Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde också en uppdatering, följt av en "clean installation" via USB.
Nu när jag kommit in i windows, efter att ha hoppat över alla steg där man ska registera nyckeln så är windows nu ej aktiverat. Jag har också nyckeln "3V66T" i slutet...
Någon som vet en lösning på detta?

Pratade med en från Microsoft idag som sa att det inte går att göra en "clean installation" om man inte köpt Widndows10. Detta kan ju inte stämma, vore helt horibelt implementerat av Microsoft?

MVH

Skrivet av Taft:

Märkligt, jag gjorde installation via uppgradering och den aktiverades utan problem. Nu gjorde jag installation via ISO och tog SKIP när den frågade efter cd nyckel, sen frågade den igen när installation var färdig så tog jag att jag skulle skriva in de senare.

Nu när installation är färdig så är inte Windows aktiverad, jag trodde att den skulle göras automatiskt. Tittar jag på de sista fem siffror så verkar det stämma med den nyckel jag hade till Windows 8. Men tidigare med uppgradering så var nyckel 3V66T.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Skrivet av Moli:

Pratade med en från Microsoft idag som sa att det inte går att göra en "clean installation" om man inte köpt Widndows10. Detta kan ju inte stämma, vore helt horibelt implementerat av Microsoft?

MVH

Låter mysko, min är aktiverad iallafall. Vi får se om den kanske ändrar sig och blir oaktiverad plötsligt? Hoppas inte....

Permalänk

@Moli:

Som sagt prova: "Go to Store" i inställningar -> Uppdateringar &Säkerhet -> Aktivering.

Efter det hoppade det igång för mig.

EDIT: De på MS supporten verkar ju ha NOLL KOLL. Känns mest som de trollar runt och får betalt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

@Moli:

Som sagt prova: "Go to Store" i inställningar -> Uppdateringar &Säkerhet -> Aktivering.

Efter besökt den webbplatsen hoppade det igång för mig.

Jag gjorde besöket men hände ingenting, däremot klickade jag på uppgradera till PRO (bredvid kunde man köpa för ca 1200) och nu har jag Aktiverings knappen men misslyckades att aktivera. Plötsligt så är cd nyckel inte samma som innan jag uppgradera till PRO. Konstigt då när jag installerade via ISO så tog jag faktiskt PRO men den visade HOME.

EDIT: Gjorde ett nytt besök i Store och klickade på Aktivera där. Nu är den plötsligt aktiverad, märkligt.

EDIT2: Så om jag har förstått rätt så gjorde jag följande, installerade Windows 10 via uppgradering och aktivera. Gjorde ren installation via ISO fil (valde PRO men den visade HOME på nåt konstig sätt), gjorde besök på Store och klickade uppgradera till PRO. Startade om datorn och den uppgraderade, gick på Store igen och klicka på aktivera där. Nu är den aktiverad O_o

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Det var väldigt va luddiga MS är om Win 7/8/8.1-retaillicenser blir OEM eller retail Windows 10. Ser inget officiellt svar. Väldigt dåligt av dom ifall det skulle visa sig i efterhand nu att retaillicenser blir OEM. Då blir det fram med pitchforksen.

Skrivet av Moli:

Jag gjorde också en uppdatering, följt av en "clean installation" via USB.
Nu när jag kommit in i windows, efter att ha hoppat över alla steg där man ska registera nyckeln så är windows nu ej aktiverat. Jag har också nyckeln "3V66T" i slutet...
Någon som vet en lösning på detta?

Pratade med en från Microsoft idag som sa att det inte går att göra en "clean installation" om man inte köpt Widndows10. Detta kan ju inte stämma, vore helt horibelt implementerat av Microsoft?

MVH

Ni blir nog serverade rätt svar snabbare i forumdelen: Windows 10

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moli:

Jag gjorde också en uppdatering, följt av en "clean installation" via USB.
Nu när jag kommit in i windows, efter att ha hoppat över alla steg där man ska registera nyckeln så är windows nu ej aktiverat. Jag har också nyckeln "3V66T" i slutet...
Någon som vet en lösning på detta?

Pratade med en från Microsoft idag som sa att det inte går att göra en "clean installation" om man inte köpt Widndows10. Detta kan ju inte stämma, vore helt horibelt implementerat av Microsoft?

MVH

Då kan inte göra en clean installation och uppgradera ditt gamla windows därifrån. Däremot när du har gjort uppdateringen så kan du göra en clean install, det då anger då som product key är nyckeln som var till din Windows 7/8.

3V66T nyckeln är Windows 10 generic nyckeln, om jag inte minns fel så är det även nyckeln som vi Insiders använde oss av under hela perioden

Permalänk
Medlem

Går jag in på sidan där ser den ut som följande, vad ska jag göra här:

Skrivet av Taft:

Jag gjorde besöket men hände ingenting, däremot klickade jag på uppgradera till PRO (bredvid kunde man köpa för ca 1200) och nu har jag Aktiverings knappen men misslyckades att aktivera. Plötsligt så är cd nyckel inte samma som innan jag uppgradera till PRO. Konstigt då när jag installerade via ISO så tog jag faktiskt PRO men den visade HOME.

EDIT: Gjorde ett nytt besök i Store och klickade på Aktivera där. Nu är den plötsligt aktiverad, märkligt.

EDIT2: Så om jag har förstått rätt så gjorde jag följande, installerade Windows 10 via uppgradering och aktivera. Gjorde ren installation via ISO fil (valde PRO men den visade HOME på nåt konstig sätt), gjorde besök på Store och klickade uppgradera till PRO. Startade om datorn och den uppgraderade, gick på Store igen och klicka på aktivera där. Nu är den aktiverad O_o

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Utmärkt! Jag tror det har hoppat igång även för mig, men jag vill gärna ha den där ikonen med temperatur för CPU.

CoreTemp får nämligen hela datorn att säcka ihop när jag försöker öppna (nån bugg såhär i början antar jag).

CoreTemp 1.0 RC7 fixar nog det.
https://www.en0ch.se/core_temp-1-0_rc7/

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av Taft:

Jag gjorde besöket men hände ingenting, däremot klickade jag på uppgradera till PRO (bredvid kunde man köpa för ca 1200) och nu har jag Aktiverings knappen men misslyckades att aktivera. Plötsligt så är cd nyckel inte samma som innan jag uppgradera till PRO. Konstigt då när jag installerade via ISO så tog jag faktiskt PRO men den visade HOME.

Hmm okej. Kanske var en slump i mitt fall då. Är nog de beryktade överbelastade servrarna som släpar. Minns att det tog ett par timmar för någon som gjorde en clean install igår så du kan nog sitta lugnt, det kommer nog snart. Kör lite windows update osv så länge

EDIT: Ja du ser. Denna uppdateringen är riktigt skum.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en uppdatering sen när den var klar gjorde jag en clean installation.
Väntade dock inte jätte länge så den kanske inte han registera sig men känsn konstigt.

När jag sedan gjorde en clean installation så skrev jag inte in någon nyckel, hoppade över de stegen då mitt nätverkskort ej hade drivrutiner så hade inget nät, men det är styrt nu.

Skrivet av Reyintaz:

Då kan inte göra en clean installation och uppgradera ditt gamla windows därifrån. Däremot när du har gjort uppdateringen så kan du göra en clean install, det då anger då som product key är nyckeln som var till din Windows 7/8.

3V66T nyckeln är Windows 10 generic nyckeln, om jag inte minns fel så är det även nyckeln som vi Insiders använde oss av under hela perioden

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Kan vara så, får hålla lite i hatten ett tag kanske

Skrivet av sveaklockare:

Hmm okej. Kanske var en slump i mitt fall då. Är nog de beryktade överbelastade servrarna som släpar. Minns att det tog ett par timmar för någon som gjorde en clean install igår så du kan nog sitta lugnt, det kommer nog snart. Kör lite windows update osv så länge

EDIT: Ja du ser. Denna uppdateringen är riktigt skum.

Visa signatur

| Windows 10 64-bit Pro | Asus 24" LED VG248QE 144HZ (2st) | EVGA GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA | Intel Core i5-4670K | MSI Z87-G45 Gaming, Socket-1150 | Corsair SSD Force Series GS 240GB 2.5" | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB 1600MHz CL9 2x8GB | Cooler Master V850 850W PSU | ASUS Xonar DGX | Noctua NH-U14S CPU Kylare | CM Storm QuickFire TK Keyboard Brown | Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 | QPAD XXXL |

Permalänk
Medlem

Men perkele Windows! Den har installerat 32bitars istället för 64!!! Jag valde 64 ISO! Snacka om muppen! Måste installera om igen -_-

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av Taft:

Men perkele Windows! Den har installerat 32bitars istället för 64!!! Jag valde 64 ISO! Snacka om muppen! Måste installera om igen -_-

Permalänk

Jag tycker Windows 10 Pro funkar ypperligt.
Dock så fick jag inte behålla mina program, allt hamnade i mappen Windows.old. Jag fick behålla mina inställningar.
Windows 10 aktiverade sig själv som det skulle.
Jag hade inga problem att installera nVIDIA drivrutiner för mina 2 GTX 980 Ti.
Jag gillar dock inte att Windows Update tvingar på uppdateringar.

Outpost Firewall Pro är inte kompatibelt med Windows 10, förhoppningsvis fixar Agnitum detta snart.

Sen är Windows 10 snabbare än Windows 8.1. Jag gillar också ändringarna i gränssnittet.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Varför vill du köpa win 10 pro när du redan har uppgraderat? Är det till annan dator eller finns det fördelar med pro versionen som motiverar ett köp?

För den nyckel som man hade tidigare gäller väl inte längre om man byter till Windows 10? Men jag antar att man lika väl som på Windows 7 kan ringa och aktivera sitt Windows 10 över telefon om man skulle behöva ominstallera den och saknar giltig nyckel? För det har jag gjort ett antal gånger när Windows påstått att nycklar varit ogiltiga för virtuella maskiner.

Den stora fördelen som jag ser över Home är att man inte tvingas till framtida Windows uppgraderingar utan kan likt flera företag och organisationer fortsätta med nuvarande version av Windows 10 tills dess att det släpps en nyare version runt 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helgehejnej:

Jättemycket prestanda problem för mig. C:/ disken (hdd) ligger på 100% hela tiden vilket segar ner hela datorn. Otroligt mycket fps drops i spel såsom Gta v och csgo med nya w10 drivrutinerna på sli gtx 770.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är vi två! Själva uppgraderingen till Windows 10 gick helt utan problem men har helt plötsligt massiva fps drops och screen tearing i alla spel som jag har testat via steam. SLI 670. Har testat att installera om drivarna men fortfarande samma problem

Visa signatur

3570K | ASUS P8Z77-V | 16 GB RAM | ASUS 1070 GTX | ACER XB27IHU

Permalänk
Medlem

Jag tror jag väntar nån månad tills allt lagt sig sisådär
Win 8.1 just nu

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Allt verkar flyta på fint, inte stött på patrull ännu. Körde dock uppgraderingen via WU.
Spel flyter på(BF4), Raptr funkar. Dock verkar det som att min CPU går ett par grader varmare än vanligt när jag spelar.

Visa signatur

Enthoo Pro, MSI X370 Gaming Plus, R5 1600 @ 3.8Ghz, Sapphire R9 290X, 2x8GB RAM, EVGA G2 750W, custom loop. HP Elitebook 8440p & 8540p bärbara.

Permalänk
Medlem

Mitt internet slutade fungera efter en uppdatering till win 10. Någon som stött på det?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Ingen aning om hur Win 10 är
Har försökt sedan kvällen den 28e.
Första ggn jag försökte installera var eftermiddagen den 29e.
Får hela tiden Kod 80240020.
Testat med kommandot i cmd som admin.

Både på stationära och laptopen.
På laptopen fick jag också plötsligt upp att den inte längre var kompatibel,
vilket den varit sedan i Juni...
En kompis med fiber har exakt samma problem som jag.
Jättekul att tömma downloadmappen och börja om från början med mitt 8mbit adsl.

Ska det vara så svårt att inte skicka ut korrupta filer, vilket pyttemjuk hävdar att felet beror på?
De verkar ha massiva problem iaf.

Permalänk
Medlem

Hur är Win 10

Hej
måste först komma riktigt igång.En so Länge bra......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av StenTuff:

Fungerar inte för mig. När jag skrivit in gpedit.msc och trykt på ok så plingar det till och visar ett meddelande.

http://i.imgur.com/XOfEd1v.jpg

Du kör HOME versionen ?
Den kommer utan denna vitala funktion tyvärr.
MS verkar inte vilja att man pillrar på "deras" OS (eller reklamplatform snarare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Ingen aning om hur Win 10 är
Har försökt sedan kvällen den 28e.
Första ggn jag försökte installera var eftermiddagen den 29e.
Får hela tiden Kod 80240020.
Testat med kommandot i cmd som admin.

Både på stationära och laptopen.
På laptopen fick jag också plötsligt upp att den inte längre var kompatibel,
vilket den varit sedan i Juni...
En kompis med fiber har exakt samma problem som jag.
Jättekul att tömma downloadmappen och börja om från början med mitt 8mbit adsl.

Ska det vara så svårt att inte skicka ut korrupta filer, vilket pyttemjuk hävdar att felet beror på?
De verkar ha massiva problem iaf.

Gör detta https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 men kom i håg att Välj Uppgradera denna dator nu. Sen när allt är installerat och klart så öppnar du programmet igen och väljer Skapa Installationsmedia så ordnar programmet ISO filen på USB så kan du sedan blåsa datorn och göra en clean install

Permalänk
Avstängd

Så jävla coolt att logga in med ett Azure-AD konto i Windows 10! Äntligen Nu har man både jobbkonto och privat konto på datorn Och båda två går direkt mot molnet!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Mitt internet slutade fungera efter en uppdatering till win 10. Någon som stött på det?

Om någon stöter på samma problem. Starta om er router och starta om datorn även om det finns internet på alla andra enheter. (Telia).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Endast uppgraderat två maskiner än så länge. En med aktivering (main PC) lyckad, och en där aktivering än så länge misslyckas...

Samma här stationära gick bra att aktivera men min asus laptop gick det inte aktivera, kanske hårt tryck på ms servrar dom närmaste dagarna?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Ja det är högt tryck på MS servrar. Kan ni inte aktivera på en gång testa om några dagar

Permalänk
Medlem

Jag har inte installerat Windows 10 på min primära dator än, men jag har pillat lite på min sekundära och jag tycker nog allt det funkar rätt bra.

Enda problemet jag har stött på hittills är att Minesweeper kraschar när jag försöker spela det...

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonas1972:

Samma här stationära gick bra att aktivera men min asus laptop gick det inte aktivera, kanske hårt tryck på ms servrar dom närmaste dagarna?

Igår kväll gick det inte trots att jag spammat typ 20 gånger, men i morse fungerade det på andra försöket.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...