Permalänk
Medlem

Hjälp: NF-A14 PWM, industrial eller icke?

Hej!

Jag är inte nöjd med mina nuvarande chassifläktar och skulle därför gärna byta ut dessa mot Noctuas NF-A14 (om ni nu inte har bättre alternativ).
Det som jag står och väljer mellan är om jag ska köra på de bruna som är 80kr billigare eller lägga till något för att få de som är Industrial, tänkte då 2000rpm-versionen.

Till saken hör att jag vill ha en så tyst dator som möjligt och om den ska låta så ska ljudet vara orsakat av luft och inte missljudande fläktmotorer. Så fläktarna får gärna låta under drift men ska då helst vara så lite störande som möjligt.

Färgen är inte jätteviktig även om jag gärna hade haft svarta.

Tacksam för svar!

//Per

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk

Industrivarianterna har inga krav på ljudnivå utan är konstruerade för att hålla länge och transportera mycket luft. Vi andra vill ha tysta och effektiva fläktar som inte måste stå på 24 timmar om dygnet. Satsa på de billigare modellerna.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Industrivarianterna har inga krav på ljudnivå utan är konstruerade för att hålla länge och transportera mycket luft. Vi andra vill ha tysta och effektiva fläktar som inte måste stå på 24 timmar om dygnet. Satsa på de billigare modellerna.

Tack för svaret! Blir med största säkerhet de vanliga.

Visa signatur

Gillar prylar och spelar sällan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Industrivarianterna har inga krav på ljudnivå utan är konstruerade för att hålla länge och transportera mycket luft. Vi andra vill ha tysta och effektiva fläktar som inte måste stå på 24 timmar om dygnet. Satsa på de billigare modellerna.

Så kan det mycket väl vara, men inte i fallet Noctua.
Gammal tråd, men måste ändå slå ett slag för dessa.

De är enormt högpresterande tack vare det höga trycket, jämför t.ex vanliga NF-F12 med deras industriPPC-2000.
Tysta så in i bomben, jag lovar, perfekta för vattenkylarna som vill ha högt tryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Så kan det mycket väl vara, men inte i fallet Noctua.
Gammal tråd, men måste ändå slå ett slag för dessa.

De är enormt högpresterande tack vare det höga trycket, jämför t.ex vanliga NF-F12 med deras industriPPC-2000.
Tysta så in i bomben, jag lovar, perfekta för vattenkylarna som vill ha högt tryck.

Hade så många som 8 Noctua-PPC (6 x 140 mm, 2 x 120 mm) i förra lådan och kan intyga att de definitivt inte är mera högljudda än Noctuas motsvarande icke-PPC-fläktar.

Visa signatur

VCS 2600 + E.T. New Mexico Edition

Permalänk
Medlem

Jag har hört att IndustrialPPC utan PWM-styning inte skulle gå att styra genom att justera spänningen (som en fläktcontroller gör), samtidigt som de fläktarna har högre varvtal än motsvarande icke-industrialPPC.

Så, om man ska ha Noctual IndustrialPPC och vill ha datorn tyst, se till att du skaffar PWM-versionen av den fläkten.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjuhr:

Till saken hör att jag vill ha en så tyst dator som möjligt och om den ska låta så ska ljudet vara orsakat av luft och inte missljudande fläktmotorer.

Absolut tystast tycker jag helt klart beQuiet Siletwings 2 är. Jag har har jämfört dem (120 och 140 mm) med Noctua "NF-A15 PWM" och "NF-F12 PWM".

Permalänk

Dessa är bästa fläktarna som gjorts GT typhoon , bara luftljud motorn är tyst.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Absolut tystast tycker jag helt klart beQuiet Siletwings 2 är. Jag har har jämfört dem (120 och 140 mm) med Noctua "NF-A15 PWM" och "NF-F12 PWM".

Jag tycker att man ska driva en fläkt på en hastighet som är precis under när den börjar märkas. Hur mycket luft som den forslar genom ens radiator/kylfläns vid den ljudnivån är vad som räknas.

GentleTyphoon är bäst på det... men gamla GT som tillverkades av Nidec och såldes av Scythe kunde inte drivas med PWM så man behövde en fläktcontroller. Det finns att köpa på några ställen nu igen: Dazmode, Coolerguys och på marknadssite:n Taobao .. och i mer intressanta versioner än de Scythe sålde.
GT har tyvvär aldrig funnits i 140 mm, och 92 mm-varianten har slutat tillverkas.

Noctua ska släppa en ny version av sin P-serie nästa år... Den är verkligen lik GT och Noctua kan sin sak. De publicerade en tryck/flöde-kurva för fläkten och den var ganska lik GTs ...
Den kommer att komma i en 140 mm-version.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.