Permalänk
Medlem

PWM-styrning med 4 fläktar

Köpte nyligen fyra PWM-fläktar från Noctua, och vill styra dessa från mitt moderkort.

Hur gör jag detta? Finns det ett par PWM-uttag redo att koppla, eller måste man köpa en connector?

Moderkortet är P67A-GD55 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Har samma kort eller hade iaf samma till det brann upp eller nått igår. Tror inte det kortet stödjer full pwm tyvärr, funkade iaf inte via phankteks pwm hub!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte koll pa det kortet, men det kan vara vart att rota runt lite pa natet for att se om kortet stodjer PWM flaktar.

Jag kopte 4 PWM flaktar jag ocksa for att mitt kort hade 4 pins kontakter, men det visade sig att endast den primara CPU kontakten stodde PWM. Nar jag kopplade in en splitter pa den sa borjade det fungera (med nackdelen att alla flaktar foljer CPU profilen da men i mitt fall gor det inget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon70581:

Jag kopte 4 PWM flaktar jag ocksa for att mitt kort hade 4 pins kontakter, men det visade sig att endast den primara CPU kontakten stodde PWM. Nar jag kopplade in en splitter pa den sa borjade det fungera (med nackdelen att alla flaktar foljer CPU profilen da men i mitt fall gor det inget).

Låter lite vanskligt. Det har uppenbarligen fungerat, men jag hade inte vågat göra så. Drar man för mycket ström över en av fläktanslutningarna kan man släppa ut delar av den magiska blå röken som får elektronik att fungera.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

Låter lite vanskligt. Det har uppenbarligen fungerat, men jag hade inte vågat göra så. Drar man för mycket ström över en av fläktanslutningarna kan man släppa ut delar av den magiska blå röken som får elektronik att fungera.
B!

Den splitter jag använder plockar bara styrsignalen från kontakten, ström matas från en separat molextkontakt.

Permalänk
Medlem

Ah, då är det ju betydligt snällare mot moderkortet.
Det finns säkert en gräns för vad signalen kan hantera den med, men det problemet torde vara mer av typen att fläktar inte reagerar på PWM signalen, än att det kommer blå rök.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Har samma kort eller hade iaf samma till det brann upp eller nått igår. Tror inte det kortet stödjer full pwm tyvärr, funkade iaf inte via phankteks pwm hub!

Skickades från m.sweclockers.com

Tråkigt angående moderkortet..

Verkar som att den hubben har fått lite kritik, så jag hoppas felet ligger i den. Moderkortet ska ju ha PWM-kontakt, alltså bör det fungera.

Skrivet av anon70581:

Jag har inte koll pa det kortet, men det kan vara vart att rota runt lite pa natet for att se om kortet stodjer PWM flaktar.

Tänkte lösa det på samma vis, beställde följande splitter: http://m.miniinthebox.com/ak-cbfa03-45-pwm-fan-splitter_p9974...

Sålänge det är PWM så spelar det ingen större roll om det bara blir en enstaka profil, bättre än inget.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av CROE:

Tänkte lösa det på samma vis, beställde följande splitter: http://m.miniinthebox.com/ak-cbfa03-45-pwm-fan-splitter_p9974...

Sålänge det är PWM så spelar det ingen större roll om det bara blir en enstaka profil, bättre än inget.

Är 4 fläktar max per kontakt, eller finns det splitters med fler? Jag har inte lyckats hitta någon, men har kanske letat dåligt.
Mitt moderkort har endast en PWM-kontakt, så skulle behöva koppla in alla däri.

EDIT: Ser nu att vi har samma moderkort till och med, funkade det bra?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

@Dunder: jag har drivit 9st NF-F-12 på en PWM-kontakt under längre tid utan problem. Så möjligt är det, sen är det givetvis baserat på förhållande mellan MBs-maxström och fläkts förbrukning.

Permalänk
Medlem

Jag använder en sån här splitter 1->5 PWM. http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164598-akasa_...

Som sagt så får de ju själva strömmen via molex så det lär inte vara någon risk att det brinner upp.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av joel.wedberg:

@DunderKlumpen: jag har drivit 9st NF-F-12 på en PWM-kontakt under längre tid utan problem. Så möjligt är det, sen är det givetvis baserat på förhållande mellan MBs-maxström och fläkts förbrukning.

Bör man försöka hitta en större splitter då, eller kan jag köra en "4-split" och sen dela varje kontakt en gång till? (Rörigt värre )

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

@Dunder:

Ge mig din adress via PM så kan jag skicka vägen en splitter jag har

Permalänk

@CROE: Jag driver 2 st. NF-A14 + 2 st. NF-F12 som intag - kopplade via 2 st. y-split kablar och 1 st. förlängningskabel - på 1 uttag på moderkortet pga att det endast finns 3 fläktuttag som går att styra via BIOS. Fungerar finfint. Alla fläktar har ju ändå samma rotationshastighet (300-1500 RPM). Har dock inte samma moderkort som du.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av joel.wedberg:

@DunderKlumpen:

Ge mig din adress via PM så kan jag skicka vägen en splitter jag har

Tack för det, smidigt att kunna styra så många fläktar samtidigt! Jag kan däremot inte hitta någonstans att köpa den kabel man behöver ha till, en 4-pin till 4-pin + molex.

Någon som haft samma problem och vet vart det går att få tag på? Har sökt både hos svenska butiker och ebay, utan någon lycka
Är det något man enkelt kan snickra ihop själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl bara matarspänning, alltså röd & svart som ska kopplas på en molex, så man slipper dra allt via moderkortet. I så fall är det ju en enkel sak att bygga själv.
B!

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är väl bara matarspänning, alltså röd & svart som ska kopplas på en molex, så man slipper dra allt via moderkortet. I så fall är det ju en enkel sak att bygga själv.
B!

Jo, det borde väl vara så, och molex-kontakter har man ju gott om från alla byggen som gjorts... Men samtidigt vore det surt att kortsluta något

Visa signatur