Philips kombinerar skärmstativ med universell dockningsstation

Permalänk
Melding Plague

Philips kombinerar skärmstativ med universell dockningsstation

En diskret skärmfot döljer en fullfjädrad dockningsstation när Philips presenterar ett universellt och dessutom utrymmessnålt alternativ till datortillverkarnas egna modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Orkar en ensam usb 3 driva allt det där?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Orkar en ensam usb 3 driva allt det där?

Skickades från m.sweclockers.com

Tänker du bandbreddsmässigt eller effektmässigt?
Jag tror att 5.0 Gbps bandbredd borde räcka till i de flesta fallen.
Och den ser ju ut att ha en strömplugg gällande det andra.

I övrigt tycker jag att det är en jättefin idé och jag gillar att designen är så pass avskalad.
Ser gärna en för flera skärmar också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Tänker du bandbreddsmässigt eller effektmässigt?
Jag tror att 5.0 Gbps bandbredd borde räcka till i de flesta fallen.
Och den ser ju ut att ha en strömplugg gällande det andra.

I övrigt tycker jag att det är en jättefin idé och jag gillar att designen är så pass avskalad.
Ser gärna en för flera skärmar också..

Fast klarar USB 3 verkligen det?

USB 3 måste väl begränsa portarnas hastighet? Annars skulle vi väl ha USB3 istället för DP, HDMI, ethernet osv.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Fast klarar USB 3 verkligen det?

USB 3 måste väl begränsa portarnas hastighet? Annars skulle vi väl ha USB3 istället för DP, HDMI, ethernet osv.

Vilka portar är du orolig för ska begränsas?
Visst, den klarar inte 4K i 144Hz, men det är väl inte riktigt tanken heller.

Gigabitnätverk och 1920x1080 i 60Hz bör den klara helt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Fast klarar USB 3 verkligen det?

USB 3 måste väl begränsa portarnas hastighet? Annars skulle vi väl ha USB3 istället för DP, HDMI, ethernet osv.

Går inte usb 3 direkt på pci-e bussen? I så fall borde det väl inte vara några problem, finns ju massor likande fristående dockningsstationer på marknaden, Lenovo vet jag iaf har roll och med orginaldockningsstationer med usb 3

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Kan den verkligen plocka ut en bildsignal via USB eller fungerar den som ett USB-grafikkort?

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jockew1989:

Går inte usb 3 direkt på pci-e bussen? I så fall borde det väl inte vara några problem, finns ju massor likande fristående dockningsstationer på marknaden, Lenovo vet jag iaf har roll och med orginaldockningsstationer med usb 3

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är 3.1 som kan skicka PCIe direkt över USB. USB 3.0 har en maximal bandbredd på 5 Gbit/s. Maximal bandbredd på HDMI 1.4 är 10 Gbit/s. Så ska de köra UHD lär det vara 30 Hz och någon form av komprimering men utöver det är det inte orimligt att köra skärmar över USB. Det är långt ifrån första gången. Det fanns en del dockor med USB 2.0 som kunde driva skärmar också. Det blir smidigare sen när USB 3.1 blir standard för då kan de skicka en Displayport signal direkt genom USB-kabeln och dessutom ha plats kvar för data för till exempel nätverk, tangentbord och mus.

Väldigt smart koncept för övrigt. Hoppas de kör vidare på det senare för verkar ju som en väldigt trevlig lösning för till exempel företag då de slipper en lös docka. Med USB 3.1 skulle de även kunna ladda laptopen med bara en sladd kopplad till skärmfoten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt!
Detta är #framtiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej det är 3.1 som kan skicka PCIe direkt över USB. USB 3.0 har en maximal bandbredd på 5 Gbit/s. Maximal bandbredd på HDMI 1.4 är 10 Gbit/s. Så ska de köra UHD lär det vara 30 Hz och någon form av komprimering men utöver det är det inte orimligt att köra skärmar över USB. Det är långt ifrån första gången. Det fanns en del dockor med USB 2.0 som kunde driva skärmar också. Det blir smidigare sen när USB 3.1 blir standard för då kan de skicka en Displayport signal direkt genom USB-kabeln och dessutom ha plats kvar för data för till exempel nätverk, tangentbord och mus.

Väldigt smart koncept för övrigt. Hoppas de kör vidare på det senare för verkar ju som en väldigt trevlig lösning för till exempel företag då de slipper en lös docka. Med USB 3.1 skulle de även kunna ladda laptopen med bara en sladd kopplad till skärmfoten.

Intressant, tror du USB 3.1 eller liknande i snar framtid kommer ersätta DP, HDMI och ethernet utag? Finns det några nackdelar att köra över USB istället för DP/HDMI/ethernet om USB klarar högre bandbredd?

Skulle man kunna tänka sig att alla apparater i framtiden kopplas ihop via USB + eventuellt en strömsladd?
Skulle det även gå att tex köra en extern SSD disk och få samma hastigheter som om den vore kopplad via SATA?
SATA 3 är 6Gbit/s enligt wikipedia och SATA 2 är 3Gbit/s (och enligt tomshardware är skillnaden knappt märkbar i verkligheten mellan SATA 2 och SATA 3).

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Härom dagen presenterade Samsung en datorskärm med inbyggd trådlös mobiltelefonladdare i foten.
Synd bara att skärmen i övrigt inte var mycket att hurra för: låg videoupplösning för de storlekar den hade (bara "Full HD" för 24" och 27"), inget VESA-fäste och ingen höjdjustering etc.
Om Phillips lade till detta i sin skärmfot så skulle de ha en verklig vinnare.

Skrivet av Jockew1989:

Går inte usb 3 direkt på pci-e bussen?

Nej, du tänker väl på Thunderbolt.

Skrivet av Sony?:

USB 3 måste väl begränsa portarnas hastighet? Annars skulle vi väl ha USB3 istället för DP, HDMI, ethernet osv.

Jag kan väl nämna USB Type C. Det är inte samma sak som USB 3.0 eller 3.1. Den går att rekonfigurera elektroniskt för att skicka antingen USB 3.0, USB 3.1 eller USB 2.0 + DP, och i framtiden också USB 2.0 + något annat protokoll. USB-protokollen är alltså bara en delmängd av vad USB Type C kan ha.

Då borde man kunna använda den för praktiskt taget allt, men det gäller att hårdvaran i båda ändarna klarar av det och att kabeln har Type C i båda ändarna. Det räcker inte med att man har en USB Type A 3.1 - kontakt i ena änden och USB Type C i den andra - då faller den tillbaka till att köra bara USB-protokoll.

Skrivet av Sony?:

SATA 3 är 6Gbit/s enligt wikipedia och SATA 2 är 3Gbit/s (och enligt tomshardware är skillnaden knappt märkbar i verkligheten mellan SATA 2 och SATA 3).

Än så länge ja. Tills dess att fler SSD:ar klarar att läsa stadigt.i över 3Gbit/s.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Inaktiv

Har HPs usb3 docka till displayport, internet, usb etc etc på jobbet och om denna är något liknande det är sirap något du bör vänja dig vid.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sony?:

Intressant, tror du USB 3.1 eller liknande i snar framtid kommer ersätta DP, HDMI och ethernet utag? Finns det några nackdelar att köra över USB istället för DP/HDMI/ethernet om USB klarar högre bandbredd?

Skulle man kunna tänka sig att alla apparater i framtiden kopplas ihop via USB + eventuellt en strömsladd?
Skulle det även gå att tex köra en extern SSD disk och få samma hastigheter som om den vore kopplad via SATA?
SATA 3 är 6Gbit/s enligt wikipedia och SATA 2 är 3Gbit/s (och enligt tomshardware är skillnaden knappt märkbar i verkligheten mellan SATA 2 och SATA 3).

Nej det tror jag inte. De utvecklas separat men det är trevligt att kunna köra vissa saker direkt genom USB ibland för det underlättar designen en del. Finns ingen anledning att byta ut ethernet mot USB. Ethernet ligger på 1 Gbit vilket är långt under USB men i gengäld är det designat för långa avstånd.

Vet inte om det kommer bli en universell kabel i alla sammanhang men vi kommer nog kunna underlätta en del saker. Just koppla ihop laptopar med andra enheter blir smidigare om man på ett enkelt sätt kan skicka ström, data och bild genom en kabel. Det är ju även trevligt för surfplattor och mobiler som idag generellt saknar stöd för extern skärm eller har rätt begränsat stöd.

Vet inte om de lagt in SATA över USB än men ja, man kan få snabba USB-enheter med USB 3.1. Inte för att det är kostnadseffektivt att köra RAIDad SSD som extern hårddisk men det går med rätt kabinett. Det stämmer att man inte märker så stor skillnad vid vanligt användande men vid större filöverföringar är det skillnad. Det bygger på att du har en snabb enhet i båda ändar såklart.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Stöter på ett antal dockningsstationer hos kunder som använder USB 3. Fungerar jättebra. Har aldrig reflekterat över att prestandan är för dålig, men då gäller det också arbete, ej spel.

Kan nog bli köp.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Härom dagen presenterade Samsung en datorskärm med inbyggd trådlös mobiltelefonladdare i foten.
Synd bara att skärmen i övrigt inte var mycket att hurra för: låg videoupplösning för de storlekar den hade (bara "Full HD" för 24" och 27"), inget VESA-fäste och ingen höjdjustering etc.
Om Phillips lade till detta i sin skärmfot så skulle de ha en verklig vinnare.

Nej, du tänker väl på Thunderbolt.

Jag kan väl nämna USB Type C. Det är inte samma sak som USB 3.0 eller 3.1. Den går att rekonfigurera elektroniskt för att skicka antingen USB 3.0, USB 3.1 eller USB 2.0 + DP, och i framtiden också USB 2.0 + något annat protokoll. USB-protokollen är alltså bara en delmängd av vad USB Type C kan ha.

Då borde man kunna använda den för praktiskt taget allt, men det gäller att hårdvaran i båda ändarna klarar av det och att kabeln har Type C i båda ändarna. Det räcker inte med att man har en USB Type A 3.1 - kontakt i ena änden och USB Type C i den andra - då faller den tillbaka till att köra bara USB-protokoll.

Än så länge ja. Tills dess att fler SSD:ar klarar att läsa stadigt.i över 3Gbit/s.

Tja dom flesta slår i taket för 6 Gbit/s. Dagens ntfs är största begränsningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dyra pengar för en USB-dockningsstation!

Det finns god anledning till varför man kör tillverkarnas egna ganska dyra dockningsstationer. Det är för att slippa att allt går via USB och slippa DisplayLink, och kunna köra ett riktigt grafikkort. Thunderbolt är bättre att använda som generell lösning eftersom du då skickar DP över kabeln så väl som PCIe. Fast det är också väldigt dyrt.

Permalänk
Medlem

Kan man köpa skärmar utan fot?

Annars kommer de företag som investerar i denna fot att drunkna i de fötter de måste kassera när de köper skärmar åt sina anställda.

Permalänk
Medlem

Detta är inte en dockningsstation, det är en portreplikator.
En dockningsstation ersätter alla kablar med full prestanda mot allt.
Denna laddar inte datorn över huvud taget, och ger något sämre prestanda mot allt man ansluter tack vare USB3, som har högre latenser och något högre processorbelastning. Och den har inte tillräcklig bandbredd för att köra grafik fullt ut utan grov komprimering.
Så en snygg lösning, men inte en bra lösning. En riktig dockningsstation från samma tillverkare som ens dator är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Detta är inte en dockningsstation, det är en portreplikator.
En dockningsstation ersätter alla kablar med full prestanda mot allt.
Denna laddar inte datorn över huvud taget, och ger något sämre prestanda mot allt man ansluter tack vare USB3, som har högre latenser och något högre processorbelastning. Och den har inte tillräcklig bandbredd för att köra grafik fullt ut utan grov komprimering.
Så en snygg lösning, men inte en bra lösning. En riktig dockningsstation från samma tillverkare som ens dator är bättre.

Jag är förvånad att det här på SweC tog till den här posten innan "rätt" information kom fram. Detta är en portreplikator, inte en dockningsstation. Att en tillverkare skulle skaka fram en universell dockningsstation, med alla proprietära anslutningslösningar för laptops, verkar för mig näst intill en omöjlighet.

/Ted

Permalänk
Avstängd

Gjorde inte typ Dell något liknande? Eller kanske det var Samsung?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Gjorde inte typ Dell något liknande? Eller kanske det var Samsung?

Jodå, http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=... / http://accessories.euro.dell.com/sna/products/plattsk%C3%A4rm...

Fanns listad på DisplayLinks hemsida.

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle vilja ser mer av är annars vertikala dockningsstationer för laptops och serfplattor.

Jag har en fem år gammal EeeBox hemma. Den är en liten dator, föregångaren till NUC ungefär men inte lika kraftull. Men den står upprätt som en liten tower bara något större än en intern 5 1/4" DVD-läsare.
Den har två USB, jack för hörlurar/headset och en kortläsare (SD, CF, MMC, MS) på framsidan men något vinklad uppåt. Och detta har jag bredvid bildskärmen på samma avstånd från mig som skärmen.
Platsen för dessa portar är den absolut bästa: mest synliga och tillgängliga. Jag behöver aldrig känna med fingrarna efter var kontakterna ligger, aldrig ens lyfta mig ur stolen.

Man skulle kunna göra samma sak för små laptops och plattor. En sådan docka skulle bli ungefär som dockor för telefoner och musikspelare, men större och med skärmen vinklad bort och datorns egna portar framåt mot användaren.

... Ja, men det förutsätter förstås att plattan har portar ... Vilket platt-tillverkare ännu inte har upptäckt att kunderna vill ha.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Vad jag skulle vilja ser mer av är annars vertikala dockningsstationer för laptops och serfplattor.

Menar du så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cosidius:

Kan man köpa skärmar utan fot?

Annars kommer de företag som investerar i denna fot att drunkna i de fötter de måste kassera när de köper skärmar åt sina anställda.

Kan man köpa skärmar utan fot?
Kommer foten med en skärm?
Kommer skärmen med en fot?

Skiter en häst vart den vill?

Samma koncept fast i VESA väggfäste och USB 3.1 hade många gillat.

Jag själv hatar skärmfötter, drar av foten innan skyddsplasten

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför jag inte ser laptops med pcie interface utåt. 2 sådana så kunde man ploppa in vilka prylar man vill i sin "dockningstation".

Dvs lite extra usb = no probs
decent grafikkort = no probs

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Jag förstår inte varför jag inte ser laptops med pcie interface utåt. 2 sådana så kunde man ploppa in vilka prylar man vill i sin "dockningstation".

Dvs lite extra usb = no probs
decent grafikkort = no probs

Du menar Thunderbolt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krillezz:

Jag förstår inte varför jag inte ser laptops med pcie interface utåt. 2 sådana så kunde man ploppa in vilka prylar man vill i sin "dockningstation".

Dvs lite extra usb = no probs
decent grafikkort = no probs

De är för stora kontaktdon, mPCI-e finns via expressCard men mest i äldre tjocka datorer. Har själv kopplat ihop min bärbara med ett GTX 460 den vägen. Dock bara en PCie bana, gen 2, men det skulle gå att få en till via moderkortets expansionsport.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

De är för stora kontaktdon, mPCI-e finns via expressCard men mest i äldre tjocka datorer. Har själv kopplat ihop min bärbara med ett GTX 460 den vägen. Dock bara en PCie bana, gen 2, men det skulle gå att få en till via moderkortets expansionsport.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns faktiskt en extern PCIe-standard också som inte är expressCard som nu för övrigt verkar mer eller mindre helt dött i praktiken. Hur som helst har PCI-SIG inte orkat utveckla extern PCIe sedan PCIe 1.0 och kontaktdonen är gigantiska men de finns upp till x16. Vi snackar en kontakt som är större och längre än DVI här och den har fyra kablar för att få plats med alla ledare. Långt ifrån smidigt tyvärr. Hade varit trevligt om PCI-SIG fick tummen ur och fixade en ordentlig standard för det men förhoppningsvis kommer Alternate Mode i nya USB-protokollet lösa det då man kan skicka PCIe den vägen. Borde gå att få ut PCIe 3.0 x4 den vägen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det finns faktiskt en extern PCIe-standard också som inte är expressCard som nu för övrigt verkar mer eller mindre helt dött i praktiken. Hur som helst har PCI-SIG inte orkat utveckla extern PCIe sedan PCIe 1.0 och kontaktdonen är gigantiska men de finns upp till x16. Vi snackar en kontakt som är större och längre än DVI här och den har fyra kablar för att få plats med alla ledare. Långt ifrån smidigt tyvärr. Hade varit trevligt om PCI-SIG fick tummen ur och fixade en ordentlig standard för det men förhoppningsvis kommer Alternate Mode i nya USB-protokollet lösa det då man kan skicka PCIe den vägen. Borde gå att få ut PCIe 3.0 x4 den vägen.

Både kommande OCuLink och befintliga Thunderbolt är ju i princip kabelansluten PCIe 3.0 x4. Så teknikerna finns ju egentligen redan (jag vet dock väldigt lite om OCuLink), eller menar du något annat?

Edit: Thunderbolt 2 är ”bara” PCIe 2.0 insåg jag, Thunderbolt 3 kommer vara PCIe 3.0

Faktafix
Permalänk
Entusiast
Skrivet av dalom:

Både kommande OCuLink och befintliga Thunderbolt är ju i princip kabelansluten PCIe 3.0 x4. Så teknikerna finns ju egentligen redan (jag vet dock väldigt lite om OCuLink), eller menar du något annat?

Edit: Thunderbolt 2 är ”bara” PCIe 2.0 insåg jag, Thunderbolt 3 kommer vara PCIe 3.0

Ja jag syftar på den officiella externa PCIe från PCI-SIG som är i princip obefintlig. Användes möjligtvis lite i vissa servrar för att koppla ihop saker mellan olika rack på ett smidigt sätt.

Sådär ser x16-kontakterna och kablarna ut och som du ser är de gigantiska. Hade inte gått att ha i en laptop.

Thunderbolt använder bland annat PCIe precis som nya USB kan köra bland annat PCIe. Dock är Thunderbolt en i allra högsta grad stängd standard kontrollerad av Intel som dessutom har rätt dyra kontrollers vilket är anledningen till att den knappt finns. Apple drev på utvecklingen och hade inte de satsat på den i början som en ersättare till Firewire hade det nog inte blivit något alls. Nu har ju till och med Apple backat lite från Thunderbolt då deras senaste Macbooks kör USB istället. USB 3.1 och typ-C har gjort Thunderbolt rätt överflödigt om inte Intel magiskt lyckas lösa allt trassel. En av anledningarna till att det finns rätt ont om saker som använder Thunderbolt är utöver det höga priset att Intel måste godkänna allt. Det är för övrigt därför externa grafikkort har lyst med sin frånvaro. Intel har vägrat godkänna några sådana enheter med Thunderbolt Verkar dock som att de ska börja med det nu när nästa generation kommer i samband med Skylake. Fast frågan är bara varför man ska satsa på Thunderbolt när USB 3.1 och typ-C finns. Thunderbolt ska ju gå ifrån sina gamla mDP-kontakter och köra typ-C de med nu.

OCuLink hade jag missat men det ser inte ut som att konsumentmarknaden kommer vara intresserad. Thunderbolt och PCIe är mycket mer flexibelt att använda då de klarar att skicka många fler typer av signaler plus att de kan skicka ström. Däremot kan den säkert användas inom mer specialiserade tillämpningar. Kan tänka mig att det blir populärt i servrar för att man då kan placera PCIe-enheter lite som man vill utan att vara begränsad av kontaktdonen som man är idag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24