefon bredvid varann så värdena syns på olika ställen och fotografera.
Bara för att ha och visa.

Sen lämna in den igen. Det är klart ett garantiärende.
En Z3 har massor med häftiga grejer, men det är först o främst en telefon.
Funkar den inte som en telefon.. ja då ska den lagas.

Det ska jag prova! Jag har ju min S3 som jag har telenor abonemang i nu. Som jag kan ta bilder med. Får göra det på broders telefon och på min när man håller dom i näven i säg bilen. Eller ta en video av det. För det är inte bra! Fattar dock inte hur endast 3G delen kan påverkas och inte 4G vad jag ser?

Skrivet av lamerman:

Att telefonen pajat då den legat på ett bord förvånar mig inte alls. Tjejen jobbar för Telia och har haft 2st Z3:or hon fått direkt från deras kontakt på Sony, båda dessa har backstycket spruckit på genom att de legat i hennes handväska i sepparat fack. Det syns inga stötskador i ändarna på sprickan utan glaset har gått från sida till sida. Sony själva har bekräftat att det är ett känt problem.

Hoppas fanskaper håller ihop nu framöver. Jag har inte mycket till hopp. Är en super grym telefon med riktigt fet kamera. Men vafan det var ju en telefon jag köpte inte en kamera. En telefon som inte kan ringa är inte mycket att ha till just telefon. Är det låg volym i högtalaren när ni pratar i samtal? Ni vet vanliga högtalaren man håller vid örat? Tycker den är väldigt låg jämt emot min S3 samsung.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem

Har själv en Sony Z3 och kan inget annat än rekommendera att du försöker byta ut den mot någon annan telefon då det är den sämsta mobilen jag har ägt. Baksidan som har sina problem som andra redan har poängterat ut + att den är hal som satan, vet inte hur många gånger den har varit påväg att glida ner från mitt bord. Wi-Fi mottagningen på min suger iallafall och hade samma problem med täckningen som du skrev men det löste sig när jag gick in i Settings - More under Wireless & Networks - Mobile Networks och bytte till 3G (preferred)/GSM i Preferred Network Type. Prova det och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

De har säkert skadat eller inte fått coaxial/antennkabeln på plats ordentligt vid reparation. (Lätt hänt om man inte är försiktig)

(Vid sidan av batteriet)

Permalänk

@Boss302:

Jag var upp och pratade med killarna. Och dom hävdar ju som sagt att det inte är något fel. Men jag sa till dom det är fel. Och spelade in skärmen med skärm program visade på felet. Och då blev det annan sång i skällan. Nu säger dom att dom ska beställa alla saker nya. Ram skärm baksida antänner kamera rubbet ska dom byta. Och bara flytta moderkortet och sätta i ett nytt chassi komplett. Jag förstår inte hela problemet med att byta en antänn eller en sladd. Men ja ja.. Jag låter dom prova. Det är ju 3je försöket nu på jobbet. Lite fundersam vad dom ska lyckas förstöra när jag lämnar den på onsdag till dom denna gången. Plocka ner och ihop telefonen på 2timmar känns väldigt väldigt snabbt. Men dom sa de tar bara 2timmar.

Vet någon ett bra sätt och göra en hel backup på telefonen utifall dom tömmer den?

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svchost.exe:

@Boss302:

Jag var upp och pratade med killarna. Och dom hävdar ju som sagt att det inte är något fel. Men jag sa till dom det är fel. Och spelade in skärmen med skärm program visade på felet. Och då blev det annan sång i skällan. Nu säger dom att dom ska beställa alla saker nya. Ram skärm baksida antänner kamera rubbet ska dom byta. Och bara flytta moderkortet och sätta i ett nytt chassi komplett. Jag förstår inte hela problemet med att byta en antänn eller en sladd. Men ja ja.. Jag låter dom prova. Det är ju 3je försöket nu på jobbet. Lite fundersam vad dom ska lyckas förstöra när jag lämnar den på onsdag till dom denna gången. Plocka ner och ihop telefonen på 2timmar känns väldigt väldigt snabbt. Men dom sa de tar bara 2timmar.

Vet någon ett bra sätt och göra en hel backup på telefonen utifall dom tömmer den?

Då löser det sig säkert. Men vore det inte enklare att bara ge dig en ny lur?

Ang backup vet jag inte då jag inte då jag endast haft rootade lurar o då använder jag titanium backup. Men har inte sony något program som fixar det?

Permalänk

Slutade med att butiken drog en skruvmejsel i moderkortet för dom blev sura. Och jag sålde skiten som defekt reservdelar. Och jag fick köpa ny lur. Ja det var nog fan sissta gången jag lämnar varken mobil eller något annat på service. får helt sonika lära mig göra allt själv framöver. Fick köpa en Z3 från tre.se och ja inte fan vart den billig.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Avstängd

Nästa gång skickar du den till Sony

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Den är iallafall vattentålig.. ibland.

Permalänk

Har ni upplevt samma problem med Z3 compact, har ägt min i 4 månader och den tycks fungera bra. En kompis förstörde däremot sin när han skulle testa ta kort under vattnet.

Visa signatur

Bärbart ASUS UX32vd, SSD:840