Snabbaste ubuntu baserade disten?

Permalänk
Medlem

Snabbaste ubuntu baserade disten?

Har nu grävt upp en gammal laptop jag tänkt ha till studier till hösten tills jag köper en ny. För närvarande har jag Linux Mint 17.2 XFCE installerat men det ter sig väldigt segt och långsamt, trots att det ska vara hyfsat lightweight.

Så jag behöver tips på riktigt lätta ubuntu distar eftersom det är det enklaste för mig att installera program på och liknande.

Permalänk
Medlem

I stort sett det enda som skiljer mellan distarna är skrivbordsmiljön.
KDE är tyngst att driva och LXDE är lättast däremellan kommer, från tyngst till lättast, Unity, Cinnamon, Gnome, Mate och XFCE av de vanliga.
Du behöver inte installera om systemet för att prova, du kan installera enbart skrivbordsmiljön i din befintliga installation och provköra. Du väljer miljö vid inloggning.

Permalänk

@Baxtex: Jag har alltid upplevt Linux Mint med XFCE som det snabbaste alternativet utan att tumma på funktioner.

Finns ju andra miljöer som är löjligt snabba som Enlightenment t.ex. Och det är väldigt anpassningsbart, men tyvärr inte ens nästan lika stabilt som standardmodellerna.

Jag skulle inte rekommendera att installera skrivbordsmiljöer själv, då får du själv sitta och välja standardprogram och inställningar, och i vissa fall kan det vara bökigt att få en "färdig känsla".

Personliga favoriter: KDE, XFCE, Enlightenment E17, Cinnamon, Mate, Gnome 2.X.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur gammal laptop är det? Mera RAM-minne och kanske en SSD-disk kan göra underverk.

Testa debian som alternativ (det är ganska likt ubuntu i grunden). Kanske LXDE kan fungera bättre än XFCE? Själv tycker jag XFCE är en bra kompromiss mellan användbarhet och resursanvändning men är det en riktigt gammal dator kanske det blir för tungt ändå. LXDE ska vara något lättare än XFCE. Annars finns ju Lubuntu om du vill ha ubuntu med LXDE. Kanske också är enklast för dig att bara köra in Lubuntu.

Egentligen behöver man inte installera en annan linuxdist för att byta grafisk miljö. Du kan installera LXDE och välja att logga in på en LXDE-session istället för XFCE. I grunden är det inte så stor skillnad i prestanda med olika distar. Det spelar mera roll vilka program man kör och en lättare skrivbordsmiljö packas oftast ihop med en samling mer lättdrivna program vilket gör att det upplevs mindre tungt.

Själv kör jag Arch Linux 32-bit med XFCE på en Thinkpad X60 (Core Duo 1,8 GHz eller något sådant, processorn är så gammal att den inte stödjer 64 bit) och med 2 GB RAM så flyter det på fint trots att jag inte har SSD-disk (men det skulle flyta ännu bättre med SSD så jag har det i planen). Trots att vi även har en nyare Thinkpad T420 så gillar jag min gamla X60 och sitter oftare vid den än den nyare datorn. Så visst kan det funka bra även med lite äldre datorer men börjar de bli äldre än 10 år så spelar det nog inte så stor roll vad man kör, det kommer ändå upplevas som segt.

Sedan spelar det ju roll vad man gör också. Sitter ofta i en texteditor och redigerar programfiler med min gamla X60 och då funkar det ju bra. Men spela spel och kolla videoklipp börjar kännas lite begränsat om man säger så. Surfa funkar men det kan kännas segt att ladda vissa sidor och skärmen har lite för låg upplösning också.

Permalänk
Medlem

Köp en SSD så ska du se att det går undan. Köpte en åt pappas laptop från 2006 och slängde w8 på den, helt plötsligt var datorn användbar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Antingen installerar du att använda enbart window manager, som Fluxbox, Openbox eller någon tiling som i3, Awesome. Eller så installerar du från scratch med netinstallern och installerar det du vill ha. Om du kan använda terminalen.

http://www.ubuntu.com/download/alternative-downloads

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Köp en SSD så ska du se att det går undan. Köpte en åt pappas laptop från 2006 och slängde w8 på den, helt plötsligt var datorn användbar.

Fast SSD hjälper inte mot en trött processor. Frågan är vad det är för gammal häck TS har.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Fast SSD hjälper inte mot en trött processor. Frågan är vad det är för gammal häck TS har.

Nej visst men för att driva Linux krävs ytterst lite och laddtiderna hjälps ofta av SSD.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Sant. Kör själv med Xubuntu på en gammal bärbar och att driva operativsystemet är inga problem, inte LibreOffice heller men att spela Youtube eller annan streaming som käkar processorkraft, i 720p käkar lätt uppemot 90% procent. Därmed bör TS fundera på vad hen gör med datorn, om det är någon idé att fippla med en gammal häck.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hur gammal laptop är det? Mera RAM-minne och kanske en SSD-disk kan göra underverk.

Testa debian som alternativ (det är ganska likt ubuntu i grunden). Kanske LXDE kan fungera bättre än XFCE? Själv tycker jag XFCE är en bra kompromiss mellan användbarhet och resursanvändning men är det en riktigt gammal dator kanske det blir för tungt ändå. LXDE ska vara något lättare än XFCE. Annars finns ju Lubuntu om du vill ha ubuntu med LXDE. Kanske också är enklast för dig att bara köra in Lubuntu.

Egentligen behöver man inte installera en annan linuxdist för att byta grafisk miljö. Du kan installera LXDE och välja att logga in på en LXDE-session istället för XFCE. I grunden är det inte så stor skillnad i prestanda med olika distar. Det spelar mera roll vilka program man kör och en lättare skrivbordsmiljö packas oftast ihop med en samling mer lättdrivna program vilket gör att det upplevs mindre tungt.

Själv kör jag Arch Linux 32-bit med XFCE på en Thinkpad X60 (Core Duo 1,8 GHz eller något sådant, processorn är så gammal att den inte stödjer 64 bit) och med 2 GB RAM så flyter det på fint trots att jag inte har SSD-disk (men det skulle flyta ännu bättre med SSD så jag har det i planen). Trots att vi även har en nyare Thinkpad T420 så gillar jag min gamla X60 och sitter oftare vid den än den nyare datorn. Så visst kan det funka bra även med lite äldre datorer men börjar de bli äldre än 10 år så spelar det nog inte så stor roll vad man kör, det kommer ändå upplevas som segt.

Sedan spelar det ju roll vad man gör också. Sitter ofta i en texteditor och redigerar programfiler med min gamla X60 och då funkar det ju bra. Men spela spel och kolla videoklipp börjar kännas lite begränsat om man säger så. Surfa funkar men det kan kännas segt att ladda vissa sidor och skärmen har lite för låg upplösning också.

Tror det är en Dual core 2.x ghz och 4gb ram datorn är från 2009. Hårddisken är väl rätt slö, men att gå in på t ex Sweclockers tar ca 10 sekunder att ladda.

Jag vet att det finns olika skrivbords miljöer men det är en lightweight dist jag är ute efter. Den ska egentligen användas till att koda, skriva anteckningar och surfa.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Du verkar ha en bättre dator än jag. Tror tyvärr inte att en lättare skrivbordsmiljö kommer att hjälpa dig i det här fallet. Det tar knappt 10 sekunder för mig också men jag misstänker att tiden snarare handlar om processorn. Från att använda 0% slår den i taket några sekunder när den ska ladda in reklamen, innan den stabiliserar sig (på olika nivåer beroende på vilken reklam det är som visas).

Nu snurrar jag inte runt särskilt mycket i själva skrivbordsmiljön men det tycks inte tynga ner min användning. Snarare är det hårddisken och processorn som gör det trögt att öppna och använda program. Själva operativsystemet kräver inte mer än cirka 1 GB RAM hos mig, såvitt jag kan se.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

@Baxtex: Du verkar ha en bättre dator än jag. Tror tyvärr inte att en lättare skrivbordsmiljö kommer att hjälpa dig i det här fallet. Det tar knappt 10 sekunder för mig också men jag misstänker att tiden snarare handlar om processorn. Från att använda 0% slår den i taket några sekunder när den ska ladda in reklamen, innan den stabiliserar sig (på olika nivåer beroende på vilken reklam det är som visas).

Nu snurrar jag inte runt särskilt mycket i själva skrivbordsmiljön men det tycks inte tynga ner min användning. Snarare är det hårddisken och processorn som gör det trögt att öppna och använda program. Själva operativsystemet kräver inte mer än cirka 1 GB RAM hos mig, såvitt jag kan se.

Okej, då är det nog som det är dessvärre. Den funkar ju men det lär ta sin tid och man lär ha sina vredesutbrott när den är slö, men jag antar att jag får leva med det.

Permalänk

@Baxtex: Använder en Core2Duo @2.0GHz, 4GB ram, 120GB SSD, Windows 10.
Kör youtube 720p utan problem. Innan jag bytte till SSD var den nästan obrukbar.

Så, stoppa in en SSD är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

@Baxtex: Använder en Core2Duo @2.0GHz, 4GB ram, 120GB SSD, Windows 10.
Kör youtube 720p utan problem. Innan jag bytte till SSD var den nästan obrukbar.

Så, stoppa in en SSD är mitt råd.

Jag får se, ska ändå köpa en ny dator inom en månad.

Permalänk
Entusiast