Nya trängselskatts regler i Stockholm

Permalänk
Avstängd

Nya trängselskatts regler i Stockholm

Nu ska dom höga trängselskatten samt införa trängselskatt på Essingeleden.
All Hail Socarna.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trangselskatt/T...

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Håller förvisso med om att trängselskatt på Essingeleden är helt åt pipan men använder sedan något år tillbaka bara bilpool, taxi och SL så kanske inte är lika upprörd som jag hade varit om jag fortfarande hade bil

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Mycket bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara pengarna kommer vanligt hederligt folk till gagn, och inte går till politikerna, så ser jag inga direkta problem med en höjning. Är väl bra om folk kanske väljer att åka kollektivt istället. Stockholm är ju en av få städer i Sverige som faktiskt har välfungerande kollektivtrafiksnät.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

bil lär väl bli ett lyxföremål som svensson inte har råd med om det fortsätter så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bara pengarna kommer vanligt hederligt folk till gagn, och inte går till politikerna, så ser jag inga direkta problem med en höjning. Är väl bra om folk kanske väljer att åka kollektivt istället. Stockholm är ju en av få städer i Sverige som faktiskt har välfungerande kollektivtrafiksnät.

Trängselskatten finansierar 80% av Förbifart Stockholm tycker att lite mer pengar kunde gå till kollektivtrafiken istället för en motorväg.

Räcker trängselskatten till för att finansiera Förbifart Stockholm?

Staden växer och därmed förväntas en viss ökning av trafiken över trängselskattesnittet. Befolkningsökningen fram till att Förbifart Stockholm är färdig motsvarar ett helt Malmö i Stockholms län. Finansieringen av Förbifart Stockholm sker till 80 procent via trängselskatt. I gjorda kalkyler görs vissa antaganden där trafiktillväxten är ett. Om trafiktillväxten dämpas så faller inte finansieringen, utan återbetalningstiden blir längre.

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Forbifart...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Trängselskatten finansierar 80% av Förbifart Stockholm tycker att lite mer pengar kunde gå till kollektivtrafiken istället för en motorväg.

Räcker trängselskatten till för att finansiera Förbifart Stockholm?

Staden växer och därmed förväntas en viss ökning av trafiken över trängselskattesnittet. Befolkningsökningen fram till att Förbifart Stockholm är färdig motsvarar ett helt Malmö i Stockholms län. Finansieringen av Förbifart Stockholm sker till 80 procent via trängselskatt. I gjorda kalkyler görs vissa antaganden där trafiktillväxten är ett. Om trafiktillväxten dämpas så faller inte finansieringen, utan återbetalningstiden blir längre.

http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Forbifart...

Ja då tycker jag nog att det är alla till gagn. Det minskar ju trängseln i innerstaden och lär minska köbildning osv osv, och det är väl vettigt att de bilister som då har nytta av den på ett eller annat sätt faktiskt står för kulorna också. Men när bygget väl är klart tycker jag nog att det som inte behövs för underhåll osv gott kan gå till att förbättra kollektivtraffiken med, som du säger. Man skulle ju t. ex kunna sönka biljettpriserna vilket gör det attraktivare att åka kollektivt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bara pengarna kommer vanligt hederligt folk till gagn, och inte går till politikerna, så ser jag inga direkta problem med en höjning. Är väl bra om folk kanske väljer att åka kollektivt istället. Stockholm är ju en av få städer i Sverige som faktiskt har välfungerande kollektivtrafiksnät.

Om du åker från Göteborg till Sundsvall åker du troligtvis via Essingeleden med bil om du behöver lite större packning med dig.
Men det är klart man kan ge en tjuga extra för den fantastiska upplevelsen.

Man kan ju tycka att skatterna som täcker alla andra vägar i sverige också borde täcka den viktigaste vägen som också blir billigast, utslaget per bilpassage. Men eftersom det är genomförbart , enkelt sätt att få in massvis med pengar så är det ett lätt val. Att använda sig av sunt förnuft, logik, moral osv osv är ingenting som väger tyngre än $$$

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Ja då är det väl bara att be till gudarna att jag inte får jobba på andra sidan av stan igen, någonsin.
Att ta mig hemifrån till mitt gamla jobb i Bromma skulle ta mig lite drygt två timmar kommunalt medans jag kunde kapa av nästan en timme enkel resa med bilen när jag åkte essingeleden, ännu mer under semestertider.

ska jag nu behöva spendera en hel arbetsvecka extra i restid varje månad eller betala? Det är ju helt sinnessjukt!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om du åker från Göteborg till Sundsvall åker du troligtvis via Essingeleden med bil om du behöver lite större packning med dig.
Men det är klart man kan ge en tjuga extra för den fantastiska upplevelsen.

Man kan ju tycka att skatterna som täcker alla andra vägar i sverige också borde täcka den viktigaste vägen som också blir billigast, utslaget per bilpassage. Men eftersom det är genomförbart , enkelt sätt att få in massvis med pengar så är det ett lätt val. Att använda sig av sunt förnuft, logik, moral osv osv är ingenting som väger tyngre än $$$

Mja.. om det endast handlat om att få in pengar snabbt hade väl en höjning av energiskatten varit mer logisk? Alla hushåll måste ju betala energiskatt, och beslutet kan motiveras med att planeten dör och det, samt att folk inte kommer bry sig eftersom elen ändå är snorbillig nu.

Själv känner jag ett tilltagande politikerförakt oavsett... Ingen vill något längre. Det enda intressanta är att tala om hur jävla dåliga alla andra partier är, och det gäller alla partier.

Kommer det ett nytt parti med äkta visioner till nästa val, som har en på förhand finansierad budget för att den ska gå i hamn, så kan de nog gå långt, för det finns inte ett enda riksdagsparti idag som har det.

Sorry för off topic.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag märker att du inte bor i sthlm om du tycker att vi har ett "väl"fungerade kollektivtrafiksnät.

Skrivet av Ozzed:

Bara pengarna kommer vanligt hederligt folk till gagn, och inte går till politikerna, så ser jag inga direkta problem med en höjning. Är väl bra om folk kanske väljer att åka kollektivt istället. Stockholm är ju en av få städer i Sverige som faktiskt har välfungerande kollektivtrafiksnät.

Innerstadstrafiken lär ju inte minska nu när det är trängselskatt på essingeleden, tvärtom så lär den ju öka då folk som valt att köra via essingeleden för att undvika trängselskatt väljer innerstaden istället då dom ändå får betala för det.

Skrivet av Ozzed:

Ja då tycker jag nog att det är alla till gagn. Det minskar ju trängseln i innerstaden och lär minska köbildning osv osv, och det är väl vettigt att de bilister som då har nytta av den på ett eller annat sätt faktiskt står för kulorna också. Men när bygget väl är klart tycker jag nog att det som inte behövs för underhåll osv gott kan gå till att förbättra kollektivtraffiken med, som du säger. Man skulle ju t. ex kunna sönka biljettpriserna vilket gör det attraktivare att åka kollektivt.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jag märker att du inte bor i sthlm om du tycker att vi har ett "väl"fungerade kollektivtrafiksnät.
Innerstadstrafiken lär ju inte minska nu när det är trängselskatt på essingeleden, tvärtom så lär den ju öka då folk som valt att köra via essingeleden för att undvika trängselskatt väljer innerstaden istället då dom ändå får betala för det.

Jag syftade på när bygget är klart. Men nej jag bor inte i Stockholm, men de gånger jag varit där på besök har kollektivtraffiken fungerat ypperligt. Bussar och tunnelbana avgår ofta och man kommer dit man skall på ett bekvämt sätt liksom. Vad mer önskas? Förutom då billigare pris på biljetter men det sa jag ju att jag också vill ha.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag syftade på när bygget är klart. Men nej jag bor inte i Stockholm, men de gånger jag varit där på besök har kollektivtraffiken fungerat ypperligt. Bussar och tunnelbana avgår ofta och man kommer dit man skall på ett bekvämt sätt liksom. Vad mer önskas? Förutom då billigare pris på biljetter men det sa jag ju att jag också vill ha.

Problemet är att fler åker kollektivtrafik när priserna på trängselskatten höjs men ingen kapacitet höjning av kollektivtrafiken då pengar som skulle gå från trängselavgift till kollektivtrafiken istället går till förbifarten.

40 år ska det ta för att betala av förbifarten enligt SVT men enligt SR så kanske det blir en ändring på detta osäkert vad som gäller just nu.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/inga-trangselpe...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Glöm inte heller att Stockholm växer väldigt mycket och vi behöver bygga ut tunnelbana för att klara av detta.

Bilden i artikeln visar hur trångt det är i tunnelbana vid rusningstider.

http://www.mitti.se/har-ar-t-banetrangseln-varst/

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Problemet är att fler åker kollektivtrafik när priserna på trängselskatten höjs men ingen kapacitet höjning av kollektivtrafiken då pengar som skulle gå från trängselavgift till kollektivtrafiken istället går till förbifarten.

40 år ska det ta för att betala av förbifarten enligt SVT men enligt SR så kanske det blir en ändring på detta osäkert vad som gäller just nu.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/inga-trangselpe...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Glöm inte heller att Stockholm växer väldigt mycket och vi behöver bygga ut tunnelbana för att klara av detta.

Bilden i artikeln visar hur trångt det är i tunnelbana vid rusningstider.

http://www.mitti.se/har-ar-t-banetrangseln-varst/

40 år?? Herrejävlar... Ja det var ju ett tag.

Och jag har väl inte åkt tunnelbana vid rusningstrafik precis men det där såg ju inget vidare ut får jag säga.

Ska det fungera så får de ta och snabba på med bygget, och se'n när det är klart så måste trängselskatten få gå till att öka kapacitetn på tunnelbana och bussar i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja.. om det endast handlat om att få in pengar snabbt hade väl en höjning av energiskatten varit mer logisk? Alla hushåll måste ju betala energiskatt, och beslutet kan motiveras med att planeten dör och det, samt att folk inte kommer bry sig eftersom elen ändå är snorbillig nu.

Själv känner jag ett tilltagande politikerförakt oavsett... Ingen vill något längre. Det enda intressanta är att tala om hur jävla dåliga alla andra partier är, och det gäller alla partier.

Kommer det ett nytt parti med äkta visioner till nästa val, som har en på förhand finansierad budget för att den ska gå i hamn, så kan de nog gå långt, för det finns inte ett enda riksdagsparti idag som har det.

Sorry för off topic.

Tro mig. Jag tillhör inte dem med generellt politikerförakt. Men dock ett riktat sådant när dåliga beslut tas.
Jag efterfrågar också visioner. Problemet är att det är komplicerat (och dyrt) nog, att bara hålla allting flytande. Det är ungefär som att om man låter allting förfalla tillräckligt långsamt så får man inte skulden.

Energiskatt kanske går att höja. Många skatter går att höja. Men vem blir då upprörd. Kanske företagen? Kanske en större del av väljargruppen (hela landet).
Jag uppfattar trängselskatten som ett bekvämt sätt att få in pengar. Motivera med dyra investeringar i infrastruktur, bättre kollektivtrafik, miljöpåverkan osv - sen när pengarna behövdes till annat så motiverar man det med något annat som är i mode.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Kul för dem som bilar i Stockholm. Bor i Lund så har bara kört bil i stockholm en gång samt använt kollektivt endast under semester så vet inte mycket om den heller.

Men jag måste bara fråga er som bilar till jobbet, hur i helvete orkar ni? Jag pallar ca 5 minuter bilkö, sen blir jag tokig! Skulle aldrig kunna sitta i en bil som sniglar sig fram, sitter hellre på ett tåg då så jag kan surfa/whatever. Är det bara jag som är ovan/så konstig eller är kollektivtrafiken verkligen så kass? Tycker den fungerar underbart i skåne, även mellan städer bara man har en cykel (eller 2)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Kul för dem som bilar i Stockholm. Bor i Lund så har bara kört bil i stockholm en gång samt använt kollektivt endast under semester så vet inte mycket om den heller.

Men jag måste bara fråga er som bilar till jobbet, hur i helvete orkar ni? Jag pallar ca 5 minuter bilkö, sen blir jag tokig! Skulle aldrig kunna sitta i en bil som sniglar sig fram, sitter hellre på ett tåg då så jag kan surfa/whatever. Är det bara jag som är ovan/så konstig eller är kollektivtrafiken verkligen så kass? Tycker den fungerar underbart i skåne, även mellan städer bara man har en cykel (eller 2)

Skickades från m.sweclockers.com

Lund är överlägset att jobba i, skulle gärna jobba där. Lätt och enkelt att cykla överallt.

Problemet med Lund är att vintern är ett stort dimmoln, det finns inget vatten (inte dricksvatten alltså) i staden, på sommaren är staden död då alla studenter flytt och det finns ingen skärgård att segla eller åka båt i.

Så - Stockholm vinner på fritiden. Lösningen är att planera sitt boende och jobb noga, fast det är väl inte alla som kan det heller.

Men det är för mycket bilar i Stockholm, vi måste ha fler cyklister och folk som åker kommunalt. Sedan så borde regeringen satsa på andra städer än Stockholm. Stockholm har inte plats att bli mycket större. Man borde satsa mer på Göteborg, Jönköping, Norrköping, Norrtälje, Linköping etc. Bygg ut de andra städerna istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Tro mig. Jag tillhör inte dem med generellt politikerförakt. Men dock ett riktat sådant när dåliga beslut tas.
Jag efterfrågar också visioner. Problemet är att det är komplicerat (och dyrt) nog, att bara hålla allting flytande. Det är ungefär som att om man låter allting förfalla tillräckligt långsamt så får man inte skulden.

Energiskatt kanske går att höja. Många skatter går att höja. Men vem blir då upprörd. Kanske företagen? Kanske en större del av väljargruppen (hela landet).
Jag uppfattar trängselskatten som ett bekvämt sätt att få in pengar. Motivera med dyra investeringar i infrastruktur, bättre kollektivtrafik, miljöpåverkan osv - sen när pengarna behövdes till annat så motiverar man det med något annat som är i mode.

Hm.. Jo, logiskt.. Kanske bättre då att höja vägskatten eller bilskatten eller vad det heter, för då belastas ju bara de som faktiskt använder vägarna.. Men då blir det väl bråk om hur pengarna skall användas istället eftersom det då saknas en direkt koppling mellan vad man betalar för och vad man får. Bor jag i Umeå har jag sannorlikt inte så stor nytta av att en vägsträcka i Växjötrakten underhålls t. ex.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

All Hail Socarna.

Nu var ju dock även Alliansen med och drev fram och fick igenom trängselskatt på Essingeleden.

http://www.dn.se/motor/essingeleden-avgiftsbelaggs-om-allians... (Googla för mer up-to date källor om så önskas, länkade denna då den var "to the point".

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Jag märker att du inte bor i sthlm om du tycker att vi har ett "väl"fungerade kollektivtrafiksnät.
Innerstadstrafiken lär ju inte minska nu när det är trängselskatt på essingeleden, tvärtom så lär den ju öka då folk som valt att köra via essingeleden för att undvika trängselskatt väljer innerstaden istället då dom ändå får betala för det.

Du måste vara oerhört bortskämd om du klagar på kollektivtrafiken i Stockholm. Där jag bor finns i princip ingen och jag är tvingad till att ha bil.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hm.. Jo, logiskt.. Kanske bättre då att höja vägskatten eller bilskatten eller vad det heter, för då belastas ju bara de som faktiskt använder vägarna.. Men då blir det väl bråk om hur pengarna skall användas istället eftersom det då saknas en direkt koppling mellan vad man betalar för och vad man får. Bor jag i Umeå har jag sannorlikt inte så stor nytta av att en vägsträcka i Växjötrakten underhålls t. ex.

Eller bara omfördela nya skatteintäkter på ett vettigt sätt. Hur är jag som bilist hjälpt av den senaste bensinskattehöjningen som skulle gå till skolan? Har man körkort så är man väl i 9/10 fall färdig med skolväsendet?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

I mitt tycke (som Stockholmare som även har besökt ett flertal andra större städer i Europa, Asien etc.) har Stockholm en välfungerande lokaltrafik med visst undantag stundvis för pendeltåget.

Att avgiftsbelägga Essingeleden är dock ren och skär idioti. Personligen är jag för trängselskatt in och ut till stadskärnan/"förbi tullarna". Här är lokaltrafiken väl utbyggd med tät turtäthet och väljer man bilen på väg till/från jobbet är man troligtvis något bekväm av sig. Bor man däremot norr om staden och arbetar i de södra förorterna eller vice versa är lokaltrafiken många gånger inte längre ett lika uppenbart val med restider som ibland kan vara mångdubbla de med bil (med köer inräknat). Att nu avgiftsbelägga ett stort antal människors arbetsresa med 1200 kr i månaden kan nog slå hårt mot många med redan idag ansträngd ekonomi.

Permalänk
Avstängd

Bortskämt och bortskämd..
Det tar mig ca 25 minuter att åka till jobbet med bil om det inte är någon trafik, med tåg tar det mig 1H 20 Min, en bra dag. Oftast är det förseningar och cancellerade avgångar. Med tider på ca 2 h ibland.. Och när vintern väl kommer så är det ännu mer kaos och trängsel så man får stå och trängas och svettas bland 10000000 människor runt omkring sig.

Skrivet av MultiMan:

Du måste vara oerhört bortskämd om du klagar på kollektivtrafiken i Stockholm. Där jag bor finns i princip ingen och jag är tvingad till att ha bil.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Detta har varit känt länge så lär knappast komma som en överraskning för Stockholmarna.
Kommer bli bra när Förbifart Stockholm äntligen blir klar längre fram.

"Trängselskatt införs 2016 på Essingeleden. Fram tills Förbifart Stockholm öppnar ska intäkterna gå till tunnelbaneutbyggnaden. Därefter ska intäkterna gå till Förbifart Stockholm.
När trängselskatt införs på Essingeleden minskar trafiken där. När Förbifart Stockholm öppnas minskar trafiken ytterligare på Essingeleden. Därför planeras skatten sänkas för att styra trafiken så att hela vägnätet utnyttjas optimalt. Trängselskatten är kopplad till trängsel, mindre trängsel motiverar lägre skatt."

Finns även mer information och en FAQ här:
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Stockholm/Forbifart...

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Eller bara omfördela nya skatteintäkter på ett vettigt sätt. Hur är jag som bilist hjälpt av den senaste bensinskattehöjningen som skulle gå till skolan? Har man körkort så är man väl i 9/10 fall färdig med skolväsendet?

Det går väl att göra till viss del men det finns ju utgiftsområden som helt saknar motsvarande inkomstpost.. Så det går ju inte lösa hela vägen.

Se'n vad gäller bensinpriset tycker jag det är för släpphänt från politiskt håll, som med bankväsendet.

När man höjer bensinpriset är det för att oljan och/eller dollarn blivit dyrare, men när sedan oljan blir billigare vill man inte sänka eftersom man "måste ta höjd för eventuella ytterligare höjningar". Hur fan går det ihop. Höjer man för att något blir dyrare får man väl också sänka när vad det än må vara sjunker i pris? Men nej.. Politikerna håller käften för högre pris innebär mer moms, och följaktligen även högre punktskatt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Eller bara omfördela nya skatteintäkter på ett vettigt sätt. Hur är jag som bilist hjälpt av den senaste bensinskattehöjningen som skulle gå till skolan? Har man körkort så är man väl i 9/10 fall färdig med skolväsendet?

Fast nu är det ju just skatter vi pratar om och som sådana är de ju inte kopplade till en direkt motprestation gentemot den som betalar skatten. Ovanstående exempel missar enligt min mening hela poängen med ett skattesystem, om än att man i allmänhet kan ha synpunkter på fördelningen av skattemedel.

Permalänk
Medlem

Mitt största problem med alla små extra avgifter så som trängselskatt, avreglerad energimarknad osv är att en stor del av de pengar vi betalar försvinner i ineffektivitet och ökad administration.

Orginalpoängen med skatt är just att försöka minska administrationen så att pengarna kan användas till bättre saker än att lägga 50 kr per 100kr du betalar i skatt på att se till att administrera så du får tillbaka exakt belopp (-50kr administration förstås) du lagt på skatten på andra områden...

Men med trängselskatt har du en hel cirkus med alla kameror och räkningar och anläggningar och överklaganden osv osv osv som kostar massvis av de pengar du betalar.

Men sålänge vi har populist politiker som styr så kommer de inte våga höja skatte % satsen utan leta efter alternativa sätt att få in pengar så som energiskatt och trängselskatter och andra avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Om du åker från Göteborg till Sundsvall åker du troligtvis via Essingeleden med bil om du behöver lite större packning med dig.
Men det är klart man kan ge en tjuga extra för den fantastiska upplevelsen.

Man kan ju tycka att skatterna som täcker alla andra vägar i sverige också borde täcka den viktigaste vägen som också blir billigast, utslaget per bilpassage. Men eftersom det är genomförbart , enkelt sätt att få in massvis med pengar så är det ett lätt val. Att använda sig av sunt förnuft, logik, moral osv osv är ingenting som väger tyngre än $$$

Varför ska man åka via Stockholm om man kommer från Göteborg och ska till Sundsvall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Mitt största problem med alla små extra avgifter så som trängselskatt, avreglerad energimarknad osv är att en stor del av de pengar vi betalar försvinner i ineffektivitet och ökad administration.

Orginalpoängen med skatt är just att försöka minska administrationen så att pengarna kan användas till bättre saker än att lägga 50 kr per 100kr du betalar i skatt på att se till att administrera så du får tillbaka exakt belopp (-50kr administration förstås) du lagt på skatten på andra områden...

Men med trängselskatt har du en hel cirkus med alla kameror och räkningar och anläggningar och överklaganden osv osv osv som kostar massvis av de pengar du betalar.

Men sålänge vi har populist politiker som styr så kommer de inte våga höja skatte % satsen utan leta efter alternativa sätt att få in pengar så som energiskatt och trängselskatter och andra avgifter.

En dimension till är väl att administrativ cirkus skapar jobb. Någon stackare måste ju sitta och kolla kamerorna, de ska repareras, överklaganen osv ska behandlas... Nu vet jag inte hur många jobbtillfällen det blir men det minskar ju arbetslösheten lite. Den effekten får man ju inte om man bara lägger på 2.50Kr på kommunalskatten för alla som bor i stockholm. Men det är väl lite olika skolor. Personligen gillar jag inte åtgärder som leder till ökad administration även om det skapar jobb. Visst, de som får jobb blir väl glada men det skapar ju lidande för alla andra inblandade.

Se'n får vi inte glömma att det är väljarna som röstar på nötterna som sitter där. Jag tror att vi behöver folkbildning i grundläggande retoriska knep osv för att lättare kunna förstå skillnaden på när en politiker har en vision och när denne mest vill ha en våning på Karlaplan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fastback:

I mitt tycke (som Stockholmare som även har besökt ett flertal andra större städer i Europa, Asien etc.) har Stockholm en välfungerande lokaltrafik med visst undantag stundvis för pendeltåget.

Att avgiftsbelägga Essingeleden är dock ren och skär idioti. Personligen är jag för trängselskatt in och ut till stadskärnan/"förbi tullarna". Här är lokaltrafiken väl utbyggd med tät turtäthet och väljer man bilen på väg till/från jobbet är man troligtvis något bekväm av sig. Bor man däremot norr om staden och arbetar i de södra förorterna eller vice versa är lokaltrafiken många gånger inte längre ett lika uppenbart val med restider som ibland kan vara mångdubbla de med bil (med köer inräknat). Att nu avgiftsbelägga ett stort antal människors arbetsresa med 1200 kr i månaden kan nog slå hårt mot många med redan idag ansträngd ekonomi.

1200 kr i månaden är väl inte ett skit.
Om jag som bor i Västerås skulle komma på den idiotiska idén att jobba i Stockholm, (som jag nu faktiskt gjort men har tjänstebil och behöver inte åka in till kontoret då jag har kontor hemma.), men om vi nu betänker att jag inte haft tjänstebil och skulle ta mig till exempel Hammarby och jag vill åka kollektivt dit så skulle det kosta mig massor mer än bara 1200 kr.
Just nu skulle ett månadskort kosta mig 2900 kr. Då får jag endast komma till Stockholms Central. Ska jag sen vidare mot Hammarby så behöver jag också ett SL-kort för 790 kr. Alltså sammanlagt 3690 kr/mån. Skulle nog slå ännu hårdare om man hade ansträngd ekonomi. Har jag sen otur att min Sambo också skulle vilja jobba i Stockholm så pratar vi dubbla den summan. Det är över 7000 kr/månad, skulle kunna göra en jädra massa roligt för de pengarna istället för att tillbringa fyra timmar på buss och tåg varje dag.

Kommer sen också garanterat råka ut för ett antal förseningar för att komma till jobbet och resan kommer ta drygt 2 timmar. Ni i Stockholm klagar alltid över era kostnader för kollektivt men tycker ni ska hålla käften helt enkelt och se hur det ser ut i världen utanför er stad.
Tänk då också att för ert SL-kort så kan ni åka från Nynäshamn i söder till Hallstavik i norr. Nykvarn i Väster (tror jag) till Norrtälje i Öster. För det betalar ni 790 kr. Jag skulle betala nästan 3000 kr för att endast få åka mellan Västerås och Stockholm.

Ni har dessutom bussar, pendeltåg och tunnelbana som går med korta intervaller. Skulle jag missa mitt ena tåg så får jag vänta mellan en halvtimme till en timme och jag bor ändå inte på landet. De som bor i mindre orter i detta land (har gjort det också) har kanske ingen buss alls eller någon tur på morgonen och någon tur på kvällen.

Bättre att lägga alla kostnader för era vägar och trafikproblem på era skatter istället för att få oss utanför Stockholm att betala skiten.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10