Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizz:

Har fortfarande inte fått meddelande om att jag kan uppgradera, är något fel då eller är det likadant för andra?
Update har misslyckats uppgradera till windows 10 många gånger

Det går att uppgradera utan problem genom att ladda ner ISO istället och köra därifrån. Funkade för mig.

https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Permalänk
Medlem

Folk som har OEM licens får Windows 10 OEM licens och kan ej byta moderkort t.e.x

Dom som har Retail licens får Windows 10 Retail Licens

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Så jag MÅSTE uppgradera först, sen kan ja tanka hem ISO och installera om en REN kopia av Win10 utan key?

Ja, men har du väl gjort det en gång kan du installera rent hur många gånger du vill se'n, förutsatt att moderkortet är samma.

Skrivet av 100mbit:

Att man byter modekort är ju relativt vanligt hur blir det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom licensen är knuten till moderkortet så antar jag att man får skaffa ny licens till ett nytt moderkort. Licensen är ju "per dator" inte per person.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

när man ska installera windows 10 från usb är det då uefi man ska välja ? eller legacy ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icermann:

Det verkar vara många här som är övertygade om att en uppgradering till Windows 10 inte går att använda om man byter / uppgraderar datorn. Så länge man inte har en OEM-version av Windows 7/8 så verkar alla källor jag hittar tyda på att det ska gå utmärkt, har man OEM tillåter väl inte licensen flytt oavsett.
Är det någon som har någon länk som tyder på motsatsen?

"What happens if I change my motherboard?
As it pertains to the OEM license this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it."

"Q. If I purchased my copy of Windows 7 or 8/8.1 as a retail license from either a brick-and-mortar store or an online store, then I upgrade to Windows 10, can I transfer that upgrade to a new computer under the retail licensing?
A. YES"

http://answers.microsoft.com/en-us/insider/wiki/insider_wintp...
http://winsupersite.com/windows-10/windows-10-upgrade-and-ins...

OEM är inte längre bundet till moderkort sedan win8 och nyare. Jag har win8 och har bytt moderkort två gånger med min licens, aktiverar utan minsta lilla problem i win8.
De svarar "YES" på att det går alldeles utmärkt, UNDER FÖRSTA ÅRET.

Om de stämmer som de säger att man bara kan uppgradera under första året så kommer det vara kört sedan, och för att få en clean install måste du gå hela fina vägen som jag skrev tidigare.

Installera win7/8/8.1 -> aktivera -> uppgradera win10 -> clean -> installera win10

Lagom kul att behöva göra det varje gång..

Skrivet av Ozzed:

Ja, men har du väl gjort det en gång kan du installera rent hur många gånger du vill se'n, förutsatt att moderkortet är samma.

Eftersom licensen är knuten till moderkortet så antar jag att man får skaffa ny licens till ett nytt moderkort. Licensen är ju "per dator" inte per person.

Skrivet av Bazisten:

Folk som har OEM licens får Windows 10 OEM licens och kan ej byta moderkort t.e.x

Dom som har Retail licens får Windows 10 Retail Licens

Detta gäller endast om du sitter på Win7 OEM, som är bundet till moderkort. Win8 och nyare kan flyttas
Jag sitter själv på win8 OEM och har bytt moderkort flera gången och aktiverar utan problem.
Och nej, du får ingen Win10 licens överhuvudtaget. Du fingerprintkopplar ditt system till att aktiveras i win10, men din licens är fortfarande vad den var innan.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

@Schnuggles:
Nya drivisar laddades ner via update (dock inte de senaste)
Installerade om (clean install) och det fixade sig.
Måste skaffa PRO så att man kan få lite kontroll över installationsprocessen.

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Medlem

Det enda jag är missnöjd över är att man inte kan avinstallera eller avaktivera vissa Windows Apps, t.ex Xbox.
Annars har det fungerat hur bra som helst, inga problem med drivrutiner eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men har du väl gjort det en gång kan du installera rent hur många gånger du vill se'n, förutsatt att moderkortet är samma.

Eftersom licensen är knuten till moderkortet så antar jag att man får skaffa ny licens till ett nytt moderkort. Licensen är ju "per dator" inte per person.

Däremot är det ju sagt att retail-versioner skall uppgraderas till retail-version. Alltså du får byta dator hur mycket du vill, så länge du bara använder licensen på en dator i taget eller för dreamspark/msdnaa-licenser två datorer i taget. Ska bli intressant och se längre fram hur det blir med detta när folk börjar byta datorer. Kommer garanterat bli mycket strul.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Det kvittar om licensen är kopplad till ditt moderkort. Jag bytte från en raidarray till två separata hårddiskar, och då kändes inte min licens igen längre.

Det gick inte heller att klicka på aktivera, utan den hänvisade bara till att licensen inte var för windows 10 och man behövde köpa en ny i affär.

Det jag syftar på är att microsoft själva har gått ut och sagt att du inte får din licens uppgraderat eller kopplad mot win10 på något sätt, det enda den gör är att kollar:
1. Har du win7/8/8.1
2. Är ditt windows aktiverat?

Om JA på båda, koppla exakt hårdvara i datorn till en aktiverad win10-licens.

Gör du då en clean install fungerar det bra, men byter du något i datorn så kommer den inte längre känna igen din fingerprint.

Då måste du installera ditt OS som nyckeln gäller för, aktivera igen, uppgradera igen, för att sedan göra en clean install med w10 igen.

EXAKT det ovan fick jag göra igår.

Hade detta varit ett år framåt i tiden skulle inte steget "uppgradera" fungera, och därmed skulle jag sitta fast på win8 igen.

Jag håller verkligen inte med på den här punkten. Jag köpte Win8 för typ 800 spänn, har aldrig haft så mycket problem med ett OS som jag haft med win8. Bara hur de släppte win8.1 "gratis" utan att ge win8-användare möjlighet att uppgradera sin nyckel till win8.1.

Jag håller inte ens med om att det är en gratis uppgradering, jag skulle snarare kalla det en gratis DEMO-version som du får köra tills du byter dator eller något i datorn.

Ja, det blir omständlig process varje gången om det stämmer men oftast så installerar man inget nytt OS så värst ofta sen är det som jag sa, viktigt att hålla de riktiga W10 licenserna värdefulla. Ja, MS kunde löst detta bättre men jag är fortfarande nöjd i nuläget och får se vad detta innebär i framtiden.

Enligt min farsa har han kunnat installera OEM nyckel från laptop till en stationär. Måste bara ringa MS. Så jag vet inte hur strikt det är med låst till hårdvara som många säger.

Permalänk
Medlem

@WoG:

Har du uppgraderat en gång är ju din licens windows 10 sedan .. förstår inte varför de skulle nedgradera den efter ett år ?

Alltså har du en full retail win 10 även i fortsättningen...

Visa signatur

I7 4790K | 16 gb | Gigabyte 980 | 1TB Evo 840 | Node 304 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

@WoG:

Har du uppgraderat en gång är ju din licens windows 10 sedan .. förstår inte varför de skulle nedgradera den efter ett år ?

Alltså har du en full retail win 10 även i fortsättningen...

Nope. Helt fel.
MS har själva gått ut och sagt det, du får INTE någon win10-licens uppskapad till dig.

Din licens är och förblir vad den är.

Det är till exempel helt omöjligt för mig att installera clean win10 och skriva in min licensnyckel för win8, den säger att det är en felaktig nyckel. Trycker jag istället "skip" så känner den igen min fingerprint på moderkort+hårdvara och aktiverar automatiskt när installationen är klar.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av vongen:

@WoG:

Har du uppgraderat en gång är ju din licens windows 10 sedan .. förstår inte varför de skulle nedgradera den efter ett år ?

Alltså har du en full retail win 10 även i fortsättningen...

Han menar väl ändå att. Om man nu efter ett år byter t.ex. GPU så kommer han behöva göra en ominstallation och då får han inte W10 utan W7/8/8.1?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Jag gillar Windows 10. Detta borde Microsoft ha släppt från början.
Kommer definitivt att köpa en fullversion av Windows 10 Pro senare när det släpps. Under tiden kör jag med den jag fick via min uppgradering från Windows 7 Professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, men har du väl gjort det en gång kan du installera rent hur många gånger du vill se'n, förutsatt att moderkortet är samma.

Eftersom licensen är knuten till moderkortet så antar jag att man får skaffa ny licens till ett nytt moderkort. Licensen är ju "per dator" inte per person.

Ne jag undrar om man kan köra en ren installation DIREKT istället för att uppgradera först... Slippa 1 steg liksom

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Jag gillar Windows 10. Detta borde Microsoft ha släppt från början.
Kommer definitivt att köpa en fullversion av Windows 10 Pro senare när det släpps. Under tiden kör jag med den jag fick via min uppgradering från Windows 7 Professional.

Varför vill du köpa win 10 pro när du redan har uppgraderat? Är det till annan dator eller finns det fördelar med pro versionen som motiverar ett köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av davvarn:

Något jag också har märkt är att jag får problem med nätverkskortet inuti Oracle Virtualbox.
Felmeddelande: http://i.imgur.com/sAdXp6v.png
Och när jag går till inställningar så finns det ingenting i scroll-listan vid Name:

Gissar att den virtuella lådan är skapad innan W10. Därav att namn/GUID på det NIC som den är bunden mot inte längre finns. Testa om du kan ta bort/ändra nät-inställningar. Spara, öppna igen o välj tillbaks, så att du får in namnet på NIC:et från Win 10.

// Lazze

Permalänk
Medlem

Stängde av animationerna, blev störigt rätt fort hur långsamt det är.
Däremot är det andra element som är fruktansvärt långsamma, ex om när man klickar på tiden för att få fram kalendern, eller ljudet i tray.
Är en liten delay när man klickar innan det kommer fram, så sjukt dåligt kodat.
Prova ex spamma ljudikonen med vänsterklick ;> Slooooow.

Permalänk
Skrivet av hznn:

Ne jag undrar om man kan köra en ren installation DIREKT istället för att uppgradera först... Slippa 1 steg liksom

Nej du måste uppgradera först, sedan en clean install.

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Jag gillar Windows 10. Detta borde Microsoft ha släppt från början.
Kommer definitivt att köpa en fullversion av Windows 10 Pro senare när det släpps. Under tiden kör jag med den jag fick via min uppgradering från Windows 7 Professional.

Varför skall du köpa när du redan har Win10?

Är den aktiverad så kan du göra en clean install bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Ne jag undrar om man kan köra en ren installation DIREKT istället för att uppgradera först... Slippa 1 steg liksom

Nej. Det går inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag använde mig av Windows uppdateringsprogram för att uppdatera till win10, varefter jag blåste ur hårddisken och körde en helt clean install. Mitt problem är att jag inte tror att jag aktiverade win10 efter uppdateringen, så jag misstänker att det är därför jag inte kan aktivera min nuvarande clean install, så att säga. Om någon kan svara på någon av de här frågorna hade jag blivit överlycklig!

1. Gäller den fria uppdateringen även för nycklar man har fått genom universitet, så kallade dreamspark-nycklar?

2. Om jag formaterar och drar in win7 igen, får jag fortfarande uppdatera gratis till win10 eller har det tåget gått?

3. Jag verkar sitta på Home edition trots att jag borde ha uppgraderat till Pro edition, kan det vara där skon klämmer? Jag har för mig att jag skapade en pro-skiva i media creation tool men jag kan ha råkat välja fel. Kan språkvalet eng(us)/eng(uk) göra att man inte får aktivera eller är det helt irrelevant?

Känns lite motigt att formatera allt igen för att inse att jag inte får en gratis uppdatering nu. I så fall ligger det nästan närmare till hands att bita ihop och köpa motsvarande ex jag har installerat

Stort tack för all typ av hjälp!

/Kristoffer

Visa signatur

En ogrundad optimism. En antirealism.

Permalänk
Medlem

Jag läste en intressant sak jag inte hört tidigare. Har någon här testat följande? '
http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/140...

"Edit: The product key changes once Windows 10 is installed, so make sure to run Speccy, and note the new one. Ohh, and something nice, you can download an ISO containing both 32 and 64-bit version with the Media Creation Tool. Source: just upgraded to 10, about to clean install.

Speccy (from piriform, the same guys who make Ccleaner) will show you your product key in the Operating system tab. They display it as "serial number", but it matches my product key. Perhaps it would be a good idea to run Speccy from windows 8 before upgrading, just in case, and then run it again in Win10 once upgraded and compare both numbers."

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luap:

Hej!

Jag använde mig av Windows uppdateringsprogram för att uppdatera till win10, varefter jag blåste ur hårddisken och körde en helt clean install. Mitt problem är att jag inte tror att jag aktiverade win10 efter uppdateringen, så jag misstänker att det är därför jag inte kan aktivera min nuvarande clean install, så att säga. Om någon kan svara på någon av de här frågorna hade jag blivit överlycklig!

1. Gäller den fria uppdateringen även för nycklar man har fått genom universitet, så kallade dreamspark-nycklar?

2. Om jag formaterar och drar in win7 igen, får jag fortfarande uppdatera gratis till win10 eller har det tåget gått?

3. Jag verkar sitta på Home edition trots att jag borde ha uppgraderat till Pro edition, kan det vara där skon klämmer? Jag har för mig att jag skapade en pro-skiva i media creation tool men jag kan ha råkat välja fel. Kan språkvalet eng(us)/eng(uk) göra att man inte får aktivera eller är det helt irrelevant?

Känns lite motigt att formatera allt igen för att inse att jag inte får en gratis uppdatering nu. I så fall ligger det nästan närmare till hands att bita ihop och köpa motsvarande ex jag har installerat

Stort tack för all typ av hjälp!

/Kristoffer

Samma installationsmedium skall gälla för Pro och Home, du väljer vilken du skall installera i installationen. Tog ett tag för mig att aktivera igår, antar att servrarna var/är överbelastade. Gick efter jag spammade lite. Men skulle det inte funka så är det "bara" att installera om din Windows 7 igen med din key och göra en uppdatering och aktivera innan du gör en clean install. Var rätt störande när jag skulle göra det igår och aktiverings-servrarna var så överbelastade. Fick gott vänta med att göra clean install till senare på kvällen.

Edit: Och ja dreamspark-licenser funkar, kör själv med två uppdaterade till 10 just nu. Fler skall det bli också.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Nej du måste uppgradera först, sedan en clean install.

Man kan dock inte bokstavligt talat gör en ren installation genom att formatera allt är jag ganska säker på. Men ja man kan göra det genom funktionen i Windows som är mer eller mindre ren. Kan ha fel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Man kan dock inte bokstavligt talat gör en ren installation genom att formatera allt är jag ganska säker på. Men ja man kan göra det genom funktionen i Windows som är mer eller mindre ren. Kan ha fel..

Det går att göra en helt clean install från ISO-filerna man kan ladda hem. Men du måste ha genomgått hela uppdaterings-processen först och aktiverat sen göra clean install. Gjorde det själv igår, funkar perfekt.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Man kan inte bokstavligt talat gör en ren installation genom att formatera allt är jag ganska säker på. Men ja man kan göra det genom funktionen i Windows som är mer eller mindre ren. Kan ha fel..

Efter att jag uppgraderat körde jag in via DVD skiva och bootade om startade om datorn och bootade därifrån och raderade alla partitioner och sedan skapade dom igen och formaterade igen och det gick bra.

Permalänk

Precis som WoG säger, när man väl aktiverat Windows 10 får man en ny dedikerad nyckel.
Status kan lätt ses över via CMD med kommandot slmgr.vbs /dlv
En trevlig present är att alla OEM licenser blir konverterade till retail.

Permalänk

Jag lyckades lösa mitt ljudproblem som innebar att headset inte fungerade korrekt med mic och ljud (ej USB).

Jag gick in och avinstallerade Realteks programvara under Program och Funktioner och använder windows generiska drivare, sen startade jag om datorn. Efter detta verkar det fungera. Kanske kan hjälpa någon annan som har liknande bekymmer.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Silver | ASRock P67 Extreme6 REV B3 | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB | Gigabyte Radeon HD 7950 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag läste en intressant sak jag inte hört tidigare. Har någon här testat följande? '
http://www.expertreviews.co.uk/software/operating-systems/140...

"Edit: The product key changes once Windows 10 is installed, so make sure to run Speccy, and note the new one. Ohh, and something nice, you can download an ISO containing both 32 and 64-bit version with the Media Creation Tool. Source: just upgraded to 10, about to clean install.

Speccy (from piriform, the same guys who make Ccleaner) will show you your product key in the Operating system tab. They display it as "serial number", but it matches my product key. Perhaps it would be a good idea to run Speccy from windows 8 before upgrading, just in case, and then run it again in Win10 once upgraded and compare both numbers."

Men har inte alla samma "Generic Key"? Vad jag har kunna sett så verkar allt ha samma nyckel efter man gjort upgrade to windows 10.
Eller genereras det en ny nyckel efter att man aktiverat Windows 10?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64