"Omfattande" uppgraderingar av hårdvaran tillåts inte i den "gratis" uppgraderade versionen av Windows 10?

Permalänk
Medlem

"Omfattande" uppgraderingar av hårdvaran tillåts inte i den "gratis" uppgraderade versionen av Windows 10?

Det verkar som om det kan finnas en spärr mot alt för omfattande uppgraderingar av hårdvaran då du utnyttjat erbjudandet om en gratis uppgradering till Windows 10 från en äldre version.

"Q: What happens if I change the hardware configuration of my Windows 10 device?
A: If the hardware configuration of your Windows 10 device changes significantly (e.g. motherboard change) Windows may require re-activation on the device. This is the same experience as prior versions of Windows (e.g. Windows 7 and Windows 8.1). The free upgrade offer will not apply to activation of Windows 10 in such scenarios where hardware changes reset Activation."

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_upgrade/reinstalling-windows-10-after-upgrade/578d0b7f-57e4-4893-b9d1-6cfac0d6290a?auth=1

Lär väl kanske inte drabba allt för många, men för flera här kanske det kan vara relevant, speciellt om man inom en snar framtid hade tänkt uppgradera.

- Edit såg att det redan kommenterats. Jag får skylla på att jag inte fått i mig mitt morgonkaffe än.

Permalänk
Medlem

Det var ju samma upplägg för win 7 & 8 (som drt även står i den engelska texten) så jag vet inte vad det nya är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Det var ju samma upplägg för win 7 & 8 (som drt även står i den engelska texten) så jag vet inte vad det nya är?

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag hört och verkar bekräftas av denna text "The free upgrade offer will not apply to activation of Windows 10 in such scenarios where hardware changes reset Activation."

Helt enkelt så kan man inte byta moderkortet som man kan i win 7 och 8 , inte i gratis versionen i alla fall. Vet inte hur det är med OEM versionen.

Hade gladligen bytt min win 8 licens till win 10 , är ett bra mycket bättre OS som även dessa ändringar lovade även MS uppfylla till oss win 8 användare (som dom sket i).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

I Windows 7/8 kunde man ringa till Microsoft och aktivera Windows manuellt om man t.ex. bytt moderkort, kommer den möjligheten inte finnas om man uppgraderar till 10?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk

Men hur är det om man köper en Windows 10 licens, gäller det samma då ??

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teliapappi:

Men hur är det om man köper en Windows 10 licens, gäller det samma då ??

Köper du den vanliga versionen (ej OEM, alltså) så kan du byta och installera om hur du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Köper du den vanliga versionen (ej OEM, alltså) så kan du byta och installera om hur du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Så har det varit förut OEM versioen är begränsad. Retail versionen ska inte ha den begränsningen.

Permalänk

Så är det så då att om man har en win 7 retail och uppgraderar till win 10 så blir det en OEM version och kan inte reaktiveras igen om man byter tex moderkort eller bygger ihop en ny burk?

I så fall känns det inte lika lockande att uppgradera. Dom datorerna jag har är inte helt färska så en uggradering av dom är inte långt bort så hade ju varit skönt att slippa köpa ett OS till dom igen.

Permalänk

Som ovan frågade, om man har en retail licens och uppgraderar till Windows 10 via erbjudandet, konverteras licensen till OEM då? Isåfall blir det att nedgradera till 8.1 igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

When I upgrade a preinstalled (OEM) or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 license to Windows 10, does that license remain OEM or become a retail license?

If you upgrade from a OEM or retail version of Windows 7 or Windows 8/8.1 to the free Windows 10 upgrade this summer, the license is consumed into it. Because the free upgrade is derived from the base qualifying license, Windows 10 will carry that licensing too.

If you upgrade from a retail version, it carries the rights of a retail version.

If you upgrade from a OEM version, it carries the rights of a OEM version.

Full version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- Doesn't require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive

Upgrade version (Retail):

- Includes transfer rights to another computer.

- require a previous qualifying version of Windows.

- Expensive, but cheaper than full version

Citat:

What happens if I change my motherboard?

As it pertains to the OEM licenses this will invalidate the Windows 10 upgrade license because it will no longer have a previous base qualifying license which is required for the free upgrade. You will then have to purchase a full retail Windows 10 license. If the base qualifying license (Windows 7 or Windows 8.1) was a full retail version, then yes, you can transfer it.

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-w...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Det verkar som om det kan finnas en spärr mot alt för omfattande uppgraderingar av hårdvaran då du utnyttjat erbjudandet om en gratis uppgradering till Windows 10 från en äldre version.

"Q: What happens if I change the hardware configuration of my Windows 10 device?
A: If the hardware configuration of your Windows 10 device changes significantly (e.g. motherboard change) Windows may require re-activation on the device. This is the same experience as prior versions of Windows (e.g. Windows 7 and Windows 8.1). The free upgrade offer will not apply to activation of Windows 10 in such scenarios where hardware changes reset Activation."

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_upgrade/reinstalling-windows-10-after-upgrade/578d0b7f-57e4-4893-b9d1-6cfac0d6290a?auth=1

Lär väl kanske inte drabba allt för många, men för flera här kanske det kan vara relevant, speciellt om man inom en snar framtid hade tänkt uppgradera.

- Edit såg att det redan kommenterats. Jag får skylla på att jag inte fått i mig mitt morgonkaffe än.

Är det som i win 7 så har jag fått göra det 2 gånger och är inget konstigt.

Man ringer upp en maskin, man får en kod av windows man knappar in i telefonen 4-5 siffror i taget och avslutar med typ # lr ngt när maskinen begär siffrorna i ruta A, B, C etc upp till kanske F "antal" rutor med siffror i som windows visar.

Sen läser maskinen upp nya siffergrupper som man fyller i tomma fältrutor 4-5 siffor i taget, A, B, C etc. Sen tar man nästa och sen är det klart. Går på max 5 min om förfarandet är detsamma.

Jag kan själv inte riktigt se syftet med detta förfarandet eller vad det ska skydda emot men detta är vad jag fått göra.

Dock som tidigare post sa så hade man OEM innan verkar win10 bli OEM med och då kanske det inte går att byta moderkort.
Men hade man Retail innan verkar det som det ska gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Det verkar som om det kan finnas en spärr mot alt för omfattande uppgraderingar av hårdvaran då du utnyttjat erbjudandet om en gratis uppgradering till Windows 10 från en äldre version.

"Q: What happens if I change the hardware configuration of my Windows 10 device?
A: If the hardware configuration of your Windows 10 device changes significantly (e.g. motherboard change) Windows may require re-activation on the device. This is the same experience as prior versions of Windows (e.g. Windows 7 and Windows 8.1). The free upgrade offer will not apply to activation of Windows 10 in such scenarios where hardware changes reset Activation."

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-win_upgrade/reinstalling-windows-10-after-upgrade/578d0b7f-57e4-4893-b9d1-6cfac0d6290a?auth=1

Lär väl kanske inte drabba allt för många, men för flera här kanske det kan vara relevant, speciellt om man inom en snar framtid hade tänkt uppgradera.

- Edit såg att det redan kommenterats. Jag får skylla på att jag inte fått i mig mitt morgonkaffe än.

Jag råkade ut för detta med min win7 installation. Enda krånglet är att man får ringa och prata med en Indier. Sa att jag "bytt moderkort" och inget mer. Då nollställde han direkt licensen. Det krångligaste var att läsa upp alla siffror för kontroll och sen få nya att mata in som verifiering.

De verkar skriva väldigt skarpt i sina villkor. Men i praktiken har de de senaste 5 åren varit väldigt släpphänta.

Sen kan ni andra ha en massa åsikter men jag litar mer på de som faktiskt har en erfarenhet än de som spekulerar från en licens hur det faktiskta beteendet från MS är. De har gått från att vara ett företag som verkligen ville sätta dit folk till att numera behandla sina betalande kunder väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Är det som i win 7 så har jag fått göra det 2 gånger och är inget konstigt.

Man ringer upp en maskin, man får en kod av windows man knappar in i telefonen 4-5 siffror i taget och avslutar med typ # lr ngt när maskinen begär siffrorna i ruta A, B, C etc upp till kanske F "antal" rutor med siffror i som windows visar.

Sen läser maskinen upp nya siffergrupper som man fyller i tomma fältrutor 4-5 siffor i taget, A, B, C etc. Sen tar man nästa och sen är det klart. Går på max 5 min om förfarandet är detsamma.

Jag kan själv inte riktigt se syftet med detta förfarandet eller vad det ska skydda emot men detta är vad jag fått göra.

Dock som tidigare post sa så hade man OEM innan verkar win10 bli OEM med och då kanske det inte går att byta moderkort.
Men hade man Retail innan verkar det som det ska gå.

Syftet är att blockera de som bygger datorer eller har många datorer de vill använda samma licens på. Då är det lite bökigt att sitta i telefon.
Som jag skrev ovan så fungerar inte detta heller om man bytt för många gånger/bytt all hårdvara utan då får man prata med en person som skriver in efter man läser upp och sen läser tillbaka en ny aktiveringskod.

Så krångligt. Ja. Men inte gjort för att förstöra för hemmabyggare/entusiaster i praktiken.

Permalänk
Medlem

Enligt komplett så kan MS låsa upp så man kan aktivera sin OEM licens igen efter byte av moderkort. Men den bedömningen gör MS. Har man haft datorn på lagning eller så och att moderkortet verkligen har gått sönder så kan MS låsa upp inte annars. Om man t.e.x byter moderkort ofta utan att det gått sönder så går nog ej MS med på det. Bättre att lägga ut dom extra pengarna på en Retail Licens

Permalänk
Skrivet av immutable:

I Windows 7/8 kunde man ringa till Microsoft och aktivera Windows manuellt om man t.ex. bytt moderkort, kommer den möjligheten inte finnas om man uppgraderar till 10?

Skrivet av teliapappi:

Men hur är det om man köper en Windows 10 licens, gäller det samma då ??

Skrivet av anon99339:

Köper du den vanliga versionen (ej OEM, alltså) så kan du byta och installera om hur du vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Alpha77:

Så har det varit förut OEM versioen är begränsad. Retail versionen ska inte ha den begränsningen.

Skrivet av Slanteryao:

Så är det så då att om man har en win 7 retail och uppgraderar till win 10 så blir det en OEM version och kan inte reaktiveras igen om man byter tex moderkort eller bygger ihop en ny burk?

I så fall känns det inte lika lockande att uppgradera. Dom datorerna jag har är inte helt färska så en uggradering av dom är inte långt bort så hade ju varit skönt att slippa köpa ett OS till dom igen.

Skrivet av Formel117:

Som ovan frågade, om man har en retail licens och uppgraderar till Windows 10 via erbjudandet, konverteras licensen till OEM då? Isåfall blir det att nedgradera till 8.1 igen.

Skrivet av AppendixSE:

Syftet är att blockera de som bygger datorer eller har många datorer de vill använda samma licens på. Då är det lite bökigt att sitta i telefon.
Som jag skrev ovan så fungerar inte detta heller om man bytt för många gånger/bytt all hårdvara utan då får man prata med en person som skriver in efter man läser upp och sen läser tillbaka en ny aktiveringskod.

Så krångligt. Ja. Men inte gjort för att förstöra för hemmabyggare/entusiaster i praktiken.

Då så OEM är lika fritt som Retail. Men efter par moderkortsbyten/ändrad hårdvara behövs automatik kundtjänst. Pratar efter egen erfarenhet (så klart hade moderkortet gått sönder så, så bryter inte mot swec hoppas jag nu).

Men med detta erbjudande så verkar det vara mer låst än normal OEM varit tidigare. Telefonaktivering finns kvar i windows 10 går att få fram det själv om man är nyfiken.

Får hoppas microsoft tar bladet från munnen. Vart är bulder versionen som kom med win 8 t.ex ? var ju en riktigt bra licensform för oss entusiaster och lika dyrt som OEM.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Enligt komplett så kan MS låsa upp så man kan aktivera sin OEM licens igen efter byte av moderkort. Men den bedömningen gör MS. Har man haft datorn på lagning eller så och att moderkortet verkligen har gått sönder så kan MS låsa upp inte annars. Om man t.e.x byter moderkort ofta utan att det gått sönder så går nog ej MS med på det. Bättre att lägga ut dom extra pengarna på en Retail Licens

Låter rätt dumt om dom ska börja göra så i windows 10. Men ja det är ju deras egna regler man får gå efter.

Retail är begränsat med, du får endast ha licensen installerad på en dator i taget inte flera och du får bara byta moderkort 3 gånger.

Men är ju mer fritt än OEM, hade hoppas på att Microsoft hade fortsatt med bulder licensen.
Pengarna finns ju inte hos oss privatpersoner heller, är mer som ett extraknäck.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Jag undviker helst att ringa MS, har aldrig fått hjälp av dem när jag har behövt hjälp, har upplevt att de bara snackar runt.
Man får bättre hjälp av folk på forum och lär sig mer dessutom.

Permalänk
Skrivet av teliapappi:

Jag undviker helst att ringa MS, har aldrig fått hjälp av dem när jag har behövt hjälp, har upplevt att de bara snackar runt.
Man får bättre hjälp av folk på forum och lär sig mer dessutom.

Vad för problem menar du nu?

Licensproblem måste du ringa MS (du kommer till telefonsvarare och aktiverar licensen på nytt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för problem menar du nu?

Licensproblem måste du ringa MS (du kommer till telefonsvarare och aktiverar licensen på nytt).

Det har varit olika problem som jag har haft genom åren, men jag har hittat svaren på Sweclockers.
Då när jag ringde om licensproblem var det en som svarade som inte var så hjälpsam, men det är några år sedan, det är kanske lättare nu.

Permalänk
Skrivet av teliapappi:

Det har varit olika problem som jag har haft genom åren, men jag har hittat svaren på Sweclockers.
Då när jag ringde om licensproblem var det en som svarade som inte var så hjälpsam, men det är några år sedan, det är kanske lättare nu.

Du ska bara använda den automatiska versionen. Den har fungerat riktigt bra.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Du ska bara använda den automatiska versionen. Den har fungerat riktigt bra.

Bra att veta, då ska jag testa den nån gång, tack.

Permalänk
Skrivet av teliapappi:

Det har varit olika problem som jag har haft genom åren, men jag har hittat svaren på Sweclockers.
Då när jag ringde om licensproblem var det en som svarade som inte var så hjälpsam, men det är några år sedan, det är kanske lättare nu.

Jag hade kontakt med dem angående XP. De svarade kallt att man inte får någon förnyad licens för att man har bytt hårdvara (första och sista gången jag köpte ett OS, tänkte jag.)
Läste någon artikel om ämnet ett år senare, ringde och fick ny licens utan problem. Intrycket som jag har fått är att det är konsumentskydden i Europa man har att tacka för det. Så att läsa på någon /en-us/ sajt vad som gäller är förmodligen vilseledande. Men visst har jag fått intrycket att MS vill förbruka licensen vid minsta ändring, det har ju inte varit någon hemlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Då så OEM är lika fritt som Retail. Men efter par moderkortsbyten/ändrad hårdvara behövs automatik kundtjänst. Pratar efter egen erfarenhet (så klart hade moderkortet gått sönder så, så bryter inte mot swec hoppas jag nu).

Men med detta erbjudande så verkar det vara mer låst än normal OEM varit tidigare. Telefonaktivering finns kvar i windows 10 går att få fram det själv om man är nyfiken.

Får hoppas microsoft tar bladet från munnen. Vart är bulder versionen som kom med win 8 t.ex ? var ju en riktigt bra licensform för oss entusiaster och lika dyrt som OEM.

Win8 hade de ingen policy om. Det uttalade var "ring kundtjänst vid misslyckad aktivering så löser vi det".

Det var som sagt helt annat vid XP men man ändrade sig drastiskt i samband med den väldigt billiga uppgraderingen till 8.

Permalänk
Skrivet av SoilBleed:

Jag hade kontakt med dem angående XP. De svarade kallt att man inte får någon förnyad licens för att man har bytt hårdvara (första och sista gången jag köpte ett OS, tänkte jag.)
Läste någon artikel om ämnet ett år senare, ringde och fick ny licens utan problem. Intrycket som jag har fått är att det är konsumentskydden i Europa man har att tacka för det. Så att läsa på någon /en-us/ sajt vad som gäller är förmodligen vilseledande. Men visst har jag fått intrycket att MS vill förbruka licensen vid minsta ändring, det har ju inte varit någon hemlighet.

Låter märkligt, har aldrig haft problem med XP licensen, dessutom behöver du ingen ny utan bara låsa upp licensen.

Skrivet av AppendixSE:

Win8 hade de ingen policy om. Det uttalade var "ring kundtjänst vid misslyckad aktivering så löser vi det".

Det var som sagt helt annat vid XP men man ändrade sig drastiskt i samband med den väldigt billiga uppgraderingen till 8.

Sen i alla fall Win 7 så är det automatisk telefonaktivering, tar 10 minuter ca och licensen låses upp på par sek.

Är detta jag menar dom införde med windows 8 http://www.sweclockers.com/forum/trad/1157769-windows-8-syste... Helt enkelt lite mer flexibel licensform, som dom verkar gå ifrån med Windows 10 igen , rätt synd om så är fallet.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Som sagt om man byter hårdvara så blir man skickad till en robot och om den inte kan hjälpa en blir man skickad vidare till en människa
http://imgur.com/ynuvWW5
http://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-faq

Visa signatur

Intel I7-6700K 4.6GHz@1.320v | Ghost S1 MkII Limestone | Asus Z170I PRO | EVGA 3070 | Corsair 16Gb @2666MHz | Samsung 970 evo 500Gb + 860 evo 1TB | BenQ XR3501
Samsung S10+ | Bose QC35 | Lenovo X1 Yoga och dyslektiker