Permalänk
Livsnjutare 😎

H110 - 2x 140mm fläktar utanför lådan

Jag har en H110 kylare som jag tänkt att sätta in i mitt Define R2 -chassi.
Problemet är dock att kylare och fläktar får inte plats som ett paket, utan jag kommer behöva sätta fläktarna utanpå chassit, likt denna bild:

Hur skall fläktarna jag har sättas?, så de är på bilden ? (är det "pull" ?, alltså att de suger..)
Eller skall jag ha dem åt andra sidan?.. ("push" då eller?) - men då kommer det ju tryckas in varm luft i chassit, och det måste ju vara sämre...

Edit; Kan ju nämna också att min dator står på andra sidan väggen, gent emot där jag sitter - varpå jag varken hör eller ser den. Så det estetisk i detta fall spelar mindre roll Hade den vart bredvid mig hade jag nog kollat på annat chassi och fått en "all-in-one" lösning med stängt chassi osv.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag har en H110 kylare som jag tänkt att sätta in i mitt Define R2 -chassi.
Problemet är dock att kylare och fläktar får inte plats som ett paket, utan jag kommer behöva sätta fläktarna utanpå chassit, likt denna bild:
http://i.imgur.com/7T1GuQ3.jpg

Hur skall fläktarna jag har sättas?, så de är på bilden ? (är det "pull" ?, alltså att de suger..)
Eller skall jag ha dem åt andra sidan?.. ("push" då eller?) - men då kommer det ju tryckas in varm luft i chassit, och det måste ju vara sämre...

Edit; Kan ju nämna också att min dator står på andra sidan väggen, gent emot där jag sitter - varpå jag varken hör eller ser den. Så det estetisk i detta fall spelar mindre roll Hade den vart bredvid mig hade jag nog kollat på annat chassi och fått en "all-in-one" lösning med stängt chassi osv.

1. Det brukar finnas pilar på sidan av fläktarna, som visar luftflödet.
2. Corsair rekommenderar insug, antagligen för att luften utanför lådan är kallare än insidan.

Vill du ha lägre temps, skaffa ett par bra PWM-styrda fläktar med högt statiskt tryck.
PWM gör att du kan styra fläktarnas varvtal och därmed också ljudnivån, t.ex via moderkortet.
t.ex; http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=82...

Permalänk
Medlem

Jag har provat både Push & Pull med H80i och H110i.
Med H80i skiljde det tillräckligt mycket i temp för att ge utrymme för ytterligare 100 MHz OC-utrymme.
Var det värt det?
Nej, ljudvolymen stack iväg på grafikkortet vid spelande.

På H110i skiljde det ingenting i klockfrekvens, och bara ett par grader på CPU-temp.

Min högst personliga uppfattning är att det inte är värt att suga in varmluft i datorn i syfte att maximera effekten av din vattenkylare.

Permalänk
Medlem

Jag kör min h110 i snarlik pull konfiguration och det fungerar utmärkt, inga bekymmer. Har till och med bytt ut mina fläktar till 800RPM fläktar. Kör däremot med 295x2 så jag har nog mindre värmeutveckling innuti chassit då min 295x2 ligger i snarlik push konfiguration. (Ut ur chassit)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Så det ni säger att.... Jag skall ha fläktarna...?

Att de drar luft ut ur chassit
(I min värld sk. "PULL")

ELLER

Att de trycker in luft i chassit
(I min värld sk. "PUSH")

Eller spelar det i princip ingen roll på faktiskt temp?

I övrigt har jag en 3770K som skall kylas med H110'an, samt ett GTX Titan Black med tredjeparts kylare från Arctic (som vispar runt luft)

Å andra sidan är alltid chassidörren öppen - så det blir varken över eller undertryck i chassit, samt att luften är fri att röra sig på den inredda sidovinden där datorn står. (har inga bra bilder på detta)

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om chassidörren är öppen spelar det verkligen inte mycket roll.
Då hade jag satt fläktarna till att blåsa uppåt, även om termodynamikens lagar är en minimalistisk faktor så hade jag rent principiellt hellre dragit fördel av dom.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jaevel:

Om chassidörren är öppen spelar det verkligen inte mycket roll.
Då hade jag satt fläktarna till att blåsa uppåt, även om termodynamikens lagar är en minimalistisk faktor så hade jag rent principiellt hellre dragit fördel av dom.

Ok, uppåt.

Men om jag byter rum eller placerar datorn annorlunda och måste stänga chassi-sidan - så är det att blåsa "frisk luft" utifrån (ovanifrån) och rakt ner i chassit ?

Då gärna med en fläkt bakom CPU'n som kanske suger ut den igen bakom chassit?
Eller det kanske spelar mindre roll...

Detta med luftflöde alltså..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ok, uppåt.

Men om jag byter rum eller placerar datorn annorlunda och måste stänga chassi-sidan - så är det att blåsa "frisk luft" utifrån (ovanifrån) och rakt ner i chassit ?

Då gärna med en fläkt bakom CPU'n som kanske suger ut den igen bakom chassit?
Eller det kanske spelar mindre roll...

Detta med luftflöde alltså..

Som jag skrev tidigare:
Min personliga uppfattning är att det är fördelaktigt att ha fläktarna som utblås.
Det man får ha i beaktning är att du helst vill ha övertryck i lådan när du stänger den. Personligen löste jag det genom att ha 3x140mm som insug. 2 i fronten och en i botten. Övertrycket vill du åt för att det förhindrar damm från att leta sig in i lådan.

Om lådan är öppen hade jag faktiskt fortfarande inte brytt mig särskilt mycket om orienteringen på chassit.
Vill du ha den liggandes av någon outgrundlig anledning så har jag svårt att se att temperaturerna skulle påverkas nämnvärt!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Jaevel:

Som jag skrev tidigare:
Min personliga uppfattning är att det är fördelaktigt att ha fläktarna som utblås.
Det man får ha i beaktning är att du helst vill ha övertryck i lådan när du stänger den. Personligen löste jag det genom att ha 3x140mm som insug. 2 i fronten och en i botten. Övertrycket vill du åt för att det förhindrar damm från att leta sig in i lådan.

Om lådan är öppen hade jag faktiskt fortfarande inte brytt mig särskilt mycket om orienteringen på chassit.
Vill du ha den liggandes av någon outgrundlig anledning så har jag svårt att se att temperaturerna skulle påverkas nämnvärt!

Kanon, tack för alla råd och information!
Nu skall här installeras (större) vattenkylning.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •