Hur får man alltid samma ägare på alla undermappar som huvudmappen?

Permalänk

Hur får man alltid samma ägare på alla undermappar som huvudmappen?

Hejsan.
Jag har stött på ett lite mindre problem när jag använder plex tillsammans med ubuntu 14.04. När jag lägger in filmer i mapparna som är bibliotek för filmer\serier så måste jag varje gång ändra ägare av mappen\filen till plex:plex för att det ska fungera att få in det i plex. I nuläget löser jag det genom att köra chown plex:plex /bla/bla/ alternativt chown -R plex:plex /bla/ och detta fungerar bra egentligen men skulle gärna slippa detta så att jag skulle kunna ladda ner filerna och lägga direkt i biblioteket utan att manuellt ändra ägaren till filen utan att jag kan sätta rättigheter på så sätt att det automatiskt ändras till plex användare och inte min egen användare.

Finns det någon annan smidigare lösning för att kunna få plex att kunna läsa filerna så går det såklart lika bra. Jag misstänker att jag skulle kunna lägga till användaren plex till min användare\root's grupp och då låta plex läsa filerna. Men det känns lite felväg att gå men kanske är helt ofarligt ur säkerhetssynpunkt.

edit
Värt att nämna kanske är att disken är mountad som ntfs då den också används i Windows miljö och inte känner för att bli av med allt som ligger där. Vet inte hur det blir med rättigheter och så riktigt när ntfs används istället för ext.

Jag har även följt denna guiden för att göra de möjligt att använda (acl? rättigheter) på ntfs disken. https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200288606-Mounting-...

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HOch[ninja]:

Hejsan.
Jag har stött på ett lite mindre problem när jag använder plex tillsammans med ubuntu 14.04. När jag lägger in filmer i mapparna som är bibliotek för filmer\serier så måste jag varje gång ändra ägare av mappen\filen till plex:plex för att det ska fungera att få in det i plex. I nuläget löser jag det genom att köra chown plex:plex /bla/bla/ alternativt chown -R plex:plex /bla/ och detta fungerar bra egentligen men skulle gärna slippa detta så att jag skulle kunna ladda ner filerna och lägga direkt i biblioteket utan att manuellt ändra ägaren till filen utan att jag kan sätta rättigheter på så sätt att det automatiskt ändras till plex användare och inte min egen användare.

Finns det någon annan smidigare lösning för att kunna få plex att kunna läsa filerna så går det såklart lika bra. Jag misstänker att jag skulle kunna lägga till användaren plex till min användare\root's grupp och då låta plex läsa filerna. Men det känns lite felväg att gå men kanske är helt ofarligt ur säkerhetssynpunkt.

edit
Värt att nämna kanske är att disken är mountad som ntfs då den också används i Windows miljö och inte känner för att bli av med allt som ligger där. Vet inte hur det blir med rättigheter och så riktigt när ntfs används istället för ext.

Jag har även följt denna guiden för att göra de möjligt att använda (acl? rättigheter) på ntfs disken. https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/200288606-Mounting-...

Det här vill jag också göra! Jag tror du ska läsa på lite om ACL (getfacl, setafcl) och sedan återkomma hit och förklara för mig hur du gjorde

Nej, men for realz, jag har förmodligen inte tid att kika på det här idag men återkommer när jag har gjort det. Hinner du först kan du ju göra detsamma!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Lägg till användaren plex i den grupp som filerna har när du lägger till de, samma namn som ditt användarkonto oftast. På så sätt får plex läs-rättigheter till filerna även när filen inte ägs av plex, vilket jag gissar räcker för att det ska fungera bra.
Det känns som en betydligt lättare metod än att faktiskt ändra det till plex:plex.
Och om plex behöver skriv-rättigheter så kan du titta på att sänka umask till 002, så att nya filer skapas med skrivrättighet till den ägande gruppen.

Permalänk
Medlem

När jag var lite lät lade jag in i cron att ändra ägare istället för att behöva göra det själv. Lite fult men det fungerade. Ni hade jag dock valt att gå till botten med problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag gick den vägen som Genesis nämnde och jag även nämnde i trådstarten. Jag la in användaren i gruppen för min användare. nu plockar plex in filmerna utan problem. Jag visste egentligen att detta skulle fungera (inte meningen att låta dryg tack för tipset genesis) men undrar dock om det utgör någon säkerhetsrisk att användaren plex nu har tillgång till samma saker som min vanliga användare? kanske inte kan utföra något utan att använda sudo i vilket fall vilket gör det helt ofarligt?

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]

Permalänk
Medlem

Även utan att varken bråka med ACL, eller lägga till plex till "din" grupp, så kan du få underkataloger/filer att bli grupp-ägda av plex:

chown :plex /katalog chmod g+s /katalog

Så förutsatt att filerna skapas läs-/skrivbara för grupp så borde det gå. (Detta kommer bara att gälla filer och kataloger skapade direkt i /katalog, och senare filer skapade i "nya" underkataloger. Vill du få det att gälla för hela trädet under /katalog så: `find /katalog -type d exec chmod g+s {} +`)

Permalänk

Okej, tackar för tipset! Jag tror jag kör på det jag har nu men det är ju ändå värdefullt att kunna! tack!

Visa signatur

[Asus p5q-e][ intel e8500@4,2ghz][Kingston hyper-x 2 Gb ram][[XFX 8800gt][Corsair hx520][580 Gb]