Medlem retro-testar AMD 5x86, Intel 486 och Intel Pentium

Permalänk

Är det en Nokia 5110 jag skådar uppe på den vänstra burken? I så fall vill jag nominera filmen till en Oscar för bästa produktionsdesign.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

@addman:

En sak JAG inte saknar från den tiden är Low-mem/High mem problem. Va tvungen att boota från diskett med moddade autoexec.bat/config.sys filer

I dos 6.22 (och kanske i någon tidigare version också?) så kunde man bygga egna bootmenyer så kan kunde välja mellan olika specialapassade autoexec.bat och config.sys..
Man kände sig rätt nöjd med sig själv när man fått till det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Trodde inte att Pentium 60 krossade de äldre processorerna då hårt som den gjorde.

Första processorn här var en AMD K5 på 100mhz från 1995 och 16mb ram. Senare uppgraderades den till 32mb och ett 2mb 3d-kort (tror det var ett VIA?). Ingen aning vad den skulle hamnat i testet, antagligen en bra bit över med tanke på att den var en senare generation.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av thomas_skane:

Trodde inte att Pentium 60 krossade de äldre processorerna då hårt som den gjorde.

Första processorn här var en AMD K5 på 100mhz från 1995 och 16mb ram. Senare uppgraderades den till 32mb och ett 2mb 3d-kort (tror det var ett VIA?). Ingen aning vad den skulle hamnat i testet, antagligen en bra bit över med tanke på att den var en senare generation.

Om jag inte minns helt fel var AMD K5 generellt sett något snabbare än Pentium P5C (generationen efter P5, som är med i testet). Lanserades dock senare än P5C.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Är det en Nokia 5110 jag skådar uppe på den vänstra burken? I så fall vill jag nominera filmen till en Oscar för bästa produktionsdesign.

Hehe nej det är en Nokia 1610. Något äldre än 5110

Permalänk
Avstängd

Grymnt

Riktigt rolig video, mer än ett gammalt minne gav sig till känna. Vore kul med flera sådana videos

Permalänk

detta får mig att minnas hur skönt det var att inte vara uppkopplad.
vilka minnen

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0