Windows 10 utnyttjar användarnas bandbredd i dolt fildelningsnätverk

Permalänk
Medlem

Superbra.

Känns som att framtiden är här nu. Så himla gammalmodigt med central server som alla ska ladda ner från samtidigt. I slutändan tjänar alla på detta.

Enda problemet är om det skulle börja spridas virus på detta sätt, det skulle bli ett enormt problem. Om ett virus hade fått tillgång MS certifikat och liknande. Men förhopnningsvis har MS insett att detta är kritiskt och satsat på att göra det så säkert som bara möjligt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lynx:

Tack för tipset, ska stängas av direkt när ja kommer hem. Sitter bara på 5/1 så kanske är detta som ligger bakom att nätet har varit lite slött sen jag fixa W10. En annan sak med, har nog aldrig i hela mitt liv stängt av så många saker som jag har gjort i Windows 10, tidigare i något operativsystem, program eller spel.

Känns som man hela tiden hittar något nytt man inte vill ha på.

Japp sitter man med en 5/1 lina förstår jag varför du vill stänga av den, men se till att behålla delningen i ditt lokala nätverk, det gör ju att en uppdatering bara behöver laddas ned en gång för att alla dina datorer skall få tillgång till den.

Kan nämna att jag har Internetdelning på och att inget händer på nätverket trots detta, så något större belastning ut verkar det inte vara frågan om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

bara bra för alla, laddar hellre ner en uppdatering fort än söligt.

Permalänk
Skrivet av LeVvE:

Jag skulle aldrig kunna köra default på ALLT.

Det är just såna som hen som kommer va positivt inställd till en inopererad chip i nacken när det väl är dags.

Permalänk
Medlem

Vad händer med alla som sitter med 4G uppkopplingar? Begränsningarna gäller väl totalt, alltså både upload och download över en månad?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Som vanligt extremt negativ inställning på sweclockers när folk inte inser att ~80% av alla windowsanvändare inte ens vet vad windows updates är. Titta bara på USA där 2.1 miljoner människor sitter på 56k modem fortfarande. Alla såna här saker sparar enorma pengar åt Microsoft vilket är en av anledningarna till att vi fick windows 10 uppgradering gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Fint, speciellt att kunna "dela ut" uppdateringar i hemmanätverket om man har kass uppkoppling. Det är ju rätt tråkigt att behöva tanka ner större uppdateringar en gång för varje dator.

Ärlighet? Allting står i EULA så det är inte precis så att någon kan klaga i efterhand.

Undrar om det ens finns en person i Sverige som läst hela EULA:n före man installerar?

Permalänk

Som andra har skrivit, det är inget nytt. Jag själv gillar detta, och bidrar gärna med uppladdning till alla!

Visa signatur

Maximus VI Extreme – Intel Core i7 4770k @ 4.2 GHz – Corsair H100i – 2x Asus DCUII GTX 780 – NZXT H440 – 4TB segate HDD, 2x Samsung 850 Pro 256 GB, Raid0 – Corsair AX860i – 16 GB HyperX Fury @ 2400 MHz – Windows 10 – Corsair K70 – Samsung U28D590D

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Schrimp:

Vad händer med alla som sitter med 4G uppkopplingar? Begränsningarna gäller väl totalt, alltså både upload och download totalt över en månad?

Deras WU och delning, är avstängd som standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av l4nky:

Som vanligt extremt negativ inställning på sweclockers när folk inte inser att ~80% av alla windowsanvändare inte ens vet vad windows updates är. Titta bara på USA där 2.1 miljoner människor sitter på 56k modem fortfarande. Alla såna här saker sparar enorma pengar åt Microsoft vilket är en av anledningarna till att vi fick windows 10 uppgradering gratis.

Jag kan absolut se fördelarna med detta, men jag kan även tycka att win10 automatiskt borde känna av ifall personen i fråga sitter på ett ADSL o isf. begränsa funktionen till lokalt nätverk. ADSL är ju inte direkt bra på att hantera flera anslutningar samtidigt eller uploads över huvud taget.

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Som vanligt extremt negativ inställning på sweclockers när folk inte inser att ~80% av alla windowsanvändare inte ens vet vad windows updates är. Titta bara på USA där 2.1 miljoner människor sitter på 56k modem fortfarande. Alla såna här saker sparar enorma pengar åt Microsoft vilket är en av anledningarna till att vi fick windows 10 uppgradering gratis.

Tror knappast det skulle kosta 100-1000 kr för Microsoft att pusha en 3 GB download till dig. Jag tror att de använder detta för att få ut sina uppdateringar snabbare, och börjar käka upp mer av dina pengar inom deras ekosystem så snabbt som det går.

Visa signatur

Maximus VI Extreme – Intel Core i7 4770k @ 4.2 GHz – Corsair H100i – 2x Asus DCUII GTX 780 – NZXT H440 – 4TB segate HDD, 2x Samsung 850 Pro 256 GB, Raid0 – Corsair AX860i – 16 GB HyperX Fury @ 2400 MHz – Windows 10 – Corsair K70 – Samsung U28D590D

Permalänk
Medlem

Kan väl dela ut min lina, inga problem, använder inte den fullt ut, men det vore trevligt om de frågade rätt ut istället för att gömma det i avtalet som ingen läser, dessutom kommer folk som inte läser datorforum/nyheter inte ha en aning om detta...

§1.2 /moderator
Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Lego Master

Fiber på gång hemma och då blir det att hjälpa till med att distribuera patchar till höger och vänster, men så länge jag sitter på klen ADSL-lina så blir det att begränsa till bara lokala nätverket.

Undrar om dom har nån begränsning av bandbreddsanvändningen? Fullt ös, medvetslös vore ju kaos på riktigt. 25% av tillgänglig bandbredd kanske?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Sitter med 1/1gbit. Den här funktionen skall genast stängas av. Varför skulle jag vilja att någon skulle få ladda ned ifrån mig ? Folk får väl betala för snabbare bredband själva.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

Det enda jag undrar är, hur mycket används? De ADSL jag hade förut gick i graven så fort uppladdning skedde via p2p även vid mindre mängd. Hade upp till 1 ut då. och 8ned. 25-50kb/s ut fick nätet att gå på knäna.

Jag tycker kanske inte funktionen borde vara på mot datorer på internet som standard. Men inom sitt egna nätverk är jag helt för funktionen. Nog för mig som privatanvändare kanske inte tjänar någon extrem tid på detta men ur företagssynpunkt så ser jag bra saker framför mig beroende på hur man kan konfa detta tillsammans med en wsus. Om inte så kanske framtiden kommer ha mer funktioner osv inom detta

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Kan väl dela ut min lina, inga problem, använder inte den fullt ut, men det vore trevligt om de frågade rätt ut istället för att gömma det i avtalet som ingen läser, dessutom kommer folk som inte läser datorforum/nyheter inte ha en aning om detta...

Ja - jag använder nog bara några procent av min uplänk i genomsnitt, så snylta på bara. Om alla delar ut så kommer alla bli uppdaterade jättefort och sedan är det klart. Inget att bråka om.

Permalänk
Inaktiv

Man själv får ju mer nytta av sin 100/100 lina om andra med samma bandbredd inte stänger av. Har inget imot det. Tycker dock att Microsoft kunde ha frågat först.. Alla har ju inte tjockt fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ehhh konstig artikel. Det sparar ju användarnas bandbredd för att de slipper ladda hem patchar flera gånger om ifall man har många datorer hemma?

Det skulle ha varit enbart "dela lokalt" och inte "lokalt & internet" som default.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk

Katastrof för oss med ADSL...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När "alla" som sitter på snabba, obegränsade uppkopplingar har sådant här aktiverat och belastningen ökar kommer det förr eller senare att resultera i dyrare/begränsade anslutningar ala USA.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Inte för att det skulle spela så stor roll (så vida det inte mot all förmodan orsakar någon säkerhetsrisk), men tack för infon.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Sitter med 1/1gbit. Den här funktionen skall genast stängas av. Varför skulle jag vilja att någon skulle få ladda ned ifrån mig ? Folk får väl betala för snabbare bredband själva.

Hur skulle det hjälpa om servern som skickar datan är långsam?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Syhndel:

Sitter med 1/1gbit. Den här funktionen skall genast stängas av. Varför skulle jag vilja att någon skulle få ladda ned ifrån mig ? Folk får väl betala för snabbare bredband själva.

What? Det är knappast för att folk har för dåligt bredband, snarare för att minska belastningen på Microsofts egna servrar och låta folk ladda ner snabbare inom ramarna för sin bandbredd.

Varför är du snål med din lina? Använder du själv konstant 1gb uppströms kan jag väl förstå det, men något säger mig att så inte är fallet...

Mycket vill ha mer, eller?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Min var redan avstängd, så jag tror man hade möjlighet att stänga av det när man uppdaterade/installerade windows 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Sitter med 1/1gbit. Den här funktionen skall genast stängas av. Varför skulle jag vilja att någon skulle få ladda ned ifrån mig ? Folk får väl betala för snabbare bredband själva.

Eller så tänker du tvärtom. Om andra med snabba linor har funktionen påslagen så kanske du får bättre nytta av dina 1000 Mbit/s när du ska ladda ner uppdateringar. Men om andra gör precis som du så betalar du för linan i onödan, du kan ju ändå inte nyttja din hastighet och skulle lika gärna kunna sitta på 10 Mbit eller något sådant.

Du skulle aldrig välja ladda ner en fil med torrent om det fanns andra långsammare alternativ där du inte behövde ladda upp någonting? Själv brukar jag ladda ner linuxdistar tokfort om jag väljer torrent och låter dem sedan ligga aktiva en stund som tack för hjälpen.

Det handlar om att ge och ta. Du har glädje av när andra ger något till dig så varför inte ge något tillbaka? Jag hoppas verkligen att alla som stänger av P2P-funktionen ut mot internet heller inte får möjlighet att ladda ner från andra som använder P2P utan istället hänvisas till någon server på andra sidan atlanten...

Permalänk
Medlem

Man ska komma ihåg Microsoft kan inte fråga om allt... det blir övermänskligt för alla normala användare.. själv skulle jag inte ha något intresse av att gå igenom alla möjliga alternativ som kan tänkas finnas i inställningarna.

På samma vis kan de inte ha allting avstängd som standard.. för då skulle majoriteten inte ha möjlighet eller intresse av söka i Inställningarna för saker om de har nytta av att ha påslaget.

Så det här enda vettiga alternativet, att ha det påslaget som standard. Som sagt det står i användaravtalet om tar sig tid att läsa det... Annars har man ingen rätt att klaga... Personlig åsikt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ett av klagomålen med Windows 7 för min del har ju varit den fruktansvärt långa tid som det tar att ladda ner uppdateringar. Om man nu med Windows 10 kommit på lösningen att man kan köra P2P så är det underbart bra, då blir det ju lite fart på uppdateringarna! Har förresten redan läst om denna funktion och den finns ju där i inställningarna för Windows update så att säga att de dolt den är väl lite orättvist kan jag tycka.

Men visst kombinationen av automatiska uppdateringar i Home-versionen i kombination med denna P2P funktion kommer ju att äta bandbredd och är inte skoj om man kör mobilt bredband med begränsad datamängd. Bra då att åtminstone P2P-funktionen går att stänga av.

Själv tycker jag det är bra att det används P2P-lösningar och det är bra att man kan stänga av det om man vill. Frågan är om vi hade varit gladare om funktionen hade varit avstängd som standard och vi istället hade haft jättesega uppdateringar av Windows 10?

Jaså? Jag har kört windows 7 sedan release och jag har alltid maxat min 100 lina ned när jag uppdaterar. Tar dock tid att installera dom men windows update är alltid det som har gått snabbast på mitt nät.

OnT:
p2p är alltid bra, men inte som default. Tänk hur många personer vi alla känner som inte inte skulle förstå vad detta är, vad det gör eller vad som händer? Helt plötsligt är deras nät helt enkelt hur segt som helst och dom fattar inget, och det händer lite nu och då.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Tack för länken! Alla borde läsa detta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Ofta någon är förvånad. Detta har varit standard länge. Före detta blev stort så var det ett helvete att patcha saker. Sen kom p2p och man maxade 100Mbits linor.
Blizzard har kört så i flera år, tog dock bort det nyss.
Spotify körde så (kanske fortfarande gör?).
Pando media booster kommer/kom med i massvis av spel och gör exakt detta.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.