Den typiskt västerlänska dubbelmoralen. Din inställning?

Permalänk
Medlem

Den typiskt västerlänska dubbelmoralen. Din inställning?

Nu kommer vi till västvärldens typiska dubbelmoral.

Nu var det ett lejon som sköts av en idiot och alla sociala medier kokar över en person som gjorde detta.
-"buhuuu, Cecil hade ett namn. vi måste hänga läkaren..."
Men faktum är att mellan 2011-2014 så har 100,000 elefanter dödats av tjuvjägare... Man jag ser inga stormar över detta. 2014 så dödades 100 lejon. varför såg jag ingen storm över detta...
"Men ja vet, jag klickar på en "like" knapp så har jag gjort mitt och kan klappa mig själv på ryggen för att jag varit en bra männska och sagt mitt..." Pinsamt..

Jag är mer intresserad av vad ni tycker i dessa sammanhang.
Hur reagerar ni och varför. Då jag själv blir lite äcklad av all dess rättskaffenhet som folk klappar sig själv med.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Rekordmedlem

Trycker aldrig på likeknappar så att Facebook ska få det ännu lättare att spåra mina intressen, undviker sånt som pesten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte riktig säker på vad du menar med "dubbelmoral" (att man säger en sak och gör något annat).

Fördjävligt att att massor djur dödas i onödan tycker jag också. Självklart är alla dessa fall allvarliga.
Tyvärr hittar man sällan tjuvjägarna och kan göra något åt saken. I detta fall kan man det.
Bättre att säga vad man tycker en gång än ingen gång.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Själv har jag blivit avtrubbad av alla tidningsartiklar om sådant här.
Tycker det alltid är patetiskt hur folk hoppar som oftast med i dessa media lynchningarna men är ta mig sjutton tysta annars.
Tycker folk bara ryter till för att synas och få en helyllebild av dem. Sådant äcklar mig mera än att jag tycker det är bra av dem.

Permalänk
Medlem

Använder ej sociala medier. Vänta en vecka och se vad folk säger om detta ämne (speciellt på sociala medier). Folk lär inte ens komma ihåg vad du pratar om.

Tror du folk vet att massa djur dödas? Allmänbildning har avskaffats och logiskt tänkande har kastats ut från fönstret för många år sen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Inte riktig säker på vad du menar med "dubbelmoral" (att man säger en sak och gör något annat).

Fördjävligt att att massor djur dödas i onödan tycker jag också. Självklart är alla dessa fall allvarliga.
Tyvärr hittar man sällan tjuvjägarna och kan göra något åt saken. I detta fall kan man det.
Bättre att säga vad man tycker en gång än ingen gång.

DEt jag mest mena är att man bara reagerar då det händer någon "västerlänning". Jag lovar dig att hade den där skyyten varit afrikan eller asiat så hade det alridg varit sådan uppståndelse.
Samma sak gäller allt..
Vi kan ta ett extremt exempel som bombningen i Frankrike... ALLA var ute och demonstrerade, det kom överhuvud från hela världen och ville stötta. Vi som finns på sociala medier spred det som en löpeld och skapade banners och att vi stödde detta.
MEN detta händer varje dag i exempelvis Bagdad, eller i israel eller i pakistan.... Men där säger vi inget...
ÄR detta för att vi tycker mindre om dessa mänskor? då betyder det att vi alla är rasister, då vi ser oss själva som värda mer att belysa.
eller så skiter vi i det så länge det inte berör oss.... och då är vi inte religösa..
Dvs typ alla är då antingen dubbelmoralnissar, rasister eller satansister...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Wordian:

Exakt! kunde inte sagt det bättre själv

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Använder ej sociala medier. Vänta en vecka och se vad folk säger om detta ämne (speciellt på sociala medier). Folk lär inte ens komma ihåg vad du pratar om.

Tror du folk vet att massa djur dödas? Allmänbildning har avskaffats och logiskt tänkande har kastats ut från fönstret för många år sen.

Det är det jag menar. folk idag är så avtrubbade att de faktiskt inte bryr sig. Att de idag tror att en "like" på FB gör nytta. men vad säger det om oss mänskor... har vi blivit så dumma att vi skiter i allt, och bara bryr oss om oss själva?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Landet lagom har ju annamat dubbelmoralen lite extra mycket också, alltid någon annan som gör fel. Vidrigt

Permalänk
Medlem

Klickar nästan aldrig på "Gilla" även om jag tycker det är bra. Ytterst få tillfällen, även på Youtube osv. Fast det har mer att göra för att jag inte tänker på det.

Sen handlar det inte om att alla är rasister, utan om att vi inte ser dessa saker i vår vardag. Därför blir det stort i sociala medier osv. Det är något vi sällan får uppleva och vi känner oss väldigt trygga här och helt plötsligt så bombas det hejvilt i olika delar av Europa

Skrivet av JD:

Inte riktig säker på vad du menar med "dubbelmoral" (att man säger en sak och gör något annat).

Dubbelmoral är ju att du säger att något är fel när någon annan gör det men inte när du själv gör det. Hycklare skulle man också kunna kalla det. Och det är väldigt vanligt. "Det är inte bra att röka" säger mammorna till sina barn, medan dom håller en cigg i näven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

MEN detta händer varje dag i exempelvis Bagdad, eller i israel eller i pakistan.... Men där säger vi inget...

Det är väl just därför som ingen säger något. Det är sorgligt nog deras vardag. Men utöver det tycker jag det inte är så konstigt iom att Frankrike (Europa, väst, etc) även är närmare hemmet så att säga. Ju mer lokalt desto mer relevant.

Jag bryr mig inte så mycket om de flesta händelser, än mindre skulle jag få för mig att offentligt visa mitt stöd för en sak som tjuvskytte, men jag förstår inte hur du kan ta så illa vid personer som gör det? Varför tror du att de tycker att de har tillfört något praktiskt till situationen? Jag tror inte någon hade tänkt agera på riktigt som sedan valde att bara "gilla".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Den obscena dubbelmoralen är att våra artfränder dör i drivor pga dåliga levnadsförhållanden som den rikaste procenten till stor del skulle kunna råda bot på. Samtidigt engagerar sig västerlänningar i djurens rätt. Missförstå mig rätt; självklart är många djur kännande varelser som vi ska värna om - men att skänka 100 kr i månaden till koalorna utan att skänka 1000 kr till svältande afrikaner känns riktigt perspektivlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Det är det jag menar. folk idag är så avtrubbade att de faktiskt inte bryr sig. Att de idag tror att en "like" på FB gör nytta. men vad säger det om oss mänskor... har vi blivit så dumma att vi skiter i allt, och bara bryr oss om oss själva?

Är nog mest hardcore användarna av sociala medier som är så. Måste ju hålla uppe lögnen om att de bryr sig om saker. Jaga likes (uppmärksamhet).
Att människor bara bryr sig om oss själva är naturligt och har alltid varit så. Brukar kallas överlevnadsinstinkt. Även om man tycker och säger annat så finns den fortfarande där.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Men den var ju känd på instagram. Det blir ju såklart starkare reaktioner om en kändis blir mördad än nån random person.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Den obscena dubbelmoralen är att våra artfränder dör i drivor pga dåliga levnadsförhållanden som den rikaste procenten till stor del skulle kunna råda bot på. Samtidigt engagerar sig västerlänningar i djurens rätt. Missförstå mig rätt; självklart är många djur kännande varelser som vi ska värna om - men att skänka 100 kr i månaden till koalorna utan att skänka 1000 kr till svältande afrikaner känns riktigt perspektivlöst.

Jag kanske låter hemsk eller har kass människosyn, saknar medlidande, saknar empati etc men jag skänker hellre till djuren (vilket jag också gör då och då) än till människorna.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Det är väl just därför som ingen säger något. Det är sorgligt nog deras vardag. Men utöver det tycker jag det inte är så konstigt iom att Frankrike (Europa, väst, etc) även är närmare hemmet så att säga. Ju mer lokalt desto mer relevant.

Jag bryr mig inte så mycket om de flesta händelser, än mindre skulle jag få för mig att offentligt visa mitt stöd för en sak som tjuvskytte, men jag förstår inte hur du kan ta så illa vid personer som gör det? Varför tror du att de tycker att de har tillfört något praktiskt till situationen? Jag tror inte någon hade tänkt agera på riktigt som sedan valde att bara "gilla".

Själv bryr jag mig inte ett dugg.. Är en stor förespråkare för en sekulär värld där vi tar bort allt som har med religon att göra och har gjort detta i nästan 20 år.
JAg tar inte illa vid, utan jag ifrågasätter bara tanken att vara naiv nog, då i dagens samhälle där folk verkat tycka att det är ok att bara klicka på en knapp säga att de gjort något gott...
Det är det jag är lite motbjudande mot. sen alla de som verkligen gör något för vår värld, all herder till dem, men det är inte dem jag pratar om. utan alla dessa svensson-folket som inte bryr sig ett skit, men ändå likear eller delar en bild på en död gorilla och säger att detta är helt fel... samtidigt som de går till MAXI och köper nyslaktad ko och säger att livet är bra...
Det är dem jag vill vet hur de tänker. Det har blivit så lätt idag att "vara aktiv".. då man inte ens bryr sig ett skit... hur rättfärdigar det ett dött lejon?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

Nu är det väl så att lejon är mer utrotningshotade än elefanter och anses då som ett mer "ädelt" djur eller vad jag ska säga. Förstår poängen. Dock är jag elefantälskare och stödjer genom att var "främjare" hos The David Sheldrick Wildlife Trust. De har en sida på facebook också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Är nog mest hardcore användarna av sociala medier som är så. Måste ju hålla uppe lögnen om att de bryr sig om saker. Jaga likes (uppmärksamhet).
Att människor bara bryr sig om oss själva är naturligt och har alltid varit så. Brukar kallas överlevnadsinstinkt. Även om man tycker och säger annat så finns den fortfarande där.

Är det? av mina kompisar så har ca 50% antingen delat eller kommenterat dödandet av cecil. Det är mer en feelgood känlsa de har av att försökt delta i något "nyttigt"... då de infact inte gjort ett skit...
Ahh. så kommer vi till att vi bara bryr oss om oss själva.. men det är väl inte kristet??.. det låter mer som något en från COS vore säga...
att vi bryr oss om oss själva och våra nära först, sen de i vår omkrest, sen i vårt land .. sist kommer de utanför...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Klickar nästan aldrig på "Gilla" även om jag tycker det är bra. Ytterst få tillfällen, även på Youtube osv. Fast det har mer att göra för att jag inte tänker på det.

Sen handlar det inte om att alla är rasister, utan om att vi inte ser dessa saker i vår vardag. Därför blir det stort i sociala medier osv. Det är något vi sällan får uppleva och vi känner oss väldigt trygga här och helt plötsligt så bombas det hejvilt i olika delar av Europa

Dubbelmoral är ju att du säger att något är fel när någon annan gör det men inte när du själv gör det. Hycklare skulle man också kunna kalla det. Och det är väldigt vanligt. "Det är inte bra att röka" säger mammorna till sina barn, medan dom håller en cigg i näven.

Klockrent sagt!....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk

dom snubbarna har ju avsiktligen dragit ett dött djur bakom en bil för att få lejonet att komma ut från reservatet för att kunna skjuta det utanför. det är bedrägligt ja kan inte se nån större skillnad mellan det och tjuvjakt

off topic:

Så många gånger man sett Virala videor där det är helt felaktig rubrik och folk trycker på "like" i tiotusentals och kommenterar en lögn,
många har svårt googla eller kontakta det Företag som det gäller, källkritik är visst inte nånting som hör till undervisningen i skolorna längre.
http://fox17online.com/2014/10/15/why-people-keep-sharing-fak...

blir riktigt trött på såna här idioter, killen dog i en bilolycka och uppladdaren får det till att bli att han druckit Redbull.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag kanske låter hemsk eller har kass människosyn, saknar medlidande, saknar empati etc men jag skänker hellre till djuren (vilket jag också gör då och då) än till människorna.

Det har du inte.. jag räddar hellre djuren än männskor...
har redan haft roliga diskussioner med exempelvis rödakorset där jag tycker att de skall ändra om sina saktioner till djur istället för männskor.... dock så tycker de alltid att jag är en idiot och vill inte prata med mig.. soo...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

dom snubbarna har ju avsiktligen dragit ett dött djur bakom en bil för att få lejonet att komma ut från reservatet för att kunna skjuta det utanför. det är bedrägligt ja kan inte se nån större skillnad mellan det och tjuvjakt

off topic:

Så många gånger man sett Virala videor där det är helt felaktig rubrik och folk trycker på "like" i tiotusentals och kommenterar en lögn,
många har svårt googla eller kontakta det Företag som det gäller, källkritik är visst inte nånting som hör till undervisningen i skolorna längre.
http://fox17online.com/2014/10/15/why-people-keep-sharing-fak...

blir riktigt trött på såna här idioter, killen dog i en bilolycka och uppladdaren får det till att bli att han druckit Redbull.
https://www.youtube.com/watch?v=ceaWWQCcfaI

förstår inte riktigt vad detta har med sammanhanget att göra.....

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Är det? av mina kompisar så har ca 50% antingen delat eller kommenterat dödandet av cecil. Det är mer en feelgood känlsa de har av att försökt delta i något "nyttigt"... då de infact inte gjort ett skit...
Ahh. så kommer vi till att vi bara bryr oss om oss själva.. men det är väl inte kristet??.. det låter mer som något en från COS vore säga...
att vi bryr oss om oss själva och våra nära först, sen de i vår omkrest, sen i vårt land .. sist kommer de utanför...

Tror du de har delat osv för att de bryr sig om tjuvjakt? Eller beror det kanske på att det är inne bland andra galningar på t.ex facebook att dela/gilla? Måste ju hålla uppe skenet av att vara en i gänget så man inte hamnar utanför.

Ett tips, använd citera flera istället för att spamma inlägg.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Nu kommer vi till västvärldens typiska dubbelmoral.

Nu var det ett lejon som sköts av en idiot och alla sociala medier kokar över en person som gjorde detta.
-"buhuuu, Cecil hade ett namn. vi måste hänga läkaren..."
Men faktum är att mellan 2011-2014 så har 100,000 elefanter dödats av tjuvjägare... Man jag ser inga stormar över detta. 2014 så dödades 100 lejon. varför såg jag ingen storm över detta...
"Men ja vet, jag klickar på en "like" knapp så har jag gjort mitt och kan klappa mig själv på ryggen för att jag varit en bra männska och sagt mitt..." Pinsamt..

Jag är mer intresserad av vad ni tycker i dessa sammanhang.
Hur reagerar ni och varför. Då jag själv blir lite äcklad av all dess rättskaffenhet som folk klappar sig själv med.

Nej det rör sig inte om dubbelmoral, dubbelmoral är att agera emot ett tidigare ställningstagande.
Givetvis så finns det ett engagemang mot tjuvjakt överlag dessutom, du är inte unik i din kunskap om detta ämne, det är återkommande både i reklam i tunnelbanan och på djurprogram att du inte i dagsläget anser att du själv ser något om detta har inget med saken att göra.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Det har du inte.. jag räddar hellre djuren än männskor...
har redan haft roliga diskussioner med exempelvis rödakorset där jag tycker att de skall ändra om sina saktioner till djur istället för männskor.... dock så tycker de alltid att jag är en idiot och vill inte prata med mig.. soo...

Jag lutar åt motsatsen, att det är på gränsen till omoraliskt att skänka pengar till djur - då det finns människor som lider.

Permalänk
Skrivet av Zyces:

förstår inte riktigt vad detta har med sammanhanget att göra.....

ja tror du missuppfattade skrev ja inte Offtopic ?
dubbelmoralen att vi rapporterar om ett dött djur men inte om tusentals är ju för det första att dom avsiktligen valde ut ett djur som levde i ett reservat och lockade ut det utanför gränsen innan dom sköt det. + att dom är vita välbärgade västerlänningar och inte afrikaner med en AK47 som har tjuvjakt som ända jobb.

skulle en välbärgad västerlänning göra likadant med grizlybjörnar, isbjörnar, vargar, osv så får det också mer publicitet just för att dom borde veta reglerna som gäller men försöker hitta kryphål för att få det att likna legal jakt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror du de har delat osv för att de bryr sig om tjuvjakt? Eller beror det kanske på att det är inne bland andra galningar på t.ex facebook att dela/gilla? Måste ju hålla uppe skenet av att vara en i gänget så man inte hamnar utanför.

Ett tips, använd citera flera istället för att spamma inlägg.

Förlåt.. inte min mening.. inte citerat.. men det jag menar är att av dessa så har de bara likat...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Nej det rör sig inte om dubbelmoral, dubbelmoral är att agera emot ett tidigare ställningstagande.
Givetvis så finns det ett engagemang mot tjuvjakt överlag dessutom, du är inte unik i din kunskap om detta ämne, det är återkommande både i reklam i tunnelbanan och på djurprogram att du inte i dagsläget anser att du själv ser något om detta har inget med saken att göra.

Nja.. som en annan sa ovan det är mer "hyckleri" än något.
Men jag anser mer att det är dubbelmoral. nu var lejonet ett exempel. men om vi tar bombningen i frankrike tex. där var alla upp över öronen på g för att hjälpa. samma sak mer bombningen i boston... men alla de som dör i bonbningar i afganistan... är de bara dust?
eller är folk lite smått rasister ändå att de faktiskt inte bryr sig om vad som händer där nere.. så länge de inte kommer hit?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke86:

Jag lutar åt motsatsen, att det är på gränsen till omoraliskt att skänka pengar till djur - då det finns människor som lider.

Varför då? det det är utrotningshotade djur i hela världen, det finns nästan 8miljarder av dig.. vad kan du säga som gör att du är mer värd än en vit noshörning?

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja tror du missuppfattade skrev ja inte Offtopic ?
dubbelmoralen att vi rapporterar om ett dött djur men inte om tusentals är ju för det första att dom avsiktligen valde ut ett djur som levde i ett reservat och lockade ut det utanför gränsen innan dom sköt det. + att dom är vita välbärgade västerlänningar och inte afrikaner med en AK47 som har tjuvjakt som ända jobb.

skulle en välbärgad västerlänning göra likadant med grizlybjörnar, isbjörnar, vargar, osv så får det också mer publicitet just för att dom borde veta reglerna som gäller men försöker hitta kryphål för att få det att likna legal jakt.

Ahh, now i get u... och det är det som är så sjukt idag... vi har denna barriär mellan oss och dem... dete är synd om dem.. men vi älskar oss..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch