Vilken tid släpps windows 10 uppgraderingen?

Permalänk

Generic Key?

Hej!

Jag hade reserverat en uppgradering av min legitima installation av Windows 8.1 Pro. Jag laddade ner Microsofts Media Creation Tool (x64) från deras hemsida: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Därefter skapade jag en ISO-fil för Windows 10 Pro x64 med detta program. Jag gjorde en bootbar USB-sticka av den genererade ISO-filen och därefter startade jag uppgraderingen till Windows 10 från denna (inne i Windows 8.1). Uppgraderingen gick fint och Windows 10 var aktiverat efteråt.

Jag föredrar dock att göra en helt clean installation vid nytt operativsystem, så jag formaterade systemdisken och tog bort alla partioner. Därefter bootade jag från min tidigare skapade Windows 10 USB och installerade operativsystemet från scratch. När installationen frågade efter CD-key valde jag att skippa det steget. Efter installationen fungerar allt som det ska och Windows sägs vara aktiverat (trots att jag inte manuellt skrivit in någon nyckel).

Eftersom jag var intresserad om huruvida Windows 10 hade aktiverats med min tidigare Windows 8.1 key, använde jag mig av programmet ProduKey som identiferar nyckeln för systemet: http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html#Downl...

Programmet rapporterade dock den s.k. "Generic Key" för Windows 10 Pro: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T och inte min tidigare Windows 8.1 key. När jag kör kommandot "slmgr /xpr" i Command Prompt (med adminrättigheter) säger den dock "Windows Professional edition: The machine is permanently activated."

Är det meningen att man ska få en s.k. "Generic Key" eller har jag gjort något fel? Vill inte riskera att min aktivering slutar fungera.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Argh, får bara failed hela tiden trotts upprepade försök att rensa mapparna o köra update med kommandot. Tröttnade å laddade ned media creator saken, den engelska eftersom jag kör en_us av windows 8.1.

Installern säger jag kommer få svenska av någon anledning??(kollar den IP-nummer?) och om jag vill ha engelska får jag lägga till de språket efterråt.

Orkar väl inte vänta så gör nog så ändå, men sigh, hade vart bra å få en engelsk cd-key o installation från början istället. Vet att Windows 8.1 såldes med olika cd-keys beroende på språk iaf.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X - SCYTHE SCMG-5PCGH - TUF GAMING X570-PLUS - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 4000MHz - Samsung 980 Pro NVME - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE 2.0 - EVGA BQ 850W

Permalänk
Medlem

Ingen som har en lösning på detta?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

ingen som har en lösning på detta?

kolla med microsoft https://twitter.com/MicrosoftHelps/with_replies eller pa deras support forum

Visa signatur

andreasw7

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasw7:

kolla med microsoft https://twitter.com/MicrosoftHelps/with_replies eller pa deras support forum

har tyvärr inte twitter. Men har googlat runt som fan och inte hittat något. får väl blicka in på forumet igen.
Tack iaf

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk

"Det gick inte att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet"

Skrivet av Grusburk:

Jag tror jag hittat lösningen på detta problem ("det gick inte att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet") via google. Min installation går iaf längre nu än tidigare (i skrivande stund). Det finns nån återställningspartion på boot-disken som är 100MB (i mitt fall) och uppenbarligen är det för lite för Windows 10. Jag använde ett gratisverktyg, "Minitool partition wizard free" som kan utöka den här 100MB partitionen genom att sno utrymme från min vanliga C:\ . Jag utökade den till 250MB och nu snurrar iallafall uppgraderingen..

EDIT: Min uppdatering funkade fint efter det här ingreppet.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag tror jag hittat lösningen på detta problem ("det gick inte att uppdatera partitionen som är reserverad av systemet") via google. Min installation går iaf längre nu än tidigare (i skrivande stund). Det finns nån återställningspartion på boot-disken som är 100MB (i mitt fall) och uppenbarligen är det för lite för Windows 10. Jag använde ett gratisverktyg, "Minitool partition wizard free" som kan utöka den här 100MB partitionen genom att sno utrymme från min vanliga C:\ . Jag utökade den till 250MB och nu snurrar iallafall uppgraderingen..

Jag gjorde nu detsamma och har kommit längre nu, men vet itne om det funkar än då den söker efter uppdateringar men jag hopppas iaf!

Märkte också att alla min googlechrome addons försvann när jag gjorde detta vilket är lite random XD.

Tack iaf återkommer om det fungerar!

Edit: Well dem började installera starta om kom till typ 40% på att den kopierade filer i installationen sen så startade datorn om och det stod återställer till tidigare version av windows. Därefter startar datorn om igen och nu är windows förstört och kommer inte in på de.

Well well håller på att fixa en bootbar win8.1 usb så jag kan reparera de och göra om.....

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk

@dimman1980:

Kan vara läge för det kanske. Du får väl ha datorn på inatt sen, så att det laddas ned igen, och låta det vara tills det funkar.
Är inte värt all id och strul om det felar.

Permalänk

Tror jag hittat en bugg varför aktiveringen inte funkade på två av mina burkar.

Windows sa att jag var offline så jag kunde inte aktivera. Jag hade totalt glömt bort att jag haft VPN-anslutning i anslutningar innan uppgraderingen. Tog ett tag innan jag kom på det. Jag surfade ju hej vilt med Chrome i WinX. Tog bort VPN, återställde IE och bootade om. Aktiverad och klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfell:

Hej!

Jag hade reserverat en uppgradering av min legitima installation av Windows 8.1 Pro. Jag laddade ner Microsofts Media Creation Tool (x64) från deras hemsida: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Därefter skapade jag en ISO-fil för Windows 10 Pro x64 med detta program. Jag gjorde en bootbar USB-sticka av den genererade ISO-filen och därefter startade jag uppgraderingen till Windows 10 från denna (inne i Windows 8.1). Uppgraderingen gick fint och Windows 10 var aktiverat efteråt.

Jag föredrar dock att göra en helt clean installation vid nytt operativsystem, så jag formaterade systemdisken och tog bort alla partioner. Därefter bootade jag från min tidigare skapade Windows 10 USB och installerade operativsystemet från scratch. När installationen frågade efter CD-key valde jag att skippa det steget. Efter installationen fungerar allt som det ska och Windows sägs vara aktiverat (trots att jag inte manuellt skrivit in någon nyckel).

Eftersom jag var intresserad om huruvida Windows 10 hade aktiverats med min tidigare Windows 8.1 key, använde jag mig av programmet ProduKey som identiferar nyckeln för systemet: http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html#Downl...

Programmet rapporterade dock den s.k. "Generic Key" för Windows 10 Pro: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T och inte min tidigare Windows 8.1 key. När jag kör kommandot "slmgr /xpr" i Command Prompt (med adminrättigheter) säger den dock "Windows Professional edition: The machine is permanently activated."

Är det meningen att man ska få en s.k. "Generic Key" eller har jag gjort något fel? Vill inte riskera att min aktivering slutar fungera.

Tack på förhand!

Det verkar vara normalt och Microsoft har knutit din Windows 10-licens till ditt moderkort för att veta att det har rätt att använda Windows 10.

Permalänk
Avstängd

@Meller127:
Även bra att göra som du och skapa media för att även köra in på andra datorer. $Windows.~BT och $Windows.~WS är kvar på första datorn jag uppdaterade så det mesta hämtas från den.

2 Laptops, en Neetbook och HTPC kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

säg gärna till om du hittar lösning på detta.,

Vet inte om du lyckats lösa det, men det enda jag kan tänka mig är att försöka ändra om 100MB partitionen (Win 7 skapade bara 100MB, medan Win 8.1/10 skapar 350-400MB). Troligen har den fått slut på utrymme.

Antingen får man flytta över hela denna reserverade partitionen till C: enheten (vilket dock gör att datorn inte kommer ha nät-starts hjälp, utan man måste använda skiva istället).

Eller så får man använda 3:e part partitionsprogram och ändra denna från 100MB till tex 400MB och sedan reparera Win 7 (då OSet inte kommer kunna starta normalt).
Vet inte om det finns ett program som kan fixa allt automatiskt.
Detta alternativ är visserligen det som fungerar bäst i långa loppet, men också det som är det mest riskabla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfell:

Hej!

Jag hade reserverat en uppgradering av min legitima installation av Windows 8.1 Pro. Jag laddade ner Microsofts Media Creation Tool (x64) från deras hemsida: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

Därefter skapade jag en ISO-fil för Windows 10 Pro x64 med detta program. Jag gjorde en bootbar USB-sticka av den genererade ISO-filen och därefter startade jag uppgraderingen till Windows 10 från denna (inne i Windows 8.1). Uppgraderingen gick fint och Windows 10 var aktiverat efteråt.

Jag föredrar dock att göra en helt clean installation vid nytt operativsystem, så jag formaterade systemdisken och tog bort alla partioner. Därefter bootade jag från min tidigare skapade Windows 10 USB och installerade operativsystemet från scratch. När installationen frågade efter CD-key valde jag att skippa det steget. Efter installationen fungerar allt som det ska och Windows sägs vara aktiverat (trots att jag inte manuellt skrivit in någon nyckel).

Eftersom jag var intresserad om huruvida Windows 10 hade aktiverats med min tidigare Windows 8.1 key, använde jag mig av programmet ProduKey som identiferar nyckeln för systemet: http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html#Downl...

Programmet rapporterade dock den s.k. "Generic Key" för Windows 10 Pro: VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T och inte min tidigare Windows 8.1 key. När jag kör kommandot "slmgr /xpr" i Command Prompt (med adminrättigheter) säger den dock "Windows Professional edition: The machine is permanently activated."

Är det meningen att man ska få en s.k. "Generic Key" eller har jag gjort något fel? Vill inte riskera att min aktivering slutar fungera.

Tack på förhand!

Nu läste jag igår någonting om att nyckeln är lite annorlunda i windows 10, därför får man samma nyckel på alla. Det sparas på nåt sätt på deras server, så att det är kopplad till hårdvaran, så nästa gång man gör nyinstallation på samma dator, ska man inte behöva ange någon nyckel. Men samtidigt tror jag då att det blir svårt att installera på en ny dator. http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem

Fattar inte, jag kan fortfarande inte uppgradera Windows 10 från 8.1 ..det står bara att dom ska meddela när windows 10 är redo för installation.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk

Står bara uprepade gånger i uppdateringshistorik att installationen misslyckades. Antar att det är för mycket begärt att saker och ting ska fungera problemfritt när det där värdelösa Microsoft är inblandat.

Permalänk
Medlem

Sådär nu fick jag min Windows 10
Är det fortfarande värt att installera det menar nu på alla problem med drivrutiner o sånt skit med grafikkort

Permalänk
Skrivet av A Maze Thing:

Står bara uprepade gånger i uppdateringshistorik att installationen misslyckades. Antar att det är för mycket begärt att saker och ting ska fungera problemfritt när det där värdelösa Microsoft är inblandat.

Jag hade samma problem och gav upp igår men fick en länk från microsoft igår och följde denna guide ochså imorse efter några försök kunde man installera klart.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

och och också Kickstarta din Windows 10-uppgradering
När du lyckats reservera din kopia av Windows 10-uppgraderingen kan man antingen vänta på att Microsoft aktiverar installationsfilerna eller ta saken i egna händer genom ett par enkla steg.
Starta kommandotolken (CMD) som administratör (viktigt!)
Skriv in kommandot "wuauclt.exe /detectnow" och tryck enter
Öppna "Windows update" och vänta några minuter på eventuella uppdateringar som saknas
Antingen installerar du de nya uppdateringarna eller går du till nästa steg direkt.
Öppna återigen kommandotolken som administratör
Skriv in kommandot "wuauclt.exe /updatenow" och tryck enter
Öppna "Windows Update"

Visa signatur

andreasw7

Permalänk
Skrivet av A Maze Thing:

Står bara uprepade gånger i uppdateringshistorik att installationen misslyckades. Antar att det är för mycket begärt att saker och ting ska fungera problemfritt när det där värdelösa Microsoft är inblandat.

Jag hade samma problem och gav upp igår men fick en länk från microsoft igår och följde denna guide ochså imorse efter några försök kunde man installera klart.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

och och också Kickstarta din Windows 10-uppgradering
När du lyckats reservera din kopia av Windows 10-uppgraderingen kan man antingen vänta på att Microsoft aktiverar installationsfilerna eller ta saken i egna händer genom ett par enkla steg.
Starta kommandotolken (CMD) som administratör (viktigt!)
Skriv in kommandot "wuauclt.exe /detectnow" och tryck enter
Öppna "Windows update" och vänta några minuter på eventuella uppdateringar som saknas
Antingen installerar du de nya uppdateringarna eller går du till nästa steg direkt.
Öppna återigen kommandotolken som administratör
Skriv in kommandot "wuauclt.exe /updatenow" och tryck enter
Öppna "Windows Update"

Visa signatur

andreasw7

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Maze Thing:

Står bara uprepade gånger i uppdateringshistorik att installationen misslyckades. Antar att det är för mycket begärt att saker och ting ska fungera problemfritt när det där värdelösa Microsoft är inblandat.

Har du lyckats lösa det?

Permalänk
Skrivet av Swe.Stars:

Har du lyckats lösa det?

Har inte vågat testa än.
Är väl ärligt talat inte så där jätteivrig att ge mig på att försöka installera 10:an efter att jag för bara några veckor sen fick problem och blev tvungen att installera om 8:an och 8.1. Vilket tog nästan en hel dag.