Swefilmer misstänks dragit in miljontals kronor på olovlig strömning

Permalänk
Melding Plague

Swefilmer misstänks dragit in miljontals kronor på olovlig strömning

Polisen misstänker att piratsajten Swefilmer tjänat storkovan på att gratis tillhandahålla upphovsrättsskyddade filmer och tv-serier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om detta kan bevisas, blir det existensminimum några år framöver för ägaren i så fall?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om de ryker på brott mot upphovsrättslagen eller om det kan bli skattebrott. Tror inte de skattat dessa pengar.

Visa signatur

Hemmadator | Intel Core2Duo E8400 3GHz | 2048MB RAM 800MHz | ATI Radeon HD5750 512MB | ASUS P5QPL-AM | Corsair CX430 430W | Western Digital Caviar Blue 500GB | Seagate Barracuda 500GB | Intel 330 128GB |
Skoldator | Intel Core I7 950 3.06 GHz | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 | ASUS GeForce GTX 465 1GB | ASUS P6T SE | OCZ MODXSTREAM PRO 700 WATT | CM Storm Scout |

Permalänk
Medlem

jösses..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Det är ju när folk tjänar pengar på det som det svårt att försvara, åtminstone när det kommer till att streama material.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Om man driver en shady streamingsite, borde man inte ha sina miljoner på något utländsk nummerkonto eller i bitcoin istället för vanliga bankkonton som polisen kan spärra?

Permalänk
Medlem

Ungefär såhär räknar åklagare och polis intäkter för websiter man ska åtala. Idioter!
https://www.youtube.com/watch?v=eTOKXCEwo_8&feature=player_de...

Klipp: Håkan Roswall räknar fel (medvetet?) under PirateBay -rättegången.

Permalänk
Medlem

Är det 13 miljoner i intäkter eller i vinst?
Det låter som lite väl mycket om det är i vinst.

Permalänk
Medlem

"– Swefilmer har orsakat "stor" skada"

eller hur, säkert många familjer som har splittrats

Permalänk

Tycker det är rätt illa att sajter tjänar pengar på fildelandet. Samt alla fake-dejtings banners som måste väl betala ordentlig summa för att få synas.

Minns när Netflix blev internationellt så fanns det "Pay $6.99 a month to remove the guilt" banners på piratsajter. Det är bra användning av reklam i mitt tycke som var nog väldigt effektiv i slutändan.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Det största problemet är ju att dom som driver sidan har tjänat pengar på det. Ingen här kan säga att det inte är fel eller?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Mmmm.. Säkert ren vinst med. För det kostar ju inget att drifta servrar och grejer heller.

Se'n vet vi ju av erfarenhet att upphovsnissarna saknar grundläggande kunskaper i matte så det där skulle jag nog ta med några gruvor salt.

Även om allt är ren vinst tycker jag för den delen han kan få behålla pengarna. Han har spridit mycket glädje till väldigt många på (möjligen) några fås bekostnad, som för den delen redan har det gott ställt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det var väl ganska självklart att de tjänat pengar?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Är det 13 miljoner i intäkter eller i vinst?
Det låter som lite väl mycket om det är i vinst.

Vad spelar det för roll? Är som att diskutera hur mycket en langare egentligen dragit in eftersom det kostar pengar att smuggla drogerna ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mmmm.. Säkert ren vinst med. För det kostar ju inget att drifta servrar och grejer heller.

Se'n vet vi ju av erfarenhet att upphovsnissarna saknar grundläggande kunskaper i matte så det där skulle jag nog ta med några gruvor salt.

Även om allt är ren vinst tycker jag för den delen han kan få behålla pengarna. Han har spridit mycket glädje till väldigt många på (möjligen) några fås bekostnad, som för den delen redan har det gott ställt.

Vilka är det som har gott ställt? Vad är det för människor som arbetar på till exempel ett filmbolag? Är det bara skådespelare, regissörer, producenter och direktörer? Finns inga andra människor som kan tänkas arbeta på ett filmbolag, till exempel snickare, städare, datatekniker, svetsare, sminköser etc? Har dessa människor också det gott ställt?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte helt gratis att hålla en streaming sida i drift heller även om de bara länkade till filmerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas_jj:

Vad spelar det för roll? Är som att diskutera hur mycket en langare egentligen dragit in eftersom det kostar pengar att smuggla drogerna ...

Det spelar väl all roll? Om ämnet är hur mycket pengar som har "dragits in" så tycker jag att det är högst relevant huruvida det är inkomst eller vinst.
Vad betyder "dragit in" i sammanhanget?
Det är ju - i min åsikt - ett allvarligare brott om någon har haft för avsikt att vara vinstdrivande på andras upphovsrättsskyddade material.

Angående ditt eget exempel: varför vore det fel sak att diskutera, om så vore fallet? Eller irrelevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Vilka är det som har gott ställt? Vad är det för människor som arbetar på till exempel ett filmbolag? Är det bara skådespelare, regissörer, producenter och direktörer? Finns inga andra människor som kan tänkas arbeta på ett filmbolag, till exempel snickare, städare, datatekniker, svetsare, sminköser etc? Har dessa människor också det gott ställt?

Oavsett om de har det eller inte så lär inte de yrkeskategoriernas plånböcker påverkas av ett filmbolags ekonomi. De är för långt ner i kedjan, så den jämförelsen haltar ju. Det är inte så att en snickare som fixat kulisser till en film som drar in miljarder tjänar mer än en som jobbat på en mer måttligt framgångsrik film. De får vanlig lön.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Dessa snickare å sminköser mm borde få tillgång till dessa pengar istället för direktörerna

Permalänk
Medlem

Är det någon som sett videon på Youtube?
Rena "självmatyrs-videon".
Han verkar vara mer orolig för att hemsidor med många "likes" försvinner än vad som kan hända om (när?) han döms.
Jag tvivlar på att denna rättegången får lika mycket medial uppmärksamhet, men domen blir nog i samma klass med TPB-rättegången.

Passa på att ta en titt snabbt, det är antagligen upphovsrättligt skyddad musik som spelas i bakgrunden

Permalänk
Medlem
Skrivet av md7:

Vilka är det som har gott ställt? Vad är det för människor som arbetar på till exempel ett filmbolag? Är det bara skådespelare, regissörer, producenter och direktörer? Finns inga andra människor som kan tänkas arbeta på ett filmbolag, till exempel snickare, städare, datatekniker, svetsare, sminköser etc? Har dessa människor också det gott ställt?

Nu börjar violinerna spela...
De arbetar för en döende bransch. Om branschen inte är profitabel så skall den dö ut enligt marknadsekonomins principer.
Man bör inte göra fildelning olaglig som metod bara för att ge en bransch konstgjord andning.

Men vänta lite! Filmbranschen lever och frodas trots fildelningen! Du måste ha lite perspektiv; Jämför streaming/fildelning mot Kasettbandens tid. Det var samma snack då.
Branschen har alltid varit emot någon vindkvarn a-la Don Quijote. Men aldrig har branschen tagit någon verklig skada eller ens slutat att växa.
Om man är lite realistisk så kan man se bortom rätt och fel enl. laglig bedömning.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det någon som sett videon på Youtube?
Rena "självmatyrs-videon".

Jag håller med. Videon var så pinsam att det gjorde ont att se den

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Det största problemet är ju att dom som driver sidan har tjänat pengar på det. Ingen här kan säga att det inte är fel eller?

Beror på vem som laddar upp materialet.
Vägverket straffas inte när narkotikasmugglare använder deras vägar; men Sverige har för vana att när man inte hittar den skyldige så "hittar man på" en skyldig, sinnessjuk mentalitet egentligen utav flera anledningar, mest för att det inte är konsekvent.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mmmm.. Säkert ren vinst med. För det kostar ju inget att drifta servrar och grejer heller.

Se'n vet vi ju av erfarenhet att upphovsnissarna saknar grundläggande kunskaper i matte så det där skulle jag nog ta med några gruvor salt.

Även om allt är ren vinst tycker jag för den delen han kan få behålla pengarna. Han har spridit mycket glädje till väldigt många på (möjligen) några fås bekostnad, som för den delen redan har det gott ställt.

Varför inte skänka pengar till honom då? Det är ju inte speciellt hedervärt att sitta och säga att det är klart han ska ha pengar när det är någon annan som drabbas. Om du tycker han ska ha pengar så är det ju bara att ge honom. Det skulle betyda bra mycket mer än att rent godtyckligt kasta ur sig regler som inte stöds av rikets lagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det någon som sett videon på Youtube?
Rena "självmatyrs-videon".
Han verkar vara mer orolig för att hemsidor med många "likes" försvinner än vad som kan hända om (när?) han döms.
Jag tvivlar på att denna rättegången får lika mycket medial uppmärksamhet, men domen blir nog i samma klass med TPB-rättegången.

Passa på att ta en titt snabbt, det är antagligen upphovsrättligt skyddad musik som spelas i bakgrunden

Får nog sätta dig i hans sits, tror inte riktigt han har förstått vad som händer än. Man märker ju på han väldigt tydligt att bara prata verkar svårt. Han har säkert blitt behandlad som en riktigt kriminell person den senaste veckan bara genom att han sitter vid en dator.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Nu börjar violinerna spela...
De arbetar för en döende bransch. Om branschen inte är profitabel så skall den dö ut enligt marknadsekonomins principer.
Man bör inte göra fildelning olaglig som metod bara för att ge en bransch konstgjord andning.

Men vänta lite! Filmbranschen lever och frodas trots fildelningen! Du måste ha lite perspektiv; Jämför streaming/fildelning mot Kasettbandens tid. Det var samma snack då.
Branschen har alltid varit emot någon vindkvarn a-la Don Quijote. Men aldrig har branschen tagit någon verklig skada eller ens slutat att växa.

Jag håller med. Videon var så pinsam att det gjorde ont att se den

Men skärp dig nu. Det vet ju alla att just "kreativa" yrken är undantaget sådanna principer. Hur kan du ha mage att komma här och begära att de ska skaffa andra/extra jobb om de inte är nöjda med inkomsterna? Sådant är reserverat för precis alla andra brancher men inte när man sysslar med upphovsrättsskyddade verk. Att du inte skäms!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Det är ju bra att Sweclockers som oberoende media skriver en rättvis artikel om detta.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att aldrig någonsin faktiskt ens besökt sidan i fråga?

Permalänk
Medlem

Kostar en hel del att drifta servrar som kräver stora mängder bandbredd, men man kan ju inte riktigt försvara dem när det gäller den del av inkomsten som är ren vinst när de inte äger materialet som driver trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Är jag ensam om att aldrig någonsin faktiskt ens besökt sidan i fråga?

Nej

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig försvinna. Så länge det är obekvämt för människor att se filmerna dom vill se så kommer det bekväma alternativet vinna. Netflix är bekvämt finns på allt i stort sett. HBO är inte tillräckligt bekvämt och bio är värdelöst. Ta bort dom långa väntetiderna på bio till bd till streaming. Typ ändå bara stofiler som jag som vägrar kompromissa med kvalitet och väntar på BDs.