Nybörjar systemkamera för bla fyrverkeri

Permalänk
Medlem

Nybörjar systemkamera för bla fyrverkeri

Hej! Tänkte köpa en systemkamera för sisådär 5-6 tusen(helst billigare om det går). Har kollat på Sony a58 eftersom den har inbyggd autofokus i kameran och inte objektivet om jag förstått det rätt vilket gör det billigare med objektiv. Sen vet jag inte vilket märke som klassas som best. Sony, Canon?
Jag tänkte mestadels fota och filma fyrverkerier men även allmänt tex naturbilder osv.

Så vad tycker ni proffs här? Vilken är den bästa kameran för så lite pengar som möjligt?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver ett bra stativ om du vill fotografera fyrverkerier, det är viktigare än kamerahuset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Kamera?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Så jag kan alltså ta vilken skitkamera som helst för 500kr istället för något för 5000 sålänge jag har ett bra stativ?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Bara din skitkamera kan reglera slutartid, och stativ så ska du nog gå bra.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju bra om kameran har låg brusnivå men det viktigaste är nog ändå stativ, optik och ev fjärrkontroll så man slipper skaka kameran i onödan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@mrqaffe:
Så jag kan alltså ta vilken skitkamera som helst för 500kr istället för något för 5000 sålänge jag har ett bra stativ?

Manuella inställningar bör kameran ha. Ffa är det slutartiden man vill kunna ställa manuellt. Bortsett från det och ett vettigt stativ är det inte så stora krav eg. Man ställer med fördel slutartiden så att slutaren är öppen rätt länge och sedan håller man en svart skiva/hatt/något annat trevligt, framför kameran som man sedan tar bort när man ser att det är på väg något upp i luften. Sedan sätter man dit den i väntan på nästa grej. På så sätt kan man enklare tajma och välja/kombinera olika krevader.
Objektivet behöver inte vara speciellt ljusstarkt. Man kan få experimentera sig fram lite till lagom exponering, men ISO100 och bländare 5.6-8 kan vara en vettig start att börja jobba ifrån.

Permalänk
Medlem

@dumbo:
Ingen kamera du kan rekommendera?

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

@Zyzlite
Jo, jag skulle kunna rekommendera 100 om det var så, för i praktiken vilken kameran som helst med manuella inställningar funkar. Det hade varit lättare att ge en rekommendation om man visste lite mer om vilka kriterier som finns. Formfaktor? Vad ska kameran mer användas till? Osv osv.

Om det inte är viktigt för dig att kunna byta objektiv skulle jag kolla på RX100. Det är en kompetent kamera i litet format. Detta gör att kraven på stativet inte blir så höga och att du klarar dig med ett lättare och billigare stativ.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1302505

Som stativ kan något av dessa vara vettiga:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=C258KJ2-RED
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MX-1327pac (värdepaketet med kulled)

Vilket man väljer beror lite på hur lång man är och hur lätt man vill att stativet ska vara.
Det finns ju såklart andra varianter åxå, i kolfiber osv om man vill ha lättare grejer, men då blir det åxå lite dyrare. Dessa två skulle jag säga är vettiga för relativt lite pengar.

Permalänk
Medlem

@dumbo: Kriterierna jag har står i texten jag skrev, inte endast fyrverkerier

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@dumbo: Kriterierna jag har står i texten jag skrev, inte endast fyrverkerier

Nu menar jag inte att vara dryg, men "allmänt tex naturbilder" är inte så specifikt. Bara naturbilder kan innebära bland annat landskap, vilda djur, småfåglar, insektsmakro och undervattensfoto. "Allmänt" kan innefatta porträtt, gatufoto, dokumentärt, repro, stilleben, arkitektur osv osv, där alla kräver olika egenskaper om man vill göra det på bästa sätt.

Eftersom du kollat på Sony A58 antar jag att det inte är superviktigt att kameran är kompakt, men många tänker i banor att "större är bättre" (hur det är i ditt fall vet jag såklart inte). Ibland är det så, men inte alltid. Det finns många kompakta(re) kameror som är kompetenta. Man ska heller inte glömma att en kamera som går ner i fickan tenderar att följa med oftare i vardagen.
Själv har jag både en lite större kamera och en fickkamera som komplement.

En RX100, som jag föreslog tidigare, klarar en del av ovanstånde typer av fotografering bra, medan den är mer eller mindre värdelös för tex vilda djur, pga dess, i sammanhanget, korta brännvidd. En A58 ger ju, tack vare att man kan komplettera med fler objektiv, en möjlighet till en mer komplett lösning där man kan skaffa den utrustning som man behöver för varje typ av foto man vill kunna göra. Vill man fota småfåglar skaffar man ett långt teleobjektiv, vill man fota insekter skaffar man ett makroobjektiv osv.
Med kitobjektivet kommer en A58 att ge ungefär samma möjligheter som en RX100, men har, gissningsvis, lite snabbare AF (framför allt för att följa rörliga motiv).
Så, om du verkligen vill fota allt möjligt i den verkliga bemärkelsen så är en systemkamera en bättre grund att stå på. Det man kan fråga sig, just ang. A58 (eller de andra SLT-kamerorna) är hur länge Sony kommer att hålla liv i den objektivfattningen. De satsar mycket hårdare på E-mount och har ju uttalat sig i ordalag som att "spegellöst är framtiden".
Det kan vara vettigare att satsa på en A5100 eller A6000 istället, eller, om man vill ha spegel och optisk sökare, något från Nikon eller Canon, tex D5300 eller en 700D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Så, om du verkligen vill fota allt möjligt i den verkliga bemärkelsen så är en systemkamera en bättre grund att stå på. Det man kan fråga sig, just ang. A58 (eller de andra SLT-kamerorna) är hur länge Sony kommer att hålla liv i den objektivfattningen. De satsar mycket hårdare på E-mount och har ju uttalat sig i ordalag som att "spegellöst är framtiden".
Det kan vara vettigare att satsa på en A5100 eller A6000 istället, eller, om man vill ha spegel och optisk sökare, något från Nikon eller Canon, tex D5300 eller en 700D.

Har för mig det är sagt att det ska komma nya A-mount system kameror nästa år, men ja dom har ju satsat ordentligt på E-mount.
Men det ena utesluter inte det andra.. men vi får väl helt enkelt se. Sony har väl även Startat Pro Support i USA 2014.. känns ju något konstig om dom inte har tänkt att satsa på system för profs.