Reparation garanti och licens

Permalänk
Avstängd

Reparation garanti och licens

har funderat på det där ....Låt oss säga att jag köper en dator idag som inte är något märke som dell hp o.s.v av en firma som säljer modeller dom bygger själv och har windows 8 licens uppgraderar till 10 oem och moderkortet pajar firman byter ut det på garanti gratis

...blir licensen förverkad då ??
...funkar det med identiskt moderkort att vidare använda licensen ??
...vad händer om man har Whatever z97x och efter reparation får whatever z97x v2 då första utgått
...vem står för kostnaden för operativsystem kunden som lämnat in garanti ärende eller firman om licensen blir förverkad på det här viset ??
...kan man återaktivera licensen eller få ny om det handlar om reparation ??

känns som det kan bli stor kostnader för kunder gällande garantiärenden/reparation för moderkort dör ibland och kan vara av sig själv eller nån tappat en öl över datorn till åska så är nyfiken på hur det fungerar i sånna scenarion för det känns absurt att behöva köpa nytt os om nått sånt inträffar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

har funderat på det där ....Låt oss säga att jag köper en dator idag som inte är något märke som dell hp o.s.v av en firma som säljer modeller dom bygger själv och har windows 8 licens uppgraderar till 10 oem och moderkortet pajar firman byter ut det på garanti gratis

...blir licensen förverkad då ??
...funkar det med identiskt moderkort att vidare använda licensen ??
...vad händer om man har Whatever z97x och efter reparation får whatever z97x v2 då första utgått
...vem står för kostnaden för operativsystem kunden som lämnat in garanti ärende eller firman om licensen blir förverkad på det här viset ??
...kan man återaktivera licensen eller få ny om det handlar om reparation ??

känns som det kan bli stor kostnader för kunder gällande garantiärenden/reparation för moderkort dör ibland och kan vara av sig själv eller nån tappat en öl över datorn till åska så är nyfiken på hur det fungerar i sånna scenarion för det känns absurt att behöva köpa nytt os om nått sånt inträffa

Rätta mig om jag har fel men uppgraderar man från en w8 oem-licens får man en w10 oem-licens och upgraderar man från en w8 retail så får man en w10 retail.

Så.. Problemet är ju desamma oavsett om du har en w8 oem eller en w10 oem? ^^

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Rätta mig om jag har fel men uppgraderar man från en w8 oem-licens får man en w10 oem-licens och upgraderar man från en w8 retail så får man en w10 retail.

Så.. Problemet är ju desamma oavsett om du har en w8 oem eller en w10 oem? ^^

Om gratisuppgraderingen skriver Microsoft så här (min markering i fetstil):

Citat:

Is the upgrade really free?

Yes, it’s free. This is a full version of Windows, not a trial or introductory version. It is available for a limited time: you have until July 29, 2016 to take advantage of this offer. Once you upgrade, you’ll have Windows 10 for free on that device.

http://www.microsoft.com/en-US/windows/windows-10-faq

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Om gratisuppgraderingen skriver Microsoft så här (min markering i fetstil):
http://www.microsoft.com/en-US/windows/windows-10-faq

Jag hittade också detta på samma sida:

"Can I reinstall Windows 10 on my computer after upgrading?
Yes. Once you’ve upgraded to Windows 10 using the free upgrade offer, you will be able to reinstall, including a clean install, on the same device. You won’t need a product key for re-activations on the same hardware. If you make a meaningful change to your hardware, you may need to contact customer support to help with activation. You’ll also be able to create your own installation media like a USB drive or DVD, and use that to upgrade your device or reinstall after you’ve upgraded"

Så verkar som att det alltid är "typ" retail?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Ja det verkar inte vara någon skillnad mellan retail eller oem baserat på den texten iallafall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ok men det är bra i så fall hade annars kunnat ställa till med en massa trassel ..och vet jag har fått ringt så någon gång fast med någon xp kanske var vista nyckel i det fallet

Tankegången jag hade var lite vad som räknades som samma device vid ändringar och reparation men i så fall verkar det lungt och att jag tog med uppgradering från 8 till 10 om det skulle bli bråk mellan kund och säljare i ett sådant scenario att licensen måste betalas och av vem då säljaren e.v. skulle kunna argumentera att köparen stod för kostnaden för dom inte använder systemet datorn levererades med men som sagt då verkar det lungt och är som det varit med tidigare versioner så tack för svaren

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w