Permalänk
Medlem

Tangentbord med MX Green (svensk layout)

Leter efter detta och har inte hittat väldigt mycket.

Enda kraven jag tänkt på är att det ska vara MX Green switches, full layout (dvs nummerdelen + vanliga piltangenter) och svensk/nordisk layout.

Hittade Ducky Shine4 Multi LED MX Green , det har lite blandade switchar - något som kanske är ok eftersom bokstäverna är MX Green. Men blinkande belysning verkar lite meningslöst; speciellt eftersom jag tittar efter ett til min 70 årige far - dvs ingen gamer direkt

Jag såg också QuickFire TK Keyboard Green LED men det är en mini-design utan nummerdel och piltangenter.

Känner ni till några alternativ ?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Kommer att kosta dig en del (blir tull och sånt) men härifrån kan du få det, och dessutom designa dina egna keycaps:

http://www.wasdkeyboards.com/index.php/products/mechanical-ke...

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, Ducky tangentbordet ovan kostar ju 1749 bara det. Med frakt så verkar det egendesignade ligga på ca 1820, men som sagt det kommer väl tull och sånt på det i tillägg.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ett WASD känns ju lite mer passande åt en 70-åring då det känns mycket mer vuxet, förutsatt att han inte har väldigt dålig syn eller nåt och skulle behöva belysning för den sakens skull men han kanske är av den skolan dessutom som kan touch typing.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zitrax:

Leter efter detta och har inte hittat väldigt mycket.

Enda kraven jag tänkt på är att det ska vara MX Green switches, full layout (dvs nummerdelen + vanliga piltangenter) och svensk/nordisk layout.

Hittade Ducky Shine4 Multi LED MX Green , det har lite blandade switchar - något som kanske är ok eftersom bokstäverna är MX Green. Men blinkande belysning verkar lite meningslöst; speciellt eftersom jag tittar efter ett til min 70 årige far - dvs ingen gamer direkt

Jag såg också QuickFire TK Keyboard Green LED men det är en mini-design utan nummerdel och piltangenter.

Känner ni till några alternativ ?

Jag har detta Ducky Shine 4 69 Edition Fire Version, dock i ANSI layout å som sagt är där 9 olika switchar på detta t-bord.

Mitt t-bord har nr 0165, av cirka 2000 tillverkade.

Men fördrar hellre Shine 3 borden, tycker inte om "stödbenen" på Shine 4 + dom röd/blå LEDen, även om dessa går att stänga av.

100% fast LED på å medföljande keycaps. Alltså inget blinkande.

https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Inet har ett Shine 4 med MX Green. Diskobelysnong och sådant, men i alla fall lite billigare än ett WASD.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid köpa en med tysk layout:
http://www.amazon.de/gp/aw/d/B00Q6BG2VS/ref=mp_s_a_1_1?qid=14...

tyska layouten är nästan som svenska eller komplettera med ett billigt svenskt kompatibelt set. Bör kunna hitta något billigt i marknaden om du lägger upp en annons.
Alternativ köpa ett dyrare set, men då går du över budget.

EDIT: Varför just MX Green?

EDIT2: ytterligare ett alternativ är att köpa ett cm storm quickfire xt med blåa brytare och sedan byta ut fjädrarna till kraftigare. Billigt men mer jobb eftersom du behöver löda av switcharna, byta fjäder i dem och löda på dem igen. Men då har du gjort så kallade "ghetto greens"

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Beltet:

EDIT: Varför just MX Green?

Jag skulle tippa på att hans far vill ha något som påminner om tyngden i ett Model M, men jag har ju haft fel förr

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av deeyay:

Jag skulle tippa på att hans far vill ha något som påminner om tyngden i ett Model M, men jag har ju haft fel förr

Ja, nu har han inte provat några mekaniska tangentbord alls, men han skriver väldigt hårt och med pekfingervals (flera vanliga tangentbord har inte tacklat det) dessutom så slits alltid bokstäverna ofta bort. Därmed letade jag en efter nåt lite mer robust som ger lite feedback även om man trycker hårt.

Permalänk
Medlem

IBM Model M låter väl perfekt isf. PBT är svårslitet. Dyesubbade tecken på tangenterna gör att de inte försvinner i första taget. Rejält med motstånd och ett rejält klick som låter trevligt (till skillnad från Cherry Blue/Green som mest låter plastigt).

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ja, ett Model M skulle onekligen passa väldigt bra du hittar inte ett mer robust tangentbord i stort sett. Men de är ju lite knepigare att komma över även om de dyker upp på Tradera då och då. Men de ger bra med feedback, lite tyngre att aktivera och skulle passa en 70-åring som handen i handsken då de är av den gamla skolan!

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch