Med Win10 överger du din frihet och privatliv

Permalänk
Medlem

Det enda jag lyckas tänka på är John Malkovich när han spelar Marvin i RED..
Av med foliehattarna för tusan.

Allt du gör nuförtiden samlar information om dig, vare sig det är Facebook, Youtube, Appar på telefonen eller just detta: Windows 10.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Finns en hel del i Windows 10 för att hålla koll, eller bara samla in statistik, pucha annonser, tracking, osv.

Men måste nog hålla med Srejf att det är samtidigt lätt att stänga av det man inte vill ha då allt är samlat på ett ställe, så bra där.

Har stängt av en del, om inte annat för att minska onödig trafik, och även för att jag tycker att en del data har MS och andra inte med att göra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Inte för att jag håller med det som Microsoft gör... men:

Ni som är rädda, jag hoppas ni inte använder verken google.se/com till att söka, eller ännu värre google chrome. Om ni gör då ÄR ni redan kartlagda. Allt ni har skrivit, någonsin sökt och gjort. Android telefonen vet redan det mesta om dig också, samt de flesta appar osv.

Skillnaden är att när man installerar Win 10 så man man välja att anpassa sina inställningar och stänga av detta. Har aldrig haft den möjligheten med Google, men det finns tillägg där man kan blockera ut en hel del av googles inflytande. Dessa är dock inte lika enkla som att "stänga av" som i Windows 10.

Permalänk
Medlem

Är sugen på W10 pga DX12 bland annat. Men vågar inte installera det. dels pga antagligen säkerhetsluckor och andra barnsjukdomar. Och dels för just denna tråd. Installerade W10 på laptopsen igår, var en hel del inställningar man fick stänga av som var på som default..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Jag tycker MS varit ganska tydliga med vad de samlar in.

De har t o m samlat allt under Settings -> Privacy där det är enkelt att välja vad som får samlas in.
Bara att gå igenom och stänga av ALLT om du vill.
Detta tar en minut.

Att det sen kan samlas in saker som vi inte informeras om är en helt annan grej, och inte MS-specifikt, och det kan gälla all utrustning (t ex Samsung TV som ringer hem etc).

Så i det stora hela tycker jag MS ska ha en eloge för öppenheten och valmöjligheten vad gäller privacy, men tycker det kunde varit opt-in istället för opt-out på många av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Är sugen på W10 pga DX12 bland annat. Men vågar inte installera det. dels pga antagligen säkerhetsluckor och andra barnsjukdomar. Och dels för just denna tråd. Installerade W10 på laptopsen igår, var en hel del inställningar man fick stänga av som var på default..

Ja allt är default på, dock nästan allt går att stänga av om man så vill, vilket vad jag vet inte gick att göra på Windows 8.x eller var betydligt knepigare att hitta.

Ända jag inte gillar är rubriken Diagnostik och användardata inte går att stänga av helt, illa.
Skulle vara intressant att veta vart det skickas adress/IP nummer så man kan blocka det...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inget att dölja.. Driver ett företag, studerar vid datorn webdesign, surfar på sociala medier och chattar med kompisar. Möjligt att jag kollar någon film på netflix samt spelar lite CSGO.

Om detta är så sjukt intressant för MS så kan jag personligen dela med mig av det. Jag har redan partnerskap med Google pga deras Adsense program. Det var längesen jag slutade vara paranoid för hur dessa storföretag ska ta vara på min information på internet, för jag har insett att jag verkligen inte har något att dölja.

Har flera kompisar dock som är så paranoida kring hur Google och MS etc samlar in information att de försöker dölja sig, förstår ej poängen då din information kan läcka i vilket jäkla TCP/IP block som helst..

Men visst finns det även en annan sida som man kan vara orolig över kring hur MS väljer att bygga upp sitt operativsystem kring våra internetvanor samt hur google fokuserar på sina tjänster med informationen från användarna. Men att välja att isolera sig som en person bland miljarder pga detta känns ju lite långsökt..

Permalänk
Medlem

Även om jag använder Linux så räcker det att vara inne med webbläsaren på Tradera eller NetOnNet så vet facebook genast om vilka produkter jag sökt efter (baserat på annonserna man ser när man sedan logga in på facebook). Hur fasen gör dom egentligen? Är det google som säljer informationen när man söker på något?

Så det räcker att ha en webbläsare i datorn så är man loggad oavsett vilket operativsystem man kör... Men som nämnts verkar det gå att stänga av en del av de inbyggda spårningsfunktionerna i Windows 10, men man får nog räkna med att det inte gör någon större skillnad på det stora hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Allt du gör nuförtiden samlar information om dig

Det här är ju dock ett argument för att försöka undvika dessa tendenser, inte att lägga sig raklång och ge upp.
Kan jag reducera informationen ett företag har om mig från tio böcker till fem böcker vill jag göra det. Kan jag reducera den till en enda sida ännu bättre. Desto mindre samlad information parter som inte värderar mitt välbefinnande särskilt högt har, desto mindre risk att beslut fattas åt mig eller att jag drabbas av konsekvenser för att någon annan inte gillar vad jag tänker och uttrycker.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte för att jag håller med det som Microsoft gör... men:

Ni som är rädda, jag hoppas ni inte använder verken google.se/com till att söka, eller ännu värre google chrome. Om ni gör då ÄR ni redan kartlagda. Allt ni har skrivit, någonsin sökt och gjort. Android telefonen vet redan det mesta om dig också, samt de flesta appar osv.

Skillnaden är att när man installerar Win 10 så man man välja att anpassa sina inställningar och stänga av detta. Har aldrig haft den möjligheten med Google, men det finns tillägg där man kan blockera ut en hel del av googles inflytande. Dessa är dock inte lika enkla som att "stänga av" som i Windows 10.

Men för oss som redan vidtagit dessa åtgärder då?
Google och andra är klart mycket dåliga, men varför försvara Microsoft när de gör samma sak?
Om du följt denna debatt så kanske du då skulle veta att många av dessa tjänster i Windows 10 inte går att stänga av.

Vi som väljer ett aktivt val till att minska vår exponering, och där vi exponerar oss gör vi det med ett medvetande om vad som sker. Man väljer vart man delar med sig om vad, man får kompromissa om vilka typ av tjänster man delar med sig info i.

Att bli påvingad övervakning som inte går att stänga av i operativsystemet är seriöst en mycket dålig samhällsutveckling. Nu är jag en linux-användare. Men inte tänker jag släppa in windows 10-användare i mitt nätverk eftersom hela systemet är ett stort malware.

Det finns inget positivt med denna utveckling öht, så om jag får be, sluta försvara det.

Permalänk

Med allt detta foliehats snacket som pgår så har jag ett gäng frågor.

Om någon skulle samla all info om mig t.ex M$. vad skall dom göra med det? Menar allvarlig talat så säg att dom kollar upp allt jag gjort, Vilka videos på rödatuben man kollat och hur mycket köttfärs jag handla hem.

Vad kan dom göra med det?

Jag ser inte riktigt möjligheterna man kan ha med den infon

Sen avskyr jag visserligen vad allt med tracking och kartläggning är. Men jag känner mer som det är just nu att vad kan får dom ut av det?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Gillar att den blinda moderna naiviteten a la har man rent mjöl i påsen så har man ingenting att dölja.. Dagens övervakningsmöjligheter vore Stasi's våta dröm. Vad som idag är rent mjöl kan imorgon vara fulmjöl. Personlig integritet är fruktansvärt viktigt i en demokrati.

Permalänk
Medlem

För webbläsarna finns det tex https://www.ghostery.com/en/ man kan köra om man vill se och/eller blockera alla trackers osv som snurrar på siterna, som användes för att kartlägga ens surfvanor.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Men för oss som redan vidtagit dessa åtgärder då?
Google och andra är klart mycket dåliga, men varför försvara Microsoft när de gör samma sak?
Om du följt denna debatt så kanske du då skulle veta att många av dessa tjänster i Windows 10 inte går att stänga av.

Vi som väljer ett aktivt val till att minska vår exponering, och där vi exponerar oss gör vi det med ett medvetande om vad som sker. Man väljer vart man delar med sig om vad, man får kompromissa om vilka typ av tjänster man delar med sig info i.

Att bli påvingad övervakning som inte går att stänga av i operativsystemet är seriöst en mycket dålig samhällsutveckling. Nu är jag en linux-användare. Men inte tänker jag släppa in windows 10-användare i mitt nätverk eftersom hela systemet är ett stort malware.

Det finns inget positivt med denna utveckling öht, så om jag får be, sluta försvara det.

Sure, du behöver inte installera Windows 10 eller släppare in en Windows 10 (Eller Windows överhuvudtaget) på ditt nätverk. Däremot att säga att hela systemet är ett stort malware är väl kanske att ta i för mycket?

Permalänk
Medlem

Jeg tror at MS gjør dette for å anpasse sine tjenester til konsument bedre.
Får de en masse info om sine "kunder" så kan de se hva og hvor de kan forbedre seg ol...
Jeg tror ikke det er personligt, men man kan aldri vite.

btw, Google,Yahoo ol. har i laaaang tid gjort det samme, so nothing new here.

I Want To Belive

Visa signatur

Oldschool overclocker

Permalänk
Medlem

Få försvarar det som är självklart idag. Fler kommer till insikt när något som är så självklart tas ifrån dem imorgon.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Sure, du behöver inte installera Windows 10 eller släppare in en Windows 10 (Eller Windows överhuvudtaget) på ditt nätverk. Däremot att säga att hela systemet är ett stort malware är väl kanske att ta i för mycket?

Tycker det passar rätt bra att kalla det för malware. Tycker att de gör det ganska klart i både EULAn och vad de själva skriver att de gör i systemet, att de är något som de själva vill ha på bekostnad av din frihet/privatliv.
Men visst, de kanske hellre vill kalla det adware.

Malware, short for malicious software, is any software used to disrupt computer operation, gather sensitive information, or gain access to private computer systems.[1] Malware is defined by its malicious intent, acting against the requirements of the computer user, and does not include software that causes unintentional harm due to some deficiency.

Permalänk
Medlem

w10 är en katastrof förutom DX12.. Dock blir folk buthurt när man säger det.

Du blir påtvingad mycket mera av deras "crap" och det är betydligt krångligare att ta bort det än i tidigare Windows versioner då man endast kunde inaktivera oönskade tjänster.

Notera att det fanns inga begränsningar alls för att lägga DX12 till windows 7 istället, men då hade ingen köpt w10.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag stängde av alla dessa funktioner, tänker inte koppla något konto till datorn heller. Om de nu fortfarande snoopar runt så ja visst. Allt de kommer hitta är sjuk dvärgporr och annat skummt.

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det här är ju dock ett argument för att försöka undvika dessa tendenser, inte att lägga sig raklång och ge upp.
Kan jag reducera informationen ett företag har om mig från tio böcker till fem böcker vill jag göra det. Kan jag reducera den till en enda sida ännu bättre. Desto mindre samlad information parter som inte värderar mitt välbefinnande särskilt högt har, desto mindre risk att beslut fattas åt mig eller att jag drabbas av konsekvenser för att någon annan inte gillar vad jag tänker och uttrycker.

Då kanske du ska ta och sluta använda internet förhuvudtaget. x) Om nu Microsoft, Google och alla andra aktörer vill se vilken porr jag kollar på, vad jag googlar på, vad jag säger till mina vänner(Hej NSA) och vad nu mer som kan tänkas, varsegod. Vad förväntar du dig egentligen?

Staten har alltid övervakat folket under dem mer eller mindre, så varför sån jäkla skandal om det nu?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Så du känner att du behöver gå den länken för att skriva hej till en polare över nätet samt att kolla receptet till den utsökta currylådan du smaka häromdagen. Damn vad jobbigt att vara du =/

Nej, men gör mer än det. Dessutom tar det 10 minuter att ställa in och kostar 30kr i månaden, inte mycket krångel i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Personligen har jag inget att dölja.. Driver ett företag, studerar vid datorn webdesign, surfar på sociala medier och chattar med kompisar. Möjligt att jag kollar någon film på netflix samt spelar lite CSGO.

Om detta är så sjukt intressant för MS så kan jag personligen dela med mig av det. Jag har redan partnerskap med Google pga deras Adsense program. Det var längesen jag slutade vara paranoid för hur dessa storföretag ska ta vara på min information på internet, för jag har insett att jag verkligen inte har något att dölja.

Har flera kompisar dock som är så paranoida kring hur Google och MS etc samlar in information att de försöker dölja sig, förstår ej poängen då din information kan läcka i vilket jäkla TCP/IP block som helst..

Men visst finns det även en annan sida som man kan vara orolig över kring hur MS väljer att bygga upp sitt operativsystem kring våra internetvanor samt hur google fokuserar på sina tjänster med informationen från användarna. Men att välja att isolera sig som en person bland miljarder pga detta känns ju lite långsökt..

Har du inget att dölja? Men ge mig dina inloggningsuppgifter till din mejl då, det gör väl ingenting?

Själv hade jag varit väldigt obekväm om någon stod bakom min rygg och kollade hela tiden på allt jag gör, ni vet ju själva hur folk blir om man sitter med deras telefon och kollar på bilder/sms/mejl eller något.

Permalänk

Ni som är så godtrogna och likgiltiga ni utgör en fara för mänskligheten och dess existens!!
Ni är varje diktators dröm !!

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Ni som är så godtrogna och likgiltiga ni utgör en fara för mänskligheten och dess existens!!
Ni är varje diktaturs dröm !!

På vad sätt är vi godtrogna?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte bryr mig? Om någon vill se vad jag gör på internet, så visst om det gör den personens dag bättre

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Värst är det ju med folk som är paranoida och vägrar använda Windows 10 men sedan sitter med Android eller använder Googles tjänster där avtalen är ännu sämre för användaren.

Permalänk
Medlem

Allting går ju att bocka ur, likaså finns ju dom flesta inställningarna där av en anledning: att förbättra produkten. Så jag ser inte på vilket sätt det här skulle vara en dålig sak?
Är man en sån person som sitter och nojjar sig över att man inte vill att storbolagen ska se vad man gör och förföljer en bör man nog inte sitta vid eller använda en dator över huvud taget.

Inställningarna och valen finns ju där för att förbättra produkten, inte medvetet göra ditt liv för jävligt, om det nu är det man fått för sig.
Herregud....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Värst är det ju med folk som är paranoida och vägrar använda Windows 10 men sedan sitter med Android eller använder Googles tjänster där avtalen är ännu sämre för användaren.

Är det sådana i denna tråd menar du?
Värst är det väl med med folk som försvarar eller bortförklarar MIcrosofts och/eller Googles beteende

Sedan finns det ju faktiskt smartphones som inte är ansluten 24/7 till evil corp. Tex Jolla erbjuder en smartphone som är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

@SwedenVirre: Ta reda på vad du gillar och skicka reklam till dig.
Utöver det samlas väl information in för att förbättra operativsystemet och anpassa det efter kundernas behov.

Polisen kommer i alla fall inte hem till dig och sparkar in dörren om du laddar ner en film från en torrentsida.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Inte för att jag håller med det som Microsoft gör... men:

Ni som är rädda, jag hoppas ni inte använder verken google.se/com till att söka, eller ännu värre google chrome. Om ni gör då ÄR ni redan kartlagda. Allt ni har skrivit, någonsin sökt och gjort. Android telefonen vet redan det mesta om dig också, samt de flesta appar osv.

Skillnaden är att när man installerar Win 10 så man man välja att anpassa sina inställningar och stänga av detta. Har aldrig haft den möjligheten med Google, men det finns tillägg där man kan blockera ut en hel del av googles inflytande. Dessa är dock inte lika enkla som att "stänga av" som i Windows 10.

Ungefär exakt vad jag tänkte skriva. Paranoian är bara dumheter, lite cyniskt kan man säga att det är kört redan för alla av oss. Det finns så mycket data och info om oss som någon annonsör tjänar på att det är naivt att tro att man är säker.

Vad gäller Windows 10's mer onödiga funktioner av datasamlande, ingen av dem är något jag inte redan planerat att stänga av framöver. Fanns en anledning till att man gjorde research.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro